Vettel az élen, Button bakizott
2011. szeptember 23. 15:31
Sebastian Vettel tett egy újabb apró lépést második világbajnoki címe felé, amikor az élen fejezte be a Szingapúri Nagydíj péntek esti szabadedzését, ám ha a verseny ugyanilyen eredménnyel zárulna, az még nem garantálná számára a végső győzelmet.
A német mögé ugyanis Fernando Alonso és Lewis Hamilton zárkózott fel. Az utóbbi annak ellenére, hogy a szuperlágy gumikon teljesített első két körében el kellett vennie a gázt, ezért az abroncsai már nem voltak tökéletes állapotban, amikor végre elérte az időeredményét. A másik McLarent vezető Jenson Button azonban még rosszabbul járt: elfékezte magát a 14-es kanyarnál, s bár az autója nem sérült meg, annyira közel állt meg a falhoz, hogy már nem volt helye elfordulni. Mivel valamiért a hátramenet sem működött, a bosszús Button kénytelen volt kiszállni a McLarenből, így a szuperlágy gumikon nem is próbálkozhatott.
Az egyébként is kaotikus edzésen Felipe Massa és Michael Schumacher is a falnak koccant egyszer-egyszer, míg Sébastien Buemi annyira keményen ütközött neki a 21-es kanyar kijáratánál, hogy Toro Rossójáról letört az első kerék. Láthattunk számtalan ártalmatlan kicsúszást is, de a versenyzők általában ép bőrrel ki tudtak kecmeregni a tágas aszfaltozott bukóterekből.
Kattintson a képre a pénteki galériához!
Vettel és Alonso mögött végül Hamilton zárta a napot, csupán öt ezredmásodpercet verve Massára. Az 5. Mark Webber lett, a 6. pedig Schumacher, aki azonban már két másodperccel lemaradt az élen végző Red Bulltól. Műszaki hiba miatt Jaime Alguersuari számára is korán befejeződött az edzés, míg a sokáig a garázsban veszteglő Paul di Resta autóját éppen az utolsó pillanatra javította meg a Force India.
Nico Rosberg nem teljesített gyors kört a szuperlágy gumikon, mivel amikor kiment velük a pályára, két próbálkozása során is forgalomba került. A sereghajtók közül Heikki Kovalainen bizonyult a leggyorsabbnak, a hosszú körben is alig egy másodperccel maradva el a williamses Pastor Maldonadótól.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj péntek esti szabadedzéséről élőben írt tudósításunkban! Az időeltolódás hat óra, így a helyszínen már este fél tíz van.
Az első edzés fél órával később kezdődött a tervezettnél, mert egy betétfutam edzése alatt felszakadtak a műanyag kerékvetők néhány kanyarban. Az F1-es tréning közben is történt hasonló, ezért meg is kellett szakítani. Az FIA megerősítette, hogy azóta eltávolították a 14-es kanyar rázóköveit, ahol Felipe Massa ráhajtott egy kiálló csavarra.
Máris befejezett egyet, az ideje 1:52.627. Kobajasi és Buemi azonban rögtön megelőzte, már nyolc versenyzőnek van mért köre. Az etalon 1:51.093, de Hamilton délelőtt 1:48.599-cel zárt.
Az 5-ös számú kanyarnál elfékezte magát, és kiment a bukótérbe, de gyorsan visszatért. Délelőtt is sok ilyet láthattunk.
A levegő továbbra is 31 fokos, az aszfalt 30. A páratartalom is igencsak magas, 71 százalékos - a versenyzőknek ez okozza a legtöbb fizikai problémát. Az első edzésen is láttuk, hogy izzadnak rendesen.
A 14-es kanyarnál kiment a bukótérbe, aztán helyben megfordulva visszapördítette az autóját a menetirányba, és bemenekült a bokszba a Sauberrel.
Az egyik balosban - ott, ahol néhány pillanattal korábban Alonso is alig kerülte el a falat -, a jobb hátsó kerékkel a korlátnak koccant. Nem látszik, hogy a Ferrari megsérült volna.
