Vakon ugrik az időmérőbe az F1 Kanadában
2015. június 06. 15:46
Miután a Kanadai Nagydíj péntek délutáni szabadedzését az eső kurtította meg, a szombat délelőttit kétszer is meg kellett szakítani egy baleset illetve egy lerobbanás miatt, így a valós erőviszonyokra továbbra sem derült fény az időmérő előtt.
A leggyorsabbnak Nico Rosberg bizonyult a Mercedesszel, ő 0,573 másodpercet vert a 2. helyezettre, a ferraris Kimi Räikkönenre. Romain Grosjean viszont a keményebb keverékű gumikkal végzett mögöttük, és hozzá hasonlóan Felipe Massa, Sebastian Vettel, Pastor Maldonado, Nico Hülkenberg, Felipe Nasr, Jenson Button, Max Verstappen, valamint Fernando Alonso is azokkal érte el a legjobb idejét.
Ráadásul Vettel közben küszködött a rakoncátlankodó MGU-K-val, míg Lewis Hamilton állandóan elfékezte magát – a célegyenes végén és a hajtűben le is sodródott egyszer –, így nem tudott futni egyetlen tiszta kört sem, és szokatlan módon az utolsó helyen végzett.
A piros zászlók először, a 39. percben Nasr balesete miatt kerültek elő. A Sauber brazil versenyzője a hátsó egyenesben próbálta melegíteni a gumikat, de valószínűleg megfeledkezett róla, hogy bekapcsolta a DRS-t, mert miközben jobbra-balra rángatta a kormányt, az autója kitört, és keményen a jobb oldali falnak csapódott. A kár olyan súlyosnak tűnt, hogy az időmérőig valószínűleg nem lehet kijavítani.
Kihagyja a kvalifikációt Jenson Button is, aki alatt 5 perccel a leintés előtt állt meg a McLaren. A brit a rádión arra panaszkodott, hogy a motor elvesztette az erejét, és amint a csapat versenyigazgatója, Eric Boulluer elárulta, ki is kell cserélni, amire az időmérő előtt már nem lesz idejük. A sors iróniája, hogy Fernando Alonso autójában csak percekkel az edzés vége előtt fejezték be a motorcserét – ő mindössze 3 kört tudott megtenni a Button által előidézett megszakításig.
Max Verstappenre pedig 15 rajthelyes büntetés vár, mert Toro Rossójába a pénteki edzésnap után az 5. belsőégésű motort szerelték be, ezért 10 hellyel hátrébb sorolják a rajtrácson, és Monacóban már kapott egy 5 helyes büntetést a Romain Grosjeannal történt ütközés okozása miatt.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot mindenkinek! Miután a tegnap délutáni szabadedzés érdemben csak 35 percig tartott, Montrealban ma reggel napsütés fogadta a csapatokat, bár még mindig hűvös van: alig 12 fok. A hőmérséklet azonban várhatóan gyorsan emelkedni fog, és ma nem kell rossz időtől tartani.
Jó kérdés: valójában senki nem tudja. Egy mért körben a Mercedes megőrizte az előnyét, de az egyetlen hosszú etapon, amit teljesíteni tudtak az eső előtt, a frissített motorral Montrealba érkező Ferrari nagyon gyorsnak tűnt. Viszont az összesűrített programok miatt a szokásosnál is nagyobb volt az üzemanyagszintek körüli bizonytalanság. Az elemzésünk az esélyekről itt olvasható.
A McLarenbe épp a negyedik belsőégésű motort installálják - ez az utolsó a szezonban elvileg rendelkezésére álló keretből. Igaz, már eddig is biztosnak tűnt, hogy számolniuk kell rajtbüntetésekkel a megengedettnél több hajtáslánc-elem használata miatt. Button McLarenjében tegnap délelőtt a váltó ragadt 2-esbe, de azt a problémát gyorsan orvosolni tudták.
A Mercedes tegnap megint értelmetlenül kockáztatott, amikor a zuhéban kiküldte az autóit a rajtot gyakorolni, és Hamilton a víztükrön felúszva a gumifalban kötött ki. Nagy baj szerencsére nem történt, és ő sem borult ki különösebben az eset miatt; elismerte, hogy maga a kicsúszás az ő hibája volt.
