Vettelé a pole, Pérez megúszta a balesetét
2011. május 28. 14:01
Vettel idei ötödik edzéselsőségének örülhetett
(Kattintson a képre a galériához!)
Sebastian Vettel pole pozíciójának fontossága eltörpül amellett, hogy Sergio Pérez óriási balesetet élt túl az időmérő edzés utolsó etapjában. A Sauber mexikói versenyzője pár perccel a Q3 leintése előtt ugyanott veszítette el az irányítást autója felett, ahol délelőtt Rosberg, vagy csütörtökön Petrov és a Liuzzi. Az alagút utáni féktávon lévő bukkanó volt a ludas abban, hogy kitört Pérez autójának a hátulja, és a Sauber a korlátnak csapódva irányíthatatlanul csúszott át a sikánon, egyenesen a különleges energiaelnyelő anyagból, az ún. Tecpro-bálákból épített falba. Hosszú percekig nem lehetett tudni, hogy komolyan megsérült-e a versenyző a nagy erejű oldalirányú ütközéstől, de később kiderült, hogy szerencsére nem esett komolyabb baja, bár arra minimális az esély, hogy a holnapi versenyen elinduljon. Negyven percig szünetelt az edzés a mentési munkálatok miatt.
Sebastian Vettel a legjobbkor, a Q3-ban futotta meg leggyorsabb körét, ami neki életében a huszadik, idén pedig az ötödik pole pozíciót jelentette. Mind a három szektorban ő volt a leggyorsabb, így abszolút megérdemelte az első rajtkockát. Csapata, a Red Bull 100 százalékos a 2011-es időmérőkön, eddig csak kék-sárga autók indulhattak az első rajtkockából. Vettel az 1:13.556-os körrel bő négy tizedet vert Buttonra, és fél másodpercet csapattársára, Mark Webberre. Az időmérő nagy vesztese a Q1 és a Q2 nyertese, Hamilton lett, mert csak hetedik helyről indulhat. Azért bosszankodhat 2008 világbajnoka, mert épp a szuperlágy gumikon futott gyors köre alatt szakították félbe az edzést Pérez balesete miatt.
Alonso elcsípte a negyedik helyet Schumacher elől, de a hétszeres világbajnoknak így sincs oka a panaszra, mert ennél jobb időmérős eredménye még nem volt visszatérése óta, és csapattársánál, a nyolcadik helyen végző Rosbergnél is gyorsabbnak bizonyult. A fiatalabb Mercedes-pilóta a délelőtti balesetet követően abban sem lehetett biztos, hogy elkészül-e az autója az időmérőre, de a Mercedes-szerelők kitettek magukért, és megjavították.
A két gyári Mercedes közé Massa és Hamilton férkőzött be, rajtuk kívül még két újonc, a williamses Pastor Maldonado és a balesetet szenvedett Sergio Pérez került be a legjobb tízbe.
Küszködtek a Renault-k, a 11. helyen végző Vitalij Petrov idén először nem került be a Q3-ba, csapattársa, Nick Heidfeld pedig a csalódást keltő 16. helyen végzett. A német autója állítólag annyira pattogott a bukkanókon, hogy szinte nem volt tapadása.
A Q3 kiesői közül a legnagyobb név ezúttal a Jaime Alguersuari volt, aki még a két Lotusnál is lassabb volt az elvileg jobb képességű Toro Rossóval. Ráadásul a sportfelügyelők is beidéztek a spanyolt, mert a Rascasse kanyarban összekoccant Kamui Kobajasival.
Nem futott ki az időmérőre a két Hispania, de különböző okokból. Liuzzi autóját másodszorra kellett volna egy baleset miatt újraépíteni, de nem sikerült, Karthikeyanén ezzel szemben a hátsó futóműnél találtak valami hibát. Elvileg ez a két autó nem indulhat a versenyen az időmérő kihagyása miatt, de elképzelhető, hogy mégis megengedik nekik, mert a harmadik szabadedzésen olyan kört futottak, ami bent lett volna a 107 százalékon belül.
Monacóban az aszfalt 46, a levegő 23 fokos. Süt a nap.
Felbőgtek a motorok, sokan már kint vannak a pályán.
Nico Rosberg már az autójában ül, de még nem hajtott ki a pályára. Csoda lenne, ha a szerelők meg tudnák javítani a Mercedest a délelőtti baleset után.
A Hispania bejelentette, hogy nem fogja tudni megjavítani Liuzzi autóját, az olasz így kihagyja az időmérő edzést.
A világbajnok átvette a vezetést, ideje: 1:15.606.
Megjavították a Mercedest, Nico Rosberg kigurult a pályára egy ellenőrző körre.
A McLaren-es 1:15.397-es kört repesztett, ezzel jelenleg ő a leggyorsabb.
Baleste úgy tűnik, nem ingatta meg az önbizalmát, azonnal egy ötödik időt futott Nico Rosberg elsőre. Hét tizedet vert Schumacherre.
Nem csak Liuzzi, hanem úgy tűnik, hogy Karthikeyan is kihagyja az időmérőt a hátsó felfüggesztés hibája miatt. Mindkét Hispania F111 a bokszban pihen.
A brit ideje 1:15.207, Button, Vettel, Rosberg, Alonso áll mögötte.
Az arany-feket autók megkapták a gyorsabb köridő elérését lehetővé tevő, piros jelzésű szuperlágy Pirelliket. Heidfeldnek első szárnyat is cseréltek.
