Alonso megelőzte a Red Bullokat a Nürburgringen
2011. július 22. 09:53
Hűvös, de egyelőre száraz idő fogadta a csapatokat a Német Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésén, amelyen Fernando Alonso a két héttel ezelőtti futamgyőzelem után újra az élre repítette a Ferrarit. Leginkább a két Red Bull veszélyeztette első helyét, végül azonban bő 3 tizeddel sikerült megelőznie őket. A spanyol egyébként az edzés nagy részében a Pirelli új, kísérleti lágy gumijain rótta a köröket, amelyek láthatólag feküdtek a Ferrarinak.
Az Red Bull házi csatájában ezúttal az elmúlt hetekben lázadozó Mark Webber bizonyult gyorsabbnak, bár nem sokkal: mindössze 4 századot vert csapattársára, mögöttük Felipe Massa végezett a másik Ferrariban. A silverstone-i gyengélkedést a diffúzor-balhéval magyarázó McLarennek viszont ezúttal sem jött ki a lépés, hiszen Lewis Hamilton és Jenson Button az 5-6. helyen végeztek, lemaradásuk több mint egy másodperc volt Alonsóhoz képest. A wokingi gárdánál egyébként két különböző hátsó szárnnyal kísérleteztek, ezúttal Button autóján próbálták ki a kisebb leszorítóerőt termelő, ám a DRS-zónában hatékonyabb konstrukciót.
Az élcsapatok mögött a Mercedes és a Force India fért be az első tízbe, igencsak szoros versenyben: a négy versenyzőt mindössze 76 ezred választotta el egymástól. A mezőny hátsó része alaposan lemaradt, a 11. helyezett Vitalij Petrov lemaradása már kereken 2,2 másodperc volt Alonsóhoz képest.
A Pirelli kísérleti gumijainak köszönhetően szokatlanul mozgalmas edzésen jó néhány hibát is láthattak a nézők, leginkább az 1-es kanyar tréfálta meg a versenyzőket, ahol szinte körönként kilátogatott valaki a bukótérbe. A látványosabb kicsúszások egyikét Michael Schumacher produkálta, aki a hajtűkanyart elrontva kötött ki a sóderágyban. A fődíj azonban egyértelműen Sébastien Buemi illeti: ő az edzés vége előtt néhány perccel pattogott át látványosan az 5-ös kanyar melletti füves területen, miután elvesztette irányítását autója felett. A Toro Rosso legalább egy méter magasra emelkedett, ahogy gellert kapott a kavicságyban.
A hétvége további izgalmakat ígér, az előrejelzések szerint ugyanis lehetséges, hogy a péntek délelőtti volt az egyetlen száraz edzés.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Üdvözöljük kedves olvasóinkat a Német Nagydíj péntek délelőtti szabadedzéséről írt élő tudósításunkban! Egyelőre száraz idő fogadta a csapatokat a Nürburgringen, azonban van rá egy kis esély, hogy enyhe zápor is megérkezik a 90 perces edzés során. Ennek megfelelően hűvös az idő: a levegő 13, az aszfalt 18 fokos.
Az indiai idén tesztpilótaként csak a pénteki edzéseken kapott lehetőséget, most azonban egész hétvégén vezetheti Jarno Trulli Lotusát. A megbízás csak egy versenyre szól. Rajta kívül még két tesztpilóta köröz a délelőtti edzésen: Nico Hülkenberg Pastor Maldonado helyett vezet a Willilamsnél, Narain Karthikeyan pedig Tonio Liuzzi helyett a Hispaniánál.
A mezőny fele máris kigurul a pályára, hogy megtegye első ellenörző körét, majd utána rögtön visszatérjena bokszba.
A Pirelli ezúttal a lágy és a közepes abroncsokat hozta el a Német Nagydíjra, a csapatok azonban egy új keverékű lágy gumit is tesztelhetnek a pénteki edzésnap folyamán, amely az olasz gyártó reményei szerint jobban illeszkedik majd a korábban módosított többi keverékhez.
A Német Nagydíjat felváltva rendezik a Nürburgringen és Hockenheimben, előbbi azonban az évek óta tartó pénzügyi veszteség miatt nem biztos, hogy a továbbiakban is fogadni tudja a versenyt.
A McLaren hátsó szárnyát nyomásjelző festékkel is bekenték, hogy pontos képet kapjanak a levegő áramlásáról. Közben Hamilton csúnyán elfékezte első szett lágy gumiját.
