Hamilton szoros csatában nyert, a Forma-1 visszatért
2014. április 06. 16:46
Események
![Forma-1, Sergio Pérez, Lewis Hamilton, Bahreini Nagydíj](https://cdn.origo.hu/2024/02/ufT-8XwmpPBK72B3YVo3lCOD-3hrSchyeADKqHLO0yI/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzQzZDVlY2VmNTJiNzQ2NGQ4OTNkNTM0M2EzOThjZTU0.webp)
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Bahreini Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Magyar idő szerint 17 órakor elrajtol a mezőny a 2014-es világbajnokság harmadik versenyére. Bahreinben egy órával előttünk járnak, ezért a verseny rajtjától kezdve egyre sötétebb lesz. Idén a 10. évforduló alkalmából először rendeznek villanyfényes versenyt Bahreinben, de a pálya elnöke megerősítette, hogy a következő években is este kezdődik majd a futam.
Eddig mindhárom időmérőt és a két versenyt is megnyerték idén. Ezúttal a bajnokságot is vezető Nico Rosberg volt gyorsabb az időmérőn, de természetesen Lewis Hamilton is a győzelemre tör, ezért kettejük között izgalmas csata alakulhat ki. A 3. leggyorsabb időt Ricciardo futotta, de egy büntetés miatt csak a 13. helyről indulhat. A második sorból így Bottas és Pérez rajtolhat.
A 200. futamát megnyerte 2011-ben a Hungaroringen. Erre most kevés esélye van, de azt nem zárta ki az időmérő után, hogy a 6. helyről rajtolva felállhat a dobogóra.
Nem számítottak arra, hogy Bahreinben ilyen nagy különbség lesz a közepes és a lágy abroncsok között. "1,5 és 2,5 másodperc közötti különbséget láthattunk a két keverék között" - nyilatkozta a sportigazgató, paul Hembery. "Másfél másodpercre számítottunk, de 2,5-re azért nem. A csapatok stratégiája egyértelműen a gumikopástól függ majd." Hembery szerint viszonylag gyorsan elhasználódnak majd az abroncsok, de ettől függetlenül kétkiállásos taktikát vár a csapatok többségétől.
A Mercedes igazgatója, Toto Wolff azt ígéri, Rosberg és Hamilton megküzdhetnek egymással a futamon. "Versenyezni fognak egymás ellen, hiszen azért vannak itt. Tudják, hogyan küzdjenek egymással, ezt már sokszor megbeszéltük velük" - utalt arra, hogy a két versenyzőt azért valószínűleg óvatosságra intették.
Rajta kívül Sutil választotta ezt a taktikát, a többiek a lágy gumikon kezdik majd a versenyt. Egyre sötétebb van, a körülmények pedig hasonlóak, mint a tegnapi időmérőn: a levegő 25, az aszfalt 29 fokos.
Néhány versenyzőnek elég nehézkesen sikerült elindulnia a rajtrácsról, de végül mindenki el tudott indulni a felvezető körre.
A két Mercedes valóban versenyzett az első helyért, és Hamilton meg is előzte Rosberget. Massa szokásához híven fantasztikusan rajtolt, a 3. helyre jött fel a kerekeit blokkoló Pérez és Bottas elé.
A 9. helyen van, Alonso is elékerült. Vettel a rajtnál visszaesett egy helyet, de megelőzte Magnussent, így újra a 10. helyen áll. A középmezőnyben történt ütközés, Vergne defektet is kapott, miután az egyik Lotusszal ért össze.
Hamilton 1 másodperccel vezet Rosberg előtt, mögöttük Massa lemaradása már több mint 2 másodperc. A további sorrend: Pérez, Bottas, Button, Alonso, Hülkenberg, Räikkönen, Vettel.
Az ütközés után nagyon mérges volt a vele ütköző Lotusra, aki szerinte "meg akarta ölni". A francia a defekt után az utolsó helyen folytatja a versenyt.
Alonso mellett ment el az első kanyarban, a 7. helyre jött fel. Jól állnak a Force Indiák, Pérez könnyedén tartja maga mögött Bottast, és Massához is egyre közelebb kerül. Rosberget közben tájékoztatták, hogy eddig több benzint spórolt, mint Hamilton.
