A Suzuki végre bemutatta az e-Vitarát, amely nem más, mint a japán gyártó első nagy sorozatban készülő villanyautója. A
kizárólag elektromos hajtással létező kis szabadidő-autó
a 2023 januárjában Delhi Auto Expón, majd 2023 októberében Tokiói Autószalonon bemutatott eVX tanulmányautó szériaváltozatának tekinthető, és 2025 tavaszán indul a gyártása Indiában, a Suzuki gujarati üzemében. Ugyanez a SUV enyhén módosított külsővel a Toyota kínálatában is meg fog jelenni (a Toyota tanulmányát Urban SUV-nak hívták), azonos műszaki tartalommal.
Az európai, indiai és japán piacra várhatóan 2025 nyarán érkező,
teljes egészében Indiában fejlesztett modell
a sajtóközlemény szerint méltó lesz a Suzuki 4x4-es hagyományaihoz, mivel a dupla motoros kivitele elektronikusan vezérelt összkerékhajtással (Allgrip-e) rendelkezik, és a 180 mm-es hasmagassága is nagyobb az átlagosnál (még ha a régi Vitaráénál 5 mm-rel kisebb is).
49 vagy 61 kWh lehet padlóba integrált lítium vasfoszfát akkumulátor kapacitása, ami a WLTP-ciklus szerint kb. 330-400 kilométeres vegyes üzemű hatótávra lehet elég. A 4275 mm hosszú, 1800 mm széles és 1635 mm magas e-Vitara a régi benzines Vitaránál 100 mm-rel hosszabb, 25 mm-rel szélesebb és 25 mm-rel magasabb. Azonban ami a lényeg, hogy a tengelytávja 200 mm-rel nagyobb (2700 mm), így valószínűleg jóval tágasabb lesz az utastere. Az új „HEARTECT-e” platformot kifejezetten elektromos járművekhez fejlesztették ki, belső égésű motor befogadására nem alkalmas.
A sajtóközlemény szerint a külső dizájn ötvözi a modern villanyautó-megjelenést a SUV-ok robusztusságával „kalandvágyat ébresztve az autózás iránt”. Még sosem volt ekkora kerék gyárilag Suzuki Vitarán,
az alapmodellen 18, a gazdagabb felszereltségűn 19 colosak a felnik,
melyekre 225/55, illetve 225/50-es gumikat húznak.
Ízléses és szépen kidolgozott a belső tér az első fotók szerint, a digitális műszeregység és az érintőképernyő egyetlen panoráma kijelzőt alkot, a kéttónusú színvilág, a szögletes kormánykerék és a széles középkonzol a mai divatnak megfelelő. Az anyaghasználatról majd akkor mondunk véleményt, ha személyesen is be tudunk ülni egy e-Vitarába.
Az új elektromos hajtáslánc lelke az eAxle, amely egyesíti a motort és az invertert. A kisebb akkumulátorral szerelt alapmodell elöl lévő villanymotorja 144 lóerős és 189 Nm nyomatékú, a nagyobb, de szintén fronthajtású modell motorja azonban már 174 lóerőt küld az első kerekekhez változatlan nyomaték mellett. Ahogy a vetélytársak, a Suzuki is két különálló, mechanikai kapcsolatban nem lévő villanymotorral oldotta meg az összkerékhajtást.
A csúcsverzióban elöl egy 174, hátul egy 65 lóerős e-motor teljesít szolgálatot,
a kombinált rendszerteljesítmény 184 lóerőre, a rendszernyomaték 300 Nm-re jön ki.
Műszaki adatok:
A kis akkus alapmodell
üres tömege 1702 kg,
a nagy akkus fronthajtásúé 1760 kg, az összkerekesé 1860 kg. Nem csoda, hogy ilyen adatok mellett a Suzuki úgy döntött, hogy nem csak előre, de hátra is belső szellőzésű tárcsafékeket épít be (a régi Vitara az 1,4-es turbómotorral alig nyomott többet 1,1 tonnánál).
„Az e-VITARA az első elektromos modellünk, amelyet körültekintő fejlesztés során hoztunk létre annak érdekében, hogy könnyen használható elektromos járművet biztosítsunk vásárlóink számára. A karbonsemleges társadalom felé vezető úton a vásárlói igényekhez igazodva különféle megoldásokat kínálunk, ideértve az akkumulátoros elektromos járműveket (BEV), a hibrid járműveket és a sűrített földgáz (CNG) meghajtású járműveket. Az e- VITARA bevezetése jelentős mérföldkövet jelent a karbonsemlegesség eléréséhez. Az új modellünk bevezetését követően az egyes országok és régiók igényeihez igazítva tovább bővítjük elektromos modellkínálatunkat és mobilitási szolgáltatásainkat” – mondta az új modellről Szuzuki Tosihiro, a Suzuki Motor Corporation elnöke.