Vettel nyerte az edzést, Räikkönen a falnak koccant
2015. május 23. 10:46
Sebastian Vettel meglepetésre legyőzte a Mercedeseket a Monacói Nagydíj utolsó szabadedzésén, 2 tizedet verve Nico Rosbergre és több mint fél másodpercet a 3. helyen végző Lewis Hamiltonra, míg a másik Ferrarit vezető Kimi Räikkönen a korlátnak csapódva megrongálta az autóját.
A szombat délelőtt nem a megszokott forgatókönyv szerint alakult. Mivel a csapatok csütörtök délután az eső miatt sem az időmérőre, sem a versenyre nem tudtak gyakorolni, és nem volt idejük kipróbálni a szuperlágy gumit sem, ma kaptak belőle egy extra szettet. A Mercedes ezt kihasználva rögtön azokon küldte ki a pályára a versenyzőit, akik eleinte magabiztosan uralták is a tabellát.
Hamilton eleinte körről körrel őrizte 5-8 tizedes előnyét Rosberggel szemben, de amikor az edzés végén a második szett szuperlágy Pirellivel próbálkozott, nem tudott javítani. A korábbinál gyengébb tapadásra panaszkodott, aminek a Mercedes szerint egyszerűen a túl nagy keréknyomás volt az oka, Rosberg viszont gyorsabb kört ment, mint előtte, így sikerült beférkőznie a csapattársa elé.
Vettelt azonban nem közelítette meg. Csak az utolsó szektorban ért el jobb részidőt ferraris honfitársánál, aki tökéletesen is időzítette a körét, nem kellett a forgalommal bajlódnia, és 6 tizedet vert Hamilton egy évvel ezelőtti időeredményére. Räikkönen a lágy gumikon még gyorsabb volt nála, de miután az első szett szuperlággyal beállította a legjobbját, az első kanyarban kifarolt, és Ferrarijának bal hátuljával a védőkorlátnak koccant. Hogy emiatt kapott-e defektet, vagy éppen egy defekt idézte elő a megcsúszását, az nem volt egyértelmű.
Az első öt közé vágyó Daniel Ricciardónak sikerült a 4. helyre tornáznia a Red Bullt – jóllehet, egy másodperces hátránnyal –, míg a Toro Rosso pilótái közül ezúttal Carlos Sainz érte el a jobb időeredményt. Csapattársa, a csütörtök délelőtti 2. helyével nagy feltűnést keltő Max Verstappen az edzés vége felé kifarolt az utolsó kanyarban, és összetörte az autója hátsó szárnyát.
Jenson Button a legjobb tíz közé juttatta a McLarent, a Williamsek viszont nem mutattak semmi feltűnőt, és a 15-16. helyen zárták az edzést. Amelyen egyébként ismét hűvös, alig 18 fok volt, és az aszfalt hőmérséklete sem nőtt 26 fok fölé.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Monacói Nagydíj utolsó szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Sűrű egy órának nézünk elébe, mert a csapatok a csütörtöki edzésnapon az eső miatt sem az időmérőre, sem a versenyre nem tudtak rendesen gyakorolni. Mindezt most kell majd bepótolniuk.
Vagy legalábbis felhős: nincs melegebb, mint csütörtökön ilyenkor. A levegő most is 18 fokos, bár az aszfalt kicsit kellemesebb, 24. Még ez is hideg, de a szuperlágy gumik - amiket most fognak először kipróbálni a csapatok az idén - valamelyest jobban illenek ezekhez a körülményekhez, mert alacsonyabb az üzemi hőmérsékleti tartományuk.
A csütörtöki program felborulásának köszönhetően ma borulhat kissé a papírforma, és mivel az előzési problémák miatt a monacói az év legfontosabb időmérő edzése, ez a versenyre is komolyan hatással lehet. Az első edzések alapján csak bizonytalan prognózist lehetett adni, de mi azért megpróbáltuk a játék kedvéért.
Az FIA betartotta az ígéretét, és csütörtökön a Mercedes, a Renault, a Ferrari és a Honda egy-egy autójában is ellenőrizte, hogy nem lépik-e át a benzin megengedett átfolyási sebességét a tank és a motor között sem. Korábban felmerült, hogy egyesek egy közbenső tároló beiktatásával játsszák ki a limitet, de most mindenki átment a rostán.
A legtöbben már beszálltak az autójukba, Ricciardo ki is gurult a bokszkijárathoz.
