Hamilton simán nyert, Vettel nagyot vágtázott Montrealban
2015. június 07. 19:44
Miután a 44-es rajtszámmal szombaton megszerezte 44. pole pozícióját, Lewis Hamilton zavartalanul aratta idei 4. győzelmét a Kanadai Nagydíjon. Habár 2,3 másodperccel mercedeses csapattársa, Nico Rosberg előtt szelte át a célvonalat, és az utolsó etapban sokáig alig volt 1 másodpercnél több az előnye, a pozíciója sohasem került veszélybe a versenyen, amelyet a megkeveredett rajtrács tett fordulatossá.
Mivel a Q1-ben rakoncátlankodott a motorjuk, Felipe Massának a 15., Sebastian Vettelnek pedig a 18. helyről kellett indulnia, de mindketten hamar megkezdték a felzárkózást. Eleinte Massa állt jobban, aki a keményebb gumikon startolt, a Ferrari azonban egy meglepő húzással már a 7. körben behívta a bokszba a szuperlágy Pirelliken rajtoló Vettelt, kihasználva, hogy a brazil nyomában beragadt Marcus Ericsson Sauberje mögé.
Noha a szerelők sokáig bajlódtak a bal hátsó kerekével, ezért 6,6 másodpercig vesztegelt a bokszban, a lágy gumikon Vettel végigelőzgette a fél mezőnyt, aztán a 35. körben másodszor is beállt a bokszba, így sikerült a csak egyszer, a 37. körben kereket cserélő Massa elé vágnia. Hat körrel később átvészelt egy necces manővert, melynek során Nico Hülkenberg védekezés közben megpördült mellette az utolsó kanyar rázókövén, és kis híján eltrafálta a Ferrarit, de végül mindössze 4 másodperccel a 3. kockából rajtoló Kimi Räikkönen mögött ért célba.
„Ez volt a legtöbb, amit tehettünk. Kicsit kár érte, mert itt kifejezetten kellemes felállni a dobogóra, és a büntetés nélkül lett volna esélyünk rá" – célzott Vettel arra, hogy egy piros zászlós szabálytalanság miatt 5 hellyel hátrébb sorolták a rajtrácson. „Az autónk a verseny során egyre gyorsabb lett. Az első körökben nem voltam túl elégedett magammal, mert hiába próbáltam agresszíven vezetni, nem haladtam eléggé. Majd ki kell elemeznem, mit csinálhattam volna jobban, a versenynek abban a szakaszában ugyanis rengeteg időt lehet nyerni – öt, hat, hét másodpercet."
Miután a Vettellel vívott párharcot elvesztette, Massa a szuperlágy gumikon teljesítette a versenytáv második felét, és többé-kevésbé tartotta a lépést a Ferrarival, hogy a 6. helyen érhessen célba. Az utolsó 20-25 körben ők ketten voltak a leggyorsabbak a pályán, és Massa alighanem a szezon egyik legszebb előzését mutatta be, amikor egy több kanyaron át tartó kerék-kerék elleni csatában, DRS nélkül utasította maga mögé Ericssont. A Williams és a Sauber többször majdnem összekoccant.
„Nagyon jól szórakoztam, csak sok időt vesztettem a forgalomba beragadva" – mondta a brazil. „A második szetten különösen szép munkát végeztünk, több mint 30 kört lehúztunk a szuperlágy gumikkal."
Egy Williams és egy Ferrari harcolt egymással a dobogó legalsó fokáért is, s bár a rajt után sokáig Räikkönen állt a 3. helyen, közvetlenül a kerékcseréje után megpördült a hajtűből való kigyorsítás közben, amivel elvesztette a pozíciót. „Pontosan az történt, mint egy évvel ezelőtt. Az edzéseken nem volt ilyen gondunk, de a versenyen valamiért mindkét kivezető körben furcsán viselkedett az autóm. Túl nagy volt a gázfröccs, és nem tudtam szabályozni" – magyarázta a csalódott finn.
