Jean-Michel Jarre zenél benne, és megfizethető - Renault Captur (2024) menetpróba

Vágólapra másolva!
Rá sem lehet ismerni a Renault Capturre a ráncfelvarrás után, a Vitara francia kihívója teljesen új orr-résszel, fejlettebb fedélzeti elektronikával, de már plug-in hibrid hajtás nélkül folytatja pályafutását. Vezettük a népszerű mini SUV-t, amely az ígéretek szerint sportosabbá vált az Alpine-kezeléstől.
Vágólapra másolva!
Renault Captur
Összesen 14-féle fényezés-variáció létezik, ezek egy részénél fekete, szürke vagy bézs a tető és a két tükörház
Fotó: Renault

Ahhoz képest, hogy a Clio már tavaly áprilisban frissült, az azonos alapokra épülő Captur csak most kapta meg a ráncfelvarrást – persze így el lehet mondani, hogy már az európai Év Autójának megválasztott Scenic E-Tech Electric-hez igazodik a megjelenése. 

Az új Renault-formanyelvet a Peugeot-tól 2020-ban leigazolt sztártervező, Gilles Vidal neve fémjelzi,

 ettől a dizájnirányzattól a Clión kívül csak a két elektromos retroautó, a 3,92 méteres Renault 5 és a nála 23 centivel hosszabb Renault 4 fog eltérni a márkán belül.

Renault Captur
Hátulnézetből alig változott, csak a lámpabúra színe lett átlátszó
Fotó: Renault

A Renault-nál kezd túlkínálat lenni a C és D-szegmensbe tartozó szabadidő-autókból, hiszen a 4,51 méteres Austral és a hétszemélyes változata, a 4,72 méteres Espace, valamint a 4,57 méteres Arkana kupé mellé idén érkezik a 4,47 méteres Scénic E-Tech Electric, a 4,41 méteres Symbioz és a 4,72 méteres Rafale kupé is. Ehhez képest jóval kisebb a káosz a B-szegmensnek hívott kiskategóriában, ahol a Renault szerint jelenleg a 2019-ben bemutatott, 4,24 méter hosszú Captur az egyetlen crossover modellje (én azért ide sorolom a formáját tekintve szintén a SUV-okra hajazó, 4,2 méteres Mégane E-Tech Electric-et is).

Hogy néz ki?

Renault Captur
Eddig a 18 colos felni volt a legnagyobb méret, most már a 19-es
Fotó: Renault

Sokkal kevésé hasonlít egymásra az azonos technikájú Clio és a Captur a modellfrissítés után, mint előtte: előbbi felismerhetően cliós maradt, utóbbinál viszont nem csak a fényszórók, a lökhárítók és a hűtőmaszk formája változott meg, de elöl még a fémből préselt karosszériaelemeket is áttervezték, ugyanis 

az volt Vidal célja, hogy divatos, közel vízszintes motorházteteje legyen

 a szabadidő-autónak. A Clio-rokonságra már csak a függőlegesen elhelyezett, tejüvegek mögé rejtett, villám formájú nappali fények utalnak, amelyek szépen illeszkednek az új lökhárító vonalaihoz.

Renault Captur
Nem változtak a méretek, a hossz 424, a tengelytáv 264 centiméteres
Fotó: Renault

Az új arctól zömökebb, robusztusabb lett a Captur megjelenése, de ha már ennyire hozzányúltak az orr-részhez, akkor nem ártott volna a fart is áttervezni, mert így 

nem igazán illik össze az autó eleje és vége.

 Hátul szinte minden változatlan maradt azt leszámítva, hogy a C-alakú lámpák búrája pirosról átlátszóra változott, és már a Renault-rombusz legújabb változata díszíti a csomagtérfedelet. Ezen kívül még a látványosabb felnik és a csúcsot jelentő Esprit Alpine felszereltség említhető változásként, amely a matt ezüst lökhárító-betétekről, az oldalt elhelyezett Alpine-logókról, a fényes fekete ablakkeretekről és az egyedi, 19 colos könnyűfém felnikről ismerhető fel.

Milyen belül?

Renault Captur
Eltűntek a kör alakú klímavezérlők, de nagyobb lett az érintőképernyő
Fotó: Renault

A Captur puha tömésű, jól formázott első ülései rendkívül kényelmesek, és viszonylag magasan vannak, ezért jól kilátni belőlük, de emiatt a 180 centinél magasabbak már kevésnek találhatják a fejteret. Ezt leszámítva 

pont van annyi hely, hogy két átlagos felnőtt még kényelmesen elférjen egymás mögött

 is, de egy Hyundai Kona belül legalább fél mérettel nagyobbnak érződik. Szerencsére megtartotta a Renault a vásárlók által kedvelt, 16 cm-es sínen tologatható hátsó üléspadot, amelynek segítségével lehet választani lehet, hogy nagyobb hátsó lábtérre, vagy nagyobb csomagtartóra van-e szükségünk. Teljesen hátratolt ülésekkel a csomagtartó 616-ról 484 literesre megy össze, ami persze még mindig kiváló érték a kis SUV-ok között.