Hamiltonnak szóltak, hogy vigyázzon az első gumijaira, mert alulkormányzottabb az autója, mint Rosbergé. A németet is az abroncsok kímélésére kérik, mert az "alternatív stratégia" szerint versenyeznek, a tervezettnél később állnak majd ki a bokszba.
Már 9 másodperc a hátránya Rosberg mögött, Pérez pedig csak 8 tizedre van tőle. A másik Williamsszel Bottas sem túl gyors, Button támadja őt az 5. helyért.
Egymás után előzte meg őt Button és Hülkenberg, ezzel visszaesett a 7. helyre. A brit az első kanyarban ment el a Williams mellett, Hülkenberg pedig két kanyarral később követte őt.
Kvjat, Bianchi és Bottas is kiállt a bokszba. Ricciardo megelőzte Magnussent a 10. helyért, a dán egyértelműen küszködik az elhasználódott abroncsaival.
Körök óta gyorsabb volt Massánál, és sikerült is megelőznie. Közben Alonso is a bokszban járt, friss lágy gumikon a 15. helyre jött vissza.
Bianchival csatázott a mezőny végén, amikor a két autó összeütközött. Sutil leparkolt az 1-es kanyarban, Bianchi pedig visszavánszorgott a bokszba.
A rádión panaszkodott, hogy nem működik az állítható hátsó szárnya. Még nem járt a bokszban, ezért a 6. helyen áll, de Ricciardo nagyon közel került hozzá.
A csapat szólt neki, hogy engedje maga elé a más taktikán lévő, egyértelműen gyorsabb csapattársát, és ezt meg is teszi. Massa veszített a bokszkiállásoknál, csak a csapattársa, Bottas mögé tudott visszatérni.
Meglepetésre a közepes gumikon rajtoló Vettel is kiállt kereket cserélni. Alonso megelőzte a bokszkiállásoknál elé kerülő Maldonadót, és feljött a 7. helyre. Rosberg közben nagyon közel került Hamiltonhoz, lassan elkezdheti támadni.
Az első kanyarban el is ment csapattársa mellett, de a brit azonnal visszaszerezte a helyét. A következő körben újra próbálkozhat.
Rosberg megint megelőzte a csapattársát az első kanyarban, ezúttal elöl is tudott maradni, de a brit a 6-os kanyarban újra visszavette a vezetést egy remek harc után.
Az élről kiállt kereket cserélni, lágy gumikat kapott. A két Force India közben megelőzte Alonsót, az 5. és 6. helyre jöttek fel Hülkenberg-Pérez sorrendben.
Eltérő taktikát választ neki a Mercedes, a közepes gumikat tették fel az autójára. Hamilton könnyedén megtartotta az első helyet.
Azzal, hogy korán kiálltak a bokszba, sikerült a Force Indiák elé kerülniük. A sorrend a bokszkiállások első köre után: Hamilton, Rosberg, Bottas, Massa, Hülkenberg, Pérez, Alonso, Button, Räikkönen, Vettel.
A 7. helyen autózó Alonso a legjobb akik közül, akik nem a németek erőforrásait használják. Vettel közben nagyon keményen támadja Räikkönent a 9. helyért, de egyelőre nem sikerült megelőznie. A két Williams között is kialakulhat egy csata, Massa fél másodpercre van Bottastól.
Megelőzte Räikkönent, most Button nyomába eredhet. Bottas gumijai közben elfogytak, egyértelműen feltartja Massát és a Force Indiákat. A Williams a kör végén ki is hívja őt a bokszba, de Massát már utolérte Hülkenberg és Pérez, óriási csata alakult ki a 3. helyért.
Hülkenberg Massát próbálta előzni a 4-es kanyarban, de nem sikerült neki, és ezt kihasználva a mexikói elment a csapattársa mellett. Hülkenberg a rádión panaszkodott, hogy Pérez leszorította őt a pályáról.
A közepes gumikon érthetően lassabb csapattársánál, Hamilton már 7 másodperccel vezet előtte. Räikkönent közben már a másik Red Bull, Ricciardo támadja.
