Hamiltoné a pole, Vettel Ferrarijában elromlott a turbó
2015. június 06. 18:45
Érinthetetlenek voltak a Mercedesek a Kanadai Nagydíj időmérő edzésén. Lewis Hamilton a csapattársát is meggyőző előnnyel, bő 3 tizedmásodperccel győzte le, Kimi Räikkönen pedig egy pillanatig sem tudta megizzasztani az Ezüstnyilakat. A Ferrari kénytelen volt a Mercedes motoroknak köszönhetően kifejezetten erős Valtteri Bottasszal és a Lotus két pilótájával megküzdeni a 3. rajtkockáért.
Műszaki hibák tizedelték meg az esélyesek sorát, hiszen Sebastian Vettel és Felipe Massa már a Q1-ben kiesett, mindketten az erőforrással bajlódtak. Bár csökkentett módban megpróbáltak továbbjutni, csak a két Manort és az edzésen motorhiba miatt el sem induló Jenson Buttont tudták megelőzni. Vettel és Massa végül a 16-17. helyen zártak, és Max Verstappen rajtbüntetései miatt is csak egy helyet fognak nyerni a holnapi indulásnál.
A holland pilóta csapattársához hasonlóan ezúttal nem jutott be a Q3-ba. Carlos Sainz a 11., ő pedig a 12. helyen esett ki, így Verstappennek az utolsó rajthely mellett egy ötmásodperces büntetéssel is számolnia kell a monacói ütközés és a motorcsere miatt. Hasonlóan kellemetlenül alakult az edzés a McLaren számára is: Fernando Alonso a Q2-ben simán kiesett, hiába hozott a Honda frissített erőforrást Kanadába.
A Mercedes ügyfélcsapatai viszont szárnyaltak. Sokáig úgy tűnt, Romain Grosjean ismét az élmezőnyhöz csatlakozhat, hiszen ő volt a leggyorsabb a Q2-ben. Végül az utolsó körében kikapott Bottastól, és Räikkönent is csak megszorítani tudta, de Pastor Maldonado 6. helyével együtt a Lotus így is régen látott jó teljesítményt nyújtott.
A Mercedesnek nincs oka az elégedetlenségre, bár Nico Rosberg vacaknak nevezte utolsó körét. Niki Lauda viszont a Sky Sportsnak kijelentette, hogy minden olajozottan működött az Ezüstnyilaknál, így a 44-es rajtszámmal versenyző Hamilton éppen a 44. pole pozícióját ünnepelheti.
Ugyanez nem mondható el a Ferrariról, ahol csalódást okozott az új erőforrás. Sebastian Vettel - akinek a motorja valószínűleg az MGU-H elektronikus vezérlésének hibája miatt veszített a teljesítményéből - bosszúsan vette tudomásul, hogy holnap csak a középmezőnyből indulhat.
Räikkönen ugyanakkor a 2013-as Kínai Nagydíj óta a legjobb időmérős eredményét érte el, így holnap a dobogóra is esélyes lehet. Rob Smedley, a Williams vezető versenymérnöke azonban az edzés után kijelentette, hogy Valtteri Bottas is támadni fog a grove-i istálló idei első dobogós helyéért, amit szombat este is simán elérhetőnek tartottak, de nem alakultak a terveik szerint az események.
Bár az időmérő edzésen csak Pastor Maldonado megpördülése nevezhető említésre méltó vezetői hibának, a Kanadában megszokott kaotikus versenyek sorozata vasárnap is folytatódhat, hiszen Vettel, Massa és Verstappen is mindent meg fog tenni az előretörés, és legalább a 8-9. helyről rajtoló Danyiil Kvjat-Daniel Ricciardo páros Red Bulljainak megelőzése érdekében.
Az élmezőnyben természetesen ezúttal is Lewis Hamilton és Nico Rosberg csatázhat majd a győzelemért, mögöttük viszont kérdéses hogy Räikkönen ismét dobogóra állhat-e, vagy valamelyik a Mercedes motort használó ellenfelek közül valaki megelőzi. Akár a két Lotus, sőt váratlan esetben talán valamelyik Force India is megnehezítheti a dolgát.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép estét! Izgalmas időmérő vár ránk Kanadában, miután a péntek délutáni szabadedzését 35 perc utál elmosta az eső, a ma délelőtti utolsó edzést pedig kétszer meg kellett szakítani, így sokan nem is tudtak futni igazán gyors kört. Hamilton rendszeresen elfékezte magát, és csak utolsó lett.
