A Japán Nagydíj körről körre
2013. október 13. 07:46
Események
![Forma-1, Japán Nagydíj, rajt](https://cdn.origo.hu/2024/02/hiuTGCOktukpXQD3PlnK18jVkIiDzIKNTiVKzr4hNLw/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzg1Mjk0MWJkMDk3NjQyNmM5M2ZhNzM4ODRhN2M5NGNh.webp)
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Japán Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Húsz perc múlva kezdődik a verseny. Az élről idén először Mark Webber indulhat, mellette csapattársa, Sebastian Vettel foglal helyet a rajtrácson, míg a második sorba Lewis Hamilton és Romain Grosjean kvalifikálta magát. Az időmérőről készült összefoglalónkat és az eredménylistát itt olvashatják. Mivel többen is rajtbüntetést kaptak, az időmérő után így módosult a rajtrács.
Egész hétvégén szép idő volt Szuzukában, most is süt a nap, mára nem is vártak esőt. Kicsit hűvösebb van, mint az elmúlt napokban, maxiumom 23 fok várható.
A tegnapi időmérő után áthajtásos büntetést kapott a versenyre, erre korábban nem volt példa. Öt körön belül le kell töltenie a büntetését, neki nagyon jól jönne egy korai Safety Car.
Arra kéri a csapatát, hogy változtassanak rajta, de azt ő sem tudja, mi okozza a problémát. A brazil remek időmérőt futott, az 5. helyről indulhat.
Ehhez mindenképpen nyernie kell, Alonsónak pedig nem szabad a 9. helynél előrébb végeznie. Bár ez nem lehetetlen, Vettel továbbra is azt hajtogatja, hogy még nem igazán gondol a bajnoki címre.
Nem hiszi, hogy a Red Bull csapatutasítást fog alkalmazni a mai versenyen, mindenképpen a győzelemre tör. A pole pozíció után a versenyen is szeretne szépen búcsúzni Szuzukától, amely az egyik kedvenc pályája.
Ricciardo és Pic választotta ezt a taktikát, a többiek a közepes gumin vágnak neki a versenynek. A legtöbben várhatóan kétkiállásos taktikával próbálják teljesíteni a futamot. Közben már megy a felvezető kör.
A francia fantasztikusan jött el a rajtrács 4. helyéről, Webber és Vettel előtt vezeti a versenyt. Hamilton defektet kapott a bal hátsó gumiján, most próbál elérni a bokszkig. Vettel jelezte a rádión, hogy megsérülhetett a hátsó szárnya, de a csapat szerint nem lesz vele probléma. A mezőny hátsó felében történt egy baleset, Van der Garde és Bianchi ütközött, mindketten kiestek.
Grosjean, Webber, Vettel, Rosberg, Massa, Alonso, Hülkenberg, Pérez, Gutiérrez, Button. A rajtnál Vettellel összekoccanó Hamilton a bokszkiállása után az utolsó helyen folytatja a versenyt.
Letudta az áthajtásos büntetését a bokszutcában, most Chilton nyomába eredhet. Van der Garde és Bianchi ütközését vizsgálni fogják a sportfelügyelők.
Webber mögött pedig 1,4 másodperccel marad el Vettel. Még eléggé egyben van a mezőny, kicsik a különbségek.
Az első kanyarban fordult túl szélesen, a csapata pont előtte kérte, hogy kímélje a gumikat. Hamilton arra panaszkodik, hogy csúszkál az autója, nem találja a tempót.
A DRS segítségével az első kanyarban ment el a McLaren mellett. A gyengébb rajtja után most ismét pontszerző helyen van, a 10. helyre jött fel.
A spanyol DRS-távolságon belül van hozzá, de még nem próbálkozott előzéssel, és a Ferrari sem kérte Massát, hogy adja át a helyét. Vergne közben a bokszban járt.
Úgy tűnik, nem csak egy defektet kapott, amikor összekoccant Vettellel - ismét a bokszba hajtott, és a szerelői be is tolták az autóját a garázsba, neki ennyi volt mára.
A német túl szélesen fordult, s bár sikerült megtartania a 4. helyét, a két Ferrari megérkezett mögé. Többen is a bokszban jártak, a két Williams, Gutiérrez és Button is kereket cserélt.
Már 2,5 másodperccel vezet Webber előtt, Vettel további 1,6 másodperces lemaradással követi őket. Közben Hülkenberg és Di Resta is a bokszban járt, a kemény gumikat rakták fel nekik.