Ahogy zöldre váltott a lámpa, a mezőny fele azonnal kirobogott a pályára. Will Stevens és Roberto Merhi a Manorral érdekes módon rögtön a szuperlágy gumikkal. Merhi csütörtök délután összetörte az autóját, de a csapatok most nagyon nem örülnének egy megszakításnak, az biztos.
Két perc telt el, de Kvjaton és Bottason kívül mindenki kimerészkedett a bokszból. A Mercedesek is a szuperlágy gumikon vannak!
1:21.129-es körrel kezdett a lágy gumikon, a körülmények egyelőre messze nem tűnnek ideálisnak. Máris nyolc versenyzőnek van mért köre.
Beragadt valaki mögé, lelassított, és elengedte maga mellett a csapattársát, aki 1:19.074-gyel azonnal az élre is állt, 2 másodpercet verve Pérezre.
Ő a lágy gumikat használta, 0,413 mp-re van Hamiltontól, aki azonban javítani fog. Kvjat arra panaszkodik, hogy az egyik kereke defektes. Már mindenki kint volt a pályán.
A legutóbbi körét már 1:17.504 alatt teljesítette, míg Rosberg egyelőre 0,852 mp-s hátránnyal álél mögötte a 2. helyen. Hamilton azonban lesodródott a pályáról az előbb. Egy éve ilyenkor 1:16.758-as idővel nyerte ezt az edzést.
Érdekes módon ők nem kapkodnak - lehet, hogy megvárják, amíg csillapodik a forgalom? Räikkönen autójának az elején dolgoznak. Rosberg az imént 4 tizedre közelítette meg Hamiltont, aki azonban 1:17.021-re szorította le az idejét, így az előnye ismét 9 tizedre nőtt. Mögöttük Kvjat, Grosjean és Maldonado van, de a fiatal orosz elfékezte magát az imént.
Hamilton 1:16.705-re javított, ami már jobb az egy évvel ezelőtti idejénél. Rosberg is egyre jobb köröket fut, de még mindig 6 tizedre van tőle. Most kicsit kevesebben vannak a pályán, de a forgalom a Q1-ben tuti problematikus lesz. Bár a legtöbben a gumik nehéz bemelegíthetőségére panaszkodnak, Hülkenberg azt mondja, ő éppenséggel elmelegítette a futófelületüket.
Az első negyedóra után: Hamilton, Rosberg, Kvjat, Grosjean, Maldonado, Ricciardo, Massa, Bottas, Hülkenberg, Pérez, Nasr, Verstappen, Button.
2,193 mp-vel Hamilton mögött, de ő a lágy gumikon van kint. Az első etapra csak a Mercedesek és a Manorok választották a szuperlágyakat, Hamilton és Rosberg 10-10 kör után tért vissza a bokszba. Megjelent a pályán Räikkönen is.
Ő gyorsabban tette meg az első körét, mint Vettel: 1,7 másodperces hátránnyal rögtön 3. lett. Már mindenki feliratkozott a tabellára, Alonso egyelőre a 15. helyen áll.
Míg Vettel még mindig csak az 5. helyen van, ő 1,4 mp-re csökkentette a lemaradását. Pillanatnyilag 6 tized választja el egymástól a Ferrari versenyzőit. Button feltornázta magát a 7. helyre.
A Mercedes legalábbis azt jósolja, hogy a tavalyi 1:15.989-nél az idén gyorsabbak lehetnek. Vettel nagyob csúnyán elfékezte magát az alagút utáni sikánnál, a jobb első gumija sűrű füstöt húzott maga után. Egy tizedet azért lefaragott az idejéből így is.
Stevensre tettek egyet, így mi ízelítőt kapunk abból, hogy a versenyző szemszögéből milyen elképesztően szűk a pálya ekkora tempónál, és az autó mennyire rázkódik a közút aszfaltján. Durva.
A Mercedesek meg épp ellenkezőleg, a lágyakra. És mi a helyzet a Williamsszel? Massa autójának az elején állítottak valamit, ő a 14., míg Bottas a 13. helyen áll.
Éppen javított, 7 tizeddel feljött Hamilton mögé, de utána nekikoccant a korlátnak a Ste. Devote-nál. A balhátsó gumi azonnal leeresztett, ő megállt. Ezzel tönkretette Vettel szuperlágy gumis körét, aki mögötte haladt, de vissza kellett mennie a bokszba.