Räikkönent a Ferrari az eredeti stratégiáján változtatva a 40. körben másodszor is behívta a bokszba, ahol a szuperlágy gumikra váltott, Bottast azonban már így sem sikerült utolérnie. „Az eredmény nem az volt, mint vártuk" – ismerte el. „A gumik többé-kevésbé jól működtek, de ezen a pályán nagy szerepe van az üzemanyagspórolásnak, ami végül komolyan behatárolta a tempónkat."
Miután megörökölte a 3. helyet, Bottas nem is adta ki azt többé a kezéből: mivel ő csak egyszer cserélt kereket, a verseny végén lassabb volt Räikkönennél, ahhoz azonban nem eléggé, hogy a honfitársa az extra kiállását követően veszélyesen közel kerüljön hozzá. „Mi is megváltoztattuk a stratégiánkat, szerintem nagyon dinamikusak voltunk" – vélte Bottas, aki a Williams idei első dobogós helyezését szerezte meg.
„A csapat szép munkát végzett, és szerintem én sem voltam rossz. Azt hiszem, nagyon szükségünk volt erre az eredményre. Tavaly is láttuk, hogy mennyire növeli az önbizalmunkat. Most ismét tudjuk, hogy élcsapat vagyunk, és képesek vagyunk a dobogóért harcolni." A Williams az idén először gyűjtött több pontot a Ferrarinál egy hétvégén.
Eközben Hamilton annak ellenére magabiztosan kontrollálta az előnyét az élen, hogy spórolnia kellett a benzinnel – igaz, az őt üldöző Rosbergnek meg a fékekre kellett vigyáznia. Mindketten csak egyszer jártak a bokszban, és a kettejük közötti különbség előtte már 4 másodperc volt, de a kiállások során megfeleződött. Rosberg ezt kihasználva a csapattársára tapadt, DRS-távolságba azonban sohasem került hozzá képest.
„Megpróbáltam támadni, csakhogy ez egyáltalán nem működött. Nem sikerült őt semmilyen hibára kényszerítenem" – ismerte el a német, akinek a hátránya az összetettben 17 pontra nőtt. „Két körre lehetőségünk van többet kihozni az akkumulátorból. Én be is kapcsoltam ezt az üzemmódot, csak az a baj, hogy Lewis mérnöke is látta, ezért ő is bekapcsolta, és így nem tudtam közelebb kerülni hozzá."
A monacói stratégiai bakit feledtetve Hamilton a 4. győzelmét aratta a kanadai pályán, ahol 2007-ben először állhatott fel egy F1-es dobogó tetejére. Útközben ugyanakkor gyakran elfékezte magát a hajtű előtt, és meg is erősítette, hogy „a balansszal nem voltam igazán elégedett, alulkormányzottsággal küszködtem." Igaz, hozzátette, hogy nem érezte komolyan fenyegetve magát. „Nico gyors volt, de az volt a benyomásom, hogy kézben tartom az irányítást. Amikor kellett mozgósítani tudtam még tartalékokat" – mondta.
A Mercedes főnöke, Toto Wolff egyetértett Rosberggel abban, hogy ha ő rajtolhat előrébbről, megnyerhette volna a versenyt. Elismerte azt is, hogy a Ferrari azért nem jelentett rájuk veszélyt, mert Vettelnek hátulról kellett indulnia. „Sebastiant csak a problémás időmérő száműzte a mezőny végére, úgyhogy nem dőlhetünk hátra" – figyelmeztetett. „Tovább kell dolgoznunk, mert vissza fognak vágni."
Az első hat helyet a papírforma szerint elfoglaló Mercedesek, Williamsek és Ferrarik mögött a várakozásoknak megfelelően a Lotus és a Force India harcolt egymással. Miután az első hat verseny közül ötről kiesett, Pastor Maldonado most végre hetedikként ért célba.
Romain Grosjean a táv nagy részében előtte haladt, de a 49. körben, Will Stevens lekörözése közben túl hamar tért vissza az ideális ívre, és nekiment a Manornak. Emiatt rögtön ki kellett menekülnie a bokszba új gumikért, s bár kiosztottak neki egy 5 másodperces büntetést, így is sikerült bebiztosítania magának a 10. helyet. Közvetlenül az incidens után még Stevensre panaszkodott, a levezető körben viszont már azt mondta a rádión, „ha az én hibám volt, elnézést kérek."
Hülkenberg a 8. helyre hozta be a Force Indiát. Amikor Vettel ellen védekezve megpördült az utolsó kanyarban, Massa is elment mellette, de úgy vélte, ez az eredményén végül nem változtatott. „320-szal érkezünk meg oda, és a tapadás elég necces" – magyarázta. „Vettel autója persze jobban tapadt egy kicsit, ráadásul nekem a gumitörmeléken fékezve eleve nehéz dolgom volt. Visszatekintve talán nem kellett volna ennyire erőltetnem a védekezést, de tulajdonképpen mindegy, mert úgysem tudtuk volna magunk mögött tartani."
A Renault csapatai a várakozásoknak megfelelően nem voltak képesek labdába rúgni a montreali erőpályán. Danyiil Kvjat részéről bravúr volt, hogy megkaparintotta a 9. helyet, Daniel Ricciardo autójával viszont valami nem stimmelt, így ő az idén először pont nélkül maradt. A McLarenek műszaki hiba miatt kiestek, Fernando Alonso azonban utólag azt állította, nem dühösen reklamált a rádión, miután benzinspórolásra kérték.
„Takarékoskodnom kellett volna a benzinnel, a gumikkal, de három-négy figyelmeztetés után úgy voltam vele, hogy inkább hagyjanak rendesen versenyezni, mert ez most, amikor benne vagyok a küzdelem közepében, jó motiváció" – mondta. „Spórolni ráértünk volna a verseny végén."
Szép estét! Azonnal kezdődik a Kanadai Nagydíj, amelynek többé-kevésbé mindenki vakon vág neki: a péntek délután elmaradt versenyszimulációk hiányában senki nem tudja igazán. hogy mire számíthat. Vajon a Ferrari megszorongathatja a Mercedest? Hamarosan kiderül.
Sokan a 2005-ös Japán Nagydíjat tartják az F1 történetének legizgalmasabb versenyének, de a 2011-es Kanadai Nagydíj is jó eséllyel dobogóra jutna. Az biztos, hogy soha nem rendeztek még hosszabb futamot a világbajnokság kezdete óta, és fordulatokban sem volt hiány négy évvel ezelőtt. Íme az akkori történések 4 percben, angol nyelvű kommentárral.
A célegyenes bejáratánál található betonfalnak az elmúlt bő másfél évtized alatt számos korábbi vagy későbbi bajnok nekiütközött F1-es futamok alkalmával. 2015-ben egyelőre még mindenki elkerülte, de a sikánhoz beépített lassító bordák miatt jó esély van arra, hogy újabb pilóták mérik fel rosszul a sebességüket. Lewis Hamilton a hétvégén már kétszer is átugratott rajtuk. A teljes lista:
1997: Alex Wurz, a Le Mans-i 24 órás verseny kétszeres győztese
1997 és 1999: Jacques Villeneuve, F1 világbajnok 1997
1999: Damon Hill, F1 világbajnok 1996
1999: Michael Schumacher, F1 világbajnok 1994-95, 2000-2004
1999: Ricardo Zonta, az 1998-as FIA GT sportautó-bajnok
2001: Nick Heidfeld, az 1999-es F3000 bajnok
2002: Rubens Barrichello, az 1991-es brit F3 bajnok
2005: Jenson Button, F1 világbajnok 2009
2006: Juan Pablo Montoya, az 1999-es CART bajnok
2007: Vitantonio Liuzzi, a 2004-es F3000 bajnok
2010: Kamui Kobayashi, a 2008-09-es GP2 Asia Series bajnoka
2011: Sebastian Vettel, F1 világbajnok 2010-2014
2012: Pastor Maldonado, a 2010-es GP2 bajnok
Montreal királya egyértelműen Michael Schumacher, aki hétszer győzött itt, Nelson Piquet és Lewis Hamilton háromszor nyert már, a jelenlegi mezőny többi tagja maximum egyszer. A brit pilóta ráadásul az élen töltött körök tekintetében megelőzheti Ayrton Sennát, aki most 185 körrel a 2. Schumacher 433 köre mögött, míg Hamilton eddig 166, Sebastian Vettel pedig 157 körön át vezetett. A legszorosabb győzelem is Schumacher nevéhez fűződik, 2000-ben 0,157 másodperccel ért célba hamarabb akkori csapattársánál, Rubens Barrichellónál.
