A Magyar Nagydíjon minden megtörtént, ami megtörténhetett
2015. július 26. 13:54
Jókor vonul nyári szünetre a Forma-1 mezőnye, a 30. Magyar Nagydíj után ugyanis bőven lesz mit megemészteni: ez volt a legfordulatosabb verseny a Hungaroringen napsütéses időben, amelyen a Ferrari pohara csak félig lehet üres Sebastian Vettel sikerével, mivel Kimi Räikkönen elbukta a 2. helyet a motorgenerátor meghibásodása miatt, a Mercedesnél pedig
Lewis Hamilton úgy növelte előnyét a tabellán, hogy néhány körrel a leintés előtt még a pontszerzésről is lemondott,
és úgy tűnt, az éllovas pozíciót is elbukja Nico Rosberggel szemben.
"Nehéz, de nagyszerű volt vezetni az autót. Köszönöm a csapatnak, hogy a pénteki nap után felzárkóztunk" - nyilatkozta a Hungaroringen először nyerő Vettel, a múlt héten elhunyt, a Ferrari utánpótlásprogramjában részt vevő Jules Bianchi emléke előtt tisztelegve. "Nagyon nehéz hetünk volt, mindnyájunkat megviselt. A győzelmet neki ajánljuk. Tudtuk, hogy előbb-utóbb ennek a csapatnak a tagja lett volna."
Az alapot a Ferrarik csodálatos rajtja szolgáltatta az izgalmakhoz. Sebastian Vettel lemásolta Felipe Massa 2008-as itteni nyitását, a külső íven agresszívan támadva vágott az élre, a 2-es kanyarnál pedig a belső ívre kerülve Kimi Räikkönen is mindkét Mercedest maga mögé utasította, amelyek közül ekkor már Nico Rosbergé tartott előrébb. A Mercedesek zsinórban a második versenyen vesztették el az első két helyet a rajtnál, Lewis Hamilton ráadásul még hátrébb, a 10. helyig zuhant, amikor a sikánnál csapattársát támadva kicsúszott a kavicságyba.
A Ferrari kettős győzelmet érdemelt volna a nyers tempója alapján, mert az előző napoknál körülbelül 10 fokkal hűvösebb körülmények között Vettel és Räikkönen simán elhúzott Rosbergtől. Az első kerékcserékig 10, illetve 7 másodpercre szakították le a németet, aki ekkor átváltott a közepes keverékre, abban bízva, hogy a középső etapban tovább hízó hátrányát a táv végén lefaraghatja.
A Safety Car megkavarta a paklit
Az élet, pontosabban Nico Hülkenberg balesete azonban átírta a forgatókönyvet. A Force India pilótája kiválóan rajtolt, az első kör végén már 6. volt, majd megelőzte Danyiil Kvjatot, és jó úton haladt a pontszerzés felé, amíg a 42. körben a célegyenes végén érthetetlenül le nem szakadt az első légterelője. Irányíthatatlan autójával nekicsapódott a gumifalnak, és bár neki nem esett baja, a szárnydarabok eltakarításának idejére pályára kellett küldeni a Safety Cart. (Először csak a virtuális verzióját rendelte el a versenyirányítás.)
Ez már a második aggasztó szerkezeti hiba volt a Force Indiánál a hétvégén,
– pénteken Sergio Pérez borult fel a sérült futómű miatt, akit Hülkenberg balesetét követően nem is engedtek tovább vezetni. Pénteken Räikkönennek is volt egy furcsa szárnyleszakadása.
Az összerántott mezőny lényegében új versenynek vágott neki, a sorrend ekkor Vettel, Raikkönen, Rosberg, Hamilton, Daniel Ricciardo volt az élen. Räikkönen azonban hamar kiszállt a játszmából, mert elromlott a kinetikus motorgenerátora, és miután könnyű prédává vált, a Ferrari kihívta a garázsba. A csapat egyébként öt év és egy nap, a 2010-es Német Nagydíj után arathatott volna újra kettős győzelmet.
Vettel innentől folyamatos nyomás alatt állt, de megköszönheti Ricciardónak, hogy eltakarította mögüle mindkét Mercedest és saját Red Bullját: az újraindításnál Hamiltonnal csatázott, ami során a Mercedes első szárnya megsérült, a 64. körben pedig egy kamikaze manőver eredményeként ugyanezt tette saját légterelőjével, Rosbergnek pedig defektet okozott.
