Räikkönen férkőzött be a Mercedesek közé a nyitóedzésen
2014. március 28. 02:53
Események
![Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes](https://cdn.origo.hu/2024/02/n224oVAjbb-DNF2zZYMO-8UtEQcOKBccakCySrZJ1vg/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzc4NjljNzZiODFjMTRkYWM5NWFkYjliNmQ5ODBiYTI5.webp)
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Malajziai Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A világbajnokság második fordulójára kerül sor a szepangi pályán, miután Melbourne-ben Nico Rosberg és a Mercedes kezdte győzelemmel az idényt. A malajziai hétvégéről íródott részletes futamelőzetesünket itt találják.
Malajziában még csak délelőtt 10 óra van, de a Caterham szerint 30 fok várható az első edzésen, a pálya hőmérséklete pedig 40 fokos lesz. Esőre jelenleg kicsi az esély, de Szepangban ez bármikor megváltozhat.
Szinte az összes csapat optimistán várja a szepangi hétvégét - a Mercedes újra győzelemre tör, a Red Bullnál biztosak benne, hogy megint dobogóra állhatnak, de a McLarennek és a Williamsnek is ez a célja. A Ferrari visszafogottabban nyilatkozott, de azért őket sem szabad leírni.
14 versenyző rögtön az első körben a pályára hajtott. Ahogy Ausztráliában is láthattuk, idén valószínűleg sokkal aktívabbak lesznek a versenyzők az edzések első fél órájában, mert erre a 30 percre kapnak egy extra szett gumit a keményebb keverékből.
Az első verseny után sokan változtattak az autójukon, az egyik legfeltűnőbb változás a McLaren új első szárnya. Az istálló több új elemet is kipróbál Malajziában, hiszen két héttel ezelőtt a nagyszerű eredményük ellenére sem voltak teljesen elégedettek az autójukkal.
Utolsóként Sebastian Vettel indult el az ellenőrző körére, most egyedül ő tartózkodik kint a pályán. Egyedül a McLarenek tettek meg eddig két kört, a többiek egyetlen kör után visszatértek a bokszba. Noha senki nem robbant le a pályán, Nico Rosberg a rádión jelentette a csapatának, hogy valami gond van az autójával.
1:45.851-es körrel nyitott. Ez persze még nem túl mérvadó idő, tavaly Mark Webber 1:36.935-tel nyerte az első edzést.
A két Williams, Chilton és Ericcson is túl van az első mért körén, most Bottas vezet 1:43.193-as idővel. A Ferrarik és a McLarenek is a pályán vannak, a mezőny többsége szeretné kihasználni az extra gumikat.
1:42.930-as idővel vette át a vezetést, mögötte Bottas, Vergne, Button és Massa következik a tabellán. Közben úgy tűnik, Rosberg autójával nincs komolyabb probléma, hiszen a német újra a pályára hajtott.
Eddig bírta a Lotus: a francia a 9-es kanyar kijáratánál parkolta le az autóját. A sportbírók először bizonytalanok voltak, hogy merre tolják a Lotust, de végül nagy nehezen sikerült a pálya szélére juttatniuk. Közben rövid ideig Button állt az élen, majd Alonso 1:41.923-as idővel visszavette a vezetést.
A 15-ös kanyarnál vesztette el az uralmát az autója felett, és a fűre is kihajtott, de végül sikerült visszavinnie a bokszba az autóját. Közben letelt az első fél óra, eddig lehetett használni az extra abroncsokat. A versenyzők vissza is tértek a bokszba, jelenleg senki sem köröz.
Fél óra után az állás: Alonso, Magnussen, Rosberg, Button, Hamilton, Vergne, Hülkenberg, Sutil, Bottas, Räikkönen. A két Red Bull még nem tett meg mért kört.
Neki eddig nem volt mért köre, de 1:43.082-vel most rögtön a 7. helyre ugrott fel. A többiek még mindig a bokszban várakoznak, miután az extra gumikat visszaadták a Pirellinek.
A délelőtti edzésen az új elemek kipróbálása lesz a legfőbb feladatuk. Ron Dennis szerint akár fél másodperccel is gyorsulhatnak a fejlesztéseknek köszönhetően - Button nem akart számokat mondani, de ő is bízik benne, hogy sokat javulhatnak. "Az új alkatrészek nem csak a leszorítóerő tekintetében segíthetnek, hanem a megfelelő balansz megtalálásában is. Melbourne-ben eléggé korlátozottak voltak a lehetőségeink, most talán közelebb kerülhetünk a céljaink eléréshez" - magyarázta a brit.
Az ERS akkumulátorával van gond, ki is kell cserélni. A Caterham a Twitteren közölte, hogy a japánt legközelebb a délutáni edzésen láthatjuk a pályán. 5 kört tett meg, egy nagyon lassú, 1:51-es időt futott.
1:41.402-es időt futott a Toro Rossóval. Mintegy 3 tizedes lemaradással Magnussen követi őt, majd Alonso, Rosberg és Button következik.
A McLaren újonca 1:41.274-es idővel állt az élre. Ericcson közben megpördült a 15-ös kanyarnál, de utána folytatni tudta a körözést.
