Webber egy hajszállal Räikkönen előtt nyitott Malajziában
2013. március 22. 02:55
Események
![Forma-1, Red Bull, Mark Webber](https://cdn.origo.hu/2024/02/AH4lr6uytRbNx9ZWPtaI-goyJObSlPpxNx4R-yEteHQ/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2FkZmNkZjU2OTk0ZDRjYTBhNzhmN2FhYTFkMGNjN2Q1.webp)
Kellemes hajnalt kívánunk kedves olvasóinknak! Egy héttel a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után máris folytatódik a bajnokság, a helyszín Malajzia. A szepangi pályáról tudni érdemes információkat itt olvashatják.
Ahogy várni lehetett, hőség van, szikrázóan süt a nap. Az aszfalt máris 33 fokos. A Pirelli a két legkeményebb gumikeverékét hozta el Malajziába.
Ricciardo jött ki elsőként a pályára, aki két helyen is egyenletes sebességgel megy különböző ellenőrzések céljából. A fékerő 58 százalékát előre rakta.
Az installációs körében az autó és a rádió működése mellett azt is ellenőrzi a Marussia, hogy Bianchi tud-e inni a vizespalackjából. A folyadékpótlás különösen fontos ebben a melegben, hogy ne száradjanak ki a pilóták. Egy nap 5-6 liter ásványi anyagokkal dúsított vizet is megisznak, az autóban lévő palackba körülbelül egy liter folyadék fér. Közben egyre többen jöttek ki a garázsból a szokásos bemelegítő körre.
A finn kérdezte rádión a Lotustól, hogy mi történt, mire a csapat azt felelte, egyelőre nem tudják a probléma okát.
Rajta kívül mindenki teljesítette a bemelegítő körét a narancssárga jelzésű kemény gumikon. Sokan kiszálltak az autójukból.
Extra hűtőnyílásokat kellett vágni az F138-ak karosszériáján a kipufogónál, hogy ne melegedjen túl az autó. Ezek a nyílások általában rontják az autó teljesítményét. A Red Bull első szárnyára infravörös kamerát szereltek, amely az előtte lévő piros pöttyök távolságát méri, hogy a csapat ebből következtessen rá, mennyire hajlik meg a terheléstől a légterelő. Erre az idei évtől tovább szigorodó ellenőrzések miatt van szükség. A Red Bullt az elmúlt években többször vádolták a túl hajlékony légterelői miatt.
Mért kört még senki sem futott, a kilencven perces edzésből eddig negyedóra telt el.
Sokat nem tudnak beszélni arról, milyen az autó a pályán. Rosberg csapata bokszutcai irányítóközpontjánál van, mások a hűs garázsokba húzódtak.
A speciális hűtőmellényt az imént lehetett látni rajta, ahogy a Toro Rosso bokszában álldogált. Valószínűleg másokon is van ilyen. Vergne csapattársa, Ricciardo épp a karjait nyújtja.
Erre különös figyelmet fordítanak az edzésen, míg a Ferrari a fékhűtők körüli légáramlások vizsgálatára koncentrál. A pálya üres, miután az előbb tett rajta egy kört Bianchi.
Úgy tűnik, nemsokára vezetni fog. Azért addig eltelhet még néhány perc, Bianchinak például szóltak, hogy körülbelül negyedóra múlva folytatja a munkát. A Lotusnál megemlítették, annyira meleg van, hogy az emberek inkább kihúzzák a fülükből a fülhallgatót, amíg nincs esemény, mert attól is melegebb van.
A Lotus kicseréli a hibrid rendszer akkumulátorát, mert elromlott benne az egyik szenzor. A csapat mindkét autóján új első szárny van a hétvégétől kezdve.
A marussiás Chilton nevéhez fűződik, 1:42.513 a kemény gumikon. Jön Pérez is a pályára, egy próbarajttal indít.
A levegő maradt 30 fokos, az aszfalt hőmérséklete viszont felkúszott 36 fokra, három fokot emelkedett a kezdés óta. Pérez 1:39.653-mal letaszította a tabella éléről Chiltont. Már Button is a pályán.
Rajtuk kívül Ricciardo, Vergne és Pic teljesített mért kört. Az élen álló Pérez ideje 1:38.830. Érhető, hogy a McLarenek az elsők között aktivizálták magukat, hiszen a csapat küszködik az idei autójával, még az is felmerült, hogy visszaváltanak a tavalyi modellre.
Az ideje 1:38.113. Végre beindultak az események, a mezőnynek több mint a fele a pályán tartózkodik jelenleg.
A jobbhátsó abroncs sérült meg. Ez azért kellemetlen, mert pénteken összesen három garnitúra gumit használnak a csapatok, és ebből általában csak egyet a délelőtti edzésen, szóval lehet, hogy Buttonnak máris véget ért ez a tréning.
Most Webber vezet 1:36.935-tel, Vettel négy tizedes lemaradással követi. Utánuk a Mercedesek jönnek. Räikkönen sisakkal a fején várja, hogy folytathassa a munkát a KERS meghibásodása után.
