"És mire valók a költők ínséges időben?" - idézte Hölderlin kérdését a 20. század egyik legnagyobb filozófusa 1936-ban. Heidegger ebben a Rilkéről szóló tanulmányában arról beszélt, hogy a modern költő a fájdalom, a halál és a szerelem megmutatkozását teszi lehetővé, ad valami olyan beszédkeretet, amelyben újra és újra megtaláljuk önmagunkat. Ma, a költészet napján, József Attila születésének századik évfordulóján időszerű újra kimondani e kérdést és a verseken át megfogalmazni rá valamiféle választ.
I. Bevezető
József Attila költészete forradalmat jelentett a magyar irodalom történetében: az az új szemléletmód, ahogyan verseiben az "én"-t felépíti, láttatja, összhangban volt Európa és Amerika akkori költészetével. Öröksége sok évtizedre meghatározta a magyar költészet tendenciáit. Ahogy minden igazán nagy alkotó esetében, az övében is azt látjuk, hogy száz évvel születése után legalább annyi újdonságot tud mondani, mint a megelőző évtizedekben.
II. A modern költészet pozíciója
A költészet kezdettől fogva valahol a személyességgel, az énnel volt kapcsolatos. Az "én" azonban, mint autonóm létező, mint fontos vonatkoztatási pont, amely köré az életünket építjük, meglehetősen késői fejlődés, az elmúlt néhány száz év következménye. A modern ember alapvetően megváltozott, mikor ez a személyesség, bensőség másodlagosból elsődlegessé válik, az élet egésze ennek a hangsúlyos centrumnak a működéseként bomlik ki.
III. József Attila helye a modern költészetben
A korai József Attila a modern költészetnek mind szimbolista, impresszionista, dekadens (Adyval és Juhász Gyulával azonosítható), mind az avantgárd (Kassák költészetében megvalósuló) beszédmódját kipróbálta, míg 1925 márciusában a Tiszta szívvel című verssel megindult radikálisan új költészetének útján.
IV. József Attila költői énteremtésének öt lépcsőfoka