Szerintem az enyém volt a kanyar. Én fordultam el az ideális íven,
míg ő túl későn fékezett, egyenesen továbbment, majd nem húzta vissza az első szárnyát” - mondta Rosberg a célegyenes végi ütközésről.
A tavaly is nagyot hajrázó, a lágy gumik előnyét élvező Ricciardo másképp látta: "Messziről estem be, mert az egyenesekben nem elég jó a végsebességünk. Megvolt a tempónk a győzelemhez, mert Seb nem szakadt el tőlünk annyira, és azt hittem, meg tudom őt is csípni, ha megelőzöm Nicót. Miközben fogytak a körök, észrevettem egy kis rést. Ott még minden rendben volt, de a kijáratnál Nico keresztbe vágott."
A sportfelügyelők – akik összesen kilenc büntetést szabtak ki a futam során – vizsgálták az esetet, de nem marasztalták el egyiküket sem. Rosberg húzta a rövidebbet, mert a kerékcserével Hamilton mögé esett, és végül csak 8. lett, miközben Ricciardo megúszta egy pozíció elvesztésével.
A Magyar Nagydíjon kiszabott büntetések
Büntetett versenyző | Büntetés formája | Büntetés oka |
Massa | +5 másodperc | rosszul állt be a rajtkockába |
Grosjean | +5 másodperc | veszélyes kiengedés |
Maldonado | bokszutcán áthajtás | ütközés Pérezzel |
Maldonado | bokszutcán áthajtás | bokszutcai gyorshajtás |
Räikkönen | +5 másodperc | bokszutcai gyorshajtás |
Verstappen | bokszutcán áthajtás | gyorshajtás Safety Car mögött |
Hamilton | bokszutcán áthajtás | ütközés Ricciardóval |
Maldonado | +10 másodperc | előzés Safety Car mögött |
Kvjat | +10 másodperc | előnyszerzés pályaelhagyással |
A Red Bullnál majdnem feladták
Az eddig szenvedő Red Bull idei legjobb versenyét futotta, mindkét pilótája felállhatott a dobogóra, Danyiil Kvjat az F1-es karrierje során először. "Az első kanyar után azt hittem, lőttek a versenyemnek, mert egy hatalmas elfékezett folt alakult ki az egyik abroncson. A csapat viszont szólt, hogy nyomjam tovább keményen a gázt" - közölte az orosz.
Ma megtanultam, mit jelent az, hogy soha ne adjuk fel.”
Ricciardo hasonlóan érzett, mert a Mercedeseken kívül Valtteri Bottas Williamsével is összeakaszkodott, rögtön a legelső kanyarban. "Szívósak voltunk ma, mindent kiadtam magamból" - vélte. A futam elején egyébként Ricciardo úgy került a később büntetést kapó Kvjat elé, hogy a Red Bull rádión ráparancsolt az oroszra, hogy engedje el a jobb tempót diktáló csapattársat.
Az energiaitalosok örömét növeli, hogy a 4. helyen Max Verstappen futott be a Toro Rossóval, aki
el sem hitte, hogy a nagy kavarodásban ennyire előrejött,
pláne úgy, hogy gyorshajtás miatt ő is kapott büntetést. "Amikor a mérnököm említette a rádión a helyezésem, lövésem sem volt, hogyan alakult így" - ismerte el. Carlos Sainz is gyarapíthatta volna pontjai számát, de néhány körrel a cél előtt műszaki hiba sújtotta.
Hamilton fel-le liftezett
Hamilton elkeseredetten kért elnézést a csapattól, amikor az 57. körben, a 13. helyen haladva kilátástalannak érezte a pontszerzést, és úgy tűnt, Rosberg átveszi tőle a vezetést az összetett tabellán. A katasztrofális nyitókör, a Ricciardóval történt ütközés, az ezért járó büntetés és a szárnycsere ellenére mégis rámosolygott a szerencse, és 17-ről 21 pontra növelte előnyét csapattársa előtt. "Szörnyű napom volt, de hálás vagyok a csapatnak, hogy legalább néhány pontot szereztem" - nyilatkozta megkönnyebbülve.
