Rosberg a délutáni esőben is megverte a Red Bullokat
2013. november 22. 16:56
Események
![Forma-1, Brazil Nagydíj, Nico Rosberg, Mercedes](https://cdn.origo.hu/2024/02/jjlon8re1EiHhrF1A__JQw8nbHg3mS1F-gHjBna6oBM/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzFkOTJlNTBkNDljYzQxNGJhZDliMmM0ZGNiZGViNDMx.webp)
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brazil Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Az eső nemrég ismét eleredt Interlagosban, a levegő 21, az aszfalt 23 fokos - egy hajszállal melegebb van, mint délelőtt.
Rossz idővel kezdődött a hétvége, a délelőtti edzésen majdnem végig esett az eső, mindenki az intermediate gumikon érte el a legjobb eredményét, sőt előkerültek a teljes esőgumik is. Végül a két Mercedes végzett az élen, míg Sebastian Vettel rejtélyes teszteket végzett a Red Bull-lal.
Mivel várhatóan szombaton és vasárnap is rossz idő lesz, a csapatok most valószínűleg az eső ellenére is kénytelenek lesznek viszonylag sok kört a pályán tölteni a felkészülés érdekében. Egyelőre azonban senki nem öltözött be, pedig az edzés elkezdődött.
Délelőtt az újonc Danyiil Kvjat fél másodpercet vert rutinosabb csapattársára, Jean-Eric Vergne-re, de azóta a Toro Rosso elárulta, hogy a különbség valójában nem volt ekkora, mert a francia autóján fölfedeztek egy műszaki problémát.
Farmerben, fehér pólóban sétálgat és integet, a közönség ujjongva ünnepli. De az a napszemüveg az időjárást elnézve igencsak optimista viseletnek tűnik...
Az utolsó ferraris versenyét egy különleges festésű sisakkal ünnepli, most épp azt fotózzák a garázsban. Közben Max Chilton megtörte a csendet, és az esőgumikon kihajtott a bokszból. A Cosworth V8-as hangja egy ideig utoljára harsogja be az interlagosi pálya környékét.
"Te döntöd el, Max, hogy kint akarsz-e maradni" - mondják neki a rádión. Hát persze, hogy akar: nekivág az első mért körnek a meglehetősen csúszós pályán.
Chilton egy fel- és egy levezető kört tett meg végül. Cserébe most Kovalainen robogott ki a pályára, szintén rendes esőgumikon. Chiltonhoz hasonlóan ő is gyakorolha a rajtolást a bokszkijáratnál, a hátsó gumik toronyszerűen verik fel a vizet, ahogy a gázra lépve elszabadítja a lóerőket.
Már a Senna-S-ben, a lejtő alján is van egy csúnya patak, de Kovalainen épségben átúszik rajta. És 1:31.658 aatt teljesíti az első mért kört is! Bátor ember.
1:31.210-re. Az összes kamera az ő produkciójára szegeződik, miközben Massa épp Barrichello kisfiával áll modellt egy nagyszerű fotóhoz.
Jókedvűen nézi a monitoron, ahogy Kovalainen a harmadik próbálkozásra 1:30.537-re faragja le az idejét. Buttonnak a hétvégén össze kell kapnia magát, mert az utóbbi időben nem állt a helyzet magaslatán. Közben Bianchi is megjelent a pályán.
"Most még jobban rákezdett az eső, néhány helyen sokkal könnyebb lett felúszni a vízátfolyásokon" - számol be róla a rádión, majd úgy dönt, ideje megszárítkozni a garázsban. Bianchi 1:34.858-cal kezd.
A második körében 3 tizeddel tud javítani. Azt mondja, "az egyenesekben könnyebb felúszni a vízre, a kanyarokban nem olyan vészes a helyzet." Már Webber is beült az autójába, sőt meg is jelent a pályán. Ez a hétvége az utolsó alkalom számára, hogy legyőzze Vettelt.
A nagy tengerszint feletti magasság miatt ritka a levegő, ezért Interlagosban kevesebbet lehet nyerni a meredek szárnybeállítással, mint a pályák többségén. Érdekes, hogy délelőtt Alonso végsebessége 5,3 km/ó-val jobb volt mindenki másénál, bár ennek egyelőre nincs jelentősége, mert a körülmények nem voltak reprezentatívak.
Már az első mért körében csak 0,108 másodperccel maradt le Kovalainentől. Vettel még a garázsból, a szerelőpulton törökülésben ücsörögve figyel, viszont Van der Garde is kihajtott a pályára.
Pérez, aki a Sky-nak nyilatkozva e pillanatban ismét elmondta, hogy egyre optimistább a jövőjével kapcsolatban, azt mondta, a McLaren egyelőre azért nem aktivizálja magát, mert nem akarja elhasználni a kevés eső- és intermediate gumit.
