Webberé a pole, gyors a Ferrari
2011. július 09. 13:52
A gázelvétel mellett aktív befújt diffúzorokra vonatkozóan most életbe lépő tilalom megfosztani ugyan nem tudta a pole pozíciótól a Red Bullt, de valamelyest csökkentette a csapat előnyét még egy olyan pályán is, amely papíron egyértelműen az aerodinamikailag cizellált RB7-nek kedvezett.
A Brit Nagydíj változékony időjárási körülmények között rendezett időmérő edzésén Mark Webber idén még csak másodszor győzte le csapattársát, Sebastian Vettelt az első rajtkockáért folytatott küzdelemben. A Red Bull versenyzőit mindössze 32 ezredmásodperc választotta el egymástól a Q3 végén, Fernando Alonso azonban ott lihegett a sarkukban, szűk egy tizedre Vetteltől. Ezzel beigazolódni látszott Adrian Newey elmélete, miszerint a diffúzorok új szabályozása leginkább a Ferrarinak fog kedvezni, bár a szokatlan pályaviszonyok miatt nem feltétlenül érvényesülhetett a valódi erősorrend.
A versenyigazgató, Charlie Whiting csak másfél órával az időmérő kezdete előtt hívta össze a Technikai Munkacsoport rendkívüli ülését, és a Red Bull főnöke, Christian Horner utána azt állította, hogy a csapata Silverstone-ban hátrányban lesz, mert végül nem kapta meg a fojtószelep nyitására vonatkozó engedményt. Most mégis úgy tűnik, a diffúzortiltást egyszerűen el fogják felejteni, és a következő, németországi versenyhétvégétől mindenki visszatérhet a Silverstone előtt használt motorüzemmódhoz.
A 4. helyezett Felipe Massa 6 tizeddel volt lassabb Alonsónál, de igazán csak a McLaren szenvedett: Jenson Button 7 tizeddel kapott ki még a braziltól is, az autójával már hetek óta elégedetlen Lewis Hamilton pedig a 10. rajtkockába került azon a pályán, amelyről ő is elismerte, hogy nehéz rajta előzni.
A folyamatosan változó tapadásra nem mindenki érzett rá tökéletesen, ami lehetőséget adott néhány kívülállónak is, hogy beleszóljon a nagyok küzdelmébe. A Force India versenyzője, Paul di Resta Kína után másodszor jutott be a Q3-ba, a 6. hellyel pályafutásának eddigi legjobb edzéseredményét érve el. Javított egyéni rekordján Pastor Maldonado is, aki Kamui Kobayashival a hátában megelőzte Nico Rosberget és Hamiltont.
A Mercedesnél úgy érezték, a Q2-ben eltaktikázták magukat a gumikkal. Michael Schumacher így csak a 13. rajtkockát szerezte meg, pedig alig volt lassabb az előtte végzőknél, de a 4. és a 14. helyezett között össz-vissz fél másodpercet tett ki a különbség.
A Ferrari az elmúlt néhány hétvégén mutatott versenytempójának fényében bizakodva várhatja a Brit Nagydíjat, de csak holnap fog kiderülni, hogy az Achillesz-sarkukat jelentő kemény gumikkal kapcsolatos problémákat sikerült-e megoldaniuk. Ha nem, akkor a futam elején hiába tarthatják a lépést a Red Bull-lal, a végén lemaradhatnak - feltéve persze, hogy nem fog ismét esni az eső, ami a meteorológusok szerint egyelőre nem tűnik valószínűnek. Igaz, ez sem garancia semmire. "Ez a hétvége kissé szeszélyes. Azt ígérik, nem fog esni az eső, aztán hopp, már zuhog is..." - jegyezte meg Vettel az időmérő után.
Az edzésről élőben készült részletes beszámolónk az eredménylista alatt olvasható.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brit Nagydíj időmérő edzéséről élőben írt tudósításunkban! A délelőtti edzésen Sebastian Vettel 63 ezredmásodperccel győzte le Fernando Alonsót, ami akár látványos csatát is ígérhet a Red Bull és a Ferrari között. Reggel hol elállt, hol eleredt az eső, de most száraz a silverstone-i pálya, és a következő egy órában nem is várnak több zuhét.
Charlie Whiting helyi idő szerint 11:30-ra összehívta a TWG rendkívüli ülését, hogy a technikai igazgatók megvitassák a befújt diffúzorokra vonatkozó tilalom legfrissebb fejleményeit. A Red Bull kiakadt, amiért végül nem engedélyezték a Renault motort használó csapatok számára, hogy 10 helyett 50 százalékosra nyissák a fojtószelepet gázelvételnél. Pedig erre a Renault szerint azért lenne szükség, mert különben a motor elromlik.
