Alonso fél másodperces előnnyel kezdte az évet
2014. március 14. 02:23
Események
![Forma-1, Fernando Alonso, Ferrari](https://cdn.origo.hu/2024/02/woWmRRKt04UkbS6eiiUgy4BDsY5d3U3ld8jcONiJB6I/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2IzYjEwNTRlYjI5MjRkN2VhZWUxYWE1YTlmZmJhMjQx.webp)
Köszöntjük korán kelő olvasóinkat az Ausztrál Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Negyed órán belül kezdetét veszi a 2014-es világbajnokság, amelyet a számos szabályváltozás miatt óriási várakozás övez. Az új turbókorszakba lépő, megreformált Forma-1 újdonságairól itt olvashatnak bővebben, a hétvégi futamról készült részletes előzetesünket pedig itt találják.
A Marussia szerint a pénteki első szabadedzés „a bahreini teszt hosszabbítása lesz”. Kevés csapat mondhatja el magáról, hogy a 12 tesztnap alatt sikerült megfelelően felkészülnie az idényre - a gyárakban az elmúlt két hétben is gőzerővel folyt a munka, és a mai gyakorlásokon vélhetően rengeteg új elemet vetnek be az istállók. Sebastian Vettel például a hét elején úgy nyilatkozott, hogy a Red Bull csak kívülről fog hasonlítani a teszteken használt RB10-re, belülről jelentős változásokon esett át.
A Caterham szerint a nap során 22 és 26 fok között alakul majd a levegő hőmérséklete, csapadékra nem kell számítani. A következő két napban viszont változékonyabb lehet az időjárás: szombaton kisebb záporok zavarhatják meg az edzéseket, és a futam is esős lehet.
Az idei évtől minden csapat kap egy extra szett abroncsot a keményebb keverékből, amelyet kizárólag az első szabadedzés első 30 percében használhatnak fel. A plusz gumiknak köszönhetően valószínűleg eseménydúsabb lesz a gyakorlások első fél órája, hiszen korábban sokszor előfordult, hogy alig néhány versenyző merészkedett ki a bokszból. A csapatoknak továbbá lehetőségük nyílt arra, hogy autónként két versenyzőt szerepeltessenek a pénteki edzéseken, így a tesztpilóták is többet vezethetnek.
A 2014-es idényben Fernando Alonso hajtott elsőként a pályára, őt Sutil, Magnussen, Ericsson, Button és Pérez követi. A Sky Sports szerint előfordulhat, hogy a teszteken rengeteg problémával küszködő Lotus az első szabadedzés nagy részét kihagyja.
Az Ausztrál Nagydíj legnagyobb esélyesének tartott Mercedes nem sokáig bírta: Hamilton autója néhány perc után lerobbant a második szektorban. Egyelőre nem tudni, mi történt az autóval, de kicsit füstöl is.
Vettel, Chilton, Grosjean és Maldonado még nem merészkedett ki a bokszból, a többiek már legalább egy ellenőrző kört megtettek. Kivéve persze Hamiltont, aki nem tudott önerőből visszatérni a bokszutcába.
Egyelőre nem bátorította fel túlságosan a csapatokat, hogy az első fél órában büntetlenül elhasználhatnak egy extra szett abroncsot. Vergne közben jelentette a rádión, hogy minden rendben ment az ellenőrző körén, a motor hangjával is elégedett volt.
Daniel Ricciardo futotta meg a Red Bull-lal, 1:37.290-es időt futott első próbálkozásra. Ez persze még nem mérvadó, tavaly Vettel 1:27.211-es idővel nyerte az első edzést.
A McLaren újonca fél másodperccel volt lassabb Ricciardónál. Az ausztrál közben újabb kört futott, és máris sokat javított: 1:35.168 az új szintidő.
A telemetriai adatokból egyelőre nem tudták megállapítani, mi okozta Hamilton leállását. A brit autójában tegnap kicserélték az erőforrást, de úgy tűnik, nem volt túl sikeres a váltás. A Sky Sports szerint a csapat attól tart, hogy a mostani hiba Hamilton második szabadedzésére is kihathat. Rosberg viszont a pályán van, már mért kört is futott, bár az ideje egyelőre csak a 4. helyre elég Ricciardo, Magnussen és Bottas mögött.
Még mindig Ricciardo áll az élen, ráadásul az előző körében tovább javított, már 1:34.600-as idővel vezeti a tabellát. Ő már 6 kört tett meg, miközben Vettel még mindig a garázsban várakozik, egyelőre egy ellenőrző körre sem hajtott ki a pályára. Közben Alonso is mért kört futott, de 1:47-es idejével az utolsó helyen áll.
Felgyorsultak az események, az előbb Alonso állt az élre, de Rosberg néhány másodperccel később megelőzte őt, és 1:32.604-es idővel átvette a vezetést.
Többen is hibáztak az elmúlt percekben, először Ricciardo került vészesen közel a falhoz, majd Pérez forgatta meg a Force Indiát a 3-as kanyarban. Mindkét versenyző folytatni tudta a körözést. Közben Alonso megint az élre állt, 1:32.588-as idővel. Úgy tűnik, a csapatok valóban megpróbálják a legtöbbet kihozni az extra gumikból, a szokásosnál több kört láthattunk az első fél órában.
