Rosberg nyert, Alonso és Räikkönen megúszta a csúnya balesetet
2015. június 21. 13:49
Feleslegesen tartott a Mercedes a Ferrari versenytempójától az Osztrák Nagydíjon: az olasz istálló autói alapból sem jelentették veszélyt a kettős győzelmükre, ráadásul Sebastian Vettel kerékcseréjét elrontották, Kimi Räikkönen pedig már a nyitó körben kiesett egy ütközés következtében.
A finn Ferrarijának hátulja a 2-es kanyarnál kitört balra, eltalálva a rossz időben rossz helyen érkező Fernando Alonsót, majd felkente a McLarent a palánkra, és az egymásba gabalyodott autók épp egy kamera előtt álltak meg. Räikkönen és Alonso is sértetlenül kászálódott ki a roncsokból, egy kézfogás után együtt sétáltak el a baleset helyszínéről.
"Kipörögtek a kerekeim, amitől kitört az autóm fara. Furcsa, mert ott már nagy volt a sebesség" - nyilatkozta a finn, aki az egymást követő második versenyen pördült meg szokatlan módon. Azt nem említette, hogy valaki megpöccintette - ami a felvételek tanulsága szerint nem lett volna kizárt -, és Alonso sem beszélt ilyesmiről. "Szerencsénk volt, hogy nem találtam el a fejét. A visszajátszáson láttam, hogy a kerekeim a levegőbe emelkedtek, és elég közel voltam hozzá. Örülök, hogy mindketten jól vagyunk, de nagyon furcsa baleset volt."
A rajt döntött
Az ütközést követően öt és fél körre beküldték a Safety Cart, amely mögött nem az élről induló Lewis Hamilton, hanem Nico Rosberg vezette a mezőnyt, aki lerajtolta csapattársát a belső íven, és határozottan megvédte utána a pozíciót. Mindketten egyetértettek abban, hogy ez döntötte el a verseny kimenetelét.
"Nagyon boldog vagyok. A startom alapozta meg a versenyemet, és az 1. helyet sikerült megvédenem az utána következő kanyarokban. Elégedett voltam az autóval, és azzal, ahogy az előnyöm alakult Lewisszal szemben" - mondta Rosberg. Hamilton elismerte, hogy csapattársa "végig gyorsabb volt", és a rossz rajtjával sokat vesztett. "A kuplung nem úgy működött, ahogy kellett volna, amivel Barcelona óta küzdök."
Bár az utolsó körökben a gumik vibrációjára panaszkodott, Rosbergnek külön védőhálót jelentett, hogy Hamilton idejéhez hozzáírtak 5 másodpercet, amiért az egyetlen kerékcseréjét követően a bokszutca kijáratánál átlépte a fehér vonalat. Ez nem osztott-szorzott a végeredmény szempontjából, ugyanis egyszer sem került támadási közelségbe, a 3. helyezettől pedig nem kellett tartania.
Beszakadt a csavarmenet Vettel autóján
Sokáig Vettel követte Hamiltont - fokozatosan 10 másodpercre hízó hátránnyal -, de amikor a 36. körben betért egyetlen kerékcseréjére, sok időt vesztett a jobbhátsó kerékcsavar beszakadt menete miatt. Ezzel elpárolgott a Massa előtt kiépített mintegy 6 másodperces előnye, és 4 másodperccel a brazil mögé tért vissza a pályára.
Noha apránként lopta a távolságot, a táv végén DRS-sel sem talált utat a Williams mellett, így Massa megszerezte első idei dobogós helyezését. "Tudtam, hogy az utolsó körökre utol fog érni, mert körönként egy-két tizeddel gyorsabb volt nálam" - mondta a brazil. Vettel úgy vélte, ha "lényegesen tovább tart a verseny", talán meg tudta volna előzni riválisát. "Elkövetett néhány kisebb hibát, ám egyik sem volt komoly. Jól jött ki a kanyarokból, azt meg tudjuk, hogy a Williamst nagyon nehéz megelőzni, talán őket a legnehezebb az egész mezőnyben" - közölte a Sky Sports-cal.
