Keleti nóta, nyugati hangszerelés: 30 éves a Skoda Felicia

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Fotó: Forrás: Skoda
Vágólapra másolva!
Nehéz elképzelni, de mostantól akár OT-rendszámot kaphatnak a cseh népautó korai példányai. Bemutatjuk a számtalan változatban kínált, egykor nálunk is népszerű, és a Volkswagen-házasság első (félig-meddig mostoha) gyermekének tekinthető Skoda Felicia történetét.
Vágólapra másolva!

Ha nem is minden esetben egyik pillanatról a másikra, de a rendszerváltás megtizedelte az egykori KGST-autómárkákat, ma pedig csak a Skoda és a Dacia esetében beszélhetünk sikertörténetről (a Lada termel ugyan, ám visszavonulót fújt Európából a szankciók miatt). Közülük is különleges eset a cseh gyártó, hiszen korántsem volt a szocializmus kreálmánya: már a két világháború között is népautótól a luxuslimuzinig megannyi modellt kínált. Később, a tervgazdaság idején akadt még ugyan pár izgalmas dobás (például a régi Skoda Felicia kabrió), ám utána évtizedekre beköszöntött a farmotoros korszak.

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Az egyik utolsó új fejlesztésű szocialista autó volt a Favorit, amely közel negyed évszázad után lezárta a farmotoros Skodák korszakát, de a ’92 előtti csehszlovák időkben minőségi kihívásokkal küzdött 
Fotó: Skoda

Ezzel bizony a nagy múltú cég is reménytelen helyzetbe lavírozta magát, hiszen a 105-120 sorozat a nyolcvanas évekre reménytelenül elavulttá vált, nehéz lett volna velük átvészelni a rendszerváltás és a piacnyitás időszakát. 

Szerencsére azonban már 1987-ban megérkezett a felmentő sereg,

Bertone által tervezett ötajtós karosszériás, orrmotoros és fronthajtású Favorit. Ez a megfizethető és viszonylag korszerű kisautó a két évvel később elkezdett nyugati exporttal nem csak értékes devizát, hanem hamarosan tehetős kérőt is hozott a házhoz: 1991-ben a Skoda Auto a.s.-t felvásárolta a Volkswagen. 

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Változatlan tengelytáv mellett a Favorithoz képest 40 mm-rel nőtt a hosszúság és 15-tel a szélesség. Már a tervezés korai szakaszában látszott, hogy prioritás az ódivatú, szögletes kasztni legömbölyítése 
Fotó: Skoda

Először nekiláttak a modell továbbfejlesztésének, ami egy kisebb ráncfelvarrás mellett az 1,3-as motor befecskendezővel és katalizátorral ellátását jelentette, plusz sok kisebb-nagyobb módosítással javítottak a kezelhetőségen, illetve a nemegyszer kritizált minőségen. Közben körvonalazódott az utód kifejlesztése is, ami azonban – főleg az idő rövidsége miatt – nem egy VW-féle műszaki alapokra épülő vadonatúj modell lett, hanem a Favorit jelentősen továbbfejlesztett változata. Végül 1994 őszén a híres prágai Károly hídon mutatkozott be a Felicia, melyhez újra leporoltak egy jól csengő típusnevet.

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Íme, a szériagyártású Felicia. Ennél vezették be a megújult, zöld indiánfejes Skoda-logót, emellett – persze extraként – számos divatos metálfényezés, alufelniszett és fényszórómosó is elérhetővé vált
Fotó: Skoda

Ez a Skoda Felicia már nem irigyelt kabrió, hanem ötajtós tömegautó

Kellemes vonalú, gömbölyded karosszériája ügyesen feledtette a régi csehszlovák-olasz formatervet, miként azt is, hogy bizonyos elemeket már a Volkswagen Polo 6N-től vettek át. Teljesen megújult és lágyabb vonalú lett a műszerfal, kényelmesebb üléseket építettek be, összesen 1187 vadonatúj alkatrészt vettek gyártásba hozzá Mladá Boleslav és Vrchlabí üzemeiben. Számos, a Skodánál sosem látott extra jelent meg a fedélzeten, köztük az ABS, a szervókormány, a légzsákok rendszere, ritka esetben a légkondicionáló, az ülésfűtés, a fedélzeti számítógép vagy akár a bőrkárpitozás. 