A rádión azt mondta, lekapcsolta a motort, miután az egyáltalán nem adott le teljesítményt. A McLaren szerencséjére a bokszbejárathoz közel állt le az autó, így vissza tudták tolni a garázsba.
A spanyol is feliratkozott a hibázó versenyzők közé, de végül tovább tudott hajtani. Közben rövid ideig csapattársa, Kimi Räikkönen állt az élen 1:40.843-as idővel, de Hamilton röviddel később 1:40.691-gyel átvette a vezetést.
Az állás fél órával az edzés vége előtt: Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Button, Magnussen, Vergne, Vettel, Massa, Hülkenberg, Bottas.
A Lotus nagyon lassan halad, miközben folyamatosan füstöt ereget. A csapat szól is neki, hogy állítsa le az autóját, de a bokszbejáratiak sikerül elvánszorognia, onnan pedig betolhatják a garázsba. Ez a hétvége is katasztrofálisan indul a Lotus számára, mindkét autójuk megadta magát az első edzésen, mért kört sem futottak. A McLaren viszont jelezte, keményen dolgoznak azért, hogy Magnussent a pályára tudják küldeni az utolsó 20 percben.
Az elmúlt percekben senki sem javított, de most a Force India német versenyzője a két Williams elé került, a 8. helyre jött fel. A tabella első 4 helyezettje most szinte egyszerre jött ki a pályára, talán ők is megpróbálkoznak javítással.
Sikeresen teljesített egy ellenőrző kört, majd visszatért a bokszba, de az utolsó percekben talán mért körrel is próbálkozik majd.
A mezőny nagy része a pályán van, de nem köröznek túl gyorsan, valószínűleg magasabb üzemanyagszinttel indították őket útnak. 5 perccel az edzés vége előtt még mindig Hamilton vezet Räikkönen és Rosberg előtt.
A 11-es kanyarnál hagyta el a pályát, de ki tudott jönni a kavicságyból, és visszavitte a Mercedest a bokszba. Az utolsó percekben járunk, úgy tűnik, az élmezőnyben már nem lesz változás.
Hamilton az élen maradt, őt Räikkönen, Rosberg, Button, Magnussen, Vergne, Vettel, Hülkenberg, Massa és Bottas követi. Köszönjük a figyelmet! Reggel 7 órakor jelentkezünk a második szabadedzéssel.
A Mercedes ott folytatta Malajziában, ahol az Ausztrál Nagydíjon befejezte: a szepangi hétvége első szabadedzésén senki nem tudott gyorsabb kört futni Lewis Hamiltonnál. A másik Mercedesszel Nico Rosberg is jól szerepelt, de a németek egyeduralmát sikerült megtörnie a Melbourne-ben sokat küszködő Kimi Räikkönennek.
A 30 fokos hőségben, száraz pályán rendezett gyakorláson ismét nagy volt a forgalom az első 30 percben, mivel a versenyzők ekkor még használhatták a Pirelli extra szett kemény abroncsait. Az élen is folyamatosan változott a sorrend, rövid ideig vezetett Fernando Alonso, Kevin Magnussen és Jenson Button is. Hamilton pontosan egy órával az edzés kezdete után futotta meg 1:40.691-es körét, amelynél az utolsó fél órában sem ő, sem a többiek nem tudtak gyorsabbak lenni.
Räikkönen 152 ezreddel ugyan elmaradt Hamiltontól, de viszonylag magabiztosan, majdnem 2 tizeddel verte a másik Mercedesszel köröző Rosberget. A finn idén először volt gyorsabb egy edzésen Alonsónál, aki 1,2 másodperces hátránnyal csak a 11. helyen végzett. Ismét jól szerepelt a McLaren, Jenson Button a 4., Kevin Magnussen pedig az 5. helyen zárta a gyakorlást. A dán délelőttje ugyanakkor nem volt problémamentes, fél órával az edzés vége előtt leállt az autója, mert a motorja nem adott le elég teljesítményt.
A Toro Rossóval ismét meglepően jól szerepelt Jean-Eric Vergne, aki a 7. helyezett Sebastian Vettelt is maga mögé utasította, miközben a Williamsek egyelőre nem tudtak beférkőzni a tabella első helyeire.
Nemcsak Magnussennek gyűlt meg a baja az autójával, az edzés során több műszaki hibát és kipördülést is láthattunk. Sergio Pérez az üzemanyagrendszerrel kapcsolatos probléma miatt mindössze két ellenőrző kört tudott megtenni a Force Indiával, de a Lotus sem járt jobban, ők egyik autójukkal sem értek el mért időeredményt. Romain Grosjean autójában az ERS egyik egysége, az MGU-H romlott el, Pastor Maldonado Lotusa pedig egyből füstölni kezdett, miután hosszú várakozás után végre kiküldték a pályára.
Kamui Kobajasi autójában az ERS akkumulátorát kellett kicserélni, ezért a japán az edzés nagy részét a garázsban töltötte. A versenyzők közül többen arra panaszkodtak, hogy gyenge a tapadás, valószínűleg ezért láthattunk sok kicsúszást, megpördülést – például Alonso és Hamilton részéről is -, de komolyabb incidens szerencsére nem történt.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!