Oldtimerekkel vitték körbe a versenyzőket a rajt előtt, a hajtűkanyarban jól hallható volt a közönség ovációja, amikor a mezőny ismertebb tagjai megérkeztek, és köszöntötték a szurkolókat. Itt kapták el őket 1-1 interjúra is, ezekből szemezgetünk.
Sebastian Vettel: „Nem ideális hátulról indulni, de remek autónk van, támadni fogunk, örömmel látok számos Ferrari rajongót itt! Remélhetőleg jól rajtolunk, az első körök is jól alakulnak, aztán majd meglátjuk.”
Fernando Alonso: „Számunkra mindenképpen sok lehetőség adódik. Nincs sok vesztenivalónk, nem vagyunk túlságosan versenyképesek, úgyhogy kockázatot vállalunk, és megpróbálunk valami másba kezdeni. Meglátjuk, a lényeg a célba érés a monacói és barcelonai kiesés után.”
Valtteri Bottas: „Mindent megteszünk, ami tőlünk telik, hogy jó versenyünk legyen, és a Ferrari kihívói lehessünk, ha a tempónk elegendőnek bizonyul.”
Tegnap a kamerák kiszúrták már Michael Douglast a McLaren vendégeként - ma is a rajtrácson hallgatta a himnuszt -, ma pedig egy másik színészlegenda, Al Pacino is ellátogatott a pályára. Ő korábban játszott már autóversenyzőt is, a fiktív Bobby Deerfieldet formálta meg az azonos című, közepesen érdekes filmben.
Bár elméletileg lehetséges a távot egy kiállással is teljesíteni, két kerékcsere valószínű Kanadában, mert az a gyorsabb változat. Ez akár több is lehet a mezőny végéről támadó Felipe Massa, Sebastian Vettel és Max Verstappen esetében, és az élen állók is változtathatnak a taktikán egy esetleges Safety Car fázis miatt. A biztonsági autó szinte biztosan szerephez jut, és Monaco után a virtuális Safety Car is újra előfordulhat. Romain Grosjean azt mondta a futam előtt, hogy az egy kiállás is egy opció számukra.
Bár csak a 18. helyről rajtolhat, a két Ferrari a hétvégén általában az összes mért ponton a legnagyobb csúcssebességeket érte el, így a DRS segítségével a német így is odaérhet a pontszerző helyekre. A dobogóra nincs sok esélye, hacsak nem történnek kiszámíthatatlan események, amelyek viszont Montrealban nem példátlanok.
Hasonlókban bizakodhat Max Verstappen és Jenson Button is, akik erőforrás és egyéb alkatrészek cseréje miatt a mezőny végéről indulnak, és még a futamon is büntetéseket kell letölteniük. Verstappen 10 másodpercet fog állni az első bokszkiállásakor, Button pedig áthajtásos büntetést kapott, amit valószínűleg már a futam elején le fog tölteni. A brit humorral kezelte a helyzetet: „Jó dolog hátulról rajtolni, mert innen csak előre lehet haladni” – mondta a versenyzői parádén.
Percek vannak csak hátra a felvezető körig, de még mindig igen nagy a tömeg a rajtrácson. Minden pilóta a pályáról rajtol, Jenson Button zárja a sort. Maurizio Arrivabene ezúttal Sebastian Vettel autója mellett állt, a Sky Sportsnak elmondta, most a német szorul nagyobb támogatásra.
Rádión ismerte el szerelői munkáját Lewis Hamilton, miután összerakták pénteken összetört autóját. Indul a felvezető kör Montrealban.