A Sky Sports felvezető műsorában kérdezték tőle, hogy hol a legszebbek a lányok a rajtrácson. Magyarország jutott először az eszébe.
Lewis Hamilton a jelenlegi mezőny messze legsikeresebb tagja a montreali vasárnapokon, tavaly viszont Nico Rosberg szerezte meg a pole pozíciót. A német egy ideig a futamon is őrizte az első helyet, majd Hamilton a bokszban megelőzte, de nem sokkal később mindkettejüknek műszaki hibái adódtak. Hamilton kiesett, Rosberg az élete első futamgyőzelmét arató Daniel Ricciardo mögött 2. lett.
1967 óta a McLaren szerezte a legtöbb pole pozíciót Montrealban, 11 elsőségük mögött a Williams következik 8-cal, a Ferrari pedig 6-tal. Ma csoda lenne, ha Fernando Alonso pole-ba kerülne, hiszen a harmadik szabadedzés előtt cseréltek motort az autójában, eddig összesen három kört ment vele, Jenson Button pedig részt sem vehet az időmérőn, ERS hiba miatt.
1967 óta a McLaren szerezte a legtöbb pole pozíciót Montrealban, 11 elsőségük mögött a Williams következik 8-cal, a Ferrari pedig 6-tal. Ma csoda lenne, ha Fernando Alonso pole-ba kerülne, hiszen a harmadik szabadedzés előtt cseréltek motort az autójában, eddig összesen három kört ment vele, Jenson Button pedig részt sem vehet az időmérőn, ERS hiba miatt.
Fellélegezhet a Q1-ben gyakran kieső versenyzők egy része, hiszen ERS hiba miatt Jenson Button biztosan távol marad az időmérőtől. Felipe Nasr sorsa is kérdéses volt, de a Sky Sports legfrissebb információi szerint a szerelők meg tudják javítani a harmadik szabadedzésen összetört autóját, így elindulhat a Q1-ben. Max Verstappen is mehet, de összesen 15 rajthelyes büntetése miatt szinte biztosan az utolsóként rangsorolják.
Bár a harmadik szabadedzésen a Ferrarit vezető Sebastian Vettel érte el a legnagyobb csúcssebességet, a Mercedes erőforrásokat használó Williams, Lotus és Force India a szokásosnál is versenyképesebb lehet, ami rossz hír a Red Bullnak, a Toro Rossónak, és a Saubernek, ami nem kapta meg a Ferrari erősebb motorváltozatát. Ugyanez a helyzet a Force Indiánál is, rossz nyelvek szerint egyik istálló sem engedhette meg magának a többlet költségeket, de ezt a Sauber tagadta.
Az ideálisnál hűvösebb van Montrealban, ami nem tesz jót a gumiknak, de a pálya a napsütésnek köszönhetően már 42 fokosra melegedett. Várhatóan így is több felvezető körre is szükség lehet, mire elérik üzemi hőfokukat. A hőmérsékletek a fékek szempontjából is fontosak, ezeket is fel kell melegíteni a felvezető körök során, utána viszont igen komoly megterhelés éri őket. Vezetői hibák, elfékezések és megcsúszások is várhatók, döntő pillanatokban is.
A brazil pilóta viszont már sisakban áll az autója mellett. Az edzés elejét lekési, de várhatóan még a Q1-ben elkészül a Sauber. Jenson Button közben utcai ruhában beszélget a McLaren motorhome-jában.
Kezdődik a Q1, Fernando Alonso állt fel először a bokszutca végére, de Lewis Hamilton az első, aki ténylegesen ki is hajtott az aszfaltcsíkra.
Sorra hagyják el a bokszot a versenyzők, és hajtanak ki a napsütéses pályára. Alonso még lassítani is kénytelen, hogy legyen helye megkezdeni gyorskörét.
VIszont Daniel Ricciardo rögtön gyorsabb volt nála, sőt később Alonso is jobb köridőt ért el. Pérez első fékei láthatóan túlmelegedtek már egy felvezető kör után is.