Az 5. helyen Valtteri Bottas futott be, miután a 15. körben, a 2-es kanyarnál visszavette a rajtnál elfoglalt pozícióját az őt megelőző Max Verstappentől, és kétszer is áthámozta magát Nico Hülkenberg Force Indiáján, aki egy elévágással rövid időre még vissza tudott vágni. Végül 6. lett. "Elértük a maximumot, mert tudtuk, hogy nagyon nehéz lesz magunk mögött tartani a Williams" - közölte Hülkenberg.
Az előzések zöme a középmezőnyben történt
A középmezőnyben több elnyúló párharc is zajlott, és a kerékcserékig Felipe Nasr mögött alakult ki egy boly Carlos Sainz-cal, Sergio Pérezzel, Romain Grosjeannal és Pastor Maldonadóval. A két újonc azonban végül nem tudott pontot szerezni (Sainz büntetést kapott bokszutcai gyorshajtásért, majd ki kellett állnia műszaki hibával), és Maldonado ugrott előre a legtöbbet, egészen a 7. helyig lépkedve Verstappen megelőzésével.
"Kiváló stratégiát alkotott a csapat, köszönet érte. Az autó balansza is jó volt" - mondta. Ezzel arra utalt, hogy - Pérezhez és Daniel Ricciardóhoz hasonlóan - a lágy gumikon indult, és a futam második felére kapta meg a jobban tapadó szuperlágy keveréket, melyekkel ledolgozta 7 másodperc fölötti hátrányát Verstappentől, és nem sokkal a leintés előtt meg is előzte a célegyenes végén.
A maradék pontokon Pérez és a rajtrácson történő hátrasorolás ellenére tizedikként célba érő Ricciardo osztozott, és a Red Bullt irányító Christian Horner szerint az ausztrál a mexikóit is megelőzte volna, ha az 50. körben nem kell letöltenie egy öt másodperces büntetést a bokszban. A 10. helyet a 62. körben vette át Nasrtól. Danyiil Kvjat versenyének ellenben súlyosan ártott, hogy a rajtnál nekiment Péreznek, s bár kicserélték az orrkúpját, az egyéb sérülések miatt nem tudott mindent kihozni Red Bulljából.
Alonsón és Räikkönenen kívül a műszaki hibát szenvedő Will Stevens, Sainz és Grosjean sem jutott el a célig.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Osztrák Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! A tegnapi időmérőn mindkét Mercedes kicsúszott az utolsó körében, Hamilton mégis megszerezte a pole pozíciót Rosberg előtt. A második sorból Vettel és Massa rajtolhat, mögöttük meglepetésre Hülkenberg szerezte meg az 5. helyet. Az időmérőről részletesebben itt olvashatnak, a büntetések hozzáadásával megállapított valódi rajtrácsot pedig itt találják.
A sötét felhők azonban továbbra is ott vannak a pálya felett, egyáltalán nem kizárt, hogy a futam közben elered az eső. Nincs meleg, a levegő 14, az aszfalt 28 fokos.
A McLaren versenyzői fejenként 25, a Red Bullok pedig 10 rajthelyes büntetést kaptak az Osztrák Nagydíjra. Ezt Kvjat tudta teljes egészében letölteni az időmérő után, a többieket ezért a futamon is büntetik: Ricciardo 5 másodperces stop&boksz, Button 10 másodperces stop&go, Alonso pedig áthajtásos büntetést kap.
Úgy érzik, veszélyben lehet a győzelmük, mert a Ferrari versenytempóját jobbnak tartják. Vettel tegnap azt mondta, az időmérőn közelebb szeretett volna kerülni a Mercedesekhez, de a hosszú etapos tempójához ő is nagyobb reményeket fűz.
Maldonado, Pérez, Räikkönen és Ricciardo választották a keményebb abroncsokat, a többiek a szuperlágy keveréken kezdik meg a versenyt. A felhők továbbra is fenyegetnek, de egyelőre nem esik.
Mindenki rendben eljött a rajtrácsról, perceken belül kezdődik az Osztrák Nagydíj.
A német remekül kapta el a rajtot, és átugrotta a csapattársát. Vettel megtartotta a 3. helyet, mögöttük Massa, Hülkenberg, Verstappen, Bottas a sorrend.
Räikkönen és Alonso akadt össze a rajt után, a McLaren a Ferrari tetején kötött ki. Szerencsére mindketten sértetlenül szálltak ki az autóból, de a biztonsági autót a pályára kellett küldeni.