És Räikkönen is. Mindannyian a kemény gumikra váltottak, Massa csak az egy körrel korábban kiálló Hülkenberg mögé tudott visszatérni a pályára.
Gond nélkül lezajlott a bokszkiállása, sikerült Webber elé visszatérnie. Rosberget veszélyesen engedték ki a bokszból, majdnem ütközött Pérezzel - a sportfelügyelők ezt is vizsgálni fogják.
Közben Alonso is a bokszban járt, továbbra is Massa mögött folytatja a versenyt. A brazil korábban úgy nyilatkozott, hogy utolsó ferraris versenyein nem Alonso érdekeit fogja szem előtt tartani.
Ő is megkapta a kemény gumikat, a 3. helyen folytatja Grosjean és Webber mögött.
Grosjean, Webber, Vettel, Ricciardo, Rosberg, Hülkenberg, Massa, Alonso, Gutiérrez, Räikkönen. Közülük Ricciardo nem járt még a bokszban, ezért áll ilyen előkelő helyen.
Az előbbi veszélyes kiengedésért. A Mercedes szempontjából katasztrofálisan alakul a Japán Nagydíj, a Ferrari így megszilárdíthatja a 2. helyét a konstruktőri bajnokságban.
Még soha nem állhatott a dobogó legfelső fokán. Francia versenyző utoljára 1996-ban nyert futamot, akkor Olivier Panis egy káoszfutamon diadalmaskodott Monacóban. Persze még sok van hátra a versenyből, az 53. körös futam 17. körében járunk, sok minden történhet még. Grosjean most 1,8 másodperccel vezet Vettel előtt.
Nem tud mit kezdeni Massával, az előző körökben lassabb is volt nála. Figyelnie kell Gutiérrezre, aki közeledik hozzá.
A brazil futott egy gyenge kört, így Alonso fel tudott zárkózni mögé. A DRS segítségével el is ment mellette az első kanyarban.
Először Hülkenberg előzte meg egy nagyszerű manőverrel a 130R-nél, majd Alonso is elment mellette. Massa hibázott, majd keményen meg kellett küzdenie azért, hogy Gutiérrez előtt tudjon maradni.
A mezőnyből utoljára hajtott a bokszba, maradt a kemény gumikon. Alonso közben a 4. helyen autózó Hülkenberget üldözi - a helyzet emlékeztet a Japán Nagydíjra, ahol Hamilton nem tudott mit kezdeni a némettel.
A legutóbbi körében 6 tizeddel volt gyorsabb a franciánál, ezzel 1,4 másodpercre csökkentette a hátrányát.
A jobb hátsó gumiját nehezen tudták lecserélni, ezzel időt veszített. Webber közben már DRS-távolságon belül van Grosjeanhoz képest.
Úgy tűnik, háromszor kell kiállnia a bokszba, Grosjean és Vettel taktikája még kérdéses. A német a legutóbbi körében csúnyán elfékezte magát az első sikánnál.
Megfutotta a futam leggyorsabb körét, 1,5 másodpercre közelítette meg Grosjeant. A Red Bull rádión közölte vele, hogy a futam egészét tekintve nem Webber, hanem a francia ellen harcolnak.
Már a pénteki szabadedzések után jelezték, hogy a keményebb keveréken nem olyan jó a teljesítményük, mint a közepeseken. Vettel minden körben közeledik Grosjeanhoz, most 1,3 másodperc köztük a különbség.
A tervezettnél korábban kiállt a bokszba, egy újabb szett kemény gumit kapott. A két Red Bull mögé, a 3. helyre tért vissza. Közben Hülkenberg, Alonso és Massa is túl van a második kerékcseréjén.
Az eggyel több kiállást tervező csapattársa előtt. A rádión azt mondták neki, hogy a második kerékcseréje előtt olyan sokáig kint maradnak a pályán, ameddig csak tudnak.
Di Restával csatázott, amikor elhagyta a pályát, és a sportfelügyelők szerint ezzel előnyhöz jutott. Massát is vizsgálják, ő állítólag túl gyorsan hajtott a bokszutcában.
Meg is született az ítélet, a brazilt hibásnak találták. A biztató kezdés után egyre rosszabbra fordul Massa versenye.
A frissebb gumikon most 9,1 másodperc a hátránya Vettelhez képest, Grosjean további 10 másodperccel lemaradva követi őt.