Renault Captur
Tágas és jól variálható a csomagtartó a sínen tologatható hátsó ülésnek köszönhetően
Fotó: Renault

Nem a kabin berendezése, hanem a jobb felbontású, nagyobb méretű (akár 960x1280 pixel, 10,4 colos képátló) képernyő jelenti inkább az újdonságot, valamint az OpenR Link fedélzeti rendszer, amely gyors működéssel, vezeték nélküli okostelefon-tükrözéssel, valamint beépített és utólag letölthető Google-alkalmazásokkal igyekszik megkönnyíteni a felhasználók életét (több mint 50 applikációból lehet válogatni a Play áruházban). Sajnos a korábbi, három körből álló, könnyen kezelhető klímavezérlő panel megszűnt, a funkciói egy részét az érintőképernyő, a többit az alatta kialakított fizikai gombsor vette át, amely olyan alakú, hogy akár telefontartónak is használható.

Renault Captur
Jobb felbontású, szebb és gyorsabb az új, Google-alapú Open R fedélzeti rendszer. A Google Automotive 12 szoftver a lelke, ilyet a B-szegmensben ma még egyedül a Captur kínál

Fotó: Renault

A most bevezetett Esprit Alpine csúcsfelszereltség a francia nemzeti színeket viselő műszerfali textilbetétekben, a fém pedálokban, a kék cérnás öltésekben és az egyedi sportkormányban, valamint a 

Jean-Michel Jarre által komponált egyedi hangzásvilágban

 különbözik a többitől. A francia világsztár a kétféle hifi (alap Arkamys vagy kilenc hangszórós Harman Kardon) hangolásába is beleszólt, emellett ő alkotta meg az üdvözlő és búcsúzó dallamokat, valamint a gyalogosokat figyelmeztető hangot is, amelyet a full hibrid verzió sugároz kifelé 30 km/h-s sebesség alatt.

Renault Captur
Az Esprit Alpine felszereltséghez járó üvegtető lecsökkenti a fejteret elöl és hátul is
Fotó: Renault

Természetesen az Esprit Alpine változatban a legfinomabb az üléskárpit és a műszerfal szövetbetétének – 26 százalékban újrahasznosított – anyaga, de valódi bőr és króm már ebben sincs a fenntarthatósági erőfeszítések miatt. Ami zavaróbb, hogy ebben is bőven találni kopogós műanyagokat, főleg szemmagasság alatt és az ajtókon. Öt éve még az egyik legjobb minőségérzetet adta a Captur beltere a kategóriában, de mára kicsit lemaradt az élmezőnytől, amin a mostani ráncfelvarrás sem tudott érdemben változtatni. Az biztos, hogy a kabin hangulata és minőségérzete nagyon függ a választott felszereltségtől.

Mi változott a lemezek alatt?

A full hibrid hajtás alapvetően jól teszi a dolgát, de nem olyan kifinomult, mint a Toyota rendszere
Fotó: Gulyás Péter

Csak egy változás van a motorkínálatban (a dízelt már korábban kivezették): 

a B-szegmensben máig egyedülálló plug-in hibrid változat megszűnt,

 valószínűleg nem tudtak rá elég vevőt találni a magas ár miatt. Viszont a Renault saját fejlesztésű, öntöltő hibrid rendszere (E-Tech Full Hybrid 145) elérhető maradt, ez a legdrágább, legerősebb és legtakarékosabb hajtáslánc a kínálatban.

Renault Captur
Ezzel a gombbal egy pillanat alatt ki lehet iktatni az idegesítő vezetéstámogató rendszereket
Fotó: Renault

Alapmotorként megteszi az egyliteres, háromhengeres turbómotor, ami benzinesként 90, LPG gázos változatban 100 lóerős. Nálunk az utóbbit nem fogják forgalmazni, hogy ne vegyen el vevőket a szintén LPG-vel is rendelhető Dacia Sanderóról és új Dustertől. Szerencsére megmaradt a Mercedesszel közösen fejlesztett, sima járású, 1,33-as, négyhengeres turbómotor is, amely 12 voltos lágy hibrid rásegítéssel 140 vagy 160 lóerős lehet, előbbihez hatfokozatú kézi, utóbbihoz hétfokozatú duplakuplungos automata váltó jár.

Renault Captur
Hátul csak a lámpa színe változott, no meg a Renault-rombusz
Fotó: Renault

Sokat fejlődött a Captur aktív biztonsága, már az adaptív tempomat és a sávtartó házasságából született 2-es szintű önvezető rendszer is elérhető hozzá, ami főleg dugóban araszoláskor, illetve autópályán jöhet jól. Az Európai Unió által kötelezően előírt berendezéseket (sávtartó, intelligens sebességasszisztens) könnyű kikapcsolni, mert a kormánytól balra bevezettek egy gombot, amelynek kétszer gyors lenyomása behívja az egyedi vezetéstámogatás profilunkat, amelyben öt ADAS rendszer személyes beállításai vannak elmentve.

Milyen vezetni?