Christian Horner röviddel ezelőtt azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy a Red Bull elfogadta: ezen a hétvégén csak 10 százalékra nyithatja a fojtószelepet gázelvételnél, de a továbbiakban szeretne jobb kompromisszumot találni. "Az a véleményünk, hogy pillanatnyilag hátrányban vagyunk a más gyártók motorjait használó csapatokhoz képest" - mondta. "A legegyszerűbb az lenne, ha visszatérnénk oda (a szabályokkal), ahol két héttel ezelőtt tartottunk."
A levegő 20, az aszfalt már 25 fokos. Eddig nem volt ilyen meleg a hétvégén. A felhők közel vannak ugyan a pályához, de állítólag nem lesz eső.
Azonnal sok autó gurul ki a pályára: egyrészt mindenki kilométer-hiánnyal küszködik, másrészt nem lehetnek biztosak benne, hogy nem esik majd az eső. Ezért máris szinte a teljes mezőny kihajtott a pályára - egyes hírek szerint 10 perc múlva esni fog.
Fernando Alonso 1:33.741-gyel állt az élre, 13 ezredet verve Massára. Sebastien Vettel tavaly 1:29.615-tel szerezte meg itt a pole-t, és ma délelőtt is 1:31-egy kört ment.
A sereghajtók - köztük a Lotus, amely délelőtt Kovalainennel nem volt nagyon lemaradva Heidfeldtől - máris a lágy gumikon próbálkoznak. Ez az egyetlen esélyük, hogy továbbjussanak a Q2-be. A Lotusok oldal most először tűnik fel a Caterham felirat.
A Woodcote-ban túl korán adott gázt, és a kavicságyban kötött ki, amelyen átpattogva alig tudott visszatérni a pályára - éppen a gyorskörön lévő Vettel orra elé érkezett meg.
Az ideje 1:33.555.
1:33.044-es kört fut, fél másodperccel vezet a Vettelt időközben megelőző Barrichello előtt.
1:32.702-es idejével átveszi a vezetést, ő azonban a többi éllovassal ellentétben már a lágy gumikat használja. Schumacher közben feljött a 8. helyre, megelőzve Rosberget. Hamilton csak a két Mercedes mögött, Button pedig a 14. helyen áll.
Az autók többsége visszatért a bokszba új gumikért, Webber előzőleg az élre állt 1:32.670-es körrel. Mögötte egyelőre Maldonado, Massa, Vettel és Alonso van. Kovalainen pedig az előkelő 16. helyre kormányozta a Lotust.
Mivel a hétvégén száraz pályán nagyon kevés kört tudtak megtenni a versenyzők, a legtöbbjük alaposan feltankolva ment ki a pályára, hogy könnyebben felvehesse a ritmust. Közben úgy tűnik, az eső már elkezdett szemerkélni.
Most már zuhog. Ez főleg a Toro Rossónak ciki, ők ugyanis csak most tették fel a lágy gumikat, és pillanatnyilag mindketten kiesők. Már annyi víz van a pályán, hogy valószínűleg nem fognak tudni javítani.
Épp akkor küldték ki a pályára Buttont és Hamiltont is lágy gumikon, amikor már eleredt az eső. Ez teljesen felesleges volt, egy garnitúra gumit félig elkoptattak - de mindegy, mert így is biztos továbbjutók.
1:38.059-es ideje ugyan csak az utolsó helyre elég, de több, mint 1 másodperccel jobb a 107 százalékos határnál, így biztosan indulhat a holnapi versenyen. Ebben az etapban már valószínűleg senki nem fog javítással próbálkozni.
Az aszfalt hőmérséklete az esőtől 5 teljes fokot csökkent az edzés eleje óta.
Rosberg és Schumacher 314 km/h-s tempóval száguldott a Copse kanyar előtti egyenes végén. Érdekes még, hogy Glock Trulli Lotusa elé kvalifikálta magát.
A kiesők: a két Toro Rosso, a két Virgin, Trulli és a Hispaniák. Csak részben állt el az eső: a bokszutca környékén a jelek szerint már nem esik, de a pálya többi részén még igen. Kovalainennek azt ajánlották a rádión, hogy a Q2-t intermediate gumikon kezdje meg. Nem nagy öröm, hogy elállt az eső: ilyenkor a legnehezebb kiválasztani a megfelelő gumit, és ilyenkor a legcsúszósabb, nyálkásabb az aszfalt is. Nem lenne meglepő, ha látnánk egy-két kicsúszást a Q2-ben.
