Ismerjük egymást valahonnan? – Ford Explorer menetpróba

Vágólapra másolva!
A jól csengő Explorer néven kerül piacra a Ford vadonatúj elektromos szabadidő-autója. Kifejezetten Európának fejlesztették a VW-platformra épülő modellt, megjelenésébe azonban amerikai stílust csempésztek, a menetdinamikája pedig érezhetően szintet lépett.
Vágólapra másolva!

Búcsúzó modellek és reciklált típusnevek

Időnként elsőre merésznek tűnő döntéseket is meglép az ovál-emblémás gyártó, például anno Amerikában az SUV-k előtérbe kerülése miatt nem féltek nyugdíjazni a klasszikus limuzinjaikat, a közelmúltban pedig az európai kínálatból kerültek ki ikonikus modellek. Nincs már velünk a márka két korábbi bástyája, a Fiesta és a Mondeo, és alighanem a Focus sem lesz már sokáig a palettán. Helyette elektromos modellekkel (természetesen szabadidő-autókkal) indítanak teljes pályás letámadást: érkezik a romániai gyártású Puma villanyváltozata, illetve a 2 milliárd dollárból átalakított kölni üzem termékeként jelent meg a Capri és Explorer.

4,46 méter hosszú az Exporer, amely a Puma, illetve a Mustang Mach-E közötti űrt tölti be. Hatótáv és a vezetési élmény szempontjából a kategória legjobbjai közé tartozik
Fotó: Ford

Természetesen a néven kívül egyiknek sincs köze semmilyen korábbi Fordhoz, cikkünk főszereplője, az Explorer nagyteljesítményű, óriás SUV-ból változott kompakt elektromos szabadidő-autóvá. Bár a Ford büszke arra, hogy ezt a modellt direkt az európai igényekhez szabták, formai szempontból nagyon is Amerika: 

ha megnézzük az orrkiképzést vagy a sziluettet, a márka tengerentúli batárjai jutnak eszünkbe.

Persze a méretek európaiak, 4468 mm-es hosszával a kompakt SUV-k kategóriájába soroljuk. A közel 2,8 méteres tengelytávolság miatt a helykínálat több mint korrekt, a testhelyzet kellemesen magas és az ülésekre sem lehet panaszunk, ám a szemfülesek gyorsan észrevehetik, hogy egyes részletek ismerősek valahonnan.

Korrekt a helykínálat, kényelmesek a fejtámlával egybeépített ülések, a belső hozza a legtöbb elektromos autóra jellemző minimalista stílust 
Fotó: Ford

Nem véletlenül, ugyanis amellett, hogy az Explorer a VW elektromos autó platformjára épül (MEB-padlólemez), a digitális műszeregység, az ablakemelő kapcsolói, az indexkar és a kormányon lévő előválasztó-kar is a német márka ID. modelljeiből származik.  Ugyanakkor a Ford sajátja a belsőt nagyban meghatározó, hatalmas központi kijelző, amelynek dőlésszöge manuálisan állítható - remek megoldás, ezért is érthetetlen, hogy a Fordon és a Mercedesen kívül eddig nem jutott eszébe senkinek. Bár a fizikai gombok sokunknak hiányozhatnak, a gyártó kimondva is azoknak szeretne kedvezni ezzel a berendezéssel, akik érdeklődnek a tech világ iránt. Minimalista és kicsit rideg, de ez nem csak a Fordra, hanem a legtöbb hasonszőrű villanyautóra igaz.

Álló formátumú, hatalmas (14,6 colos) központi érintőképernyő uralja a műszerfalat, de a Teslától eltérően a vezető elé is került egy kijelző
Fotó: Ford

Belső értékek: vezethetősége a VW-rokonét is felülmúlja

Ahhoz, hogy egy elektromos modell sikeres legyen, mindenképpen szükség van több verzióra is. A leginkább racionális Explorer-változat kétségkívül a 15 900 000 Ft-tól kapható, 55 kWh-s akkumulátorral ellátott, 170 lóerős kivitel, amely két töltés között 378 kilométer megtételére képes. Akinek kevés ez a hatótávolság, választhatja a 77 kWh-s modellt, mely 572 kilométert tud. Bár a menetpróba alapján ez optimista adat és a valóságban inkább “csak” 500 km kivitelezhető, erre azért büszke lehet a Ford, hiszen, ha kicsivel is, de sikerült a rokon VW ID.4-esénél nagyobb hatótávot elérni. Meglepő, hiszen egy szögletes fazonú autóról van szó, ugyanakkor nagyon sok munkaórát fektettek abba, hogy kedvező legyen a légellenállása.