Renault Captur
Ami hűtőmaszknak tűnik, az valójában egy kétszínű, zárt betét apró díszekkel, a friss levegő az egy, illetve két szinttel lejjebb lévő valódi légbeömlőkön át érkezik
Fotó: Renault

Módosították az első felfüggesztés geometriáját, áthangolták a rugókat és lengéscsillapítókat (a hibrid és a 160 lóerős benzines vadonatúj gátlókat kap) és átprogramozták az elektromos kormányszervót a frissítés során. Minden változással a vezetési élmény és a stabilitás fokozása volt a Renault célja, ami különösen a 19 colos Michelin gumikon futó full hibrid Esprit Alpine változat vezetése közben tűnt sikeres vállalkozásnak. Bár egy Ford Puma még mindig nagyobb mosolyt képes a vezető arcára csalni, azért a Captur sem panaszkodhat, mert a kormányzása könnyű, de pontos, és 

az enyhén feszes, de nem kényelmetlen futómű is több bizalmat ébreszt, mint korábban.

 Minimális oldaldőléssel veszi a kanyarokat a legkisebb Renault SUV, és a fekvőrendőrökön sem akarja szétrázni az utasait a hosszú rugóútjaival. Azért a kisebb felnis, ballonosabb gumis alapváltozat egy fokkal kényelmesebben futott a városi úthibákon, mint az Esprit Alpine, de cserébe nagy tempónál jobban is billegett a kanyarokban.

Renault Captur
Már 2-es szintű önvezetéssel is rendelhető
Fotó: Renault

Kizárólag 143 lóerős full hibrid Capturöket vezettünk a nemzetközi menetpróbán Spanyolországban. Apró fejlődés, hogy 10,6 helyett már 10 másodperc alatt gyorsul fel ez a verzió 0-100 km/h-ra, és az átlagfogyasztás is 5,0-ról 4,8 literre csökkent. 

A viszonylagos lomhaságra magyarázat az 1,4 tonnás tömeg

 (a kis benzines 150-180 kilóval kevesebb), de igazából nem éreztem azt vezetés közben, hogy több erőre vágynék. A Renault-szabadalomnak számító, egyszerű és ötletes hibrid hajtásban a 94 lóerős 1,6-os szívó benzinmotorhoz egy négyfokozatú, a 49 lóerős villanymotorhoz pedig egy kétfokozatú, körmös kapcsolású sebességváltó tartozik kuplung és bolygómű nélkül, és van még a rendszerben egy 24 lóerős indítómotor-generátor is. 

Renault Captur
A 160 lóerős benzinessel 8,5 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ra, a hibrid 1,5 másodperccel lassabb
Fotó: Renault

Elinduláskor és a hátramenetben csak a nagy villanymotor hajt, a kicsi feladata a benzinmotor életre keltése és a váltások szinkronizálása, kisimítása, de ha minden kötél szakad, padlógáz esetén az is képes bekapcsolódni a hajtásba. A benzinmotor hajthat közvetlenül, de szükség esetén generátorként áramot is termelhet a kisebb villanymotor forgatásával. Városi környezetben a Renault szerint akár a menetidő 80 százalékában is állhat a benzinmotor, és a fogyasztás akár 40 százalékkal is alacsonyabb lehet, mint egy sima benzinesnél. 

Renault Captur
A 19-es felnikkel városban nem olyan finom a rugózás, de a tempó növelésével ez is megjavul. A szélzaj nem jelentős
Fotó: Renault

Városban tényleg szinte olyan használni a Capturt, mint egy villanyautót, de országúton már nem ilyen kellemes az élmény, mert 

az elektromos és a benzines hajtás közötti átmenet nem mindig észrevehetetlen,

 főleg a hajtásba néha váratlanul és hangosan bekapcsolódó belső égésű motornak köszönhetően. Emelkedőn a váltó hajlamos sokáig alacsony fokozatban bömböltetni a négyhengerest, ami ellen semmit nem tehet a vezető, mert manuális váltásra nincs mód. Sík úton sokkal kulturáltabban viselkedik az autó, de kicsit sokat gondolkodik a váltó, ha hirtelen kéne nagyot gyorsítani, például előzéskor.

Árak, értékelés

Renault Captur
Az új, alapáron LED-es fényszórók fényjátékkal köszöntik a sofőrt ajtónyitáskor
Fotó: Renault

A Captur mindig az elérhető árú kis szabadidő-autók közé tartozott, és ez nem lesz másként a ráncfelvarrás után sem, ugyanis az importőr szeretné jelentős áremelés nélkül végrehajtani a modellváltást. A kifutó nemzedéket most egy akció keretében akár 7 millió alatt is meg lehet kapni, és a full hibrid is eljön 9,6 millióért. Ezeknél az áraknál várhatóan kb. 1-1,5  millióval lesz drágább a nyár végén érkező új Captur, de még így is 

a kategória olcsóbb szereplői közé fog tartozni.

 Tény, hogy stílusosabb lett a megjelenése, fejlettebb a fedélzeti rendszere és nagyautósabb a futóműve, de azt sem szabad elhallgatni, hogy a motorválaszték és a helykínálat semmi sem változott, és biztos olyanok is akadnak, akiknek a régi orr-dizájn jobban tetszett.

Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről