Alonso megérdemelten aratta a Ferrari idei első győzelmét
2011. július 10. 13:59
Azok után, hogy tavaly csak a döntőben vesztette el a világbajnoki címet, Fernando Alonso számára ínségesen kezdődött a 2011-es szezon, de tizenegy versenyen át tartó szünetet követően ismét szerzett egy győzelmi serleget, amikor a Red Bull szerelőinek bakiját kihasználva megnyerte a Brit Nagydíjat.
A Ferrari a Sauberrel együtt alig két órával a rajt előtt vétózta meg azt az egyezményt, amely lehetővé tette volna, hogy a következő futamtól mindenki visszatérjen a befújt diffúzorok Silverstone előtti, korlátozás nélküli konfigurációjához. A Scuderia számára egyértelműen jól jött az ettől a hétvégétől hatályba lépő tilalom, hiszen Alonso már a szombati időmérőn közelebb került a Red Bullokhoz a szokásosnál.
De csak a versenyen jött formába igazán. Az intermediate gumikon, amiket mindenki választott a rajthoz az egyik felén még vizes pályán, eleinte csak a harmadik helyet őrizgette, miközben Sebastian Vettel azonnal csapattársa, a pole-ból startoló Mark Webber elé került. Alonso a 14. körben már csupán negyedik volt, Lewis Hamilton ugyanis a pályán megelőzte őt. A kilátásai ekkor nem tűntek fényesnek, a Ferrari azonban szemlátomást remekül bánt a gumikkal, így a spanyol tíz körrel később vissza tudta venni a helyét.
Hamilton ekkor megpróbált egy korábbi kerékcserével újra a Ferrari elé vágni, ám vetélytársa a használt gumikon is lendületesebb tempót diktált, mint ő az újakon. Alonso sorozatban futotta a leggyorsabb köröket, amivel nem csupán a McLarent sikerült maga mögött tartania, hanem átvette a vezetést is, mert Vettel autójának bal hátsó kerekére ferdén ment fel a kerékanya, amikor a 27. körben másodszor járt a bokszban. Alonso ezután vissza sem nézett többé, és az előnyét folyamatosan növelve, 25 körrel később 16,5 másodperccel a Red Bull előtt szelte át a célvonalat, pályafutásának 27. nagydíjgyőzelmét aratva.
Nem a Red Bull volt az egyetlen csapat, amely hibázott a bokszban. Jenson Button a 39. körben a harmadik helyről állt ki új slickekért, de a jobbelső kerekénél nem működött a légkulcs. A nyalókás ember nem vette észre, hogy a szerelő megpróbál a tartalék szerszámért nyúlni, és útnak indította Buttont, aki a lötyögő kerékkel kénytelen volt azonnal leparkolni az autóját a bokszkijáratnál. "Kár, mert ez nagyszerű verseny lehetett volna" - mondta Button, aki előzőleg látványos csatában előzte meg Felipe Massát.
A tizedik helyről induló Hamilton nagyszerűen rajtolt, és a vizes pályán előzgetve már a 2. körben negyedik volt. Sokáig úgy tűnt, hogy hazai közönsége előtt a dobogón ünnepelhet majd, de mivel gyorsabb volt, mint a McLaren várta, az autója többet is fogyasztott, ezért már korán el kellett kezdenie spórolnia a benzinnel. Így a 46. körben elvesztette a harmadik helyet Webberrel szemben, és Massa a maradék hat kör alatt 13 másodperces hátrányból is utolérte McLarenjét. A brazil az utolsó körben félig már meg is előzte Hamiltont, aki azonban a féktávon, blokkoló kerékkel belülről nekicsúszott a Ferrarinak, és azt megpöccintve valahogy megőrizte a pozícióját.
Michael Schumacher korábban egy hasonló, bár durvább manőverért kapott stop&go büntetést, amikor a 9. körben, a még vizes pályán kiforgatta Kamui Kobayashi Sauberjét. A Mercedes orrkúpja letört, ezért Schumacher kihasználta az alkalmat, hogy a mezőnyben elsőként slick gumikra váltson. Mivel azonnal megfutotta az addigi leggyorsabb kört, lavinát indított el, sorban a többiek is követték a példáját. Schumacher a büntetéssel visszaesett a 17. helyre, de ezúttal annyira gyors volt, hogy a célvonalig visszakapaszkodott a pontszerzők közé. "Kár, mert ma este közös barbecue-t tartunk a csapat tagjaival, és szép lett volna egy jobb eredménnyel megajándékozni őket" - mondta Schumacher. "De az ütközés teljesen az én hibám volt." Az élmezőnnyel szemben nem háromszor, hanem csak kétszer kereket cserélő Nico Rosberg a 6. helyre kormányozta a másik Mercedest, a verseny végén visszaverve Sergio Pérez támadásait, míg Jaime Alguersuari zsinórban harmadszor szerzett pontot a Toro Rossóval.