Egy izgalmas csata után végül mindkét Force India megelőzte, Massa a kör végén ki is állt a bokszba. Így tett Alonso is, aki közepes gumikat kapott, Massa maradt a lágyakon.
Sőt meg is előzte az első kanyarban, de utána majdnem belerohant Räikkönenbe hátulról. Bottas lemenekült a pályáról, ezzel veszített néhány másodpercet, de legalább az ütközést elkerülte. A Mercedes közben közölte Rosberggel, hogy a lágy és közepes gumik teljesítménye között nincs akkora különbség, mint amire számítottak, ez bezavarhat a német taktikájába.
Ricciardo a 7-es kanyarban ment el mellette, majd az ismét felzárkózó Bottas is megelőzte őt a 11-es kanyarban. A finn már a Red Bullt támadja.
Massa is megelőzte őt, a Ferrari ki is hívta a finnt a bokszba. Közepes gumikat kapott. Hamiltonnak szóltak, hogy nem kell spórolnia a benzinnel, a brit válasza: "Hallottam, de a gumikat akkor is kímélnem kell." Most 8,8 másodperccel vezet Rosberg előtt.
Pérez, Vettel, Button és Hülkenberg is kereket is cserélt. Pérez közvetlenül Alonso mögé tért vissza, de azonnal meg is előzte a Ferrarit.
A motorja nem adott le teljesítményt, ezért a Caterham arra kérte, hogy parkolja le az autóját. Sutil és Vergne után ő a verseny harmadik kiesője.
A friss gumikon megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét. Pérezt üldözi, aki a bokszkiállások után 3,3 másodperccel áll előtte az 5. helyen. A sorrend a pontszerző helyeken: Hamilton, Rosberg, Bottas, Massa, Pérez, Hülkenberg, Alonso, Button, Vettel, Ricciardo.
Korán kiáll a harmadik kerékcseréjére, megpróbál Bottas elé vágni. A Force Indiák nagyon jó helyzetben vannak a dobogóért folytatott harcban, ha a várakozásoknak megfelelően csak kétszer kell kiállniuk a bokszba. Button közben utolérte a 6. helyen autózó Alonsót, már a DRS-t is használhatja.
Maldonado éppen visszatért a pályára a bokszkiállása után, amikor az első kanyarban Gutiérrez mellé került. A Lotus oldalról nekiment a Saubernek, Gutiérrez autója pedig a levegőbe emelkedett, és szaltózott is egyet. Szerencsére megúszta sérülés nélkül.
Be kell küldeni a biztonsági autót, hogy eltakaríthassák Gutiérrez autóját. A két Mercedes kiállt a bokszba, Hamilton közepes, Rosberg pedig lágy gumikat kapott. A Ferrarik is kereket cseréltek.
A pályán szélére húzódott, és leállította a McLarent. Hamilton az élen természetesen elveszítette az eddig összegyűjtött előnyét, és a Safety Car kiállása után Rosberg gyorsabb lehet a lágy gumikon.
A Sky Sports legalábbis úgy tudja, hogy ezért esett ki Magnussen. A másik McLarennel Button az 5. helyen áll a két Red Bull előtt, ők csak kétszer jártak a bokszban. Rosbergnek óriási esélye van a futamgyőzelemre, neki nagyon jól jött ez a Safety Car.
Még mindig a Safety Car mögött autózik a mezőny, így állnak: Hamilton, Rosberg, Pérez, Hülkenberg, Button, Vettel, Ricciardo, Massa, Bottas, Alonso.
Hamilton és Rosberg ugyanazt az üzenetet kapta a csapattól: az a lényeg, hogy mindkét autó biztonságosan beérjen a célba. A verseny előtt viszont úgy nyilatkoztak, a két pilóta szabadon küzdhet egymással. Ez érdekes lesz...
Rosberg a lágy gumikon támadta Hamiltont, de a brit megtartotta a vezetést. A két Force India is küzd a dobogóért, Pérez egyelőre maga mögött tartja Hülkenberget. Button folyamatosan esik vissza, már a két Williams is megelőzte.
