Rosberg az élen maradt, Alonso Ferrarija elfüstölt
2014. november 07. 16:45
Nem ment olajozottan a csapatok felkészülése a Brazil Nagydíjra a péntek délutáni edzésen, ugyanis azt három alkalommal is meg kellett szakítani piros zászlóval. Ez egyrészt megtörte a versenyzők lendületét, másrészt nagyjából 20 percet elvett a gyakorlásra fordítható időből. Az edzés elején Jean-Eric Vergne autója robbant le rossz helyen az MGU-K meghibásodása miatt, majd egy óra elteltével előbb Fernando Alonso Ferrarija füstölt el látványosan, aztán Esteban Gutiérrez Sauberjéből fogyott ki a szufla.
A mexikóiaknak nem volt szerencsés napja, hiszen Gutiérrez délelőtt is műszaki problémákkal küszködött, Segio Pérez pedig az egész napot a garázsban töltötte, miután a tesztpilóta által délelőtt összetört autóját nem tudta helyrehozni a Force India.
A közel 60 Celsius fokos aszfalton rendezett edzésen Nico Rosberg ismét megelőzte Lewis Hamiltont, bár a keményebb Pirelliken még a brit volt gyorsabb, nagyjából két tizeddel. A lágy gumikra váltva aztán Rosberg ugyanennyivel verte csapattársát. Hamiltonhoz hasonlóan a 3. Kimi Räikkönen is azon kevesek közé tartozott, akinek egy második gyors körrel sikerült megfutnia a legjobb idejét, ráadásul a finn jelentősen, 260 ezredmásodperccel előzte meg a 4. Daniel Ricciardót.
A 2007-es világbajnoknak volt egy déja-vu jelenete is: a két évvel ezelőtti futamhoz hasonlóan kicsúszott az utolsó balos féktávján, ám ezúttal nem tudott ráhajtani a lezárt szervízútra, mert már annak a kapuját is lezárták.
A Ferrari és a Red Bull másik pilótáját a két Williams is megelőzte Valtteri Bottas-Felipe Massa sorrendben, sőt, a 9. Sebastian Vettel elé a Toro Rossót vezető Danyiil Kvjat is beférkőzött. A McLaren különösen izzasztó napot zárt a melegben, Jenson Button például csak az edzést korán befejező Vergne-t tudta megelőzni a tabellán.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Üdvözöljük kedves Olvasóinkat! Interlagosban magyar idő szerint 17 órakor kezdődik a Brazil Nagydíj második edzése, az elsőn Nico Rosberg volt a leggyorsabb. A rövid kör ellenére itt is tetemes volt a Mercedes fölénye.
A Force Indiánál délelőtt Daniel Juncadella vezethette Pérez autóját, de az edzés második felében csúnyán összetörte az egyik kanyar kijáratánál. Úgy tűnik, hogy az autót nem is lehet megjavítani délutánra, ami Péreznek hatalmas veszteséget jelent.
Délutánra már csapadékot vártak a helyszínre, de egyelőre továbbra is szép az idő. Brazíliában viszont bármikor megkavarhatja a paklit az eső.
A versenyzők arról számoltak be az első edzés után, hogy a pálya újraaszfaltozása után kevesebb lett a göröngy. Igaz, az aszfalt tapadása még igen kicsi volt, sokan és sokat csúszkáltak.
Néhány perc múlva kezdődik a tréning, a leggyorsabb délelőtti pilóta a Mercedes egyik szerelőjével beszélget, aki most helyette ül a Mercedesben. A Force India garázsában javában dolgoznak a szerelők, de a bakon alig van valami, ami F1-es autóra emlékeztet, úgyhogy Pérez valószínűleg tényleg kör nélkül zárja a napot.
29 fokos, az aszfalt hőmérséklete pedig 54. Elindult az edzés, de még senki sem hajtott pályára. Hamilton most vette fel a sisakját, Vettel is most öltözik be, s foglalja el a helyét Red Bulljában.
Ez érthető, hiszen délelőtt műszaki problémák miatt alig tudott gyakorolni. A közepes gumikon kezdi meg a munkát a mexikói, aki jövőre már nem maradhat a Saubernél.
