Kik a felelősek Az utolsó vacsorán gúnyolódó, meztelen törpével és szakállas nőkkel provokáló olimpiai megnyitóért?

Vágólapra másolva!
A világ normális felét felháborította a párizsi olimpia pénteki megnyitója. De ki a felelős ezért?
Vágólapra másolva!

Ahogy több cikkünkben megírtunk, a világ normális felét felháborította a párizsi olimpia pénteki megnyitója. A több, mint négyórás, elviselhetetlenül unalmas műsorban a sportolók háttérbe szorultak, a produkció ironizált a francia történelmen, a lefejezett Marie-Antoinette véres fejével a kezében énekelt, 

gúnyolódtak a francia nemzeti gárdán, szakállas nők táncoltak, egy Dionüszoszt megjelenítő törpe gyakorlatilag meztelenül vonaglott, Az utolsó vacsorát pedig LMBTQ-propagandával gyalázták meg. A francia katolikus egyház is tiltakozott. De kik a felelősek a botrányért?

Thomas Jolly 
Fotó:  JOEL SAGET / AFP

A művészeti vezető, az egész produkció rendezője Thomas Jolly volt. A 42 éves Jolly-t - egészen a megnyitó végéig - az egyik legtehetségesebb francia rendezőnek tartották. Gyakorlatilag kizárólag klasszikusakat rendezett, saját társulata volt, előadásaiban nehéz lett volna felfedezni bármi provokációt. Életművének egyik csúcspontja Shakespeare VI. Henrikjének teljes színpadra vitele. (Mint ismert, a VI. Henrik háromrészes királydráma, 15 felvonásból áll, évekig készült rá, a teljes előadás tiszta játékideje végül - szünetek nélkül - 15 és fél órás lett.) Jolly-t az orosz kultúra szerelmesének tartották, 2014-ben például az akkori orosz-ukrán konfliktus ellenére elment Moszkvába rendezni, orosz színészekkel.

Daphné Bürki
Ők felelősek a botrányért
Fotó: AFP /BERTRAND GUAY

Thomas Jolly munkáscsaládból származik, apja nyomdász volt, anyja ápolónő. Első rendezéseiben egyértelmű volt Jolly szolidaritása az egyszerű, nehéz helyzetben levő emberek iránt.

Első önálló rendezését 2006-ban mutatták be, addig a bretagne-i színművészeti főiskolán rendezett, ahol egyik mestere az egyik legnagyobb francia színészpedagógusnak tartott Claude Régy volt. Ez az első rendezése egy bonyolultsága miatt ritkán játszott, de remekműnek tartott Marivaux-klasszikus volt, az Arlequin. Hosszú évekig - akkor alapított társulatával - járták a világot a humanizmusa, szelídsége és eredetisége miatt ünnepelt produkcióval (három olyan fogalom, ami a megnyitóból tökéletesen hiányzott, sőt.) 2015-ben Vidnyánszky Attila Thomas Jolly társulatát elhívta a MITEM-re, ahol előadták első, klasszikus előadásukat, az Arlequint. 

olimpia, megnyitó
Valaki a lefejezett Marie-Antoinette véres fejével a kezében énekelt
Fotó: BBC

Később Jolly a III. Richárddal egészítette ki Shakespeare-ciklusát, előadását a konzervatív színházbarátok is ünnepelték. 2023-ban a párizsi Bastille Operában megrendezte Gounod Rómeó és Júlia című operáját, hihetetlen sikerrel. Az elődásban semmi provokáció nem volt, sőt: egy fiú és egy lány szívszorító szerelméről és tragédiájáról szólt a mű. 

A tavalyi operarendezésen kívül gyakorlatilag három éve semmi mást nem csinált Thomas Jolly, mint a megnyitóra készült. 

A teljesen normálisan újító, Shakespeare-őrült művész körül egyszer csak megjelent Daphné Bürki. A magát stylistnak nevező, nevével ellentétben nem magyar származású provokátornő hangos szélsőbaloldali aktivista, néhány hónapja pedig LMBTQ-aktivista. A 44 éves, saját lányát nevelő nő nemrégen bejelentette, hogy leszbikus. (Daphné Bürki korábbi férje nevét vette fel, Patrice Bürki egyébként egy német lelkész fia.)

Daphné Bürki annyira rátelepedett Thomas Jolly-ra, hogy a BFM TV (a Macron-közeli hírtelevízió) magyarázkodásra hívta egy alákérdezős interjúban Jolly-t, de nem engedték egyedül a műsorba, mellé ültették Daphné Bürkit. A zavartan röhögcsélő Jolly mellett Bürki agresszíven magyarázta, hogy minden rendben volt a megnyitóval kapcsolatban.

Daphné Bürki
Daphné Bürki
Fotó: Geoffroy VAN DER HASSELT / AFP

Természetesen ők a felelősek a botrányért. Ez nem kérdés. Az irgalmatlan sok pénzért egész addigi művészetét eláruló Thomas Jolly és a nyakára küldött, rossz ízlésű öltöztetőnő. (Legutóbb a francia köztelevízióban volt a nő zsűritag, egy transzneműekkel készült X-Faktor-szerű műsorban.)

olimpia, dragqueen, megnyitó
Fotó: VG

De van egy harmadik felelős is. Emmanuel Macron elnök. A megrendelő. Aki ragaszkodott hozzá, hogy Aya Nakamura mali migránsnő, a franciául alig beszélő, agresszív és borzalmas ízlésű Youtube-sztár ocsmány műsorával fellépjen a megnyitón, akinek szélsőségesen LMBTQ-támogató politikája az elvárást megfogalmazta a rendezvény készítői felé.

És akik persze ezt gátlástalanul teljesítették.

 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!