A csapatok, akárcsak Monacóban, most igyekeznek majd bepótolni a tegnap délután elvesztegetett időt. A fékek hűtését és a gumik menedzselését tökéletesen be kell lőniük - túl hűvös van ahhoz, hogy a szuperlágy és lágy Pirellik könnyen bemelegedjenek. Ilyen szép idő van:
Maldonado hajtott ki elsőként a pályára, de máris heten kint vannak, egyelőre persze a lágy gumikon. A levegő pillanatnyilag 13, az aszfalt 28 fokos, és elég erős szél fúj.
1:24.212 alatt teljesíti, de Räikkönen 1:20.409-cel azonnal átvette tőle a vezetést. Button megint lelassult, de egyelőre a pályán maradt. Már négyen iratkoztak fel a tabellára.
A Sauber egyelőre nem vette át a Ferrari új motorját, bár cáfolták, hogy pénzük nem volt rá. A Mercedes is új motort hozott Kanadába, amit három csapatuk - a gyári, a Williams és a Lotus - be is szerelt az autójába, a Force India viszont nem. Max Verstappen Toro Rossójába pedig az 5. belsőégésű motort szerelték be tegnap este, úgyhogy a Grosjeannal való monacói ütközéséért kapott 5 rajthelyes büntetésére még kapni fog egy 10 rajthelyest is.
1:18.521-gyel megerősítette a helyét az élen, mögötte 0,308mp-s hátránnyal Kvjat, majd Ricciardo van. Vettel egyelőre a 4. helyen áll, miután az előbbi körében kisodródott. Eddig tizenketten tettek meg mért kört.
Az utolsó sikán betonhurkája repíti a levegőbe a Ferrariját egy elfékezés után - tegnap Hamilton járt ugyanígy. A következő körében viszont 1:17.543-mal átvette a vezetést, 1 tizedet verve Räikkönenre, aki szintén tovább gyorsult.
Alonsón kívül csak Hamilton és Rosberg nem járt a pályán eddig. Nem sietnek különösebben, holott most nemcsak az időmérőre, hanem a versenyre is készülni kellene a tegnapi időveszteség miatt. Közben Hülkenberg feltornázta magát a 3. helyre, Kvjat elé.
Kvjat a középső szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, amivel visszatornázta magát a 3. helyre. Az edzés első negyedórája után így állunk: Vettel, Räikkönen, Kvjat, Pérez, Hülkenberg, Verstappen, Ericsson, Ricciardo, Nasr, Button, Sainz, Merhi, Stevens. Másnak még nincs mért köre.
Amíg a motort cserélik a McLarenben. Verstappennel ellentétben neki nem kell büntetéssel számolnia.
Azt mondják neki, hogy ha a 13-as kanyart, vagyis az utolsó sikánt nem tudja bevenni, és nem ugrat át a sárga hurkán, akkor a bukótérben elhelyezett bóját balra kell megkerülnie - épp fordítva, mint ahogy eddig csinálta. Az előbb Maldonado és Verstappen is levágta a kanyart, de ők a helyes utat követték utána.
A pálya közepén abszolút legjobb részidőt ért el, csak 65 ezred a lemaradása Vetteltől. A 2. helyen Maldonado van, vagyis Räikkönent mindketten megelőzték. Merhi az első, aki megkapja a szuperlágy gumikat, és végre Rosberg is a pályán van.
Még mindig a lágy gumikon, mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futva 1:16.783-as eredményt ér el, 0,760 mp-t verve az eddig vezető Vettelre - viszont csak 0,270-et Bottasra, aki az imént szintén megelőzte a bokszban várakozó Ferrarit. Hamilton tavaly ilyenkor 1:15.610-zel volt a leggyorsabb.
A képen látható a bója, amit balról kell kikerülni - de csak annak, aki nem ugratott át a rázókő mögötti hurkán. Abból a szögből nem lehetne mögé kanyarodni.
A levegő továbbra is csak 13, az aszfalt 30 fokos. Alonsón kívül, akinek motort cserélnek az autójában, már mindenkinek van mért köre. Hamilton egyelőre csak a 18., miután az előbb a fehér csíkon elfékezte magát a hajtűnél.
Fél óra után, még a lágy gumikon: Rosberg, Bottas, Massa, Vettel, Maldonado, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, Kvjat, Pérez, Nasr, Verstappen.