Gutiérrez 1:18.173-mal adja meg az alaphangot. A két Lotus, valamint Magnussen is csatlakozott hozzá a pályán, s úgy tűnik, hamarosan a többiek is követik a példát. Most például Bottas indult el.
Már 5-en futottak mért kört, közülük Maldonado volt a leggyorsabb, az ideje 1:15.467. Grosjean, Magnussen, Gutiérrez, Button a további sorrend. Grosjean lecsúszott a pályáról a 4-es kanyarnál, de az aszfaltozott bukótérből különösebb gond nélkül visszatért.
A célegyenes végi kanyarnál elegánsan megpördült, pont Bottas előtt. A finn hidegvérrel kikerülte balról a Saubert, amely utána menetirányba állt és folytatta a körözést.
A Force India megerősítette, hogy nem hajthat pályára - Péreznek holnap sokat kell pótolnia. A Juncadella által okozott balesetnél megsérült a hajtáslánc több hidraulikus eleme.
Az autója elég rossz helyen robbant le, a 4/5-ös kanyar belső ívén, és a pályamunkások még mindig nem tudták eltolni a Toro Rossót. Vergne sétálva elindult vissza a garázsba.
Amíg Vergne autóját eltolják, megszakítják a gyakorlást, de vélhetően csak nagyon rövid időre. Az állás: Magnussen, Bottas, Maldonado, Kvjat, Grosjean, Button, Sutil, Rosberg, Hülkenberg, Gutiérrez, Vergne, Räikkönen, Hamilton.
Öt vb-cím birtokosa beszélget a Mercedes garázsában, Lauda és a brazil Fittipaldi. Közben újraindították az edzést.
Íme egy pillanatkép az élő adásból, és arról, hogy mit láthatott Bottas, amikor megpördült előtte Sutil:
Néhányan nem merészkedtek ki újra a pályára, a Ferrarik és a Red Bullok viszont megkezdték a körözést. Vettel az imént feljött a 4. helyre, bő három tizeddel az élen álló Magnussen mögé.
Rosberg 1:14.681-gyel vette át vezetést, megelőzve Räikkönent a közepes gumikon.
Ricciardo és Räikkönen is örülhetett egy kis ideig az 1. helynek, mielőtt Rosberg 1:13.572-vel visszavette tőlük . Hamilton most csak 4., 1,3 másodperccel lemaradva csapattársa mögött.
"Az autó hátulja nagyon izgága" - mondta rádión. Az interlagosi pályán a hátsó gumik kopása jelenti a szűk keresztmetszetet, más versenyzőknek is a túlkormányzottsággal lehet majd baja.
78 ezreddel előzi meg a 2. Ricciardót, 104-gyel a 3. Rosberget. Az egyik visszajátszáson közben az látszik, hogy a gyors körön lévő Räikkönen elől alig tudott lemenekülni Hamilton, majdnem a fűre is lehajtott az egyik kanyarnál.
A legjobb időt 1:13.072-re szorította le, Rosberg ezt most 203 ezredre tudta megközelíteni. Ricciardo mögött Alonso, Massa, Räikkönen, Maldonado, Bottas, Magnussen, Kvjat a sorrend.
"Nehéz lett vezetni a pályán ilyen hőmérséklet mellett" - mondta Hamilton a melegre utalva. Jelenleg csak négyen tartózkodnak kint, lehet, hogy néhányan már a lágy gumikkal folytatják majd a felkészülést.
Mindenki visszahajtott a bokszba. A hosszú etapok során érdemes lesz figyelni, hogy az egyes autókon mekkora a gumikopás, mivel ennek mértéke jelentősen eltérő is lehet.
A lágy gumikon 1:12.956-ot futott - a Mercedesek délelőtt a közepes keveréken értek el ennél is jobb időt...Ricciardo a köre után elrontotta az 1-es kanyar féktávját, és átvágott a bukótéren. Hülkenberg még mindig a közepes abroncsokat használva kezdett meg egy etapot.
A sárga Pirellikkel a 4. helyet foglalja el, 864 ezreddel kikapva Ricciardótól. És jönnek a Mercedesek is a lágy gumikon...