A Toro Rosso spanyol versenyzője összkoccant egy Sauberrel a Rascasse kanyarban, ettől letört az első szárnya. Ez az időmérő végét jelenti neki, már nem lesz ideje a szerelés után újabb gyors kört futni.
Hamilton nyerte a Q1-et 1:15.207-es körével. A kiesők: Kovalainen, Trulli, Alguersuari, Glock, D'Ambrisio, Karthikeyan, Liuzzi.
Mivel nem vettek részt az időmérőn, elvileg nem indulhatnánk a vasánapi versenyen a Hispania autói. Különleges engedéllyel még azért van esélyük, hogy elinduljanak. Növeli erre az esélyüket, hogy szombat délelőtt a harmadik szabadedzésen olyan időt mentek, ami 107 százalékon belül van Hamilton Q1-es idejéhez képest.
Szinte mérhetelen a különbség Vettel és Hamilton között, de még mindig a brit vezet a Q2-ben.
A Toro Rosso spanyol versenyzőjét a Q1-ben történt ütközése miatt felrendelték magukhoz a sportfelügyelők.
Szinte minden versenyző folyamatosan javított a köridején, ahogy javult a pálya állapota. Hamilton a hétvége eddigi legjobb körével (1:14.275) nyerte a Q2-t. A kiesők: Petrov, Barrichello, Kobajasi, di Resta, Sutil, Heidfeld, Buemi.
A Ferrarinak, a McLarennek, és a Red Bullnak egyaránt két-két szett új szuperlágy gumija maradt mindkét versenyző számára.
Mivel Monacóban a rajtpozíció fontosabb szinte bárminél, nem valószínű, hogy a csapatok spórolni fognak a szuperlágy gumikkal.
A hétszeres világbajnok gyors köre remekül indult, de a végén rontott az utolsó szektorban.
Jenson Button átvette a vezetést az eddigi leggyorsabb körrel, ideje 1:13.997.
Mindhárom szektorban abszolút időt futott Sebastian Vettel, 1:13.556-tal átvette a vezetést.
A sauber mexikói versenyző súlyos balestet szenvedett az alagút kijáratánál, ott, ahol már rengeteg baleset történt ezen a hétvégén. Azonnal leállították az edzést piros zászlóval.
Szinte tökéletesen lemásolta Rosberg délelőtti balesetét: szélesen fordult, vissza próbálta húzni az autót a jobb oldalra, de fékezés közben kitört a kocsi fara a bukkanónál, és a korlátnak csapódott. Pérez rosszabbul járt Rosbergnél, mert nem csúszott el a energiaelnyelő anyagból (tecpro) épített fal mellett, hanem egyenesen beleszállt. Nagy sebességgel, oldalról csúszott bele a falba, ami azért rossz, mert a nyakvédő Hans rendszer ilyenkor nem véd. Karl Wendlinger szintén a Sauber versenyzőjeként 1994-ben ugyanitt szenvedett balesetet, ő akkor kómába került.
A rádión kérdezett valamit a versenymérnöke Péreztől, de a mexikói nem válaszolt. Súlyos lehet a sérülése, már megérkezett a mentő, és pályamunkások takarják a versenyzőt. Colthard elmondta, hogy amikor neki súlyos balesete volt, akkor ő sem válaszolt a rádión feltett kérdésekre, de nem eszméletvesztés, hanem sokk miatt.
Ponyvákkal takarják a kíváncsi tekintetek elől, állapotáról még semmi hír.
Két és fél perc maradt az időmérőből, még nem indult újra.
Jó hírek: Pérez nem veszítette el az eszméletét és beszédre is képes volt. Kiemelték az autóját, aminek a jobb oldala szinte teljesen eltűnt. Gary Hartsteinnel, az FIA főorvosával kommunikált már a versenyző.
Csütörtökön és szombaton összesen már négy versenyző törte össze magát az alagút kijáratánál a bukkanó miatt. Csütörtökön Liuzzi és Petrov, ma Rosberg és Pérez. Eddie Jordan arról beszél a BBC-n, hogy sürgősen el kellene már tűnteni azt a bukkanót a pályáról.
Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója Herbie Blash-sal, a biztonsági küldöttel együtt személyesen ellenőrzi a tecpro bálák helyreállítását.
A Tecpro bálákat az FIA Institute a Dekrával közösen fejlesztette ki öt év alatt. Rugalmas, speciális polietilénből készül. Előnye, hogy sok energiát képes elnyelni, és így csökkenti a becsapódásnál a lassulást. Egy ilyen bála 150x120x60 centiméter méretű, és 120 kilogramm tömegű. Bármennyit össze lehet építeni.
A versenyigazgatóság döntése szerint 15:35-kor indítják újra az időmérő edzés utolsó két és fél percét.
A Gary Hartstein által elvégzett reflexvizsgálatokra állítólag reagált a mexikói a pálya egészségügyi központjában, és beszél is az orvosokkal. Már a Sauber istálló is megerősítette, hogy a körülményekhez képest jól van Sergio Pérez.
Button ment ki elsőként a pályára, már csak két perc a végéig.
A brit nem tudott lefékezni az alagút után. Látszik, hogy a baleset után más lelkiállapotban tértek vissza a versenyzők a pályára: csak Rosberg tudott javítani, de ő is csak azért, mert eddig csak egy nagyon lassú mért köre volt.
Vettel, Button Webber, Alonso, Schumacher, Massa, Hamilton, Rosberg, Maldonado, Pérez az első tíz sorrendje Monacóban. Hamarosan bővítjük a cikket a végeredménnyel!