Mindenki probléma nélkül el tudta hagyni a rajtrácsot, és haladnak a felvezető kör vége felé. Pillanatokon belül indul a Kanadai Nagydíj!
Mögötte Rosberg, Räikkönen, Bottas és Grosjean, simán eljött a mezőny, senki sem esett ki egyelőre.
Azonnal megelőzte a két Manort, és üldözi Massát a 16. helyen. Button máris kiállt letölteni a büntetését.
Rosberg 1 másodperccel követi, Räikkönen hátránya összesen 1,7 másodperc. Bottas, Grosjean, Hülkenberg, Maldonado, Kvjat, Ricciardo, Pérez a top 10 sorrendje. Vettel a 15.
1,3 másodpercre van már Rosbergtől, Räikkönen 2,2-re követi a britet. Vettel beragadt a sokat vesztő Sainz mögé a 15. helyen, de a hajtűben elé tudott kerülni, így már a 14., Alonso mögött.
Remek manőverrel kerülte meg az 1-2-es kanyarban, most Vettel támadja a spanyolt. Nemsokára ő is megelőzi.
Elfékezte magát a hajtűben, de így is meg tudta előzni Alonsót a hátsó egyenesben, így már a 13. helyen van. Előtte Massa kicsit meg tudott lépni, Ericssont támadja a 11. pozícióért. Hamilton előnye közben 1,6 másodperc, Räikkönen tudja tartani Rosberg tempóját, 9 tizedre követi, de közelíteni nem tud.
Viszont túlságosan rövid volt az út az első kanyarig, így nem tudott komoly gondot okozni Rosberg számára. Ritka fegyelmezett volt a mezőny, mindössze Bottas és Grosjean kakaskodtak egy kicsit, de az ő incidensük sem volt veszélyes a rajt után.
Nagyon széles a Sauber, Massa nem találja, hogy hol tudná megelőzni, közben Vettel is utolérte őket, a csata a 11. helyért folyik. Sok időt vesztenek.
Nagyon korai a kiállás, és nem is sikerült túl jól, csak 6,6 másodperc alatt végeztek, így a német csak a 20. helyre áll vissza.
2,7 másodperccel vezet Rosberg, és 3,8 másodperccel Räikkönen előtt. Massa közben nagy nehezen átfűzte magát Ericssonon, a svéd élete formájában vezet, nagyszerű, korrekt versenyzéssel az utolsó pillanatig próbálta először a belső ívet védeni, majd a külsőről visszatámadni a 2-3-as kanyarban.
A Ferrari pilótája megint megelőzte Buttont és a két Manort, így a 17. helyen halad 15 másodperccel Verstappen mögött. Nagyon rákapcsolt, két leggyorsabb szektoridőt futott.
1:18.645-öt futott, üldözi most már Felipe Nasrt, akit nemrég előzött meg Verstappen. A Sky Sports szerint a Ferrari direkt hívta ki Vettelt, hogy ne veszítsen túl sok időt Massa mögé beragadva, de elrontották a kerékcserét.
Túlmelegedtek a féknyergek, tájékoztatták a 8. helyen autózó oroszt, miközben Hamilton 1:18.4-re javította a legjobb köridőt, de erre Vettel is reagálni tudott. Ők ketten a leggyorsabbak most.
1:18.331-re javította a legjobb időt, de Rosberg is csak bő 1 tizedet kapott, viszont már így is 3,1 másodpercre van csapattársától. Räikkönen kényelmesen autózik közte, és Bottas között.
Úgy száguldott el a Williams a Red Bull mellett a hátsó egyenesben, mintha külön kategóriában mennének. A brazil feljött a 10. helyre, 29 másodperccel van Hamilton mögött. Vettel hátránya 45,6 másodperc.
A hátsó egyenes végén simán kifékezte, nem ütköztek össze úgy, mint tavaly. Vettel közben szintén túljutott Nasr autóján, és üldözi Verstappent.
1:18.051-nél tart, Rosberg apránként marad le. A Sky Sports közben arról számol be, hogy Bottas megkockáztathat egy kiállást, érdekes csatának ígérkezik a küzdelem Räikkönennel.