A brit a táv első felében megelőzte Felipe Massát és Sergio Pérezt, a bokszkiállása után pedig igencsak kicentizve befért Bottas elé, akitől azelőtt 9 másodperccel volt lemaradva. A 29. körben áthámozta magát Ricciardón, elfoglalva a 4. helyet, és a Safety Car beküldésével hiába kapott új esélyt, a visszatámadó Red Bull elleni manővere miatt összességében rengeteg időt vesztett. A táv végén nagyot kellett hajráznia, hogy több vetélytársat bedarálva a 6. helyen érjen célba.
Fernando Alonsót viszont nem tudta megelőzni, aki egy defekt ellenére a McLaren-Honda idei legjobb eredményét szállította, és nem mellesleg Jenson Button szintén pontot szerzett. A maradék pontokból a Lotusnak és a Saubernek egyaránt jutott, a felcsipegetésükből azonban kimaradt a pocsék napot záró Williams: Felipe Massa elmerült a középmezőnyben az első bokszkiállása után, amelynél egy 5 másodperces büntetést is le kellett töltenie, amiért a tervezett első rajtnál nem jól állt be a rajtkockába, míg Bottasnak az tett keresztbe, hogy Verstappen kilyukasztotta az egyik abroncsát, miközben a küszködő Hamiltont kerülgették.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat! A következő órákban a Magyar Nagydíjról élőben tudósításunk. Hamarosan elrajtol a mezőny a Hungaroringen, az első sort természetesen a két Mercedes foglalhatja el. A rekordszámú, 5. győzelmére hajtó Hamilton óriási előnnyel szerezte meg a pole-t, mellőle csapattársa indulhat. A második sort Vettel és Ricciardo foglalhatja el.
Az elmúlt napokban 30 fok felett volt a levegő hőmérséklete, most viszont csak 22, és erős szél fúj. Az aszfalt hőmérséklete 38 fokos, körülbelül 15 fokkal kevesebb, mint tegnap.
A mezőny összekapaszkodva, egy kört alkotva felállt a rajtrács elejére, a múlt pénteken elhunyt Jules Bianchi családja is ott van közöttük. A lelátókon a rajongók is néma csendben állnak Bianchi tiszteletére.
A többiek a gyorsabb lágy keveréket választották. A Pirelli szerint a kétkiállásos taktika lesz a leggyorsabb, de nem tartják kizártnak, hogy a rövid bokszutca miatt változatos stratégiákat láthatunk.
Mindenki rendben eljött a rajtrácsról, perceken belül megkezdődik a 30. Magyar Nagydíj. A rajt kulcsfontosságú lehet, hiszen ezen a pályán nagyon nehéz előzni.
Massa rosszul foglalta el a helyét a rajtrácson, ezért nem tudott időben elrajtolni a mezőny. Még egy kört tesznek meg lassú tempóban, a brazilt vizsgálják a sportfelügyelők.
Akárcsak Silverstone-ban, a Mercedesek a Hungaroringen is elrontották a rajtot: Vettel az élre állt, és néhány kanyar után Räikkönen is elvette a 2. helyet a Hamiltonnál jobban rajtoló Rosbergtől. A címvédő a 4. helyre esett vissza a rajt után.
A sikánnál hajtott ki a kavicságyba, miután Rosberggel csatázott. Több pozíciót veszített, csak a 10. helyen tudja folytatni a versenyt. A rádión arra panaszkodik, hogy Rosberg leszorította őt a pályáról.
A 11. rajtkockából indult, és már az 5. helyen áll. Ricciardo viszont visszaesett a tülekedésben, csak a 7. helyen áll. A sorrend a rajt után: Vettel, Räikkönen, Rosberg, Bottas, Hülkenberg, Kvjat, Ricciardo, Pérez, Massa, Hamilton.
Öt másodperces büntetést kell letöltenie az első bokszkiállásánál, amiért rosszul állt fel a rajtrácsra. Ricciardo közben arra panaszkodik, hogy az előtte haladó Kvjat nagyon küszködik az autójával, de nem tudja megelőzni.
Megkérték Kvjatot, hogy ne tartsa fel tovább Ricciardót, aki gyorsabb is tudna lenni. Az orosz egyelőre nem adta át csapattársának a 6. helyet. Hülkenberg közben közelít Bottashoz a Force Indiával, csak 1,8 másodperc köztük a különbség.
Räikkönen 2 másodperces lemaradással követi őt, Rosberg pedig meglepetésre nem tud közel kerülni hozzájuk, 2,8 másodperccel követi a finnt. Hamilton egyébként a rádióban azt mondta, az zavarta meg a kicsúszásánál, hogy Rosberg kétszer is irányt változtatott előtte a sikán féktávjánál.