A legutóbbi körben fél másodpercet vert a csapattársára, de Rosberg még DRS-távolságban van. Nagy csaták zajlanak az egész mezőnyben, már a két Ferrari is támadja Buttont.
Ricciardo a DRS segítségével megelőzte Vettelt az első kanyarban. A címvédő visszatámadott, de az ausztrál megtartotta az 5. helyet. Vettel arra panaszkodik, hogy az egyenesben nagyon lassú az autója.
Fantasztikus csata zajlik az élen, ha volt is csapatutasítás, a versenyzők nem hallgatnak rá. Rosberg az első kanyarban Hamilton elé került, de a brit visszavette a helyét. Utána még kanyarokon keresztül csatáztak, Hamilton egyelőre tartja magát. Még 5 kör van hátra.
Az első kanyarban megint bement Hamilton mellé, de túl szélesen fordult. A két Mercedes egyébként állva hagyja a mezőny többi részét, máris 15 másodperces előnyt építettek ki Pérez előtt. A Red Bullok nagyon gyorsak, Ricciardo meg is előzte Hülkenberget a 4. helyért.
A legutóbbi körében gyorsabb volt Rosbergnél, aki most 1 másodpercre követi őt. Vettel az első kanyarban lassú, a Williamsek támadják őt, miközben egymással is csatáznak.
Műszaki hiba vetett véget a versenyének, a McLaren behívta őt a garázsba. Massa közben Vettel elé került a 4-es kanyarban, de a világbajnok visszavette a helyét. Két kör van hátra.
Hamilton tartja a távolságot Rosberghez képest, de Ricciardo nagyon gyorsan közeledik Pérezhez. A pontszerző helyeken még izgalmas csaták zajlanak.
A közepes gumikon is maga mögött tudta tartani Rosberget, zsinórban második győzelmét aratta. A két Mercedes mögött a sorrend: Pérez, Ricciardo, Hülkenberg, Vettel, Massa, Bottas, Alonso, Räikkönen. Remek versenyt láthattunk, rengeteg előzéssel.
Az örökranglistán ezzel utolérte az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangiót. Három verseny után két pole pozíció és két győzelem áll a neve mellett, de a bajnokságot még Rosberg vezeti.
Rosberg kissé csalódottnak tűnik, de mosolyogva ráz kezet Hamiltonnal, miközben megbeszélik a történteket. Pérez 2012 után állhat újra dobogóra, a McLarennel ez tavaly nem sikerült neki.
Ismét szenzációs versenyt futott, a 13. helyről rajtolva lett 4. a szoros mezőnyben. A Ferrarik ma nagyon gyengék voltak, csak az utolsó két pontszerző helyet tudták megszerezni. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és a szöveges összefoglalóval.
Lewis Hamilton fantasztikus párharcban, egy azonnal klasszikussá váló Bahreini Nagydíjon győzte le mercedeses csapattársát, a pole pozícióból induló Nico Rosberget. A villanyfénynél rendezett verseny pont a megfelelő válasz volt a megújult Forma-1-gyel szembeni kritikákra azon a napon, amelynek délelőttjén a Ferrari vezetői és Bernie Ecclestone az FIA-elnök Jean Todttal találkoztak, hogy előadják nekik a reformokkal kapcsolatos aggályaikat. Ezúttal senki nem spórolt érezhetően a benzinnel, cserébe viszont rengeteg előzést láthattunk, a kerék-kerék elleni küzdelmekben szinte egy percnyi szünet sem volt.
„Én nagyon élveztem. A sok marhaság, hogy nincs verseny, a panaszok a hangról meg a többiről teljesen megalapozatlanok" – jelentette ki Niki Lauda, míg a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azzal vágott vissza a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo korábbi megjegyzésére, hogy „hát, ez nem taxivezetgetés volt..."
