Nem csak szezon előtt, hanem télen sem szabad hanyagolni az autóápolást. Sokan tudják, hogy az utak síkosságmentesítéséhez használt só, pontosabban az abból nedvesség hatására képződő sós lé károsítja a karosszériát, bár ez a modern autóknál inkább csak akkor igaz, ha sérült a fényezés. A korosodó kocsiknál (például a kőfelverődések, ajtórányitások miatt) ez szinte általános, az UV-sugarak miatt pedig a lakkréteg is gyakran hámlik, a végeredmény csúnya rozsdarügyezés lehet. Ökölszabályként azt lehet mondani, hogy télen is olyan gyakran érdemes foglalkozni az autókozmetika praktikáival, mint nyáron – feltéve, hogy nincs fagy.
Ezzel el is érkeztünk az egyik legfontosabb feladat, az autómosás témaköréhez. Mindenképp érdemes még a télies idő beköszönte előtt letudni egy alapos tisztítást, megszabadítva karosszériát minden korábbi szennyeződéstől (rovartetem, fák termése, madárürülék stb.), utána hasznos lehet az autóápoló viasz védőréteg. Télen azonban, mínusz fokokban elkél az óvatosság: még a kézi mosó tabu, de a gépi szárítói se képesek tökéletes munkára, aztán amikor útközben a menetszél hatására elpárolog a nedvesség, odafagyhatnak a lemezhez a gumitömítések, amelyek az ajtó erőltetett nyitásakor károsodhatnak.
Amúgy a téli szezon előtt az ajtótömítéseket érdemes a boltokban kapható szililokos autóápolási termékek valamelyikével kezelni, így megőrzik rugalmasságukat a kédergumik.
Az ajtózárakba bejutó és ott megfagyó víz is gondot tud jelenteni, ha nem működik a központi távirányítója
és valahogy be kéne jutni az autóba – erre is kaphatók olajtartalmú spray-k (pl. WD40), vékony szívószálszerű toldattal. Ha már az autókozmetikai termékeknél járunk, az abroncsokról sem érdemes megfeledkezni: praktikusan a nyári-téli szett cseréjével is egybeköthető a négy-négy autógumi megtisztítása és szilikonos konzerválása.
Manapság, a modern típusoknál a kritikus helyeken cinkkel védik a padlólemezeket a korróziótól, üregvédelmet alkalmaznak, a műanyag alsó burkolatok pedig kellően védenek a szennyeződéstől. Így az alvázmosást kínáló gépi programokra sincs feltétlenül szükség, az öregebb autóknál pedig érdemes szem előtt tartani, hogy a nagy nyomással alulról érkező víz az egyébként épp a leeresztő réseken keresztül be tud jutni a karosszériaüregekbe. Ennek ellenére érdemes takarítani a korosodó kocsik alját, mert gondot okoznak például a korrodált futóműbekötési pontok, az üregekben gyűlő kosz pedig némi szereléssel házilag is kitakarítható.
Hideg időjárásnál alap téli (kék színű) ablakmosó folyadék használata, de nem ezzel és az ablaktörlővel, hanem kintről kell eltávolítani az ablakról a havat és a jeget.
Belső üvegtisztítással lehet elejét venni a fokozott páralecsapódásnak, ehhez megfelelő autós tisztítószer és mikroszálas törlőkendő használandó.
Nem csak nyáron, hanem télen is hasznos a légkondicionáló, hiszen szárítja a levegőt (magának a klímarendszernek is szüksége van a kenés miatt rendszeres megjáratásra!), ugyanakkor a túlzott – és balesetveszélyes - üvegpárásodásnak érdemes utánajárni, általában az utastér beázása okozza.
Ennek felderítéséhez érdemes nagyobb eső vagy (autómosó látogatása után) alaposan végigtapogatni a kocsi padlókárpitjai, nedvesség után kutatva. Lehetőleg a porszívózás se maradjon el, esztétikai okok mellett azért sem, mert a sárrá összeálló por szivacsként tudja tartja a nedvességet. Télvíz idején hasznos a szöveg padlószőnyegeket gumira cserélni, azokról egyszerűen kiönthető a cipőtalpakról kiolvasó hólé. A ránk váró ködös, sötét, csapadékos napokon nem csak látni kell tudni, hanem látszani is, ennek jegyében minden világítás működjön – matt búra esetén pedig nagyon ajánlott a fényszóró polírozása.
Tényleg árt a gépi autómosó?
A fényezésen lévő karc azt jelenti, hogy ott sérült a fényezés felső lakkrétege, amely megnyitja az utat a sólé károsító hatásának. Nem szabad havas-jeges autóval gépi mosóba hajtani, mert a kefék ilyenkor smirgliszerűen kenik el a karosszérián a jégrészecskéket, és így tesznek egyéb kosszal, porral is. Megoldást jelent az előmosás, ami teljesen eltávolítja a latyakot, ilyenre nem minden gépi mosónál van lehetőség. Ilyenkor célszerű lándzsás mosóban saját kezűleg elvégezni ezt a műveletet. Az autómosókban egyébként polietilén keféket (vagy habosított formában, vagy polietilén szövetként – utóbbit nevezik textilnek) és azokhoz készített speciális mosószereket használnak, ezek önmagukban nem károsítják a fényezések lakkrétegét.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: