Rosberg legyőzte Hamiltont az austini időmérőn
2014. november 01. 18:47
Az előző négy versenyen Nico Rosberg alulmaradt Lewis Hamiltonnal szemben, de Austinban tette egy lépést afelé, hogy ismét felé billenjen a mérleg nyelve, és közelebb kerüljön csapattársához a világbajnoki tabellán. Az időmérőt Rosberg magabiztosan uralta, a Q1-ből a mezőnyben egyedüliként a keményebb gumikon jutott tovább, a következő két fordulóban pedig tisztes előnnyel végzett a rangsor élén.
A Q3-ban mindkét köre elegendő lett volna a pole pozícióhoz, és 1:36.067-os ideje három tizeddel gyorsabb volt annál, mint amivel Sebastian Vettel egy éve az első rajtkockába kvalifikálta magát. (Igaz, tavaly keményebb gumikat vitt a Pireli Austinba). "Pompás nap volt, nagyon boldog vagyok. Minden kiválóan alakult" - nyilatkozta a felszabadult Rosberg. "A mérnökeimmel együtt olyan autót raktunk össze, amivel elégedett vagyok. A balansza nagyon jó volt." Azt ugyanakkor elismerte, hogy az erős szél, továbbá a délelőttihez képest megváltozott körülmények megnehezítették a feladatát.
Hamiltonnak szemmel láthatóan jobban meggyűlt a baja a feltételekkel, több hibát is elkövetett - a Q2-ben például kicsit elfékezte azt a szett gumiját, amelyiken majd rajtolnia kell, így a futamnak sem kedvező előjelekkel vág neki. "Végig küszködtem a fékekkel, a balelső mindig 100 fokkal hidegebb volt, mint a jobbelső. De Nico különben is túl gyors volt ma" - közölte. "A fékek folyton blokkoltak, bármit is csináltam. Még olyankor is blokkoltak, amikor hosszabb féktávot vettem."
Hamilton lemaradása jelentős, 376 ezredmásodperc volt Rosberghez képest. A Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe abban bízik, hogy a fékekkel kapcsolatos probléma vasárnap kevésbé fog ártani a britnek. "Az ilyesmi mindig markánsabban jelentkezik az időmérőn, amikor a pilóta végig a határon vezet. A versenyen nem okoz majd ekkora gondot" - nyilatkozta a Sky Sportsnak.
Bravúr a Saubertől
A Mercedes mögötti mezőnyben ismét a Williams állította ki a legerősebb autót, az ő versenyzőik foglalhatják el a második rajtsort. Valtteri Bottas 3. helyét nem veszélyeztették a többiek, Felipe Massát viszont 39 ezredre megközelítette Daniel Ricciardo, aki a futamon igyekszik borsot törni az előle rajtolók orra alá. "Reálisan nézve a 3. helyért harcolunk" - nyilatkozta. "Egész jól sikerült a köröm, várom a holnapi napot. A rajtrács tisztább oldala remélhetőleg segít majd az indulásnál."
Fernando Alonso a Q3 végén férkőzött be kis előnnyel a McLarenek elé, amelynek versenyzőit egy büntetés fogja elválasztani egymástól a rajtrácson: Jenson Button nem tarthatja meg a 7. pozíciót, mert idő előtt ki kellett cserélni a váltót az autójában, ami öt rajthelyes büntetést jelent számára. Kimi Räikkönen ezúttal csupán két tizeddel volt lassabb Alonsónál, de Buttont és Kevin Magnussent nem tudta megelőzni.
Az időmérő kellemes meglepetését a Sauber okozta azzal, hogy Adrian Sutil bejutott a Q3-ba, így csapatának esélye nyílt rá, hogy megszerezze idei első pontját/pontjait. Hozzá hasonlóan Pastor Maldonado is több hellyel megelőzte csapattársát, aki 12. lett, miközben a másik Lotust vezető Romain Grosjean utolsóként zárt - a francia még azt a Sebastian Vettelt sem tudta megelőzni, aki a bokszutcából fog rajtolni, és ennek tudatában nem is tett nagy erőfeszítéseket.