Előtte még utolsó volt a mért kört futók között, de egy elfékezés ellenére is javított. Massától vette el a 4. helyet.
1:37.104 az eddigi legjobbja, 169 ezredre van a tabella első helyezettjétől. Rosberg, Alonso, Sutil, Massa, di Resta, Hamilton, Grosjean, Maldonado a további sorrend.
De az aszfaltozott bukótér kisegítette őt, csakúgy, mint Alonsót, aki a célegyenes végén füstölősen fékezve fordult el túl nagy ívben.
Vissza is vitte a Force Indiát a bokszba. A visszajátszásból kiderült, hogy az utolsó kanyar kijáratánál, a rázókövön pattogva sérült meg az első szárny jobb oldali véglapja.
68 ezredre megközelítette Webbert. Alonso Rosberget megelőzve átvette a 4. helyet, neki 384 ezred a hátránya az élen álló ausztrál pilótától.
Alábbhagyott a forgalom, a Red Bull, a Mercedesek, Bottas, Vergne és Chilton köröznek most.
A korábbi KERS-probléma után megint valami gáz van az autójával, behajtott a bokszba. Ma a teszteken mutatott megbízhatatlanságát mutatja a Lotus.
A célegyenes végi féktávon ügyesen tartotta kordában izgága Marussiáját. Korábban többször említette rádión, hogy nagyon mozgékony az autója.
A Force India szólt neki rádión, hogy az előző incidenst látva inkább kerülje a rázóköveket, de ő elsőre ezt úgy értette, hogy ne használja a KERS-t - az angol 'kerb' és 'KERS' szavakat keverte össze.
De nem ő az egyetlen, aki elfékezte valamelyik gumiját. Rosberggel szintén közölték, hogy blokkolnak az első kerekei, ezért tolja hátrébb a fékerő elosztását.
Pic a szélárnyékban utolérte a célegyenesben a bajnoki címvédőt, aki a féktávon nyugodtan jelzett a franciának, hogy előzze meg. Meg is tette.
Szokatlanul nagyszabású ellenőrzést végeznek az FIA munkatársai Webber Red Bullját.
A használt gumikkal nem igazán változott a sorrend az utolsó percekben, Webber Räikkönent megelőzve végzett az élen. A Red Bullok, a Ferrarik, a Lotusok és a Mercedesek mellett ismét jónak tűnt a Force India.
Ahogy számítani lehetett rá, hőség fogadta a Forma-1 mezőnyét Malajziában. A levegő 30 fokos volt az első edzésen, az aszfalt hőmérséklete viszont 38 fokra is felkúszott, ami erősen behatárolta a gumik élettartamát. A csapatok autónként általában csak egy-egy szettet szoktak beosztani az első kilencvenperces edzésre, de Szepangban olyan megterhelést kaptak még a legkeményebb Pirellik is, hogy a versenyzők az első mért köreik után jelentősen visszalassultak, holott az aszfalt tapadása folyamatosan nőtt.
Emiatt a csapatok az átlagosnál is később kezdték meg az érdemi munkát, és a szokottnál hamarabb beállt a tabella sorrendje. A legjobb köridőt Mark Webber autózta, őt a napot egy KERS-problémával kezdő Kimi Räikkönen közelítette meg a legjobban, 68 ezredmásodpercre. Sebastian Vettel a 3. helyre hozta be a Red Bullt, a mögötte lévő helyeken pedig a Ferrarik, a Mercedesek és az ismét jónak tűnő Force Indiák osztoztak.
Sokan szenvedtek elfékezett kerekekkel: Vettel az edzés végén panaszkodott az autója vibrációjára, Fernando Alonso egyszer a bukótérben fordult el egy füstölős fékezés után, Nico Rosberg kerekei szintén többször blokkoltak. Lewis Hamilton a hátsó abroncsait fogyasztotta el teljesen. Adrian Sutil az egyik elrontott féktáv után átpattogott az utolsó kanyar kijáratánál lévő rázóköveken, amitől megsérült az első szárnyának jobb oldali véglapja.
A McLaren a hagyományosabbnak számító szepangi pályán sem villog egyelőre, Jenson Button a 11., Sergio Pérez a 13. pozícióban kezdett. A csapat elsősorban az MP4-28 padlólemezét vizsgálta az edzésen, hogy jól tudja beállítani az eddig problematikusnak bizonyuló hasmagasságot. A Ferrari figyelmének középpontjában a fékhűtőcsatornák körüli légáramlás állt, míg a Red Bull felszerelt egy infravörös kamerát az autójának orrára, amely az első szárny két szélére festett piros pöttyök távolságának változását méri - így vizsgálták meg, hogy az menet közben fellépő aerodinamikai terheléstől mennyire hajlik el légterelő.
Az elfékezések mellett egy megpördülés történt, azt Esteban Gutiérrez mutatta be, hogy hátulról ne ütközzön Felipe Massa Ferrarijának az egyik féktáv végén. A második szabadedzést magyar idő szerint 7 órától rendezik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!