Az első 30 percben 10 versenyző futott mért kört, az állás: Alonso, Rosberg, Ricciardo, Vergne, Hülkenberg, Magnussen, Bottas, Pérez, Kvjat, Button.
Az extra gumikat eddig lehetett használni, a csapatok most kisebb szünetet tartanak. Vettel és a két Lotus, Grosjean és Maldonado kihagyta az első fél órát, a többiek legalább egy ellenőrző kört megtettek.
A Caterham közölte, hogy a svéd újonc autójában elromlott az energiatároló-egység, Ericsson a hátralévő egy órában már nem tud kihajtani a pályára. Kobajasi autójával sem volt minden rendben, de ő folytatni tudja az edzést.
Néhány perces pihenő után a McLaren törte meg a csendet, és fel is jött a 3. helyre, bár Alonso idejétől majdnem egy másodperccel elmarad. Buttonhoz most Gutiérrez is csatlakozott a pályán, a többiek még várnak.
1:32.893-as körével 3 tizedre közelítette meg Alonso idejét. A McLaren mindent rendben talált az autó működésében, ezért arra kérték Buttont, hogy zsinórban 6 mért kört tegyen meg.
Button két szektorban is megfutotta az abszolút leggyorsabb időt, 1:32.357-es idővel vette át a vezetést Alonsótól, több mint 2 tizedet verve a spanyolra. Közben Ricciardo már a 13. körét teljesíti, Vettelt viszont még mindig nem láttuk a pályán. A Lotusnál sem igyekeznek, Grosjean a garázsból figyeli az edzést, miközben az E22-ese szétszedve áll az emelőn.
Niki Lauda elárulta a Sky Sportsnak, hogy Hamilton Mercedesében egy szenzor ok nélkül leállította a motort, ezért kellett pár perc után befejeznie az edzést. Pozitívum, hogy nem a hajtáslánc romlott el, de Hamilton bosszankodhat az elveszített másfél óra miatt.
Ötven perc után a címvédő is kimerészkedett a garázsból, majd egy gond nélkül teljesített ellenőrző kör után visszatért a bokszba. Kvjat közben a fűre hajtott az első kanyarnál, de folytatni tudta a körözést.
Sőt Alonso is leszaladt a pályáról az első kanyarnál. Ez nem zavarta meg túlságosan a spanyolt, a következő körében az első és a harmadik szektorban is abszolút legjobb időt futott, és 1:31.840-es idővel visszavette a vezetést Buttontól. Vergne egyébként a fly-by-wire rendszerű fékekre panaszkodott a hibája után, a rádión közölte, hogy a következő köreiben nem is fog keményen hajtani.
Fél óra van hátra, a jelenlegi állás: Alonso, Button, Massa, Ricciardo, Rosberg, Bottas, Magnussen, Räikkönen, Vergne, Hülkenberg.
A német még csak egy ellenőrző kört tett meg, de most újra a pályára hajtott. A Red Bull azt kérte tőle, hogy ha mindent rendben talál a motorral, zsinórban 5 mért kört tegyen meg.
Ezt eddig is sejteni lehetett, de most a Mercedes is megerősítette, hogy Hamilton az első edzésen már nem hajt ki a pályára. Azt is elárulták, hogy az olajnyomást ellenőrző szenzor állította le elővigyázatosságból a motort. Vettel első mért köre a 13. helyre volt elég, majdnem 3 másodperccel volt lassabb Alonsónál.
Talán hamarosan a pályára is kihajt, még van bő 20 perce. A Lotus az egyetlen csapat, amely még egy kört sem tett meg, de a Caterham sem áll sokkal jobban: Ericsson és Kobajasi egy-egy ellenőrző kört teljesített, a svéd ráadásul már biztosan nem ül autóba az edzésen.
Már a 8. helyen áll, 1,1 másodperccel marad el Alonso idejétől. A Caterham közben elárulta, hogy Kobajasi autójában az üzemanyagrendszerrel vannak gondok, de a csapat keményen dolgozik, hogy kijavítsa a hibát az edzés vége előtt.
Az első edzésen szokás szerint csak a keményebb abroncsok kerültek elő, de délután minden bizonnyal a lágy gumiké lesz a főszerep. Button arra panaszkodott, hogy a kormánya kijelzőjén nem találja a köridőit. A csapata azt kéri tőle, hogy próbálja hűteni a fékeket, korábban a Williams is erre szólította fel Bottast.
Megtett egy ellenőrző kört, ezzel Grosjean elé került a tabellán. Közben Räikkönen is elrontotta az 1-es kanyart, de a füvet sikerült elkerülnie.
A venezuelai újra kihajtott a pályára, de máris problémák jelentkeztek az E22-nél: az autó lelassult, majd a 13-as kanyarban a kavicságyba is kifutott. Maldonado nagy nehezen visszavitte a Lotust, de már a bokszbejáratnál jelezte a szerelőknek, hogy segítségre van szüksége.