1:48.171 alatt teljesítette a körét - ez máris jobb, mint amivel Hamilton délelőtt az élen végzett. Mögötte 9 tizedes hátránnyal Alonso, majd Webber, Massa és Kobajasi következik a tabellán. A csapatok most korán aktivizálták magukat, hogy bepótolják a délelőtt elveszett időt: már csak Hamiltonnak és a két Lotusnak nincs mért köre.
Amikor lehajtott az egyik kerékvetőről, a Mercedes első vezetőszárnyának bal oldali vége az aszfaltra koppant, és látványosan szikrákat vetett. Az egyik Red Bull diffúzorából is letört néhány apró darab az egyik rázókövön.
Az új ideje 1:47.688, ez már 1,383 másodperccel jobb Alonsóénál, aki továbbra is második. Massa Ferrarija az előbb megállt a bokszkijáratnál, de most megint megy, és az első szektorban javított is vele egyéni legjobbján.
Hihetetlenül közel vannak itt a pályához a korlátok: Alonso Ferrarijának a fara is beriszált, annyira közel kerülve a falhoz, hogy talán hozzá is ért. Nem történt nagyobb baj, de a spanyol visszatért a bokszba.
1:47.375-re faragta le az eredményét, Webber azonban így is 0,760 másodpercre közelítette meg, beférkőzve Alonso elé. Vettelnek szóltak a rádión, hogy hűtse vissza a fékeit és a gumijait.
Még csak egy ellenőrző kört teljesített vele az edzés elején, a szerelők most kapkodva babrálnak rajta valamit a garázsban. A BBC szerint csak a pedálokat állítják be rajta. Egyébként az FIA helyesbített: nem a 14-es, hanem a 13-as kanyar belső rázóköveit távolították el a két edzés között.
A magas rázókövek itt már tavaly is okoztak gondokat, és Alguersuari a 10-es kanyarban szinte katapultált a Toro Rossóval, amikor átpattogott az egyiken. Ez fájhatott!
A mai első mért körében kicsit túlerőlteti a dolgot - éppen azt csinálja, amiről ő mondta a héten, hogy nem érdemes. Szinte minden kanyarban kisodródik a rázókövek mögé, a McLaren össze-vissza táncol, és egy pillanatra ugyanúgy szikrázik a lecsapódó első szárnya, mint az imént Schumacher Mercedeséé. Hamiltonra valószínűleg rászóltak, hogy lassítson, mert miután az egyik kanyarnál teljesen elvétette a csúcspontot, elvette a gázt. Közben Kobajasi is a falnak koccant a Sauberrel.
Nem ő az első, és valószínűleg nem is az utolsó. Elfékezi magát, úgyhogy inkább kimenekül a bukótérbe. A 10. helyen áll.
A második mért körében már körültekintőbben vezet, s bár a 3. helyre kormányozza McLarenjét, 1,5 másodperccel lassabb Vettelnél, és 0,8-cal Webbernél. Mögötte Alonso, Massa, Button, Kobajasi, Rosberg és Sutil áll a rangsorban.
Ezt nevezik kompetitív személyiségnek! Még csak egy szabadedzésnél tartunk, de ő a rádión máris érdeklődik, hogy a Red Bull mennyivel gyorsabb nála. Közlik vele, hogy az utolsó szektorban nyerhet a legtöbbet. Már csak 1,015 másodperccel van lemaradva Vetteltől.
Ostoba helyzet! Miután elfékezte magát a 14-es kanyarnál, nem ütközött a falnak, de annyira közel állt meg a korláthoz, hogy elfordulni már nem volt helye, és közölte a rádión, hogy a rükverc nem működik. Ki is szállt, otthagyva füstölgő autóját a sportbíróknak. Csalódottan sétál vissza a bokszba, még a sisakját sem veti le. Pedig maga a kicsúszás teljesen ártalmatlan volt. Ez a kieső idő nem jön jól neki...
A beavatkozó bírók nagy nehezen elmozdították Button autóját, már nem lengetnek sárga zászlókat. Senna az első, aki megpróbálkozik a szuperlágy gumikkal.
Az eddigi körideje 1:51.399 volt, ezt a szuperlágyakon 1:50.241-re javította, de ezzel is csak a 7. helyen áll. A Renault-nál nem titkolták, hogy tartanak Szingapúrtól.
