Nem szerepelt jól az új Dacia Duster és Suzuki Swift az európai törésteszten

törésteszt
Vágólapra másolva!
Az Euro NCAP rajtuk kívül még a Mercedes-Benz E-osztályt, a VW Passatot, a Skoda Superbet, valamint a Skoda Kodiaq-ot, a BMW X2-est és a Renault Espace-t, illetve Rafalét is vizsgálta.
Vágólapra másolva!
törésteszt
Dacia Duster
Fotó: Euro NCAP

Az Euro NCAP közzé tette az európai piacra kerülő számos új autó biztonsági értékelését. A Dacia Duster és a Suzuki Swift három csillagot kapott, míg a Mercedes-Benz E-osztály, a Volkswagen Passat és ikertestvére, a Skoda Superb, valamint a Skoda Kodiaq az Euro NCAP legmagasabb, ötcsillagos minősítését kapta. A BMW X2 és a Renault Espace és Rafale szintén ötcsillagos minősítést kaptak.

törésteszt
Suzuki Swift
Fotó: Euro NCAP

A Dacia „sallangmentes” értékesítési stratégiája jól ismert, a márka korábban is a megfizethetőség miatt mellőzte az aktív biztonsági technológiát. A Suzuki szintén a kis, egyszerű és megfizethető autók gyártója. Így nem meglepő, hogy a Duster és a Swift is csak három csillagot szerzett az Euro NCAP tesztjein. A jogszabályok azonban ma már megkövetelik, hogy minden autóban legyen autonóm vészfékező, sávtartó rendszer, intelligens sebességkorlátozó és fáradtságérzékelő. A Duster és a Swift teljesíti is ezeket a kötelezettségeket, de ennél többet nemigen nyújtanak. Márpedig az aktív biztonság terén az Euro NCAP ötcsillagos minősítésre vonatkozó előírásai lényegesen magasabbak, mint a jogszabályi előírások. 

törésteszt
Suzuki Swift
Fotó: Euro NCAP

„A Mercedes-Benz, a Skoda, a Volkswagen, a BMW és a Renault, meg vannak győződve arról, hogy ügyfeleik elkötelezettek a biztonság iránt, és hogy a biztonságos termékek nagyobb értéket képviselnek. Ezzel szemben a Dacia és a Suzuki esetében a hangsúly a megfizethetőségen van, de a vásárlóknak nem lehet kétségük afelől, hogy a piacon a Duster és a Swift olyan versenytársai is kaphatók, amelyek lényegesen magasabb szintű biztonságot kínálnak. Ezt pedig nem lehet pénzben kifejezni” – mondta Dr. Michiel van Ratingen, az Euro NCAP főtitkára

Dacia Duster

törésteszt
 

A Duster utastere stabil maradt a frontális félátfedéses ütközés során. A próbabábuk számai mind a vezető, mind az utas térdének és combcsontjának jó védelmét mutatták, azonban a vezető mellkasának védelmét a vizsgálat során a próbabábu által mért összenyomódás alapján gyengének minősítették. 

törésteszt
 

Az ütközéshez használt speciális kocsi lassulásának, valamint a deformálódó korlátnak az elemzése azt mutatta, hogy a Duster jóindulatú ütközési partner lenne egy frontális ütközésben. Kár, hogy a teljes szélességű merev korláttal végrehajtott törésteszt során a vezető és a hátsó utas mellkasának védelme csekélynek minősült. Azonban mind a korlátos oldalütközés-vizsgálatnál, mind a veszélyesebb, oszlopos oldalütközésnél a karosszéria minden kritikus területének védelme jónak bizonyult, és a Duster az értékelés ezen részében maximális pontszámot ért el.

törésteszt
Dacia Duster
Fotó: Euro NCAP

Sajnos a Duster nem rendelkezik olyan ellenintézkedéssel, amely az első üléseken ülők fejeinek érintkezését mérsékelné egy oldalütközés során, így erre gyenge minősítést kapott. Az első üléseken és a fejtámlákon végzett tesztek jó védelmet mutattak az ostorcsapás okozta sérülésekkel szemben egy hátulról történő ütközés esetén. A hátsó ülések geometriai elemzése szintén jó ostorcsapás-védelmet mutatott. A Duster fejlett eCall rendszerrel rendelkezik, amely baleset esetén magától riasztja a segélyszolgálatot. A Dacia bemutatta, hogy az ajtók kinyithatók akkor is, ha a jármű víz alá merülése miatt megszűnik az áramellátás.

Suzuki Swift

törésteszt
 

A Swift utastere stabil maradt a frontális félátfedéses vizsgálat során. A próbabábuk számai mind a vezető, mind az utas térdének és combcsontjának jó védelmét mutatták. Azonban a műszerfal egyes részei kockázatot jelentettek a különböző méretű és testhelyzetű utasok térdére és combcsontjára nézve, és a Suzuki azt sem bizonyította, hogy magasságtól, alkattól függetlenül azonos szintű védelmet nyújtana. A vezető mellkasának védelme gyenge volt, az utasé pedig közepes.

törésteszt
 

 A vizsgálatok azt mutatták, hogy a Swift egy frontális ütközés során mérsékelten jóindulatú ütközési partner lenne. A teljes szélességű merev korlátos vizsgálat során a vezető és a hátsó utas mellkasának védelme a próbabábu által mért összenyomódás alapján csekélynek minősült. A korlátos oldalütközésnél a mellkas védelme megfelelő volt, a test egyéb kritikus területeinek védelme pedig jónak bizonyult. A súlyosabbnak számító, oszlopos oldalütközésnél a test minden kritikus területének védelme jó volt, és a Suzuki maximális pontszámot kapott. 

törésteszt
Suzuki Swift
Fotó: Euro NCAP

Kár, hogy a Swift nem rendelkezik olyan ellenintézkedéssel, amely mérsékelné az első üléseken ülők fejeinek koccanását, ezért ezt a védelmét gyengének minősítették. Az első üléseken és a fejtámlákon végzett tesztek jó védelmet mutattak az ostorcsapás okozta sérülésekkel szemben egy hátulról történő ütközés esetén, és a hátsó ülések geometriai elemzése szintén jó ostorcsapás-védelmet mutatott. A Swift fejlett eCall rendszerrel rendelkezik, amely baleset esetén riasztja a mentőszolgálatokat, de a rendszer nem felelt meg teljes mértékben az Euro NCAP követelményeinek. Az ajtók kinyithatók, ha a jármű víz alá merülése miatt megszűnik az áramellátás.

 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!