"Még mindig gondjaim vannak, most valamiért elvesztettem a K-t" - jelenti a rádión. Ez rossz hír, mert kihat a brake-by-wire működésére is, ami Montrealban nem tréfa. Közben Hamilton nem tudott előrelépni a 19. helyről, mert nem volt tiszta köre, és most vissza is tért a bokszba inkább.
Egyelőre csak fél másodpercet javított a gyorsabb Pirellikkel - ez nem túl sok. Hamilton Mercedesének az alját vizsgálgatják a garázsban. Elképzelhető, hogy valamelyik kerékvetőn megsérült.
Igaz, csak 21 ezredet, még mindig a keményebb gumikon: 1:16.762-re Kvjat másodszorra már megkaparintotta a 2. helyet a szuperlágyakkal, de Grosjean most befért elé, pedig ő még mindig a lágyakat használja.
Hát, ez a kör honnan jött?! Egyetlen ezredet vert Rosbergre, szintén a keményebb Pirelliken még. A sorrend most Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Kvjat, Bottas, Massa, Vettel.
Felipe Nasr a hátsó egyenesben a gumikat melegítve rángatta az autóját, de hibázott, és keményen a falnak csapta a Sauberjét. Az autó jobb oldala durván összetört - ezt az időmérőig bajosan fogják megjavítani.
Az új motorral tegnap is a Ferrarik voltak a leggyorsabbak az egyenesben, és most is Vettel vezeti a listát - illetve vezette pár perccel ezelőtt, mert az előbb Grosjean 339 km/ó-val ment.
Kis híján pont a megnyitást találta el a falban. Azért az durva lett volna, ha a résen átcsusszan a Sauber.
Nasrt a pályakórházba vitték. Ránézésre nincs baja, csak a szenzor szerint akkora lehetett a becsapódás, hogy kötelező kivizsgálni.
A McLaren még nem fejezte be a motorcserét - ez nem épp ideális felkészülés az időmérőre. Végre szabad a pálya! Most jönnek a szuperlágy gumis időmérő-szimulációk.
Hamilton eddig csak 5 kört tett meg, úgyhogy van mit behoznia. Ő és Rosberg másodpercekig várakozott a bokszkijáratnál a szuperlágy gumikon, ez a hőmérsékletüknek biztos nem tett jót. És igen! Végre Alonso is megjelent a pályán a vadiúj Honda motorral.
Blokkolta az első kerekeit a célegyenes végén. Ez az edzés nem akar összejönni neki.
1:15.660-as kört fut a szuperlágy gumikon, mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt érve el. 0,573 mp-t vert Räikkönenre, aki szintén javított egyébként.
A 7-es kanyarban parkolta le a fal mellé, megint piros zászló... Pedig többen a leggyorsabb körükben jártak, köztük Hamilton és Vettel, aki az első mérés ponton csak pár ezreddel maradt el Rosbergtől, mielőtt el kellett vennie a gázt.
Hát, nem valószínű, vagy csak éppen. Továbbra sem derül fény a valódi erőviszonyokra...
Így javítottak a versenyzők a lágyról a szuperlágy gumikra váltva:
RAI 1:16.761 => 1:16.233
ROS 1:16.762 => 1:15.660
GRO 1:16.900 => 1:16.772
KVY 1:17.953 => 1:17.404 => 1:17.021
RIC 1:18.992 => 1:17.892
BOT 1:17.053 => 1:16.914
MER 1:22.040 => 1:20.231
Ebből nehéz következtetni a különbségre, de úgy 0,9-1,0 mp körül lehet.
A Sky szerint csak annyit mondott a rádión, hogy "le kell állítanom az autót! A motor teljesen elvesztette az erejét, mintha nem működne az ERS." Most visszaért a garázsba, és a mérnökével az adatokat tanulmányozzák.
Eric Boullier a Sky-nak megerősítette, hogy az ő McLarenjében is motort kell cserélni, amire az időmérő előtt már nincs idő. Pfff... Pech! Valószínűleg Nasr Sauberjét sem tudják majd időben kijavítani.
Rosberg és Räikkönen maradt az élen, de az eredmények a két piros zászló miatt inkonkluzívak. Köszönjük a figyelmet! Mindjárt jelentkezünk az összefoglalóval, 7-kor pedig kezdődik az időmérő.