Az utolsó percekben a második és a negyedik helyért is annyira kiélezett küzdelem folyt a Vettel/Webber és a Hamilton/Massa páros között, hogy a rendező nem tudta eldönteni, melyiket mutassa inkább. A Red Bulloké azonban nem volt igazi verseny, Webberre ugyanis a hajrában rászóltak, hogy tartsa a pozícióját. "Megértem, ha Mark bosszús, de nem dobhatunk el egy rakás pontot" - jelentette ki a csapatfőnök, Christian Horner. "Nem akartuk két körrel a leintés előtt a védőkorlátnak csapódva látni a versenyzőinket, pedig ez lett volna a vége. Mark nem esett ki a világbajnoki küzdelemből, azt azonban nem kockáztathattuk meg, hogy pontokat veszítsünk. Ezt neki is meg kell értenie, mert csapatjátékos. A második-harmadik hely nagyon szép eredmény." Webber azonban négy-öt alkalommal is fittyet hányt a csapat utasítására. Horner egyébként hozzátette, hogy Vettel korábban KERS-problémákkal küzdött.
A lapos valenciai verseny után üdítő volt újra fordulatos futamot látni, s noha a világbajnokság semmivel nem tűnik kevésbé lefutottnak, mint a Brit Nagydíj előtt, az összetettben nem fagyott meg a kép, hiszen Alonso átvette a harmadik helyet a McLaren párosától, és Hamilton is visszaelőzte Buttont.
A versenyről élőben készült részletes tudósításunkat az eredménylista alatt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brit Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Silverstone-ban most már szépen süt a nap, de a pálya néhol még kicsit nedves, 21 fok van.
A rajtrácsra vezető körökhöz a többség az intermediate gumikat választotta, de Sergio Pérez a Becketts-nél így is kicsúszott, és összetörte a Sauber elejét. Kicserélték az orrkúpját, de még időben felállhatott, hogy elfoglalja a rendes rajtpozícióját. Jenson Button nemrég azt mondta, hogy bár a pálya elsőre száraznak tűnik, a hátsó rész valójában még teljesen vizes. Úgyhogy érdekes kérdés lesz, ki milyen gumikon kezdi meg a versenyt...
Bár az első körök így is nehezek lesznek. A háttérben sötét felhők gyülekeznek... az előrejelzések szerint a futam alatt valamikor szinte biztosan esni fog.
Jelenleg Nigel Mansell és Jackie Stewart társaságában szemléli a történéseket, korábban a Red Bull bokszában nézelődött.
A Technikai Munkacsoport délelőtti ülésén a csapatoknak nem sikerült megegyezniük abban, hogy a következő versenytől visszatérjenek a befújt diffúzorok Silverstone előtti változatához. A Ferrari és a Sauber ugyanis nem volt hajlandó belemenni ebbe, míg a többiek állítólag igen.
A két Ferrari, Webber, Button... úgy tűnik, az élmezőnyből mindenki az intermediate gumikat választja a rajthoz. A pályától néhány kilométerre délre már kis is alakult egy zápor.
Az interek számára problémát fog jelenteni, hogy az új célegyenes környékén szinte teljesen száraz az aszfalt, míg a pálya régi elején, egészen a Copse-ig nagyon vizes.
Vettel vezet, jobban rajtolt Webbernél, aki így továbbra sem töltött még egyetlen versenykört sem csapattársa előtt ebben az évben. A sorrend mögöttük: Alonso, Button, Massa, míg Hamilton a pálya hátsó részén megelőzte di Restát, és már hatodik.
A vizes részen sikerült elmennie mellette, és aztán Hamilton is elment csapattársa mellett. Button szenved, már di Resta is támadja.
Vettel 1:50.9-es kört ment, 1.5 másodperccel jobbat, mint bárki más, de a pálya nyilván nagyon vizes, hiszen tegnap Webber 1:30.4-es idővel szerezte meg a pole-t.