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Václav Havel cseh köztársasági elnök ül az új modell vezetőülésében. Jól látszik, hogy az egyszerű, légzsák nélküli, kétküllős kormányt markolja, a fényszóró magasságállítója a Favoritból származik 
Fotó: Skoda

Kelet-Európában azonban nem ették olyan forrón a kását, a nagy számban eladott példányokról még a teljes dísztárcsa is hiányzott, kurblisak voltak az ablakok, és egyszerű kétküllős kormányt tekergetett a vezető – rásegítés híján izomerővel. Magyarországon főleg az esztergomi Suzuki Swiftek és a Deawoo-k riválisa volt a megfizethető Felicia, 

melyet „a Skoda új tavasza” szlogennel vezetett be a Porsche Hungaria,

és idővel a rendőrségnek is jelentős példányszámban szállította ki. Tipikus vásárlói voltak a kisebb jövedelmű családok, főleg az 1995-ben bevezetett, 4,2 méter hosszú Combi esetében.

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Míg az ötajtós alap-Feliciában 272 literes csomagtérbe lehetett pakolni, a Combi alaphelyzetben is 447 literes, családbarát és tágasra bővíthető bendőt kínált. Nem minden példány kapott tetősínt
Fotó: Skoda

Ennél a verziónál megismételték az előd Favorit/Forman duónál ismert ügyes spórolási trükköt, vagyis a nyújtott kasztnira is az ötajtósról ismert hátfalat szerelték fel, természetesen hosszabb lökhárító és plusz egy-egy oldalablak kíséretében. Hamarosan megérkezett az első haszonjármű kivitel, a Vanplus, amely nem volt más, mint a kombi hátul belemezelt ablakos, ormótlan felépítmény-púppal megáldott változata. Még ugyanebben az évben, ’95-ben piacra került a Pickup, nyitott vagy gyári műanyag dobozos platóval – utóbbiból rengeteg futott nálunk, a Magyar Posta is hamar állományba vette. 

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Elődjéhez hasonlóan a Feliciából is készült pickup Kvasiny üzemében. Nálunk nyitott plató helyett az időjárási viszontagságoktól (és az enyves kezektől) védő dobozos felépítménnyel volt igazán kedvelt
Fotó: Skoda

Ezeknél a kiviteleknél jött jól igazán, hogy a Feliciából – a márka történetében először – gázolajos kivitel is létezett már; igaz, nem a modern TDI-vel, hanem a VW klasszikus 1,9 literes szívódízelével. Szintén német adomány, és

tartós gép volt a másik opcióként kapható 1,6-os, 75 lóerős benzines.

Ám a Feliciák többségét nem ezek a motorok hajtották, hanem a Skoda-féle, még a faros őskorszakból származó, persze továbbfejlesztett OHV, csupa alumínium négyhengeresek. Ezeket 1,3 literes lökettérfogattal, Bosch vagy Siemens injektorral, 54 vagy 68 lóerővel lehetett választani. 

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Jópofa dizájnelem volt csíkkal összekötni a lámpák középrészeit. Magyarországon eleinte VW System feliratot is ragasztottak a csomagtérajtóra; a széria hátsó fejtámla nem volt általános a ketegóriában
Fotó: Skoda

Kis lépés az embernek, de hatalmas ugrás a cseh márkának

Bár a Feliciákat sosem tartották számon különösebben sportos kisautóként, a ralipályákon vitézkedtek Kit Car változatai, az egyik VB-futamról Stig Blomquist még összetettben a bronzérmet is hazahozta vele. Persze az igazi sikert nem a versenypályákon, hanem a szalonokban kellett aratnia, amihez korrekt helykínálata, igényes berendezése a Favoriténál sokkal ügyesebb futóműve is hozzájárult. A lomha 1,3-as motorokon kívül leginkább pontatlan váltóját, lapos szögben álló kormányát és néhány bonyolult kezelőszervét (például kétgombos lámpakapcsolóját) kritizálták a korabeli teszteken. 