A versenymérnöke, Guillaume Rocquelin folyamatosan beszél hozzá, de Vettel csak azt ismételgeti, hogy nem hallja az instrukciókat. Az utóbbi percekben Magnussen és Kvjat is meglátogatta a füvet az 1-es kanyar mellett, eddig egyértelműen ez a pályaszakasz bizonyult a legtrükkösebbnek a versenyzők számára. Valószínű, hogy az új fékrendszerek is közrejátszanak a kicsúszásokban.
A 3-as kanyarnál blokkolta a kerekeit, majd átszánkázott a kavicságyon, és a falat épphogy elkerülve tudott visszaevickélni a pályára. A Toro Rossók feltűnően sokat hibáztak, valószínűleg gondjaik vannak a fly-by-wire fékekkel.
Alonso az élen maradt, fél másodperccel végzett Button előtt. A további sorrend: Button, Bottas, Massa, Ricciardo, Rosberg, Vettel, Magnussen, Räikkönen, Vergne. Az edzés vesztesei a Lotus, a Caterham és Lewis Hamilton, ők egyetlen mért kört sem tudtak megtenni. A második edzés magyar idő szerint fél 7-kor kezdődik, addig is köszönjük a figyelmet!
Fernando Alonso végzett az élen az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén, de a várakozásoknak megfelelően számos istálló műszaki problémákkal küszködött a 2014-es idény első gyakorlása közben. A hétvége esélyesének kikiáltott Mercedes már az első körében megállt Lewis Hamilton alatt, az előszezont végigszenvedő Lotus egyetlen értékelhető kört sem tudott megtenni, a Red Bull viszont biztatóan kezdte a hétvégét.
A napos, meleg időben futott edzés első fél órája mozgalmasabban alakult, mint amit az előző években megszokhattunk, hiszen a versenyzők idén egy szett extra gumik kapnak a nyitóedzés első 30 percére. A csapatok többsége már az első percekben kipróbálta az autóját, de Lewis Hamilton az ellenőrző körét sem tudta befejezni: az olajnyomást felügyelő szenzor tévesen, látszólag ok nélkül leállította a motort, a hiba kijavításán dolgozó Mercedes pedig az edzés hátralévő részében már nem tudta visszaküldeni a britet a pályára. Hamilton így másfél órányi értékes edzésidőt veszített, de a második gyakorlásra vélhetően rendben lesz az autója.
Az edzés első szakaszában az előszezonban küszködő Red Bull új versenyzője, Daniel Ricciardo vezette a tabellát, majd Nico Rosberg, Jenson Button és Fernando Alonso váltotta egymást az élen. A spanyol szűk fél órával az edzés vége előtt futotta meg 1:31.840-es idejét, amelyet már senki nem tudott felülmúlni. A legközelebb Button járt hozzá, de a McLaren is több mint fél másodperces lemaradással követte a Ferrarit. A feltámadásban reménykedő Williams ezúttal is bizonyította, hogy lehet keresnivalója a mezőny első felében: Valtteri Bottas a 3., Felipe Massa pedig a 4. helyen végzett, mindketten körülbelül 6 tizedet kaptak Alonsótól.
A vártnál jobban kezdett két Renault-motoros csapat, a Red Bull és a Toro Rosso is. Ricciardo a legszorgalmasabb versenyzők közé tartozott, összesen 26 kört tett meg gond nélkül, és 1:32.599-es körideje az 5. helyre volt elég. Csapattársa, a címvédő Sebastian Vettel későn merészkedett ki a garázsból, de mindössze 10 megtett kör után is a 7. helyen tudott végezni. A Toro Rosso számára biztató lehet, hogy ők tették meg a legtöbb kört - összesen 57-et -, bár Jean-Eric Vergne és Danyiil Kvjat feltűnően sokat hibázott, vélhetően az új brake-by-wire fékrendszer beállítási problémái miatt. A Renault egyébként a tesztekkel ellentétben végre engedélyezte a csapatainak, hogy maximális teljesítménnyel használják a hajtásláncot.
Az edzés vesztese a Lotus és a Caterham volt, ők egyetlen mért kört sem tudtak megtenni. Romain Grosjean ki sem hajtott a pályára, Pastor Maldonado autója pedig az ellenőrző köre alatt mondta fel a szolgálatot, a venezuelai csak nagy nehezen, a kavicságyon is áthajtva tudta visszavinni a bokszba a füstölő E22-est. A Caterham is műszaki hibákkal küzdött, Marcus Ericsson autójában az akkumulátor, Kamui Kobajasinál pedig az üzemanyagrendszer romlott el.
A versenyzők sokat csúszkáltak az első edzésen, legtöbbször az első kanyarban hajtottak ki a fűre, de két kanyarral később is többen meglátogatták a kavicságyat. Komolyabb incidensre azonban nem került sor, és a pálya állapota várhatóan folyamatosan javulni fog a hétvége során.
A 2014-es szabálymódosításokról részletesen itt írtunk.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!