A puhább abroncsokkal a német a gyorsabb, az ideje 1:12.123, míg a brité csak 1:12.722. Kvjatnak viszont sikerül megelőznie Vettelt, a 4.!
Miután a közepes keverékről a lágy gumikra váltott. Hamiltonnál ugyanez az érték csak 3,5 tized, Ricciardónál 6 tized. Bottas közben feljött a 4., Massa az 5., Alonso a 6. helyre, megelőzve Kvjatot és Vettelt.
1:12.336-ra szorította le legjobb idejét, de még mindig több mint 2 tizedre van Rosberg mögött. A középső szektorban viszont eddig ő volt a leggyorsabb.
Úgy tűnik, marad még élet a gumikban az első gyors kör után is: Hamilton után Räikkönen is javított az idején, és elfoglalta a 3. helyet (1:12.696). Tisztességes előnnyel, 260 ezreddel előzte meg Ricciardót.
A csapatok most a gumik és a beállítások viszgálata felé fordítják figyelmüket, a sorrend nem nagyon fog már változni. Úgy tűnt, hogy Rosberg a lágy gumikon megkezdi a hosszú etapját, de egy kör után visszatért a bokszba.
A két évvel ezelőtti futam emlékezetes jelenete volt, amikor az utolsó igazi kanyarnál kicsúszott, és a menekülőútra térve döbbenten tapasztalta, hogy a régen még nyitva lévő kaput lezárták, így arrafelé nem tud visszatérni a pályára. A finn most ugyanitt csúszott ki, és állt meg, de ezúttal már a menekülőútra sem tudott ráhajtani, mert lezárták.
Csinos kis füstfelhőt húzva maga után. Utána Alonso maga kezdte eloltani a tüzet egy porraloltóval...a spanyolnak ma kimarad az oly fontos hosszú etap a délután végén. Azt tudni lehetett, hogy rosszul áll a motorokkal - a most tönkrement egység bizonyára már a tervezett élettartama vége felé járt. Az edzést ismét megszakították piros zászlóval.
Még csak most érkeztek meg az elszállításához szükséges járművek az autóhoz. A csapatok ezzel értékes időt vesztenek a felkészülésből, mert az óra tovább ketyeg, és azt mutatja, hogy 20 perc maradt az edzésből.
16 perce maradt a csapatoknak, sokan azonnal vissza is térnek a pályára. A háttérben sötét felhők gyülekeznek, de úgy tűnik, az eső elkerüli a pályát a hátralevő percekben.
Ezúttal Gutiérrez autója állt meg, ugyanott, ahol Alonsóé...ez már a harmadik piros zászlós megszakítás a délután folyamán. A csapatoknak nem sok adata lesz a lágy gumik viselkedéséről a hosszú etapokon.
Még a piros zászlós megszakítás előtt történt, hogy a garázsból nagy lendülettel kihajtó Massa majdnem ütközött Räikkönennel. A kamera közben egy gumit mutat, aminek a közepén végigfut egy széles hasadék - a hólyagosodás durva.
Folytatódhat az edzés, 8 perc van hátra belőle. Bottas a közepes gumikeveréken hajtott pályára, a többség ellenben a lágyon.
Az utolsó balos féktávján túlságosan a pálya széléről fordult, jobbelső kerekével a füvet is érintette. Alonso már átöltözve, a Ferrari garázsából követi az utolsó percek eseményeit. Räikkönen a lágy gumin 1:15.8-as, Button 1:17.4-es kört futott.
Hamilton és Rosberg is ezen a keveréken teljesíti az utolsó perceket. Rosberg 1:15.7-et jegyzett velük az imént.
Az ég egyre jobban beborul, de a kockás zászló után a versenyzők még tesztelik a finomított virtuális Safety Car-rendszert.
Rosberg volt a leggyorsabb, megelőzve Hamiltont, Räikkönent és Ricciardót. Köszönjük a figyelmet, hamarosan bővítjük a cikket a végeredménnyel és az összefoglalóval, az este folyamán pedig folyamatosan jelentkezünk a csapatok reakcióival és szokásos pénteki elemzésünkkel.