Hamilton épphogy legyőzte Vettelt az esős időmérőn
2014. március 29. 08:45
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Malajziai Nagydíj időmérőjéről élőben készülő tudósításunkban! Szepangban mindhárom szabadedzésen a Mercedes volt a leggyorsabb, a szombati gyakorláson ráadásul esélyt sem adtak a mezőnynek, több mint egy másodpercet vertek a 3. helyezett Kimi Räikkönenre is. Természetesen az időmérőnek is ők a legnagyobb esélyesei, de mögöttük komoly csata alakulhat ki.
Körülbelül negyed órája kezdett el esni, és egyre intenzívebben zuhog. Ha el is áll az időmérőig, a Q1-et minden bizonnyal vizes pályán kezdik meg. Ne felejtsük el azonban, hogy Malajziában a hőség miatt hamar szárad a pálya, ezért gyorsan változhat az aszfalt állapota. A Mercedes riválisai mindenesetre örülhetnek, hiszen száraz pályán aligha lett volna esélyük Rosbergék legyőzésére.
A harmadik szabadedzésen nem működött az autóikban a motor egyik szenzora. Button csak egy nagyon lassú mért kört tudott megtenni, Magnussen pedig még annyit se. Eric Boullier elismerte, nem biztos, hogy a Q1-ig sikerül kijavítaniuk a hibát.
Az eső intenzitása nem csökkent, sőt egyre hevesebben áztatja a pályát. Boullier elmondta, az időjárásjelző radar 10 perccel az eső kezdete előtt még nem is jelezte a csapadékot, ezért az sem kizárt, hogy ugyanilyen hamar el is áll majd. A McLarennek jól jönne, ha elhalasztanák a Q1 kezdetét, mert több idejük lenne dolgozni a szenzorhiba kijavításán.
Egyelőre 15 perccel halasztották el a Q1-et. A radarok szerint 10 perc múlva elállhat az eső, utána pedig viszonylag gyorsan száradhat az aszfalt. Most vezethetetlenek lennének az autók, a közeli képekből látszik, hogy sok helyen áll a víz a pályán.
A versenyzők a garázsban várakoznak, Rosberg még gyűjt egy kis energiát az időmérő előtt. Úgy tűnik, az eső intenzitása az elmúlt percekben sem csökkent, ezért nem kizárt, hogy további halasztásra lesz szükség.
Persze még így is nagyon meleg van, a levegő most 28 fokos. Az aszfalt hőmérséklete 26 fokra csökkent.
További 15 perccel csúszik a Q1 kezdete, 9.30-nál előbb tehát biztosan nem látunk autókat a pályán. 9.20-kor érkezik az újabb tájékoztatás.
Állítólag sikerült kijavítaniuk a szenzorhibát, így elindulhatnak az időmérőn. Erre azonban még várnunk kell, továbbra is rendületlenül zuhog az eső.
Malajziában az számít furcsaságnak, ha egy versenyhétvége alatt egyszer sem áztatja el az eső a pályát. 2009-ben a versenyt is idő előtt félbe kellett szakítani, és a hosszú várakozás, majd sötétedés után már nem is tudták újraindítani a futamot, ezért csak a pontok felét kapták meg a versenyzők.
9.45 előtt biztosan nem kezdődik el az időmérő. Kevin Magnussen éppen az édesapjával, a korábbi F1-es versenyző Jannal beszélget a McLaren garázsában. A versenyzők közül Vettel bizonyára örül az esőnek, hiszen pénteken úgy nyilatkozott, vizes pályán akár a pole pozícióra is lehet esélye. A Williams kevésbé lehet bizakodó, a melbourne-i időmérőn nem voltak jók esőben.
Ugyanolyan támogatást kapnak a gyártótól, mint a Red Bull. Rémi Taffin nyilatkozatát bővebben itt olvashatják.
Mármint helyi idő szerint, Malajziában most délután fél 5 van. A nap 19.22-kor megy majd le, de valószínűleg előtte egy órával sem lesznek már jók a látási viszonyok, ezért körülbelül 6 órakor mindenképpen el kellene kezdeni az időmérőt. Erre persze bőven van esély, másfél óra alatt teljesen fel is száradhat a pálya.
Még nem állt el, de már jobb a helyzet. Kobajasi közben a Sky-nak elmondta, a versenyzők általában élvezik az ilyen körülményeket, de itt a pályán álló víz túlságosan is veszélyessé teszi a körözést.