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Nálunk, és más európai országokban sem volt ismeretlen az akár 174 lóerős Skoda Felicia Kit Car. Ennek sikere ágyazott meg a későbbi komoly skodás raliprogramhoz, turbós és 4x4-es WRC modellekkel
Fotó: Forrás: Skoda / Forrás: Skoda

Tény, hogy a Felicia nem ért fel a sokkal frissebb konstrukciójú VW Polo és a Seat Ibiza szintjére, de jelentősen olcsóbban is adták azoknál. 1995-ben az 54 lóerős LX alapmodell 1,3, míg a 68 lovas GLXi 1,5 millió forintba került, így nagyjából félúton járt a két hazai gyártású bestseller, a Suzuki Swift és az Opel Astra kimondottan kedvező ára között, ami egyébként a Skoda méretére, helykínálatára is igaz volt. Felértékelte a Feliciát az 1998-as frissítés: a krómszegélyes hűtőrács és a teltebb, végre színre fényezett lökhárítók mellett számos új extra segítségével próbálták a mérnökök komolyabbá tenni.

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
1996-ban bemutatkozott a márka történetében mérföldkőnek számító új Octavia, ennek fazonjához szabták a frissített Feliciát is a szögletesebb fényszórókkal és a nagy, krómszegélyű hűtőmaszkkal
Fotó: Skoda

Ekkoriban az alapára már súrolta az 1,6 millió forintot, de még mindig olcsóbb volt például a Daewoo Lanosnál, kombiként pedig – a kérészéletű Fiat Palio Weekend kivételével – vetélytárs nélkül állt. Ráadásul utóbbi változatban gigászi rakteret lehetett kialakítani azzal, hogy 

nem csak ledönthetők, hanem kivehetők is voltak a hátsó üléstámlák.

Számtalan limitált széria (Magic, Color Line, Sport Line, Family, Friend, sőt, fényűző Laurin & Klement) tette vonzóbbá a kínálatot, nem is rossz eredménnyel: az immár VW-alapokra épülő Fabia 2001-es bevezetéséig több mint 1,4 millió Felicia talált gazdára. 

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Lágy vonalvezetésű és kéttónusú a műszerfal, lapos szögben álló kormánnyal. A rádió alatti rész lehetett üres vagy fix kardánboxos, míg a legmenőbb a fogantyúval kivehető tárolódobozos volt
Fotó: Forrás: Skoda / Forrás: Skoda

Ami a folytatást illeti, sokáig Magyarországon is sok futott ebből a Skodából, aztán kezdték leélni sok példányát, a kombik egy részét befogták munkásautónak. Ma meglepően kevés eladót lehet találni a hirdetésekben, mert a rozsda elfogyasztotta a legtöbbet – sajnos a korrózió elleni védelem még nem volt nyugati színvonalú. Félmillió forintnál többet csak a nagyon megkímélt példányokért kérnek, és kora ellenére ma még kevesen látják benne a veteránt. Egyik kivitele azonban már külföldön is sokak radarjára felkerült: a pickup alapjaira készített Fun olyan hobbiautó, ami senkit sem hagyhat hidegen.

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Alig több mint 4000 darab készült a Funból, sárga műanyag idomokkal, felnikkel és kárpitokkal. A fülke hátfalát hátra elhúzva plusz két ülést lehetett felállítani a platón, így félig-meddig kabrióvá vált
Fotó: Skoda

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: 

 

 

Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia
Skoda Felicia 30 éves, Skodafelicia

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!