Az élmezőny közeléből elsőként állt ki, a 12. helyen hagyja el a bokszot. Nincs sokkal Vettel előtt.
A spanyol védtelen még a gyenge Renault motorral szerelt Toro Rosso ellen is, Vettel viszont beragad a McLaren mögé. A német egyszer már megelőzte, valószínűleg ismét menni fog.
A spanyol nem engedte el a hátsó egyenesben a külső ívről próbálkozó németet, és a sikánban kiszorította a lassító bordákra. Össze is értek, majd Vettel átugratott a hurkákon. Lemaradt, és csak egy körrel később tudta nagy nehezen legyűrni a kétszeres bajnokot.
Kvjatot is simán megelőzte, és átvette a 7. helyet. Hamilton közben kicsit közelebb engedte Rosberget, most 3,6 másodperc az előnye. Vettel simán megelőzte Verstappent a 14. helyért.
Sainz is elengedte a németet, aki a 13. helyen áll, Rosberg 1 tizedet ismét lefragott a hátrányából, Raikkönen pedig 9 másodperc hátránnyal a 3. helyen halad. Az élmezőnyben nincs nagy mozgás, Massa és Vettel csinálják a show-t.
A 16. helyre esik vissza a Red Bull pilótája, Vettel közben Ericssont is megelőzte, így a Ferrari pilótája pilótája már a 11. helyezett.
Üzemanyag-spórolásra utasították, erre elszakadt a cérna nála, és agresszív hangnemben reagált a mérnökének. Pérez közben kiállt kereket cserélni, és a 15. helyre jött vissza Ricciardo elé.
4,2 másodperccel vezet Rosberg előtt, Räikkönen kiállt a bokszba a 3. helyről, Vettel Maldonadót üldözi.
Ők biztosan legalább kétszer állnak meg, de Bottas mögé, tiszta pályára tudott visszajönni. Vettel közben nem bír Maldonadóval, de Massa mögött csak 11 másodperc a hátránya, így már sokat le tudott dolgozni a kerékcsere alatt összeszedett hátrányából.
A hajtűből kifelé kitört a Ferrari fara, műszaki hibának tűnik. Grosjean és Bottas is kiállt a bokszba, Hülkenberg és Kvjat is kereket cserélt.
Ő áll ki hamarabb a két Mercedes közül, hibátlan a kerékcsere, a második helyre jön vissza. Rosberget már Räikkönen kiállásakor sürgetni kezdte mérnöke.
A nagy sietség közepette elvétette a féktávot a hajtűnél a 28. körben, időt vesztett, de gond nélkül mehet tovább. A 29. kör végén ki is áll a bokszba.
A kicsúszással együtt is csak 2,3 másodpercre van Hamilton mögött, aki szintén állóra fékezte új gumiját a hajtűnél. Ebből még bármi lehet. A megpördülés miatt Räikkönent megelőzte Bottas, Massa az 5. Grosjean és Vettel előtt, aki nemrég kizavarta a bukótérbe Maldonadót az utolsó sikánnál. Hülkenberg és Verstappen halad a további pontszerző helyeken.
Kissé feltartotta a bokszból kihajtó Fernando Alonso, akit később Rosberg is lekörözött. Kvjat közben megelőzte a kopó gumikon lassuló Verstappent, és visszavette a 10. helyet.
1,1 másodperc hátránnyal kezdte a 33. kört, amelynek feléig gyorsabb volt Hamiltonnál, de a kör végére mégis 1,5 másodpercre nőtt a különbség. Pérez is lenyomta Verstappent a 11. helyért.
Amikor végre utolérte Massát és Grosjeant, a 7. helyről ismét kiállt kereket cserélni. Ezúttal minden rendben ment, most jönne nagyon jól neki egy Safety Car, de egyelőre meglepően sima a Kanadai Nagydíj.
A pálya közepén sétált, de futóra vette, amikor Massa és Grosjean autója hirtelen közeledni kezdett. Szerencsére el tudott menekülni a versenyautók elől.