Újabb halasztást jeleztek, de ezúttal csak 5 percet: 9.50-kor talán már valóban elkezdődhet az edzés. A versenyzők már készülődnek, Räikkönen beült az autójába, és többen is felvették a bukósisakot.
Megerősítették, hogy 9.50-kor végre kiengedik a pályára az autókat. Az eső elállt, és az aszfalt állapota néhány perc alatt rengeteget javult. Rossz hír azonban, hogy a következő egy órában megint rosszabbra fordulhat az idő.
Megkezdődött a 18 perces Q1. A versenyzők többsége egyből a pályára hajt, de Ericsson nem sokáig jutott, a bokszutcában ragadt az autója, valószínűleg lefulladt. Egyesek esőgumikkal, mások - például a Mercedes - intermediate gumikkal hajtottak ki a pályára. Hamiltonnak szóltak, hogy még várható eső az időmérő alatt.
Nem csoda, hogy nagy a forgalom, hiszen a közeledő eső miatt pórul járhat az, aki az első percekben nem ér el jó köridőt. A McLaren esőgumikon van kint, de Magnussennek máris szóltak a rádión, hogy térjen vissza a bokszba, mert az interek tűnnek jobb választásnak.
Rosberg és Hamilton máris az élre állt, a német 1:57.183-as idővel vezeti a tabellát, alig 2 századdal verte csapattársát. Mögöttük Ricciardo, Hülkenberg, Pérez a sorrend.
A Red Bull behívta őt a bokszba, mert valami probléma van az autójával. Közben újra esik, de közel sem olyan intenzitással, mint az edzés kezdete előtt.
Nem jártak jól azzal, hogy esőgumikkal kezdtek, Button most kieső helyen áll. Magnussen is veszélyben volt, de neki most sikerült felkapaszkodnia a 12. helyre. Vettel közben visszatért a pályára, nem lehetett komoly probléma az RB10-zel. Még mindig a Mercedesek állnak az élen.
Sokat nem romlott a pálya állapota, a német a legutóbbi körével a 3. helyre jött fel, 4 tizeddel a Mercedesek mögé. Őket Hülkenberg, Ricciardo, Alonso, Bottas, Räikkönen, Massa és Pérez követi. Kiesőhelyen áll Maldonado, Sutil, Bianchi, Kobajasi, Chilton és Ericsson.
Két perc még hátra van, de Rosberg és Hamilton már nyugodtak lehetnek, nem is jönnek ki többet a pályára. A Red Bull is biztonságban érzi a versenyzőit, a többiek még próbálkoznak. A Marussiákon és a Caterhameken kívül továbbra is Maldonado és Sutil áll kieső helyen.
35 másodperccel a Q1 vége előtt kellett megszakítani az edzést, miután Ericsson összetörte az autóját. A 3-as kanyarnál fordult szélesen, majd a fehér vonalakon elveszette az irányítást a Caterham felett, és a korlátnak ütközött. A viszonylag nagy erejű becsapódás után az autó visszacsapódott a pályára, és a 4-es kanyar közelében állt meg. Ericsson sértetlenül megúszta, de az autója alaposan összetört.
35 másodpercre természetesen nem indították újra az első szakaszt. Maldonado, Sutil, Bianchi, Kobajasi, Chilton és Ericsson búcsúzik az első forduló után. A legjobb köridőket Rosberg, Hamilton, Vettel, Hülkenberg, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Bottas, Massa és Pérez érték el.
A Q2 előtt megint elkezdett zuhogni, Rosberg autójára fel is tették az esőgumikat. Azért annyira szerencsére nem esik, mint az időmérő előtt.
A versenyzők többsége esőgumikon hajtott a pályára, de Räikkönen maradt az intermediate-eken.
Alig több mint 2 perc után le kellett állítani a Q3-at is. Alonso és Kvjat ütközött össze a 9-es kanyarnál. Mindketten vissza tudtak térni a bokszba, de úgy tűnik, a Ferrarinak a felfüggesztése, a Toro Rossónak pedig az orrkúpja sérült.
Valószínűleg igen, mert a balelső felfüggesztése eltörött. A visszajátszásból úgy tűnt, a spanyol az első miatt nem látta a közeledő Kvjatot, aki belülről próbálta megelőzni őt. Közben újraindították a Q2-t.