Az ausztrál most Hülkenberg nyomába eredhet, láthatóan gyorsabb is nála. Hamilton pedig Massát előzte meg az első kanyarban egy kemény csata után. Úgy tűnt, a Williams és a Mercedes hátsó kereke össze is ért. Hamilton ezzel feljött a 9. helyre, Pérezt üldözi.
A legutóbbi körében 1 másodperccel lassabb volt Vettelnél, aki mögött már 7,2 másodperc a lemaradása. Räikkönen hasonló időket fut, mint a csapattársa, körök óta 2 másodperc körüli a köztük lévő különbség.
Hülkenberget és Bottast is megelőzte, most szerezte vissza azt a pozíciót, amelyet a rajtnál elveszített. A Williams már várja az egyik versenyzőjét kerékcserére.
Bottas volt az első, aki kiállt a bokszba, majd egy körrel később Massa is követte őt. Kereket cserélt Verstappen, Button, Grosjean és Nasr is.
Vettel, Räikkönen, Rosberg, Ricciardo és Hamilton még nem cserélt kereket. Rosberg lemaradása már majdnem 10 másodperc Vettel mögött, Hamilton viszont gyors köröket fut.
Az 1-es kanyarban próbálta megelőzni a Lotust, de az eltalálta a Force India hátulját a kanyar kijáratánál. Pérez autója a levegőbe emelkedett, majd kipördült, de folytatni tudja a versenyt.
Előbb Hamilton, majd Rosberg állt ki kerékcserére. Eltérő a taktikájuk: a brit egy újabb szett lágy gumit kapott, a német közepesekre váltott. Ahogy várható volt, Rosbergék valószínűleg átváltottak egykiállásos taktikára.
Mindketten lágy gumikat kaptak, tehát egyszer még mindenképpen ki kell jönniük a bokszba. Hamilton közben Ricciardót támadja a 4. helyért. Valószínűleg nem lesz nehéz dolga, mert a Red Bullon közepes keverékű abroncsok vannak.
A bokszkiállások első köre után így áll a mezőny: Vettel, Räikkönen, Rosberg, Ricciardo, Hamilton, Bottas, Hülkenberg, Kvjat, Verstappen, Alonso.
Áthajtásos büntetést kapott a Pérezzel történt ütközésért. A kemény koccanás ellenére Pérez viszonylag jó tempóban autózik a 14. helyen.
A 11-es kanyarban blokkoltak a kerekei, és leszaladt a pályáról Ricciardo üldözése közben. Gyorsabb az ausztrálnál, de megelőzni egyelőre nem tudja.
Ez várható volt, hiszen a német a közepes gumikat használja. Ha kiáll még egy kerékcserére, a verseny végén neki lesznek sokkal gyorsabbak az abroncsai, a küzdelem tehát még egyáltalán nem dőlt el.
A sportfelügyelők szerint veszélyesen engedték útjára a kerékcseréje után, Massához került a kelleténél közelebb a bokszutcában. A 13. helyen álló francia 5 másodperces büntetést kapott.
Hamilton az 1-es kanyarban ment el mellette, és rögtön elkezdte üldözni a csapattársát. A legutóbbi körében 1,3 másodperccel volt gyorsabb Rosbergnél, a német 12 másodperccel halad előtte.
Hamilton pedig folyamatosan közeledik hozzá, már csak 9,7 másodperc a köztük lévő különbség. A címvédő a verseny leggyorsabb körét is megfutotta 1:26.801-es idővel.
A Mercedes szerint a közepes gumikon is jobb tempót kellene diktálnia. Hamilton már csak 7 másodpercre van tőle, hamarosan csatázhatnak. Ne feledjük azonban, hogy az utolsó etapban Rosbergnek fogják a lágy gumikat feltenni, Hamilton pedig a lassabb közepeseken lesz kénytelen körözni.
A jobb hátsó gumija sérült meg, a 9. helyről kellett kiállnia a bokszba. Az elmúlt körökben Grosjean, Hülkenberg, Button és Nasr is kiállt a második kerékcseréjére.
Vettel körről körre gyorsabb nála, már 9,7 másodperc köztük a különbség. Räikkönen most azt mondta a csapatának, hogy valami furcsa zajt hall, és a motorja teljesítménye is csökken.