A legtöbben vissza is tértek a garázsba, Ricciardo éppen a pilóták nyakát védő HANS-t vizsgálgatja a Hispania bokszában.
Az ausztrál, aki a két héttel ezelőtti Brit Nagydíjon nyíltan megtagadta a csapatutasítást, most éppen a Red Bull tanácsadójával, Helmut Markóval cseveg a garázsban. Talán éppen a jövő évi szerződése a téma?
Legalábbis erről számol be Heikki Kovalainen, a Lotus másik autóját vezető Chandhok közben kicsit elfékezi magát.
A baloldali tükör a hajtűben repült le a kocsiról, a versenyző vissza is tért a garázsba, hogy pótolják a hiányzó elemet.
A német az alaposan átalakított R31-gyel 1:38.313 alatt ér körbe a pályán.
Heidfeld 1:37.987-re faragja saját idejét, közben töben is kihajtanak a pályára. Rubens Barrichello éppen aerodinamikai teszteken végez a Williams számára. A sauberes Pérez szélesen vette az 1-es kanyart, azonban gond nélkül visszatért a pályára.
A Mercedes versenyzője három abszolút legjobb szektoridő után 1:35.751-gyel átveszi a vezetést, Schumacher közben még mindig ellenörző köröket teljesít.
Az egyik autón a korábbi, előrevezetett kipufogót hagyták, míg a másikon az új, hátravezetett változatot próbálgatják.
Rosberg fél másodpercet javítva saját idején 1:35.112-vel áll az élre, Lewis Hamilton azonban néhány másodperccel kséőbb már 1:34.982-re szorítja az etalont. Közben Schumacher is megtette első mért körét, 1:36.457-tel a 3. helyen áll jelenleg csapattársa mögött.
A csapatok többsége viszont egyelőre a közepes keverékeken küldi ki versenyzőit a pályára. Közben Hülkenberg is megtette első mért körét, közben rohamosan javulnak az idők, Hamilton 1:33.576-tal megfutja az edzés eddigi legjobb idejét.
A brazil túlvállalta magát az 1-es kanyarban, ahogy nem sokkal később Kamui Kobajasi is, azonban mindketten gond nélkül visszatérnek a pályára.
A Nürburgring jelenlegi vonalvezetésén még mindig Takuma Sato tartja a körrekordot, amit még a 2004-es futam első időmérőjén ért el: 1:27.691.
1:32.996-os, lágy gumikon futott leggyorsabb köre után ezúttal visszatér a bokszba. Közben a két Red Bull is elkezdte a körözést.
Egyelőre 1:37.620-as köridővel kezd, ami bő 5 tizeddel lassabb Hamiltonénál, második körében javít, ez másr a 3. helyre elég: 1:34.724. Másodpercekkel később Webber is megelőzi, aki a 2. helyre ugrik Hamilton mögé, lemaradása azonban bő 1 másodperc.
A Dunlap kanyarba érkezve blokkol a jobb első kereke, azonban a sóderágy érintése nélkül sikerül folytatnia.
A címvédő magára talált, és 1:32.760-nal átvette a vezetést. Ő is a lágy gumikat használja, nem úgy, mint Alonso, aki 1:34.099-re volt képes a keményebb keverékkel.
Ezúttal a német labdarugó válogatott tiszteletére sárga-piros-fekete színkombinációval versenyez, és közben tovább javít saját idején: 1:32.536 az új etalon.
Webber befejezte 7 körös etapját, amely alatt 1:33.008 volt a legjobb köre, Vettel 8 kör után tért vissza. Közben elértünk az edzés feléhez, egyelőre három versenyzőnek nincs mért kör: a két Virginnek, és Narain Karthikeyannak.
Egyelőre csak az 5. helyig jut, ideje 1:33.628. A versenyzők az edzésen és az időmérőnő korlátlanul használhatják a dönthető hátsó szárnyat, a versenyen azonban csak az - ezúttal egyetlen - kijelölt zónában lesz rá lehetőségük.
10 miliméterrel alacsonyabbra állították az R31 hátulját, a német autójára egyébként az újabb, hátulravezetett kipufogót szerelték, míg Petrov az előrevezetett változattal köröz.
D'Ambrosio továbbra is a Virgin garázsában vesztegel, Karthikeyan azonban kihajt a pályára a HRT autóján továbbra is nagyítóval kell keresni a szponzorokat. Végül a közepes keveréken 1:45.211-gyel iratkozik fel az utolsó helyre.