Kivéve Bottast, aki csúszkál is az intereken, de egy kör után mégis kint marad. A Ferrari közben keményen dolgozik Alonso felfüggesztésének megjavításán.
A Ferrari szerelői meglepően gyorsan összerakták az autóját. Kvjat is a pályán van, az ütközést az edzés után vizsgálják majd a sportfelügyelők.
1:59.241-es körrel állt az élre, 6 tizeddel előzi meg Vettelt. Őket Ricciardo és Rosberg követi, majd Hülkenberg, Alonso, Räikkönen, Magnussen, Pérez, Button a sorrend.
Valószínűleg már megbánták, hogy interekkel kezdték a Q2-t. Már esőgumira váltottak, de Massa a 13., Bottas pedig csak a 16. helyen áll. A Mercedesek közben javítottak, Hamilton 1:59.041-gyel áll az élen, Rosberg pedig feljött a 2. helyre, 4 tized a hátránya.
Ausztráliában Kvjat és Vergne is bejutott a Q3-ba, de most Vergne a 10., Kvjat pedig kiesőhelyen áll. A 8-9. helyen álló McLarenek sem lehetnek nyugodtak, a Williamsek például még próbálkoznak.
A rosszul taktikázó Williamsek kiestek, a két McLaren viszont így megmenekült. A búcsúzók: Kvjat, Gutiérrez, Massa, Pérez, Bottas, Grosjean. Az első tíz helyezett: Hamilton, Vettel, Rosberg, Ricciardo, Hülkenberg, Alonso, Räikkönen, Button, Magnussen, Vergne.
A McLarenek az intereken hajtanak ki a pályára, a többiek az esőgumikat választtoták. A sportfelügyelők még egy Q2-es incidenst viszgálni fognak, Bottas állítólag feltartotta Ricciardót.
A Q3-at 1:59.431-es idővel nyitja. Magnussen közben panaszkodott, hogy az interekhez túl vizes a pálya, ezért esőgumikra váltott, de Button maradt az intermediate-eken.
Mindössze 5 századdal maradt el Hamilton idejétől. Alonso a 3. Rosberg és Ricciardo előtt. Szinte mindenki a pályán maradt, de javítani nem tudnak. Vettel a bokszba hajtott friss esőgumikért, és Räikkönen is új abroncsokat kért a rádión.
Magnussent megelőzte, a 7. helyre jött fel. A többiek viszont nem nagyon tudnak javítani, lehet, hogy rosszabbodott a pálya állapota.
Az utolsó körökben senki nem javított, Hamilton még hibázott is a 4-es kanyarban, de így sem veszítette el a pole-t. Mögötte Vettel, Rosberg, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg, Magnussen, Vergne és Button a sorrend.
Ezzel utolérte a 60-as évek legendás skót versenyzőjét, Jim Clarkot és a négyszeres világbajnok Alain Prostot az örökranglista 4. helyén. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és a részletes összefoglalóval.
A papírformának megfelelően egy Mercedes szerezte meg a pole pozíciót a Malajziai Nagydíj időmérőjén, de a végig esős edzésen Lewis Hamilton mindössze 55 ezredes előnnyel tudta legyőzni a címvédő Sebastian Vettelt. A 3. helyről Nico Rosberg indulhat, aki az utolsó percében férkőzött be a Q2-ben Danyiil Kvjattal ütköző Fernando Alonso elé.
A Malajziában mindennapos jelenségnek számító intenzív eső idén sem kerülte el a Forma-1-et, körülbelül fél órával az időmérő tervezett kezdete előtt kezdett el zuhogni. Mivel a Q1 előtt nem sokkal már állt a víz a pályán, nem volt meglepő, hogy az időmérő kezdetét el kellett halasztani. A pálya állapotát folyamatosan vizsgáló versenyigazgatóság végül 50 perc csúszás után engedte útjukra a versenyzőket, de az eső egyszer sem állt el teljesen, ezért mindvégig az intermediate és az esőgumikra volt szükség.
Mindhárom etapban a Mercedes bizonyult a leggyorsabbnak, a Q1-et Rosberg, az utolsó két szakaszt pedig Hamilton nyerte meg. A brit a Q2-ben még magabiztosan, több mint 3 tizedes előnnyel tartotta maga mögött Vettelt, de a vizesebb aszfalton zajló Q3-ban már veszélyesen közel került hozzá a Red Bull. Hamilton az utolsó mért körében hibázott is, végül azonban szerencséje volt, Vettel sem tudott javítani az idején.