Máris 3 versenyzőnek kellett feladnia az Osztrák Nagydíjat, a Manor technikai probléma miatt esett ki. Továbbra is a Safety Car mögött halad a mezőny.
Nem a büntetését töltötte le, hanem lágy gumikra váltott. A stop&go büntetésére a csapat szerint akkor fog kiállni, ha a Safety Car elhagyta a pályát.
A visszajátszásból legalábbis úgy tűnt, ezért csúszott meg az autója, Alonsónak pedig már nem volt hová mennie. A törött autókat már elszállították, hamarosan újraindíthatják a mezőnyt.
Így halad a mezőny a Safety Car mögött: Rosberg, Hamilton, Vettel, Massa, Hülkenberg, Verstappen, Bottas, Nasr, Sainz, Grosjean.
Az élmezőnyben nem történt pozíciócsere, de Hülkenberg a Force Indiával keményen támadja Massát. Sainz és Grosjean összekoccantak, de a spanyol megtartotta a 9. helyet.
A Safety Car alatt ezt nem tehette meg. Visszatért a pályára, de feltűnően lassan halad - újabb probléma a McLarennél?
Ez a verseny is katasztrofálisan alakult a McLaren számára: Alonso balesete után most Button is feladata a versenyt, műszaki hiba miatt állt be a garázsba.
Már 2,4 másodperccel vezet Hamilton előtt. Lehet, hogy a brit egyelőre szándékosan marad le, hogy ne tegye tönkre a gumijait a csapattársa mögött. Vettel hátránya már Hamilton mögött is 3,6 másodperc.
Áthajtásos büntetést kapott, mert kiugrott a rajtnál. Már le is töltötte, az utolsó helyről eredhet a mezőny után.
A 2-es kanyarnál került a Toro Rosso elé, a 6. helyet vette el tőle. Grosjeant Pérezt támadja az utolsó pontszerző helyért, de szerinte "lehetetlen" megelőzni a Force Indiát.
Nem tudja tartani a tempót a Mercedesekkel, már 7,5 másodperc a lemaradása Rosberg mögött. A két Mercedes közül most Hamilton a gyorsabb, 1,8 másodpercre csökkentette a különbséget.
A csapat szólt neki, hogy változtasson a vezetési stílusán, mert az autója eleje megrongálódott. Az orosz jelenleg közvetlenül a csapattársa, Ricciardo mögött autózik a 14. helyen.
A két Lotus egymás mögött halad a 11-12. helyeken, és a venezuelai úgy véli, gyorsabb Grosjeannál. A francia továbbra is Pérezt üldözi, de nem tud elmenni a Force India mellett.
De csak néhány másodpercre, utána újra tudta indítani a Saubert. Közben Button nyilatkozik a Sky-nak, érthető módon rendkívül csalódott. Azt is sajnálja, hogy a McLaren új fejlesztéseivel versenyző Alonso nem jutott tovább az első néhány kanyarnál.
Az utóbbi körökben Grosjean, Nasr és Hülkenberg is kiállt kerékcserére. Mindannyian lágy gumikra váltottak.
A finn pár körrel ezelőtt megelőzte Hülkenberget, aki azonnal kiállt a bokszba. Bottas egy körrel később tett így, és csak a Force India mögé tudott visszatérni. Megpróbálta visszaelőzni, de Hülkenberg keményen védekezett, és megtartotta a 7. helyet.
5 másodperces büntetést kap, amiért túl gyorsan hajtott a bokszutcában. Verstappen közben megelőzte Kvjatot a 10. helyért. Az első négy helyezett - Rosberg, Hamilton, Vettel, Massa - még nem járt a bokszban.
Hamilton mögött már több mint 10 másodperc a hátránya, Massa pedig további 6 másodperces lemaradással követi őt. A pénteki edzéseken mutatott tempójuk alapján mindenki jobb teljesítményre számított a Ferraritól.
Az élmezőnyből elsőként állt ki a bokszba, ezzel Hamilton átvette a vezetést. Problémamentes kiállás után Rosberg a 4. helyen folytatja.
Ő is megkapta a lágy gumikat, és Rosberg mögé tért vissza a pályára. A német 2,6 másodperccel előzi meg a csapattársát.
A német Massa mögé esett vissza, miután nehezen tudták rögzíteni a jobbhátsó kerekét. A 4. helyen folytatja, 4,1 másodperces lemaradással a Williams mögött.