Éppen most mondta el a BBC-nek, hogy az a fél másodperc, amivel kikapott Liuzzitól, egy kicsit több, mint szerette volna. Örült volna, hogyha mehet még egy etapot a lágy gumikkal, de tisztában van vele, hogy most, az első hétvégéjén még nem várhat túl sokat.
A mezőny egyik fele intermediate-eken - köztük a két Mercedes -, a másik fele viszont slickeken ment ki a pályára, például Webber. Ez érdekes lesz... A radar alapján úgy tűnik, hogy a következő percekben nem lesz több eső.
Úgy tűnik, elsőre ő sem kockáztat. Maldonado 1:37.703-mal vezet, közben Rosberg vissza is tért a bokszba, nyilván lecserélni az intermediate-eket.
A kemény keverékű slickekkel 1:35.098-as kört futott, 8 tizedet verve a jelenlegi második helyezett Kobajasira. Csakhogy Sutil őt is azonnal megelőzte: 1:34.872 - igaz, a Force Indián máris a lágy gumik vannak.
Vettel és Button az utolsó továbbjutók, de öt versenyzőnek még nincs is mért köre, mert elsőre nem a megfelelő gumikkal jöttek ki a pályára - köztüka két Mercedes. Közben Sutil 1:34.672-re javított, ez már csak 1 másodperccel rosszabb, mint Webber Q1-es ideje.
Mivel a versenyzők egész hétvégén nem gyakorolhattak rendesen a száraz pályán, nem kerülhettek közel a fizikai határokhoz, ezért most sok fog azon múlni, hogy ki mennyire improvizál jól. Ez esetleg felboríthatja a papírformát.
Egy tapogatózó kört követően 1:31.727-re szorította le az etalont, ezzel simán első, bár Vettel délelőtti idejétől egy hajszállal még elmarad. Az aszfalt egyre szárazabb. Végre a többiek is nekivágtak a mért körüknek.
Vettel és Hamilton fölzárkózott Alonso mögé, akit ebben a pillanatban Webber, majd Massa is megelőzött. Rosberg továbbra is csak a 16. helyen áll.
Megelőzte Vettelt és Kobajasit, de Button és Schumacher még a továbbjutásért küzd.
Negyedik helyen továbbjutott, meglepetésre di Resta és Maldonado is ott van a Q3-ban. Schumacher csak 7 századdal volt lassabb Maldonadónál, de így is 3 hellyel hátrébb került, és kiesett. A 4. és a 14. hely között összesen fél másodperc különbség van, ami ilyen változékony körülmények között szinte hihetetlen.
Bár ezt egyelőre nem lehet pontosan megítélni, nagyon úgy tűnik, hogy a befújt diffúzorokra vonatkozó szabályt tényleg a Renault szívta meg a legjobban, mert ők feltűnően lassúak voltak, pedig a héten már úgy vélték, jó úton járnak.
Nem lehetünk biztosak abban, hogy a Q3-ban nem fog újra eleredni az eső.
A csapatok néhány perc múlva újra esőt várnak, ezért rögtön a lágy gumikon mentek ki a pályára. Egyedül di Resta és Kobajasi maradt a garázsban.
Bár a középső szektorban 2 tizeddel lassabb volt Vettelnél, összességében 32 ezredet vert rá. Az ideje 1:30.399. Alonso is alig 1 tizedes hátránnyal jön föl a 3. helyre.
A McLaren szénája viszont nem áll jól: másfél másodperccel lassabbak a Red Bullnál. Hamilton hátránya pedig még ennél is több, de még van egy lehetőségük.
Azt a szettet tették fel neki, amivel a Q1 végén feleslegesen kiment az esőben. Most nyilván új gumikat fog kapni.
Az első öt helyezett közben már kijött a pályára.
Buttonnak szólnak, hogy a 15-ös kanyarnál, a Copse-nál esik leginkább az eső. Ami különösen rossz hír, hiszen ez az egyik leggyorsabb kanyar - ráadásul hosszú is, úgyhogy sok időt lehet benne veszteni.
Rosberg az első két szektorban javított egyéni legjobbján, de végül mégis bement a bokszba, mert a pálya hátsó felén valóban túl vizes volt az aszfalt, képtelenség volt javítani.
Barcelona után ismét legyőzi Vettelt. Mögöttük a két Ferrari végzett. A Red Bull méregfogát nem húzta ki a diffúzorokra vonatkozó szabály, a McLaren ellenben elveszettnek tűnik. Di Resta hatodik helye is szenzációs!