Hamilton lerajtolta Rosberget, aki azonnal visszatámadta őt, és közben le is sodródott a pályáról - hiába. Ettől függetlenül nem szakadt le, és a 19. körben, közvetlenül a kiállásaik első fordulója előtt utolérte, sőt egy pillanatra meg is előzte Hamiltont, ám néhány kanyarral később ismét elvesztette a helyét. Ez döntőnek bizonyult, mert így a brit cserélhetett először kereket, amivel a német időt vesztett – ezért úgy döntött, inkább alternatív taktikára vált, és a középső etapra a keményebb gumikat választotta. A terve az volt, hogy a verseny végén kihasználja a lágy Pirellik előnyét, amikor Hamilton kénytelen lesz a közepeseket használni.
Úgy tűnt, a 41. körben pályára küldött Safety Car is Rosberg malmára hajtja a vizet. Hamilton a lágy gumikon addigra 9,5 másodperces előnyt gyűjtött vele szemben, amit most egy csapásra elvesztett, és a hajrának a lassabb Pirellikkel kellett nekivágnia. A Mercedes főnöke, Paddy Lowe elővigyázatosan figyelmeztette a versenyzőit a rádión, hogy ne üssék ki egymást. „Csak azt szeretnénk, hogy mindkét autónk célba érjen, de ez még nem jelenti azt, hogy nem is harcolhatnak egymással" – magyarázta utólag.
A versenyt a 46. kör végén indították újra, és a két Mercedes azonnal elhúzott a mezőnytől, a fennmaradó 11 kör alatt 23 másodpercet verve a többiekre. Rosberg árnyékként követte, és többször keményen támadta Hamiltont, néha átmenetileg még elé is került, végül azonban nem sikerült visszavennie tőle a vezetést. „Azt kell mondanom, ezúttal Lewis volt a jobb" – jelentette ki Lauda. „A keményebb gumik voltak az autóján, mégis maga mögött tartotta Nicót."
Hamilton pályafutásának 24. győzelmét aratta, utolérve az örökranglistán az ötszörös világbajnok Juan-Manuel Fangiót. Ennek ellenére elismerte, hogy a bahreini hétvégén összességében Rosberg volt a gyorsabb. „Az időmérő óta küszködtem a tempóval, ráadásul kiderült, hogy gond volt a fékjeimmel, amelyeket ezért kicseréltek a verseny előtt" – mondta. „Reméltem, hogy ettől a ma újra gyorsabb leszek, de nem így történt, végig küszködtem." A dobogón érezhető volt, hogy mindkettejükben csak lassan csillapodik az adrenalin. „Nagyon nem szeretek második lenni Lewis mögött, de azt kell mondanom, ez volt a legizgalmasabb verseny, amelyen valaha részt vettem" – állította Rosberg. „Szerintem ez a sport nagy napja volt. Fantasztikus show-t hoztunk össze."
A Mercedes egy külön ligában játszott, mögöttük azonban folyamatos adok-kapok zajlott a Force India, a Williams, a Red Bull, a McLaren és a Ferrari között. A Mercedes-motoros csapatok a Safety Car-fázisig egyértelműen előnyben voltak, az újraindítás után azonban életre keltek a távot Hamiltonhoz és Rosberghez hasonlóan két kerékcserével teljesítő Red Bullok is. Daniel Ricciardo, akit eltérő stratégián lévő csapattársa korábban elengedett, ezúttal erőből előzte meg Sebastian Vettelt, majd a 3. helyen haladó Sergio Pérez nyomába eredt. A mexikói elismerte, hogy ha a verseny még egy körrel tovább tart, aligha tud elöl maradni, végül azonban megszerezte pályafutásának negyedik dobogós helyezését. A sors iróniája, hogy ez a McLarennel egyszer sem sikerült neki. „A Safety Car nagyon megnehezítette a dolgunkat" – ismerte el. „Addig viszonylag kényelmesen tartottam a helyemet, de az újraindítás után nehéz volt munkára fogni a keményebb keverékű gumikat."
Az első két futamon meggyőzőbben teljesítő Nico Hülkenberg erejéből ezúttal az 5. helyre futotta, ő a két Red Bull között ért célba. Bár az eredménnyel elégedett volt, úgy érezte, csak egy csata hevében került Pérez mögé. „Történt egy incidens (Felipe) Massával, amelyben szerintem nem volt teljesen korrekt. Miatta vesztettem el egy helyet Checóval szemben" – vélte. Igaz, még így is felkapaszkodott harmadiknak a világbajnokságban, megelőzve Fernando Alonsót.