Épp miután szólnak neki a rádión, hogy fantasztikus munkát végzett, és a következő áldozata Massa lesz, Hamilton lesodródik az egyik balosban, de pozícióvesztés nélkül vissza tud jönni. Közben Vettel előnye már 4 másodperc.
Megkérdik a rádión, hogy szerinte érdemes-e már váltani, ő azt feleli: 2-3 kör múlva igen. A száraz részen el fognak melegedni az interek.
A szokásosnál később, de Charlie Whiting mégis úgy döntött, hogy szabad használni a dönthető hátsó szárnyat előzéshez.
Már 3.5 másodperc a hátránya a második helyeztt Webberhez képest is. Az intermediate-ek valószínűleg kezdenek tönkremenni, mert az utóbbi körökben az élmezőny nem tud javítani az idején - beleértve Vettelt is. A két Red Bull 1:51-es köröket megy, üldözőik 1:52-eset, egészen Buttonig bezárólag.
A 11. helyen, a DRS segítségével ment el mellette. Röviddel később Pérez is elmegy a Williams mellett. Maldonado csapattársa, Rubens Barrichello csak a 18. helyen áll.
A pálya középső szektorában abszolút legjobb részidőt ért el, és 4 tizeddel gyorsabb volt Webbernél, sőt, 1 tizeddel Vettelnél is. Közben Pérez üldözi a 11. helyezett Rosberget.
A BBC-nek épp most mondta el, hogy amikor a rajt után először akart lekapcsolni 4-esbe, elromlott a váltója, ezért kellett feladnia a küzdelmet. Közben Alonso gyakorlatilag támadási pozícióba került Webberhez képest, aki jelentősen lelassult, míg csapattársa az élen jól boldogul.
A visszajátszásból látszik, hogy Hamilton intermediate-je már rongyosra koptak, bár így is abszolút legjobb részidőt futott a pálya első szektorában, rádión azt mondja a csapatának, hogy még túl vizes a pálya a slickekhez. Ez rossz hír, ha kerékcserére lesz szüksége, mert hátrányba kerülhet, ha új garnitúra intert kell vételezni.
Miközben Hamilton Massát, Alonso pedig Webbert üldözi közvetlen közelről, Schumacher az első, aki száraz gumikra vált. De hiányzik a Mercedes orrkúpja, lehet, hogy Kobajasival koccant az imént.
1:49.988-at ment, de így is 8 másodperc már a hátránya Vettelhez képest. A visszajátszásból látszott, hogy Schumacher orrkúpja akkor szakadt le, amikor egye lőzési kísérletnél kitört a Mercedes fara, és nekiment Kobajasinak. A sportfelügyelők vizsgálják az incidenst.
Az első szektorban több, mint 1 másodpercet vert mindenki másra, bár a középsőben még lassabb. De ezt látva többen - köztük Button, Kobajasi, Sutil is - kimentek slick gumikért. Schumacher végül 1:49.012-vel megfutja a leggyorsabb kört, eljött az idő slickekre váltani...
Webber Alonso előtt maradt, sőt, egy kicsit még növelte is az előnyét a kerékcsere során. Miközben Schumacher már 1:47.844-es új leggyorsabb kört ment, 2.3 másodpercet verve még Vettelre is.
Megengedhette magának, hogy kicsit a többiek után cseréljen kereket, viszont Massa sokat veszthet azzal, hogy csak most állt ki. Vettel az élre tér vissza. Közben ismét Schumacheré a leggyorsabb kör: 1:45.788-cal.
Amiért a bokszban veszélyesen engedték ki Maldonado útjába. Schumacher a Kobajasival történt ütközés ellenére is a 9. helyen maradt, köszönhetően annak, hogy jókor, a többieknél korábban váltott slickekre.
Schumacher közben stop&go büntetést kap a Kobajasival történt ütközés miatt, Hamilton megelőzte Alonsót a 3. helyen.
Csak 1.2 másodperccel van Vettel mögött, őt Hamilton követi 6 másodperccel, majd Alonso, Button, Massa és di Resta.
Közben Vettel a nyomában Webberrel utolére D'Ambrosiót és Liuzzit. Schumacher versenye megint tönkrement, a 17. helyre, Petrov mögé esett vissza. A bokszban a Mercedes csapatmenedzsere, Ron Meadows stopperrel mérte a 10 másodpercet. Itt azért adnak stop&go-t a szokásos áthajtásos büntetés helyett, mert a bokszutca annyira rövid, hogy az nem tartana elég sokáig.