"A Mercedes mögött sűrűnek tűnik a mezőny, nehéz lesz előzni. De van esélyem a pontszerzésre holnap" - mondta szűkszavúan Vettel.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az USA Nagydíj időmérőjéről élőben készülő tudósításunkban! Austinban továbbra is szépen süt a nap, de hűvösebb van, mint tegnap délután, ami értelemszerűen befolyásolni fogja a gumik viselkedését.
A hétvégén eddig látottak alapján valószínűleg a csapat tagjai sem vágnák rá, hogy igen - hiába Hamilton és Rosberg uralta az edzéseket, tegnap délután a britet, ma délelőtt a németet sújtotta probléma. A megbízhatóság ezután is beleszólhat kettejük világbajnoki küzdelmébe.
Idő előtt váltót kellett cserélni az autójában, ezért a McLaren versenyzője az időmérőn megszerzett pozíciójához képest 5 hellyel hátrébbról fog elrajtolni a futamon. Vettel pedig a bokszutcából, mivel egy vadonatúj, komplett hajtásláncot kapott, amelyben mindegyik főelem már a hatodik az idén. (Csak ötöt-ötöt lehet felhasználni belőlük büntetés nélkül).
Bár úgyis a bokszutcából kell rajtolnia, a nézők miatt a Red Bull pályára küldi a Q1-ben. Így külön engedélyt sem kell kérnie a csapatnak ahhoz, hogy Vettel rajthoz állhasson a 107 százalékos szabály nem teljesítése miatt.
Megkezdődött a 18 perces Q1, a többiekhez csatlakozva Hamilton is pályára hajtott.
Mert neki már a hetedik belsőégésű motort fogják beszerelni az autójába - ezért 10 rajthelyes büntetést kap. A Toro Rosso másik pilótájának, Vergne-nek is egy új egységet kellett beszerelni az utolsó edzést követően.
A közepes gumikon is lazán több mint 8 tizedet vert Pérez lágy gumikon jegyzett idejére. Rosberg 1:38.848-cal nyitott, csak a két Red Bull nincs a pályán.
Kicsit blokkolta a balelső kerekét a hosszú egyenes végén, de belefért: 1:38.795-tel állt az élre. Bottas is megelőzte Rosberget, aki mögé Massa sorolt be. Elsőre úgy tűnik, megint a Williams lehet a Mercedes közvetlen üldözője.
Aki lemaradt volna róla: a Caterham és a Marussia távolmaradása miatt változtattak az időmérő lebonyolításán, és a Q1-ben és a Q2-ben egyaránt 4 versenyző esik ki. A Q3 változatlanul 10 fős lesz. Rosberg közben visszavette a vezetést Hamiltontól, Sutil pedig feljött az 5. helyre, Pérez, Button és Alonso elé.
Nem valószínű, hogy sokat látjuk ma. A lágy gumikon 1:39.621-et futott, ezzel 9. 7 perc van hátra a Q1-ből.
1:38.303-ra szorította le a lécet a közepes abroncsokon, már fél másodperccel előzi meg Hamiltont. Bottas lemaradása hasonló, Maldonado pedig bejött negyediknek a lágy gumikon. Ricciardo a mezőnyből utolsóként megkezdte első mért körét.
Kvjat és Vergne foglalja el az utolsó két helyet e pillanatban, rajtuk kívül Gutiérrez és Hülkenberg tartózkodik a kiesők zónájában. Räikkönen az 5., Ricciardo a 6. helyet vette át az előbb.
Közel azonos időt futott az élen álló Rosberggel, apró szépséghiba, hogy a Ferrarinak a lágy gumikra volt szükség ehhez. Aztán Magnussen és Button is bevágott Hamilton elé.
Vergne, Gutiérrez, Vettel és Grosjean áll kieső helyen. Hamilton és a két Williams megkapta a lágy gumikat, a brit rögtön oda is sózott egy 1:37.196-os körrel, átvéve a vezetést. Massa 2., Bottas 3., a hátrányuk bőven fél másodperc fölötti.
Szó szerint: maradt az utolsó, 18. helyen, miután elrontotta a hosszú egyenes végi féktávot. Vergne és Gutiérrez sem tudott előrébb vergődni, így a franciához, valamint a 17. Vettelhez hasonlóan ennyi volt számukra az időmérő.