Ricciardo számára, aki melbourne-i kizárása miatt most szerezte meg első pontjait, a második etapban kezdődött igazán a futam, melynek során többször is Vettellel kellett összemérnie az erejét. Az önbizalmának biztosan jót tett, hogy végül a pályán került a négyszeres világbajnok elé. „Keményen, de sportszerűen küzdöttünk, hagytunk elég helyet egymásnak" – mondta. „Megtettem mindent, ami tőlem telt, az autóm a táv folyamán egyre kezesebben viselkedett." Vettelnek nem jött be, hogy a riválisai többségével ellentétben a keményebb gumikon rajtolt, és habozás nélkül elismerte, hogy Ricciardo ma jobb volt nála. „Daniel bebizonyította, hogy többet is ki lehetett volna hozni az autónkból. Nekem azt a kis extrát nem sikerült, ezért nem vagyok elégedett a napommal" – ismerte el. „Valamiért nagyon lassú voltam az egyenesben, és nem csak a Mercedesekhez képest."
A két Williams sokáig a Force Indiákkal harcolt a dobogós helyekért, ám velük ellentétben nem kétszer, hanem háromszor cseréltek kereket, ez pedig hátrébb vetette őket. Massa és Valtteri Bottas nagy port felverő, múlt vasárnapi csörtéje Szahírban is folytatódott, s ezúttal is a rajtnál mindjárt négy helyet javító brazil versenyző került ki belőle győztesen. „A legnagyobb problémánk a Safety Car volt. Tönkretette a stratégiánkat" – mondta. „A start fantasztikusan sikerült, több autót is megelőztem. Aztán a tempónk rendben volt, és keményen próbáltam harcolni, de az eredmény nem kielégítő." Pedig a Williams annyira bízott magában, hogy a szabadedzéseken alig tett meg kört.
A Ferrarinak be kellett érnie a többiek által elhullajtott morzsákkal. Kimi Räikkönennek, akárcsak Szepangban, a rajtnál ismét nekikoccant Kevin Magnussen, bár ezúttal komolyabb következmények nélkül. A finn versenyző így is csak az utolsó pontért tudott harcolni, amelyet azután örökölt meg, hogy Jenson Button a hajrában kiesett, míg Alonsónak annyira küzdelmes versenye volt, hogy célvonalat a 9. helyen átszelve is a levegőbe csapott az öklével. A Ferrari visszaesett az 5. helyre a konstruktőri összetettben a Mercedes, a Force India, a McLaren és a Red Bull mögé.
Kevin Magnussen nem zavarta a pontszerzőket, Button viszont a hajráig az 5. helyen haladt. Csakhogy az újraindítást követően látványosan lelassult, s bár kívülről úgy látszott, hogy a közepes gumikkal szenvedett, elmondása szerint nem így történt. „Az SC előtt minden jól ment, utána azonban az összes sebességváltás vagy egy másodpercig tartott, és végül be is döglött a váltó" – magyarázta. „Ma csak egy csapat volt sokkal gyorsabb nálunk, a többiekkel fel tudtuk venni a harcot." Magnussen kuplunghiba miatt adta fel a küzdelmet.
A Bahreinben ritka szereplőnek számító Safety Cart egyébként azért küldték a pályára, mert Pastor Maldonado a bokszból kihajtva egyszerűen felöklelte a normális ív mentén forduló Esteban Gutiérrezt. A Sauber felrepült a levegőbe, és egy szaltót követően először fejtetőre esett, mielőtt visszazöttyent a kerekeire. Gutiérreznek nemcsak a pályakórházba, hanem egy alaposabb kivizsgálásra egy külső kórházba is el kellett mennie, de úgy tűnik, szerencsére nem esett komolyabb baja. Maldonadót viszont tíz másodperces stop&go büntetéssel sújtották, valamint öt hellyel hátrébb sorolták a kínai rajtrácson, sőt kiosztottak neki három büntetőpontot is.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!