A 3. körét 1:29.088 alatt teljesíti, 1,449 másodpercet verve az eddig az élen álló Kovalainenre. Már Pic is csatlakozott hozzá és Van der Garde-hoz.
A Pirelli elhozta ide a prototípusukat, de a csapatoknak az eső miatt nincs alkalmuk tesztelni azokat. Ez ciki, mert nagyon fontos lenne, hogy megosszák a benyomásaikat a Pirellivel. A cég decemberben mindenképpen szervezni akar egy gumitesztet, mert a turbók teljesen más módon fogják terhelni az abroncsokat.
A sorrend egyelőre Webber, Kovalainen, Van der Garde, Pic, Bianchi. Most Rosberg is beszállt a játékba, szintén esőgumikon.
Elsőre 2 tizedet ver Webberre, bár csak a középső szektorban volt gyorsabb nála. Az új etalon 1:28.873. Rajta kívül csak Chilton és Hülkenber van a pályán. "Oké, azt hiszem, ennyi elég volt nekem" - mondja Rosberg, miután átvette a vezetést, és óvatosan vissza is gurul a bokszba. Ilyen körülmények között nem nehéz összetörni az autót.
A BBC-nek az imént elárulta, hogy még nem biztos a helye a Lotusnál. Mi van? Ez azért meglepetés, reméljük, csak a formaságok hiányoznak. Hülkenberg a 3. helyen kezdett Rosberg és Webber mögött.
"Ross azt üzeni, jelenleg egyedül te vagy elég őrült ahhoz, hogy kimenj a pályára" - mondták neki a rádión, amíg még kint volt, mert azóta visszamenekül a bokszba. Di Resta is próbálkozik, és egyelőre az 5. helyen áll. Eddig kilencen iratkoztak fel a tabellára.
Továbbra sem mer senki kimenni a pályára intermediate gumikon. Az eső továbbra is zuhog.
Rosberg, Webber, Grosjean, Hülkenberg, Ricciardo, Kovalainen, Di Resta, Van der Garde, Bottas, Pic, Bianchi, Chilton.
Graeme Lowdon, a Marussia csapatfőnöke elárulta, hogy az előrejelzéseik szerint vasárnapra meg fog javulni az idő, és a versenyen már szárazabb lesz. Ez még nagyobb szívás, mert akkor ma senki nem tud felkészülni az akkor várható körülményekre.
Feljött a 4. helyre. Tíz versenyzőnek még mindig nincs mért köre, holott már 50 perc eltelt az edzésből. Most csak Ricciardo szórakoztatja a lelátókon ázó közönséget.
Ecclestone ezt tartaná ideálisnak, ő azonban udvariasan elhárította az informális felkérést. Erről részletesen itt írtunk.
Alonso a Sky-nak megerősítette, hogy mielőtt elutazott Austinba, a fej- és hátfájása miatt komolyan fontolgatta, hogy nem áll rajthoz. A Ferrarinál még Pedro de la Rosát is készenlétbe állították.
1,875 másodperces hátránnyal 8. lett, aztán úgy döntött, ennyi elég volt. Pedig a rádión azt mondták neki: "Ha gondolod, és a pálya elég vizes, kint maradhatsz egy második mért körre, de többre nem, mert nem akarjuk túlterhelni a hátsó gumikat."
Eddig ő tette meg a legtöbb, 11 kört, de arra panaszkodik, hogy nem tud megszabadulni az első kerekek blokkolásától a célegyenes végi kanyar féktávján. Ettől eltekintve "egy kicsit" jobbnak érzi a balanszot, mint korábban.
Mármint a tabellára, mégpedig a 8. helyen. Hülkenberg a rádión arról számolt be, hogy "a plafonba ütközött" a köridő és minden egyéb tekintetében, ezért vissza is tért a bokszba. Gutiérrezhez most Bianchi és Maldonado csatlakozott.
Már csak 2 tizedre van tőle. Közben Chilton lesodródott a 8-as kanyar rázókövövére, melynek bordái közül sűrű függönyben verődött fel a víz. Lassításban jól nézett ki! Hét versenyzőnek, köztük Vettelnek és a Ferrariknak, továbbra sincs mért köre.
Gutiérrezt megkérdezték erről, de azt felelte, még nem érkezett el az ideje. Pedig az első szektorban abszolút, a középsőben egyéni legjobb részidőt futott. Hurrá! Alonso is kimerészkedett a pályára, mégpedig kapásból intereken.
Sőt, Massa is azokon hajtott ki a pályára. A spanyol nem csúszott ki, de 2,311 másodperccel elmaradt Rosbergtől - legalábbis elsőre. Lássuk a következőt...
Az első és harmadik szektorban már Alonsóé a legjobb részidő, 0,537 másodperces hátránnyal feljött harmadiknak Rosberg és Webber mögé. Közben Bianchi, Ricciardo és Webber is bevállalta az intermediate-eket.