A Ste. Devote-ban egyszerűen keresztbe állt az autója, ezért az sem kizárt, hogy nem a korlátnak koccanva kapott defektet, hanem már előtte, és emiatt csúszott meg. De az is lehet, hogy simán megdobta a Ferrarit a belső rázókő, a visszajátszásból nem egyértelmű. Räikkönen a pilótafülkéből kiszállva befeküdt az autó alá, és alaposan szemügyre vette, miközben a bírók ügyködtek rajta. Az edzést újraindították.
Az edzés felénél: Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Alonso, Hülkenberg, Maldonado, Button, Ricciardo, Vettel, Grosjean, Pérez.
Räikkönent, Alonsót és a Manorokat leszámítva mindenki a pályán van, a többség a szuperlágy gumikat használja. A levegő egyébként még mindig 18, az aszfalt csak 25 fokos.
Ha a féltengely nagyot kapott, és megrongálta a váltót, az ciki lesz. A Ferrarinak igyekeznie kell, hogy rendbe hozza az autóját az időmérőre.
Ez igen! Vettel Miután az előbb félbe kellett hagynia a körét, most 0,180 mp-re megközelíti Hamiltont. Aki az imént egyszerűen továbbszaladt az alagút utáni sikánon.
Az utolsó kanyarban - a Toro Rosso első és hátsó szárnya is megrongálódott. Verstappen az 5. helyen áll, és csütörtökön agyon is dicsérték, de ezért nem fog elismerést kapni.
Azon a trükkös alagút utáni féktávon, ahol Merhi csütörtökön összetörte a Manort:
0,866 mp-re Hamiltontól a szuperlágy gumikon. A hétvége előtt éppen azt mondta, az első ötbe szeretne kerülni legalább. Bocsánat, úgy tűnik, Verstappennek csak a hátsó szárnya tört össze, ahogy belefarolt a védőkorlátba, mégpedig így:
Érdekes módon a lágy gumikon 0,13 mp-vel jobb kört futott, mint a szuperlágyakon. Igaz, hogy ő és Hamilton az edzés elején használták a gyorsabb Pirelliket, amikor a pályaviszonyok még minen bizonnyal ramatyabbak voltak.
A két Force India közé van beszorulva a tabellán. A Williamsek továbbra is rejtőzködnek, Massa a 13., Bottas a 17. helyen áll. A versenytempójuk, különösen a brazilé, csütörtökön meggyőző volt.
Háromnegyed óra után: Hamilton, Vettel, Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Verstappen, Grosjean, Sainz, Pérez, Alonso, Hülkenberg, Maldonado, Massa, Button.
A Mirabeau féktávján besokall, és kiengedi a Saubert a bukótérbe. Egyelőre a 18. helyen áll, csak a Manorokat előzi meg. Most 17 autó van a pályán, mindegyik a szuperlágy gumikkal.
Feljöna 3. helyre, Hamilton és Vettel mögé, de Rosberg is gyorsabb körön van...
65 ezredre megközelítette Hamiltont a szuperlágyakon, aki szintén majdnem javított. Olyan, mintha kaptak volna egy második szett szuperlágyat - lehet, hogy csütörtöktől eltehettek egyet mára az eső miatt? Hamilton arra panaszkodik, hogy az autója sokkal kevésbé tapad, mint az edzés elején. Kvjat közben már a 6. helyen van.
Méghozzá brutális körrel! Mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futott, és 0,562 mp-t vert Hamiltonra. Ez finoman szólva váratlan...
Csak az utolsó szektorban ment jobbat Vettelnél, összességében 0,218 mp-vel kikapott tőle. Hamilton is a pályán van, de lassú.
"Vettel lenyűgöző tempót diktált, 1:16.143! Csak 2 tizedre van a tavalyi pole-tól!" - írják a Twitteren. Akár komoly csata is lehet a mai időmérőn, ha a Merci nem titkolta a valódi tempóját.
Sainz feljött az 5., Button pedig a 8. helyre. Hamilton a rádión arra panaszkodott, hogy "valami nem stimmel ezzel az autóval", a Mercedestől azonban megnyugtatták, hogy csak a keréknyomás volt túl nagy. Az edzést tehát Vettel nyerte Rosberg és Hamilton előtt. Köszönjük a figyelmet! Mindjárt jelentkezünk az összefoglalóval, aztán később az időmérővel is!