Probléma adódott az MGU-H-val a Ferrarin, ezért visszatért a bokszba. Közben Hamilton a leggyorsabb 1:16.395-tel, mögötte Rosberg 1:17.090-nel, Räikkönen nem sokkl később már 2. helyre lépett elő.
Hamilton 1:15.979-nél tart, Rosberg 1:16.002-nél, mindketten a lágy abroncsokon mennek. Mögöttük Räikkönen, Bottas, Grosjean, Ericsson, Ricciardo, Hülkenberg és Sainz következik.
A brazil autóját összerakják, a németét valószínűleg éppen szétszedik. Hamilton tovább faragta a legjobb időt 1:15.895-re. Maldonado megpördült a 2-es kanyarban, és a forgalommal szembe indult el, miután a pályabírók visszatolták.
Räikkönen továbbra is tartja a 3. helyet, Vettel az autóban ül, és úgy tűnik, van esély arra, hogy visszatér.
A brazil pilóta a 14. helyen kezdte meg a Q1-et. A Sky Sports szerint Vettelnél komolyabb problémák vannak az akkumulátorok töltésével.
Egyelőre a 16. Felipe Massa is kiesők között van, mögötte Stevens, Merhi, Vettel és az időmérőtől távol maradó Button búcsúzhat a Q1-ben.
Elvétette a féktávot, és a menekülőútra sem tudott kihajtani, így kénytelen volt átugratni az idén elhelyezett lassító bordákon. Hamilton a bokszban kiszállt az autóból, de nem tudni, hogy gondja van-e. Vettel egyre közeebb a kieséshez.
Bő 2 perce van továbbjutni a Q2-be, a Sky Sports szerint nem szól szépen a Ferrari motorja. Valószínűleg Massának is gondjai vannak, ezért áll továbbra is kieső helyen.
Van még egy köre, de első gyorsköre alatt nem tudott eleget javítani. Felipe Massa szintén motorhibával küszködik, rádión kiabálta, hogy nincs elég erő mögötte. Vissza is állt a bokszba, kiesett.
Csak a 16. legjobb időt tudta futni motorhibákkal küszködve, hasonló okokból Felipe Massa csak a 17. lett, mögöttük Merhi, Stevens és Button zárja a sort. Az új Ferrari erőforrás dicstelenül mutatkozott be.
A Lotus francia pilótája 1:15.833-mal még a két gyári Mercedest, Rosberget és Hamiltont is megelőzte. A 4. Maldonado lett Hülkenberg előtt, Räikkönen csak a 6. helyet érte el Verstappen, Ricciardo, Kvjat és Bottas előtt.
A McLaren spanyol pilótája új motorral is csak a 15. lett, ráadásul három erős ellenfele, Sebastian Vettel, Felipe Massa és Jenson Button is technikai problémák miatt mögé szorult. A Honda továbbra sem találja a javulás útját.
Káromkodva nyugtázta a rádión, hogy kiesett, és leszegett fejjel, de levett sisakkal baktat a bokszutcában. Nehéz dolga lesz holnap. Nasr az első a pályán a Q2-ben.
Pontos nézőszámaink nincsenek, de a közvetítés képe alapján teltház lehet Montrealban. A világ más tájain egyre ritkábban látni ilyet.
1:17.107-et futott a Sauber versenyzője, de Verstappen rögtön 1:16.6-tal eléugrik, majd jön a két Lotus Grosjean és Maldonado sorrendben.
A filmsztár a McLaren vendégszeretetét élvezi a csapat felsővezetése körében. Jó kedvük van, pedig a csapatnál nincs sok ok az örömre.
A francia ismét futott egy 1:15.916-ot, amit Kimi Räikkönen gyorsan 1:15.6-ra javított, de Grosjean így is jó lehet akár a 2. sorba is. Ez persze csak a Q3-ban dőlhet el, ahova gyakorlatilag már tovább is jutott.
A Mercedes ügyfélcsapatai a várakozások szerint úgy tűnik, még a Ferrarit is meglephetik, Sebastian Vettelnek pedig biztosan problémát fognak okozni. A Williams egyelőre kissé beleszürkül a mezőnybe.