A szuperlágy gumikon 1:47.120-ra javítja a napi legjobbat, de ez csak 2 tizeddel jobb annál, amit Vettel a lágy gumikon elért, holott a két keverék között egy másodperces különbségnek kell lennie. Ezt Kobajasi is bebizonyította, aki éppen 9 tizedet javított a szuperlágyon, felugorva a 6. helyre - pedig egy óriásit, négy kerékkel repült az egyik rázókövön. Közben Button visszaért a bokszba.
Az agyonkoptatott, 15 körös gumikon keresztbe áll a Mercedes, és közben a jobb hátsó kerekével hozzá is ér a falhoz. Úgy tűnik, nem sérült meg.
Ő rosszabbul jár, mint Schumacher: a 21-es kanyarban ijesztően pattog a Toro Rosso, és a sikán kijáratánál neki is vágódik a jobb oldali falnak, amely letöri az autó jobb első kerekét. Buemi számára véget ért az edzés.
Az ideje 1:46.575, mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ért el. Ez már jobb, mint az 1:46.660, amivel Vettel az egy évvel ezelőtti edzést nyerte. De már ő is a szuperlágy gumikon van, és gyorsabb...
Az első mérési pontnál gyorsabb volt Alonsónál, de aztán utolérte Glockot, és elvette a gázt. A Virgin versenyzőjével az első edzésen Webbernek volt konfliktusa, aki össze is ütközött vele. Közben úgy tűnik, a Toro Rosso befejezte az edzést: Alguersuari is visszasétált a paddockba valamiért.
Micsoda meglepetés: előbbi, félbehagyott köre után az élre áll, az ideje 1:46.374. Alonso azóta visszatért a bokszba. Webber azonban 9 tizeddel lassabb Vettelnél, legalábbis egyelőre.
Most kellett volna kipróbálnia, hogy mire képes a McLaren a szuperlágy gumikon, de a kör közben lelassított, mert elkövetett egy hibát. Ráadásul azt mondták neki a rádión, hogy az egyik kormánykapcsoló rossz beállításban van.A következő körben is lassan megy. A Toro Rosso megerősítette, hogy Alguersuari autója meghibásodott, ezért szállt ki belőle végleg.
Mindketten befejeztek végre egy-egy kört a szuperlágy gumikon. Hamilton 5 ezreddel megelőzte Massát, így harmadik lett, míg Schumacher a második mérési pontig csak 7 tizeddel volt lemaradva Vetteltől, de az utolsó szektorban további 1,3 másodpercet vesztett. Vezetés közben szokása szerint folyamatosan állítgatta a fékerőelosztást. A sorrend most: Vettel, Alonso, Hamilton, Massa, Webber, Schumacher, Sutil, Pérez, Kobajasi. Ők már mind a szuperlágy gumikon érték el az eredményüket.
298 km/h-s tempót ért el. Városi közúton! A traffipaxnak tetszene... Alguersuari és Alonso is csak 1 km/h-val volt lassabb nála.
Már az első szektorban elvette a gázt, de aztán mégis lesodródott a 7-es kanyarban a rázókövön túlra, mintha valami elvonta vonna a figyelmét. Újra kell próbálkoznia, a szuperlágy gumikon elbaltázta az első körét.
Az utolsó negyedórában az időeredmények várhatóan már nem fognak javulni, mert az elhasznált gumikon az összes csapat hosszú etapokat teljesít a versenyre készülve.
Íme, Webber és Glock ütközése:
És Kovalainen kigyulladó Lotusa:
Mindkét eset a mai első edzésen történt.
Most az ilyenkor szokásos monoton körözgetés folyik a pályán, de Hamilton elvéti az egyik kanyart. Még idejében elveszi a gázt.
Inkább kiengedte a Williamst a visszafordító bukóterébe, amikor rájött, hogy nem fog elfordulni. Nem dráma.
Vettel maradt az élen, di Resta autóját az utolsó pillanatban javították meg, épp be tudott fejezni egy mért kört a szuperlágy gumikon, amelyekkel a 13. helyet kaparintotta meg. Az edzést leintették, hamarosan bővítjük a cikket a teljes eredménylistával is.