A csapata közölte vele, hogy Massát megbüntették, erre visszakérdezett a rádión: "Miért kaptunk áthajtásos büntetést?" A mérnöke megnyugtatta, hogy nem róla van szó.
Kiállt második, a tervek szerint utolsó bokszkiállására. Grosjean mögé tért vissza, 3,2 másodperces hátránnyal követi a franciát - a gumijai azonban sokkal frissebbek. Webber vezet, de neki még ki kell állnia egyszer új gumikért.
Sokkal gyorsabb nála, már ott DRS-távolságon belül van. Közben Räikkönen is közeledik az 5. helyezett Alonsóra.
A DRS segítségével könnyedén előzte meg Grosjeant. Ez a manőver a győzelmet jelentheti számára - Webber 15 másodperccel vezet előtte, de még hátra van egy bokszkiállása. Vettelt arra kéri a mérnöke, hogy vigyázzon a gumijaira, mert a verseny végén még szüksége lehet rájuk Webber ellen.
A közepes gumikat kapta meg az utolsó etapjára. Grosjean mögé tért vissza.
Rosberggel kakaskodott, amikor összeért a két autó, a németnek az első szárnya sérülhetett meg. A 9. helyért küzdöttek.
A legutóbbi körében több mint 1 másodperccel volt gyorsabb Vettelnél, most 5,9 másodperc köztük a különbség. Persze még Grosjeant is meg kellene előznie, mielőtt Vettel támadásán gondolkozna.
A spanyol feljött a 4. helyre. Muszáj volt megpróbálkoznia a manőverrel, hiszen Räikkönen már támadta őt hátulról.
Webber már támadja őt, de egyelőre nem tud elmenni a francia mellett. Ez jól jön Vettelnek, aki növelte az előnyét.
Webber próbálkozik, de nem tud elmenni Grosjean mellett. Vettel győzelme lassan biztosnak tűnik, több mint 6 másodperccel vezet előttük.
Friss gumikon a 7. helyezett Gutiérrezt támadja, miközben az 5. helyért Räikkönen próbálja elkapni Hülkenberget.
Webber az első kanyarban, DRS-sel ment el a Lotus mellett. A két Red Bull az élen, Vettel 9 másodperccel vezet. Räikkönennek is sikerült előznie, a sikánnál hagyta maga mögött Hülkenberget, a finn az 5.
Sorozatban ötödször nyert futamot. Alonso a 4. helyen ért célba Webber és Grosjean mögött, így a német világbajnoki címet még nem ünnepelhet. A pontszerzők: Vettel, Webber, Grosjean, Alonso, Räikkönen, Hülkenberg, Gutiérrez, Rosberg, Button, Massa.
A Saubernek ismét remek hétvégéje volt, ezúttal a fiatal mexikói is befért a legjobb tíz közé. Button az utolsó körben koccant Massával, a brazil visszaesett, de sikerült az utolsó pontszerző helyen maradnia.
Nagy esély van rá, hogy a következő futamon, Indiában világbajnok lesz, ehhez elég lenne egy 75 pontos előny a verseny után.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglaló itt olvasható.
Végig komoly taktikai csata zajlott a Japán Nagydíjon, a végeredményt tekintve azonban nem történt meglepetés: a Red Bull kettős győzelmet aratott, Sebastian Vettel pedig sorozatban ötödször állhatott fel a dobogó legfelső fokára. A két Red Bull eltérő stratégiával versenyzett, Vettel kétszer, a pole-ból induló Webber viszont háromszor állt ki a bokszba. Mindkettejüknek meg kellett küzdeniük Romain Grosjeannal is, aki egy szenzációs rajt után átvette a vezetést az első körben. Sokáig úgy tűnt, akár a győzelemre is lehet esélye, de a kemény gumikon nem volt elég gyors, így csak a 3. lett.
Fernando Alonso a 4. helyen ért célba, így Vettel bajnoki címet még nem ünnepelhetett Szuzukában, erre várhatóan Indiában kerül majd sor. Kimi Räikkönen lett az 5., az utolsó körökben sikerült elmennie az ismét remek versenyt futó Nico Hülkenberg mellett. A Mercedes versenye nagyon rosszul alakult, Hamilton már a verseny elején kiesett a rajtnál megsérült autója miatt, Rosberg pedig egy nehézségekkel teli verseny után csak a 8. lett. A futamon számos incidens is történt, Jules Bianchi és Van der Garde már a rajt után kiesett, és több versenyzőt sújtottak áthajtásos büntetéssel.