5 másodpercet fognak utólag hozzáadni az idejéhez, mert a bokszkijáratnál átlépte a fehér vonalat. Ez nem túl jó hír számára, hiszen most lassabb is Rosbergnél, 5,6 másodperccel halad mögötte.
A bokszkiállások után így áll a mezőny: Rosberg, Hamilton, Massa, Vettel, Bottas, Hülkenberg, Verstappen, Ricciardo, Maldonado, Nasr. Közülük Ricciardo még nem cserélt kereket.
A legutóbbi körben fél másodperccel futott jobb kört, és 3,6 másodpercre csökkentette a különbséget. Az élen Rosberg körről körre gyorsabb Hamiltonnál, már 6,7 másodperccel vezet.
Nasrt előzte meg a 10. helyért. Kvjat közben megkapta a szuperlágy gumikat, és Ericsson is a bokszban járt. Ricciardo még mindig azokat a lágy gumikat használja, amelyeken elrajtolt.
Azt mondja, kipörögtek a kerekei az első körben történt ütközés előtt, és kitört a Ferrari fara. Azt nem említette, hogy bárki meglökte volna.
A 3. helyért még láthatunk csatát, A Ferrari most 2,3 másodperccel halad a Williams mögött. Bottas nem fog beleszólni ebbe a küzdelembe, majdnem 20 másodperces lemaradással követi őket.
A mezőnyből utolsóként tett így. Megkapta a szuperlágy gumikat, és a 11. helyen tért vissza, Nasrt kell utolérnie az utolsó pontszerző helyért.
Hamilton az előző körben gyorsabb volt néhány tizeddel, de a német előnye még mindig 6,3 másodperc. Massa keményen hajt a dobogós helyezésért, 2 másodperccel autózik Vettel előtt.
Sokkal gyorsabb nála, ráadásul a szuperlágy gumikon autózik, ebből néhány körön belül előzés lehet. Ricciardo Nasr Sauberét érte utol.
A 3-as kanyarban a DRS segítségével került a Sauber elé, de utána lecsúszott az ívről, és Nasr egy pillanatra visszaelőzte. A 4-es kanyarban azonban újra a Red Bull került előrébb, és Ricciardo átvette a 10. helyet.
Már csak 8 tized köztük a különbség, a német a DRS-t is használhatja. Rosberg továbbra is kényelmes, több mint 5 másodperces előnnyel vezet, ráadásul Hamilton idejéhez további 5 másodpercet hozzáadnak a befutó után. A 2. helyét ez nem veszélyezteti, Massa 16 másodperces lemaradással követi őt.
Vettel szorosan Massa mögött halad, de egyelőre nem támadja. Egyelőre Maldonado sem bír Verstappennel, az újonc remekül védi a 7. helyét.
Szemcsésednek az első gumijai, és idegesen kérdezi a rádión, hogy lehet-e ebből problémája az utolsó körökben. A Mercedes próbálja nyugtatni, szerintük nem lesz gond. Rosberg mindenesetre nagyon lelassult, már csak 3 másodperc az előnye.
A venezuelai majdnem elvesztette az uralmát a Lotus felett a célegyenesben, majd Verstappen blokkolta a kerekeit az első kanyarban, és maga elé engedte Maldonadót. Utána arra panaszkodott, hogy teljesen elfogytak az abroncsai.
Az utolsó körben járunk, és úgy tűnik, Vettel nem állhat fel a dobogóra. A gumikkal küszködő Rosberg jó úton halad a győzelem felé.
A célba érésnél 3,8 másodperc volt az előnye Hamilton előtt, de az 5 másodperc hozzáadása után ez 8,8 másodpercre változott. Massa megtartotta a 3. helyet, idei első dobogós helyét szerezte meg. A további sorrend: Vettel, Bottas, Hülkenberg, Maldonado, Verstappen, Pérez, Ricciardo.
A német idei 3. győzelmét aratta, és ezzel Niki Lauda dicséretét is kiérdemelte: szerinte Rosberg "kiemelkedő" teljesítményt nyújtott, és "tökéletes győzelmet aratott." A világbajnokság is szorosabb lett, Hamilton már csak 10 ponttal vezet a csapattársa előtt. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a részletes eredménylistával és az összefoglalóval.