Alapvetően ez is farmotoros és hátsókerék-hajtású, mint a VW ID.4, csak az AWD csúcsmodell kap két motort. 19-21 colos felnik közül választhatnak a vásárlók, jellegzetes a C-oszlop dekorációja
Fotó: Ford

Mivel a 77 kWh-s modell esetében a hátsó kerekeket hajtó villanymotor 286 lóerős, értelemszerűen a dinamika terén nem okoz csalódást: ha kell, álló helyzetből 6,4 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s tempót. Igen ám, de szinte mindegyik villanyautó gyors, szóval ebben nincs semmi különös. 

Az Explorer azonban hozza a Fordokra jellemző közvetlen kormányzást és nagyon jól eltalált futóműhangolást.

Nem győzték hangsúlyozni a menetpróbán, hogy a lengéscsillapítók nem a VW-től érkeznek, és a volánérzet is más, mint a wolfsburgi típusok esetében. Nedves úton is kipróbáltuk az autót, és a hátsókerékhajtás ellenére a tapadás meglepően jó, ugyanakkor a paletta csak egy 4x4-es változattal lehet teljes – és természetesen ilyet is kínálnak.

Alaphelyzetben 445 literes méretű a csomagtartó, alatta rekesszel a töltőkábelnek. Sajnos a kocsi orrában nincs kialakítva raktér (frunk)
Fotó: Ford

Érdekes, hogy a kétmotoros, 340 lovas csúcs-Explorer nem 77, hanem 78 kWh-s akkut kap, a hatótáv a topverzió esetében 532 kilométer. Azonban aki nem szeretné kifizetni a 18 200 000 Ft-os, 286 lóerős modellhez képest az 1,2 milliós felárat a 340 lóerős változatért, azt csalódásként érheti, hogy a topverzió 185 kW-os töltési lehetőségéhez szemben a középső Explorernél meg kell elégedni 135 kW-tal. Összességében ár-érték arányban az újdonság jól áll, méretei ideálisak, villanyautós mércével pedig a vezethetősége átlag feletti. Még sincs könnyű helyzetben egyetlen gyártó sem ebben a szegmensben, mert egyszerűen annyira bőséges a kínálat (európai, ázsiai és amerikai vetélytársak), hogy nehéz felhívni a potenciális vevőjelöltek figyelmét egy-egy új modellre. 

Egy kis hírverés: a piaci rajt előtt Lexie Alford amerikai vlogger 27 országot érintő, 30 ezer kilométeres világ körüli útra vitte az Explorert
Fotó: Ford

Műszaki adatok - Ford Explorer Extended Range RWD

 

Max. teljesítmény: 210 kW (286 LE). Max. nyomaték: 545 Nm. Nettó akkumulátor kapacitás: 77 kWh.

Hossz./szél./mag.: 4468/1871/1730 mm. Tengelytáv: 2767 mm. Tömeg: 2102 kg. Csomagtér: 445 l.

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,4 s. Max. sebesség: 180 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 15,2 kWh/100 km. Hatótávolság (WLTP): 576 km.

Alapár: 18 200 000 Ft

A teljeskörűen modernizált kölni gyár a Ford egyik leghatékonyabb egysége. 600 új robotot helyeztek üzembe az Explorer és Capri gyártásához
Fotó: Ford

A történelem ismétli önmagát: íme, az új Capri

 

Egyszer már eljátszotta a Ford, hogy legendás sportkocsi nevét örökítette át egy villanymotoros szabadidő-autóra. A Mustang Mach-E után most egy újabb legendás Ford sportautó neve kerül fel egy elektromos SUV-ra: Capri típusnéven debütált a márka 4,63 méter hosszú újdonsága, amely az Explorerhez hasonlóan a VW MEB-platformjára épül. A 286 és 340 lóerős kivitelben elérhető, kupés beütésű modellek akkukapacitása 77 vagy 79 kWh lehet. A sportkocsi-mítoszhoz illő a menetteljesítmény, a 0-100 km/órás gyorsulás az összkerékhajtású topmodell esetében 5,3 másodpercet vesz igénybe. A Capri már hazánkban is rendelhető, a bázismodellért 18 050 000 Ft-ot kérnek. 

Ezúttal egy elektromos SUV-kupét jelöl a legendás Capri név
Fotó: Ford

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: 


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!