Az első négy helyet Hamilton, Massa, Bottas és Rosberg foglalta el, utóbbi a közepes gumikon futotta leggyorsabb körét. Mögöttük Alonso, Magnussen, Button, Maldonado, Räikkönen, Ricciardo végzett. Vergne pontosan fél tizeddel maradt le a továbbjutásról, a 14. Pérez ennyivel végzett előtte.
A helikopter kamerájából így látszott a kicsúszás:
Eddig senki sem döntött úgy, hogy újra pályára hajt - ám pont ebben a pillanatban Kvjat elhagyta a garázst.
Mérnöke szólt neki rádión, hogy vigyázzon az aktuális gumiszettjére, mert lehet, hogy ezzel kell elrajtolnia. (Amennyiben velük éri el a legjobb idejét a Q2-ben, és továbbjut.) Úgy tűnik, most már mindenki a lágy keveréket használja.
Bottas 1:38.094-gyel előzte meg Räikkönent, s állt az 1. helyre. De jönnek a Mercedesek...
...és át is veszik a vezetést: Rosberg 1:37.099-es köridőt futott, Hamilton ennél majdnem két tizeddel lassabbat. Alonso feljött a 3. helyre, kevéssel megelőzve Bottast.
A 3. Alonso egy tizednél is különbséggel előzi meg Bottast, ennek ellenére Button és Magnussen is be tud férkőzni közéjük a tabellán. Hülkenberg, Sutil, Maldonado és Pérez áll kieső helyen.
Nekivág egy gyors körnek, hátha elmozdul az utolsó helyről. Csapattársa, Hülkenberg is a pályán van, Sutil és Maldonado azonban még nem jött ki a bokszból.
Massa 248 ezredre, Bottas kereken 4 tizedre megközelítette Rosberget. Pérez bejött a 10. helyre, így Kvjatnak vált sürgetővé, hogy javítson az idején, ha be akar jutni a Q3-ba.
1:36.290! Egy másodperccel előzi meg Hamiltont, aki kicsit küszködik az autójával.
Ez először sikerült idén a Sauber két pilótája közül valamelyiknek. "Szép munka, Adrian!" - dicsérik meg a németet. Maldonado, Pérez, Hülkenberg és Kvjat esett ki.
"Nehéz belőni a beállításokat" - nyilatkozta Pérez a Sky-nak az erős szélre panaszkodva. Mindjárt kezdődik a Q3.
A Red Bull ausztrál pilótája rugaszkodik neki először egy körnek az austini időmérő utolsó felvonásában. A Q2-ben ő végzett a két Mercedes és a két Williams mögött.
Valószínűleg nem fog sokat próbálkozni az erősebb autók ellen, hogy spóroljon a gumikkal. Ricciardo 1:38.120-szal állítja fel az első szintidőt, de Bottas sokkal gyorsabbnak tűnik nála.
1:36.282-et repesztett, amivel fél tizedet vert Vettel tavalyi első rajtkockát érő idejére, Hamilton 161 ezred hátránnyal sorolt be csapattársa mögé. Bottas, Massa, Button, Magnussen, Alonso, Ricciardo, Räikkönen az állás mögöttük az első próbálkozások után.
Friss gumik az autókon, a versenyzők érkeznek az utolsó körükre. A Mercedesé lesz a pole, csak annyi a kérdés, hogy Rosbergé vagy Hamiltoné. Bottas 3. helye nem tűnik veszélyeztetettnek az előnye alapján.
Több mint egy tizedet, Hamiltonnak viszont nem sikerült. Rosberg a második szektorban aztán tovább növelte az előnyét...
Rosbergé az első rajtkocka, ráadásul 1:36.067-ra javított. Hamilton és Bottas nem gyorsult, Massa maradt 4. Ricciardót megelőzve.
Így a 6. helyről indulhat holnap. Button 7. lett, de rá vár egy öthelyes büntetés, így többek között a mögötte végző Magnussen, Räikkönen és Sutil is előrelép a rajtrácson.
Váltanak néhány szót is egymással, aztán érkezik Hamilton is, aki szintén kezet fog csapattársával. A brit szemmel láthatóan nem elégedett. Köszönjük a figyelmet, hamarosan bővítjük a cikket az időmérő összefoglalójával, az este folyamán pedig jelentkezünk a csapatok reakcióival.