Letaglózó körökkel Hamilton és Rosberg áll az élre. A brit 1:14.661-et, a német 1:14.673-at futott, külön versenyt futnak a pole pozícióért.
Eddig nem villogtak a Williamsek, Massa motorhiba miatt már ki is esett, de Valtteri Bottas 1:15.506-tal feljött a 3. helyre, és jelzi, hogy vele is számolni kell a dobogós helyekért zajló csatában.
A német kérdőre vonta mérnökét, hogy miért nem mennek ki a pályára - nem mintha szüksége lenne rá -, de azt a választ kapta, hogy megspórolnak egy szett gumit. A tavalyi pole pozíciót elérő pilóta jelenleg Hamilton mögött a 2. helyezett.
Új szett gumival próbálkozik a francia, 1:15.187-es ideje az ideiglenes 3. helyet éri számára. Ez egyelőre csak jelképes, a lényeg pár perc múlva a Q3-ban történik. Nasr közben látványosan átugratta a sikán rázókövét.
Grosjeannal viszont nem tudott mit kezdeni, továbbra is csak a 4. helyen áll a Ferrarival. Vége a Q2-nek.
Sainz, Verstappen, Ericsson, Alonso és Nasr búcsúzik a Q2-ben, ezzel egyértelművé vált, hogy a holland tinédzser a futamon is számíthat tízmásodperces időbüntetésre.
Hamilton, Rosberg, Grosjean, Räikkönen, Bottas, Maldonado, Hülkenberg, Kvjat, Pérez és Ricciardo az első 10 sorrendje. Közöttük dől el az első öt rajtsor kockáinak sorsa.
A brazil a 6. sebességi fokozatba sem tudott felváltani, Vettel sem tudta teljesen kihasználni erőforrása teljesítményét. A német reméli, hogy holnapra elháríthatják a hibát, bőven spórolt elég gumit vasárnapra. (Sky Sports)
Nüanszok dönthetnek a két Mercedes pilóta között. A pole pozíció Kanadában nem elengedhetetlen a győzelemhez, de mindketten presztízskérdést csinálnak abból, ki indulhat az élről.
A Force India pilótája magányosan kezdi meg a Q3-at, jó nagy szünetet hagyva követi csak Kimi Räikkönen.
A két Mercedest elválasztó 2 ezredmásodperc a Q2-ben 8,8 cm távolságnak felel meg Montrealban. Az Ezüstnyilak vasárnap továbbra is két kiállást terveznek. (Sky Sports)
A finn 1:15.126-ot ért el elsőre, mögötte Maldonado, Bottas, Hülkenberg, Pérez és Hamilton, aki második gyorskörében már a legjobb szektoridővel kezdett.
Az első mért körök után Hamilton vezet 1:14.393-mal, Rosberg "csak" 1:14.702-t tudott, Räikkönen még mindig képtelen áttörni az 1:15.1-et.
A francia a 4. helyen kezd, Rosberg a hátsó tapadás hiányára panaszkodik, de mérnöke szerint ez volt a legrosszabb gumiszettje, így a következő alkalommal valószínűleg ő is gyorsulni fog még.
Grosjean és Maldonado a 4-5. helyeken állnak, mögöttük szintén Mercedes motorral Valtteri Bottas és Nico Hülkenberg következik. A francia egyelőre a legjobb olyan pilóta, aki nem gyári csapatnál versenyez. Räikkönen ismét kihajtott a bokszból.
Ebből adódóan az első mért köre a lassabb lehet a magasabb üzemanyagszint miatt. Közben furcsa házi verseny alakult ki a Lotusnál: pontosan egyszerre engedték ki két pilótájukat a bokszból, akik csak a pályán tudták rendezni, hogy melyikük is haladhat előrébb. Végül Grosjean engedett.
1:15.014-re faragta idejét, de továbbra is csak a 3. helyen áll. Vajon a Lotusok meglepik a Ferrarit?
1:14.393 maradt a leggyorsabb ideje, Rosberg sem tudott javítani utolsó körében. Räikkönen megszakította utolsó körét, maradt a 3. Bottas előtt, aki az utolsó pillanatban megelőzte Grosjeant. Mögötte Maldonado, Hülkenberg, Kvjat, Ricciardo és Pérez következik.