1:40.102-vel megfutotta az eddigi leggyorsabb kört, így már megint viszonylag biztonságos, 3.2 másodperc az előnye Webberrel szemben.
Nick Heidfeld és Alguersuari is megelőzik az eddig a 11. helyen haladó japánt. Maldonado is megpróbálkozott vele, de Kobajasi gyönyörű manőverrel visszatámadott, és elöl maradt. Ennek az lett a vége, hogy Buemi előzte meg Maldonadót.
Azonnal le is tölti. Azért büntették meg, mert a bokszban majdnem összeütközött Maldonadóval. Valójában időben engedték ki, csak megtorpant gázadásnál, ezért került a Williams mellé.
Épp most futotta meg a leggyorsabb kört 1:38.803-mal, így csak 1.3 másodperc a hátránya Hamiltonhoz képest, ami azt jelenti, hogy az elmúlt 5-6 körben alig maradt le tőle. A sorrend jelenleg: Vettel, Webber, Hamilton, Alonso, Button, Massa, di Resta és Sutil.
Nem is a DRS zónában, hanem a célegyenesben: nyilván a KERS segítségével utasította maga mögét a 15. helyen álló Renault-t. Alonso közben támadási pozícióba került Hamiltonhoz képest, aki csak néhány körrel ezelőtt előzte meg őt.
A spanyol, aki az elmúlt körökben sorban döntötte meg az eddig legjobb időket, a DRS zónában megelőzi egykori csapattársát. Ez különösen szép, mert most egy etapon belül előzgették egymást oda-vissza a pályán. Hamilton azonnal kimegy a bokszba.
Igaz, hogy a McLarent megelőzve is újra leggyorsabb kört futott, de Hamilton elévághat. És ne felejtsük el, hogy mivel esősen kezdődött a verseny, ezért most nem érvényes az a szabály, hogy mindkét gumikeveréket használniuk kell a versenyzőknek, így elvben mindenki maradhat a lágynál.
Elképzelhető, hogy akkor sérült meg az autója, amikor a bokszban áthajtott egy légkulcson. Di Resta bokszkiállását elrontották, úgy tűnt, összekeverték a gumikat, ezért nagyon sokáig tartott a kerékcsere.
Alonso pedig a használt gumikon is leggyorsabb kört fut, gyorsabb Hamiltonnál, ami azt jelenti, hogy egyelőre nincs feltétlenül rászorulva egy kerékcserére. Ez a verseny végén különösen jól jöhet, mert rövidebbek lesznek az etapjai.
Alonso is követi őt, és a Red Bull bal hátsó kereke nem megy fel, így már a spanyol vezet, és Hamilton is megelőzte Vettelt!
Most nyiltsisakos küzdelem kezdődik Alonso, Hamilton és Vettel között. Hamilton gumijai már be vannak melegedve, de már előbb is láttuk, hogy hosszabb távon lehet csiki-csuki is kettőjük között. Mindenesetre most Vettelnek is alaposan rá kell lépnie a gázra, meglátjuk, mire képes ilyen helyzetből...
Rosszul ment föl a kerékanya, ezért kellett újra leszedni, és helyesen visszatenni. Alonso 1:37.069-es kört fut, több mint 1 másodperccel gyorsabbat Hamiltonnál, és 2 tizeddel jobbat Vettelnél is, aki már üldözi a McLarent.
Ők még csak most bonyolítják le a második kerékcseréjüket.
Nem bízza a véletlenre: ennyivel gyorsabb Hamiltonnál, aki szerencséjére feltartja Vettelt is. A Red Bull már elég közel van a McLarenhez, de mivel az előbb mindketten egy Force India mögött voltak, Hamilton is használhatta a DRS-ét.
Így már a 12. helyen van, de még mindig 9 másodpercre az 1 pontot érő 10. helytől. Mindkét Renault-t meg kellene előznie ahhoz, hogy oda jusson - de ez nem tűnik lehetetlennek, mert sokkal gyorsabb náluk. Olyannyira, hogy most az új gumikon csak Alonso és Pérez gyorsabbak nála a pályán.
Már 9.8 másodperc Alonso előnye, de Vettel nem jut előrébb. Mivel már csak 16 kör van hátra, ezt akkor is nehéz lesz behoznia, ha végre megelőzi Hamilont.