1:30.682-es kört ment az interekkel, 1,6 mp-vel elmaradva saját korábbi legjobbjától. Közben Hülkenberg az esőgumikon ért el abszolút legjobb részidőt. Közel járunk a kétféle esőgumi közötti váltási köridőhöz.
A változatosság kedvéért... Ricciardo néhány századot javított az intermediate-eken, de maradt az 5. helyen. Vettel és Hamilton is próbálkozik, mindketten intereken.
Az intereken egyelőre csak Alonso volt gyorsabb nála, de Vettel most még jobb körön van...
Másodszorra még jobb időt ér el, már csak 66 ezredre van Rosbergtől, így ő a 2. Úgy tűnik, az utolsó tíz percben felpörögnek az események.
A 4-es kanyarban kitör a Mercedes fara, és bemutat egy csinos piruettet. Nagyobb baj nem esik. Rosberg, immár az intereken, növelte az előnyét: az ideje immár 1:28.693. Webber arra panaszkodott, hogy túl nagy a tapadás az első tengelyen a hátsóhoz képest.
Komolyan belejött: 1:27.993-as körével 7 tizedet vert az eddig mindkét típusú esőgumival leggyorsabbnak számító Rosbergre. Webber visszatért a bokszba, hogy átállítsák az autóját, de azonnal folytatja is a körözést, és felkapaszkodik a 3. helyre.
Az első szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de utána forgalomba került. Vettel 1:27.531-re faragta le az idejét, és Webber 3 tizedes hátránnyal felzárkózott hozzá. A két Red Bull az eső ellenére 1,1 másodperccel vezet a 3. helyezett Rosberg előtt.
1:27.306-os idejével 0,225 másodpercet ver Vettelre. Gutiérrez az egyetlen, aki még mindig esőgumikon köröz, míg Pérez már végleg visszatért a bokszba.
A csapattársát is megelőzve beférkőzik Vergne és Hülkenberg közé. Az edzésnek vége, de még néhányan gyors körön vannak.
Ennek a másfél órának is vége, az eredmény: Rosberg, Vettel, Webber, Kovalainen, Hamilton, Vergne, Massa, Hülkenberg, Ricciardo, Grosjean. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a tabellával és az összefoglalóval.
A délelőtt leggyorsabb Nico Rosberg maradt az élen a Brazil Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén is, mindkét típusú esőgumival maga mögé utasítva a mezőnyt. A Mercedes versenyzője végül 2 tizedmásodpercet vert a Red Bull párosára, míg a Lotusszal a nehéz körülmények között is jól szereplő Heikki Kovalainen már 6 tizeddel lemaradt tőlük.
Az edzés kezdete előtt húsz perccel ismét elkezdett zuhogni az eső, ezért eleinte senkinek nem volt kedve kimenni a pályára. Az első óra végéig csak tizenöt versenyző tett meg mért kört, és a fél óra után az élre álló Nico Rosberg is csupán egyet teljesített, mielőtt visszamenekült a garázsba. Az aszfalt, különösen az egyenesekben, tele volt veszélyes vízátfolyásokkal, és senki nem akarta megkockáztatni, hogy összetörje az autóját. Végül csak Sergio Pérez és Esteban Gutiérrez érte el esőgumikon a legjobb köridejét.
Az események az utolsó húsz percben pörögtek fel. Addig mindenki az esőgumikon körözött, de először a két Ferrari, majd sorban a többiek is kipróbálták az intermediate-eket. Kezdetben ezekkel is Rosberg maradt az élen, de aztán Sebastian Vettel átmenetileg átvette tőle a vezetést. Mark Webber autójában ismét elromlott a KERS, és durva túlkormányzottsággal is küzdött, egy rövid javítást követően azonban visszatérhetett a pályára. Végül csak 61 ezredmásodperccel maradt le Vetteltől, Rosberg viszont egy utolsó erőfeszítéssel mindkettejüket megelőzte.
A Kimi Räikkönent helyettesítő Kovalainen szintén a legvégén tornázta fel magát a 4. helyre, és Lewis Hamilton ugyancsak akkor javított, köszönhetően a csekély mértékben javuló pályaviszonyoknak. Hamilton ettől függetlenül pesszimistán nyilatkozott, elismerve, hogy esőben a Mercedes viselkedésével gyűlt meg a legjobban a baja eddigi pályafutása során.
A csapatoknak különösen azért volt kellemetlen a rossz idő, mert nem tudták kipróbálni a 2014-es gumik prototípusát. Kár viszont nem sok esett: néhány kisebb kicsúszástól eltekintve nem történtek incidensek. Az ugyanakkor mindenkinek komoly nehézséget fog okozni, hogy a versenyzők ma egy kört sem tudtak megtenni a hétvégére szánt slickeken, vasárnapra ugyanis már száraz időt várnak.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!