A brake-by-wire rendszere "kritikus" állapotban van mérnöke szerint, menedzselnie, vagyis magyarul hűtenie kell azt, mielőtt Hamiltont támadhatná. A különbség meg is nőtt 2,3 másodpercre.
A brazil egyszer áll csak ki a futamon, de Vettel meg tudta előzni, ráadásul a német a leggyorsabb kört is megfutotta. A Ferrari esetleg három kerékcserét csinál?
Egymás után két leggyorsabb kört is futott, legutóbb 1:17.299-et ért el, ez 1,7 másodperccel volt jobb Hamilton aktuális idejénél. A német jelenleg 8. helyen üldözi Hülkenberget, Rosberg ismét közelebb került Hamiltonhoz, 1,8 másodperc a különbség. A brit üzemanyaggal spórol.
Toto Wolff és Niki Lauda aggódva figyeli az eseményeket, valami biztosan nincs rendben. Hamilton előnye már csak 1,6 másodperc. Räikkönen és Verstappen kiálltak a bokszba, Vettel utolérte Hülkenberget.
Hamiltonnak az üzemanyaggal kell spórolnia, Rosberg jobban áll hozzá képest, neki viszont a fékek élettartamát kell beosztania. Bottas 20 másodpercre van a brit pilóta mögött a 3. helyen.
A Mercedes gondban lehetne, mert Räikkönen a 4. helyen igen jó tempót megy, és jelentős hátránya eltűnne, ha a biztonsági autó pályára lépne. Vettel is gyors lehetne, de nem talál fogást Nico Hülkenbergen, ez a két Lotusnak igen jót tesz.
A Ferrari megint a külső ívre került a sikánban, de Vettel nem engedett, kissé levágta a sikánt és a Force India mellett maradt. Nem értek össze, Hülkenberg megpördült, de éppen megállt a fal előtt. Folytatni tudják.
1 másodperc csak a hátránya Hamilton mögött, nemsokára nyithatja a DRS-t is. Hülkenberg közben Vettelre panaszkodott a rádión.
1,2 másodpercre nőtt a hátránya, de mérnöke szerint jó munkát végez a fékekkel, később megtámadhatja Hamiltont. Alonso közben az erőforrás hibája miatt kiesett, a bokszban adta fel a futamot.
Lopja a távolságot Maldonado mögött, jelenleg a 7. helyen halad, mögötte a szintén hátulról induló Massa következik. Rosberg tartja a tempót Hamiltonnal. Buttont tájékoztatták Alonso kieséséről, de azt mondták, őt ez nem érinti.
A 49. körben a hajtűben vétette el a csúcspontot, de nem csúszott ki. 20 kör van hátra, Vettelnek az 5. hely nézhet ki Räikkönen mögött, ha meg tudja előzni az egymáshoz közel haladó két Lotust.
Lekörözés közben nem hagyott elég helyet Stevensnek, aki defektet okozott számára a sikánban. Grosjean rögtön kihajtott a bokszba, de ez váratlanul érte a Lotus szerelőit. A lassú kerékcsere miatt csak a 11. helyre jött vissza. Stevens - érthetően - a rádión méltatlankodik.
5 másodpercet kell letöltenie, mert balesetet okozott. Ha kijön még a bokszba, várakoznia kell, ha nem, hozzáírják az idejéhez. A pontszerzés is elúszott számára.
1,2 másodperc körül ingadozik a távolság, Rosberg nem tud veszélyes közelségbe kerülni, de Hamilton sem képes meglógni. Az utolsó körökben az üzemanyagszint és a fékek állapota dönthet.
Az ausztrál kiszorult a pontszerzők közül, a spanyol újonc simán elment mellett a hátsó egyenesben, és átvette a 10. helyet. Vettel közben már szorosan Maldonado mögött halad.
Nem fogja utolérni Räikkönen a Williams pilótáját, legalábbis a csapat stratégiái így számolnak. Vettel közben tisztán megelőzte Maldonadót, és feljött csapattársa mögé az 5. helyre. 12,8 másodperc köztük a különbség.