Ez az etapja így kurtára sikerült, de az egyetlen esélye Hamilton megelőzésére, hogyha elévág a korábbi kerékcserével. Ez a kiállása tisztán sikerült.
A McLaren megpróbálja követni a Red Bullt, de nem jár sikerrel: Hamilton Vettel mögé érkezik vissza a pályára, ezzel elbukta a második helyet. Vettel viszont épp Massa mögé jött vissza.
1:35.565-tel új leggyorsabb kört fut, 1.2 másodpercet verve Alonsóra, akinek azonban nem kell aggódnia, mert így is kellően nagy előnye van egy bokszkiálláshoz.
A Ferrari sem akart kockáztatni, kihívta Alonsót kereket cserélni. Épp akkor, amikor Vettel egy teljesen sima manőverrel megelőzte Massát, aki még használt gumikon van.
A bokszkijáratnál leállítja az autóját, pedig a motor jár. A jobb első kereket nem rögzítették...
A második helyezett Vettel mögött Hamilton, Massa, Webber és Rosberg autózott, mielőtt Massa is sort kerített végre harmadik - egyben utolsó - kiállására. Button nem vette le a sisakját, úgy sétált be a McLaren garázsába. Silverstone megint nem hozott neki szerencsét, önhibáján kívül adta fel a versenyt.
A benzinnel, mert így nem fog eljutni a célig. Pechére nagyon nem lassíthat, mivel Webber ott van a nyakán.
Amiért veszélyesen engedték ki a bokszból. Közben Webbernek szóltak a rádión, hogy Hamilton bajban lehet, mert spórolnia kell.
Már 15 másodperccel vezet Vettellel szemben, aki úgy tűnik, megelégedett a második hellyel. A legnagyobb csata a 3. helyért zajlik, Hamilton és Webber között, aki az előző körökben több, mint 1 másodperccel volt gyorsabb a McLarennél. A Red Bull szerint lehet, hogy Hamilton csak blöfföl, hogy lépre csalja Webbert, aki az üldözése közben túlkoptatja a gumijait.
A Mercedes tempója - különösen Schumacheré - ma kifejezetten jó volt, úgyhogy bánhatja azt a büntetést, már így is a 9. helyen áll. Szemlátomást nagyon jól bánt a gumikkal, mert csak kétszer cserélt kereket.
Hamilton a helyi közönség nagy bánatára mégsem lesz dobogós, Webber ugyanis a külső íven megelőzte a benzinnel spórolni kényszerülő McLarent. Közben a 6. helyért Rosberg és üldözője, Pérez kezd csatázni.
Cssak 11 másodperc a hátránya 5 körrel a verseny vége előtt, ami soknak tűnik ugyan, de a legutóbbi körben 2.5-öt hozott rajta.
Maldonado és di Resta, akik a legjobb edzéseredményüket érték el tegnap, a versenyen visszaesteka 14-15. helyre. Massa közben már 4.3 másodpercre közelítette meg Hamiltont.
Már csak 2 másodpercre van Vetteltől, aki 6-8 tizeddel lassabb nála. Massa pedig egyéni legjobb köröket futva próbálja levadászni Hamiltont.
A rendező nem tudta, hogy kit mutasson, de a visszajátszásból látszik, hogy Massa már elöl volt, amikor Hamilton nekiment belülről. Ha Schumachert megbüntették a Kobajasival való ütközés miatt, akkor szinte biztos, hogy ezért is büntetés jár. Alonso megszerezte a Ferrari idei első győzelmét.
A kétszeres világbajnok a Ferrari tetején állva, a kormányt mutogatva boldogan ünnepel, majd kezet fog Vettellel. A Ferrari és a Red Bull gumijai is rojtosra koptak. Az olaszok legutóbb a tavalyi Koreai Nagydíjon arattak győzelmet, a spanyol öröme érthető, ezzel feljött a harmadik helyre a világbajnokságban. Hátrébb az újonc Daniel Ricciardo utolsó lett, még saját csapattársától, Liuzzitól is kört kapott. Alguersuari zsinórban harmadszor is pontot szerzett.
A hazai versenyzők nem voltak szerencsések: Button a rosszul rögzített kerék miatt be sem tudta fejezni a versenyt, Hamilton végül lecsúszott a dobogóról, az élete versenyére készülő di Resta pedig szintén egy elrontott kerékcsere miatt esett hátra, végül csak a 15. lett. Pedig a díjátadóra még Harry herceget is beszervezték...