„Nagyon elégedett vagyok az egész hétvégi munkánkkal, a mai nap pedig egyszerűen hihetetlen volt” – lelkendezett az időmérő után Hamilton, aki pályafutása 33. pole pozíciójával utolérte az örökranglista 4. helyén Jim Clarkot és Alain Prostot. „Az eső nagyon intenzíven esett, főleg a Q3 volt trükkös – az edzés végére a látótávolság szinte nullára csökkent. Nem tudtam, merre van a pálya, hol vannak a kanyarok, hol kell fékeznem… Az utolsó mért körömet pedig fel kellett adnom, ezért nagyon izgalmas volt a hajrá.”
Noha a versenynek is a Mercedes az egyértelmű esélyese, Hamilton még jól emlékszik a két héttel ezelőtti kiesésére, ezért csak abban reménykedik, hogy „célba érünk, és sok pontot szerzünk”. Az Ausztrál Nagydíjat szintén hamar feladó Vettel viszont nem tagadja, hogy szeretné megnyerni a futamot. „Szerintem megvan rá az esélyünk, hogy mindenkit legyőzzünk – ezért vagyunk itt” – mondta a német, aki vasárnapra is esőben reménykedik. „A Mercedesé a legütőképesebb csomag, ezért nehéz lesz őket megverni, de nem lehetetlen.”
A Melbourne-ben a 3. rajthelyről diadalmaskodó Rosberg ezúttal is szeretné „a lehető legtöbbet kihozni” a helyzetből, de elismerte, hogy a vártnál kicsit gyengébben sikerült az időmérője, miután Hamilton és Vettel is 6 tizedet vert rá. „Az esőgumikon kicsit kevésbé éreztem jól magam, különösen a fékezéseknél. A harmadik rajthely azonban így is kitűnő, ráadásul fogalmunk sincs, milyen idő lesz holnap. Bármi megtörténhet” – bizakodott.
A 4. helyen záró Alonso időmérője majdnem véget ért a Q2-ben, amikor a 9-es kanyarnál összeütközött Danyiil Kvjattal, és eltörött a balelső felfüggesztése. „Nem láttam őt, és a kivezető körünkön szerintem kicsit agresszívan is próbált megelőzni ilyen körülmények között” – vélekedett a spanyol, akinek autóját a Ferrari meglepően gyorsan megjavította. Ismét jól szerepelt a Red Bull új igazolása, Daniel Ricciardo, aki az 5. helyről indulhat, bár ezúttal csapattársától is több mint egy másodpercet kapott. A szabadedzéseken remeklő Kimi Räikkönen végül a 6. lett, Nico Hülkenberg pedig egy nagyszerű 7. hellyel bizonyított újra.
A Q3-ban rosszul taktikázott a két McLaren, amelyek a többiekkel ellentétben intermediate gumikkal hajtottak ki a pályára. Kevin Magnussen végül áttért az esős abroncsokra, és a 8. helyen zárt, Jenson Button viszont kitartott a választása mellett, és senkit nem tudott megelőzni a Q3-ban. „Az esőben amúgy sem voltunk túl jók, ezért megérte kockáztatni” – vélkedett a brit. „Én döntöttem így, hiszen máskor általában be szokott válni.”
Az időmérő egyik vesztese a Williams volt, az FW36-ról megint bebizonyosodott, hogy esőben nem működik olyan jól, mint száraz pályán. A gumiválasztásuk sem volt tökéletes, ezért sem Felipe Massa, sem Valtteri Bottas nem jutott tovább a Q2-ből. Jean-Eric Vergne-nek viszont ismét sikerült a bravúr, és a másik Toro Rossóval Kvjat sem járt messze a továbbjutástól. A Lotus némileg jobban szerepelt, mint Ausztráliában, Romain Grosjean még a Q2-be is bejutott, de ott már senkit nem tudott megelőzni.
Az utolsó négy helyen szokás szerint a Caterham és a Marussia versenyzői végeztek. A legrosszabbul Marcus Ericsson járt, aki miatt a Q1 végén meg is kellett állítani az edzést: a 3-as kanyarnál elvesztette az uralmát az autója felett, majd a korlátnak csapódva alaposan összetörte a Caterhamet.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!