Egyértelműen gondok vannak az autójával, még Alonso is visszavette tőle a körét. A csapat szerint az MGU-K romlott el a motorjában, rengeteg időt veszít.
A Force India az első kanyarban szaladt le a pályáról hiányzó első szárnnyal, és a gumifalnak csapódott. A visszajátszásból látszott, hogy a célegyenes végén egyszerűen leszakadt az első szárnya, és ripityára tört az aszfalton. Hülkenbergnek szerencsére nem esett baja, virtuális Safety Car van érvényben.
Már nemcsak virtuálisan, ténylegesen is a pályára küldték a biztonsági autót, mert a célegyenes vége tele van törmelékkel. Az egész élmezőny a bokszban járt, a sorrend nem változott közöttük.
Meglepő döntés a Mercedes részéről, de Rosberg korábban maga kérte, hogy hadd maradjon a keményebb abroncsokon. Most a pontszerző helyen álló versenyzők közül Bottas és a Red Bullok köröznek lágy keveréken.
Folytatni tudja a versenyt, de nem működik a motorjában az MGU-K, ami nagy hátrányt jelent. A kör végén kiáll a bokszba a Safety Car, és folytatódhat a verseny.
Mozgalmas volt az újraindítás: Rosberg feljött a 2. helyre, Hamilton pedig összeért Ricciardóval, és visszaesett. Az ezt követő kavarodásban Bottas autója is megsérült, defektet kapott.
Az első szárnya sérült meg, de egyelőre kint marad a pályán. Räikkönen továbbra is lassú, Ricciardo is megelőzte őt.
Végül muszáj volt kiállnia egy új első szárnyért, ezzel visszaesett a 13. helyre, már pontszerző pozícióban sincs. Rosberg átveheti a vezetést a világbajnokságban, ha másodikként ér célba.
Őt találták hibásnak a Ricciardóval történt koccanásban, ezzel egyre kisebb a reménye a pontszerzésre. Áthajtásos büntetést kapott, a következő körben le is tölti.
Ez nem csoda, hiszen az ő autóján - csapattársához, a mögötte haladó Kvjathoz hasonlóan - lágy gumik vannak. Szorosan Rosberg mögött halad, DRS-sel is támadhatja.
A McLarenek meglepően gyorsak, mindketten stabil pontszerző helyen haladnak, és csatáznak is a körülöttük lévő autókkal. Button az előbb Sainztól vette el a 8. helyet.
Túl gyorsan hajtott a bokszutcában. Ebből Hamilton profitált, feljött a 12. helyre. A brit egyébként bocsánatot kért a csapatától az elrontott előzési manőverért.
1,2 másodperccel vezet Rosberg előtt, akit Ricciardo egyelőre nem tud komolyan támadni. Sainz műszaki hiba miatt kiesett, ezzel Hamilton közel került a pontszerzéshez.
Megelőzte Nasrt, és feljött a 10. helyre. Az állás a pontszerző helyeken, 6 körrel a verseny vége előtt: Vettel, Rosberg, Ricciardo, Kvjat, Verstappen, Alonso, Grosjean, Button, Hamilton, Ericsson.
Az 1-es kanyarban megelőzte Rosberget, de túl szélesen fordult. Megpróbálta visszavenni az első helyet, de nekiment a Mercedesnek, és kivágta a bal hátsó kerekét. Rosberg alig tudta bevinni az autóját a bokszba, a kerékcseréje után a 10. helyen folytatja. Ricciardónak új orrkúpra volt szüksége, de a 3. helyen tudja folytatni a versenyt.
10 másodpercet fognak hozzáadni az idejéhez, de a jelenlegi állás szerint ennek nincs jelentősége, mert 23 másodperccel halad Ricciardo előtt. Verstappen a 4., Alonso az 5. helyen áll, Vettel pedig kényelmes előnnyel vezet.
Ezúttal azért fognak 10 másodpercet hozzáadni az idejéhez, mert a Safety Car mögött előzött. A sportfelügyelők közben megvizsgálták Ricciardo és Rosberg ütközését, egyikük sem kap büntetést.
A verseny rendkívül fordulatos volt, de Vettel végig a kezében tartotta az irányítást, és magabiztos győzelmet aratott. A dobogóra még a két Red Bull állhat fel. A pontszerzők sorrendje: Vettel, Kvjat, Ricciardo, Verstappen, Alonso, Hamilton, Grosjean, Rosberg, Button, Ericsson.