A spanyol eddig főleg a közepes keveréket próbálgatta. Úgy látszik, ez fekszik a Ferrarinak: az első és a harmadik szektorban is abszolút legjobb időt fut, összességében azonban 38 ezreddel elmarad Vettel idejétől. Közben Massa autójára is felrakták az új keveréket.
A címvédő már 1:32.534-re faragja saját idejét, közben Alonso is egyre gyorsul, három abszolút legjobb szektoridő után az élre ugrik: 1:32.037. - majdnem fél másodpercet ver Vettelre.
Amikor az 1-es kanyarba érkezve rátaposott a fékre, váratlanul kitört a Mercedes hátulja, azonban a bukótérbe tett rövid látogatás után visszatért a pályára.
Elsőként lépi át az 1:32-es határt, és 1:31.981-re faragja le saját idejét. Massa ugyanilyen gumikon egyelőre nem tudja tartani a tempót csapattársával, jelenleg 7 tized a hátránya a 4. helyen.
A szerelők az autó enyhén füstölgő hátulját próbálják hűteni, a csapatnak folytonos fejtörést okoz az extrém kipufogójuk miatti túlmelegedés.
Hamilton egy korábbi változattal köröz, míg Button egy újjal: ez ugyan kisebb leszorítóerőt termel, ám a DRS zónában hatékonyabb működésre képes - a csapat már Silverstone-ban is ilyen konstrukcióval próbálkozott.
A németet arról tájékoztatják a rádión, hogy a rázókövek valószínűleg sérülést okoztak a Virgin első terelőszárnyán.
Ezúttal tudja elkerülni a sóderágyat, miután nem tudja bevenni a hajtűkanyart. Ross Brawn a csapat irányítóközpontjából figyeli az eseményeket, a hétszeres világbajnok nem jut el a gumifalig, és sikerül folytatnia a körözést. Ha már elrontotta a körét, kihasználta a lehetőséget, és integetett egy kicsit a közelben ülő nézőknek. Közben Pérez autója is rakoncátlankodik, kerekei blokkolnak az 1-es kanyarban, ami ma reggel már sok versenyzőn kifogott.
A szerelők továbbra is az R31 hátulján munkálkodnak szakadatlanul. Közben a mezőny nagy része visszatért a bokszba, az élmenők közül csak Vettel maradt kint a pályán.
A Ferrarira megint a Pirelli kisérleti gumijait rakták fel, ami láthatólag fekszik nekik.Bő 10 perccel a vége előtt a spanyol mögött a sorrend: Webber, Vettel, Massa, Hamilton, Button, Rosberg.
Adrian Sutil a 8., Nico Hülkenberg pedig a 9. helyen áll, mindössze ezredekkel vannak lemaradva Rosberg mögött. A két Force Indiát két Mercedes fogja közre, négyük között mindössze 76 ezred a különbség.
A csapatrádión azt mondja, ezt a problémát kell leginkább orvosolniuk a hétvégén.
A finn az 5-ös kanyarnál kerül gondba, végül csak a füvön és a sóderágyon átvágva tud visszatérni a pályára. A mezőny többsége kijött a bokszból egy utolsó nekifutásra, csak Massa, Buemi és Barrichello maradnak veszteg.
A legtöbben az elsődleges keverékkel hajtanak pályára az edzés utolsó perceiben. Karthikeyan kicsúszik az NGK sikánban, majd a kerékvetőkön átvágva elveszi a gázt. Alonso közben abszolút első szektort telejsít.
A svájci az 5-ös kanyarnál jobb hátsó kerékkel elkapta a füvet, elvesztette uralmát a Toro Rosso felett, ami látványos pattogással után a sóderágyban kötött ki, szerencsére azonban nem borult fel, így a versenyzőnek sem lett baja.
Újabb tizedeket faragva végül 1:31.894-gyel nyeri meg az edzést, mögötte Webber és Vettel végzett bő 3 tizeddel lemaradva. Massa a 4. helyre hozta be a másik Ferrarit, mögöttük pedig Hamilton, Button, Rosberg, Sutil, Hülkenberg, Schumacher a sorrend.
Az orosz az utolsó utáni pillanatban taposott a fékre a boxutszai sebessségkorlátozást jelző vonal előtt, durván kockásra fékezve ezzel a gumijait.
Az utolsó pillanatokban gurult ki a bokszból, így újabb mért körre már nem volt ideje, helyette aero-tesztet végzett a csapat számára. A cikket hamarosan bővítjük a teljes eredménylistával...