"Kimivel versenyzel" - mondták Vettelnek a rádión, de egyelőre nem tud eleget hozni a finn pilótán. Buttont is kihívja a McLaren, ő is kiesik a versenyből.
"Minden jónak tűnik" - mondja mérnöke a britnek, aki 1,4 másodpercre lépett meg Rosbergtől. Bottas hátránya már majdnem 30 másodperc, Räikkönené majdnem 40, Vettelé 51,2. Mögötte Maldonado, Massa, Hülkenberg, Kvjat és Grosjean a további sorrend, de a franciának még büntetése van.
A 14. helyen haladó Ericssont támadja, aki ma legalább olyan jól védekezik, ahogy a holland támadni szokott. Izgalmas csata, de téttelen. Vettel közben üldözi Räikkönent, de a jelenlegi tempójával kizárt, hogy utolérje, és Bottas előnye is megnyugtató, csaknem 8 másodperc.
A 61. forduló végén már 1,6 másodperccel vezetett Rosberg előtt. Bottas továbbra is a 3. és szerencséjére több lekörözött is halad közte, és az őt üldöző Räikkönen között. Hacsak váratlan esemény nem történik, az első 6 sorrendje befagyhat. Merhi közben a bokszban kiesik a futamról.
Felipe Massa ugyanis utolérte, és simán meg is előzte Pastor Maldonadót, így feljött a 6. helyre. Vettelt nem fogja utolérni, és ő sem Räikkönent. Grosjean viszont siet a 10. helyen, csapata szerint meg kell előznie az előtte haladó Kvjatot, hiszen még büntetésre számíthat.
Hamilton üzemanyagszintjéről kérdezte mérnökét, aki azt mondta, "nem kommentálhatja". Tavaly óta tilos az ilyen jellegű információ-szolgáltatás.
A brit újabb kanadai győzelme felé halad, de nem lélegezhet még fel, bár az előnye az utóbbi körökben 2,6 másodpercre nőtt.
Az előnye viszont 13,5 másodperc Pérez előtt, így a büntetéssel együtt is kinéz neki a 10. hely, ami az utolsó pontot jelentheti számára. Hamilton közben ismét elfékezi magát a hajtűben, rövid idő alatt másodszor.
A német lemaradása már 3,4 másodperc, utoljára a kerékcsere előtt volt ennyi. Hamiltonnak viszont egyre hamarabb kell elvennie a gázt a féktávok előtt, spórolnia kell az üzemanyaggal.
Kevesebb, mint egy kör van hátra, érik a kettősgyőzelem az Ezüstnyilaknak.
A Williams pilótája az idén először állhat dobogóra, mögötte a két Ferrari Räikkönen-Vettel sorrendben, Massa, Maldonado, Hülkenberg, Kvjat, és Grosjean a további pontszerző.
Így összegezte az elmúlt másfél óra történéseit a Mercedes ügyvezetői jogkör nélküli elnöke. A pilóták érkeznek a dobogóra, Rosberg is boldognak látszik, Hamilton pedig magabiztosan lép a pódiumra.
"Imádom Montrealt, és a pályát, a város is igazán fantasztikus" - kezdte a brit a dobogón adott nyilatkozatát. "Alapvetően alulkormányzottsággal küzdöttem, de ura voltam a helyzetnek, soha sem volt túl komoly Nico nyomása, mindig volt elég idő tartalékban. Remek verseny volt, nagyon feszült."
Rosberg elmondta, "őrülten nyomta", hogy nyomást helyezzen Hamiltonra, de a brit nem követett el hibát. "A 2. hely még mindig oké, egy apró lépés hiányzott, amit az időmérőn elvesztettem, de legközelebb megpróbálom behozni" - mondta a német, aki a végén franciául is megszólalt.
Bottas "nagyon boldog" volt a csapatként elért eredmény miatt, de elismerte, hogy ehhez Räikkönen hibája is kellett. Bottas elmondta, taktikát váltottak a futam során, és reményét fejezte ki, hogy a következő versenyeken is topcsapathoz méltó eredményt érhetnek el. Hamarosan jelentkezünk bővebb összefoglalóval!