A papírforma nem, csak Sergio Pérez borult a Magyar Nagydíj nyitó edzésén, de a mexikói szerencsésen, karcolás nélkül megúszta az ijesztő balesetét. Pérez félórával a leintés előtt állt fejre, miután elvesztette uralmát Force Indiája felett a 11-es kanyar kijáratánál, falnak csapódott, és a lifegő első kerekén átbuckázott. Bár az orvosi kivizsgálás után kicsit dadogva azt nyilatkozta, hogy a poros műfűre hajtva indult el keresztbe az autója, a visszajátszások alapján úgy tűnt, hogy a jobbhátsó futóművén eltört valami, mert a kerék mintha behajlott volna. Erre tereli a gyanút az is, hogy az előző, padlós balosban is korrigálnia kellett a mexikóinak.
A roncs eltakarításának idejére negyedórára leállt a gyakorlás, és a csapatok utólag talán szívhatják a fogukat, hogy korábban önként beiktattak egy ugyanilyen hosszú sziesztát, mert ezzel értékes időt vesztettek.
A vb-esélyesek párharcában Lewis Hamilton nyerte az első felvonást, hamar elfoglalta az 1. helyet, és nem is adta ki a kezéből.
A legnagyobb problémája az volt, hogy a fejtámlája meglazult az edzés elején,
ami állítása szerint úgy zümmögött, mint egy méh. Nico Rosberg apránként javítva 1 tizedre közelítette meg csapattársát; neki a túlkormányzottsággal volt baja a kanyarok bejáratánál.
Aggasztó jelek a Ferrarinál
Kimi Räikkönen annak ellenére sem lehet elégedett, hogy 3. lett – több mint 7 tizeddel lemaradva Rosbergtől –, Ferrarijáról ugyanis néhány perccel az edzés vége előtt leszakadt az első szárny, kilyukasztva a balelső abroncsot is. A maranellóiaknál nem ez volt az egyetlen kellemetlen esemény; a finn autóján a Sky Sports szerint a féknyergekkel is probléma támadt, Sebastian Vettel pedig a vezérlőelektronikával kapcsolatos kisebb hiba miatt vesztett időt. A német 6. lett, a Ferrarik közé a Red Bullok ékelődtek be.
A Williams többek között egy új első szárnyat tesztelt, Valtteri Bottas a 9., Felipe Massa a 14. helyen végzett, a brazilt a Toro Rossókon kívül a McLarenek is megelőzték, amelyekben a tervek szerint a hétvégétől végre csúcsra tudják járatni az energiavisszanyerő rendszert.
A mezőny végén a Lotus és a Manor zárt, előbbiről úgy tudni, hogy tartozásaik miatt csak egy órával az edzés kezdete előtt kapták meg a gumikat a Pirellitől. A Manornál első F1-es edzését teljesítette a svájci Fabio Leimer.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Jó reggelt! A Hungaroringen gyönyörű, forró nyári időjárás fogadta a csapatokat tegnap, és az autók hamarosan a pályára is kimehetnek. 10-kor, az első edzéssel megkezdődik a 30. Magyar Nagydíj hétvégéje, és máris 27 fok van - az aszfalt 38 fokos.
Az első Magyar Nagydíjat 1986-ban rendezték, úgyhogy az idei már kereken a 30. lesz. Képes összeállításunkban felidéztük az összes eddigit.
A Sauber bejelentette, hogy jövőre megtartja az Ericsson-Nasr versenyzőpárost. A Ferrarinál ugyanakkkor Räikkönen jövője múlhat azon, hogy hogyan teljesít a hétvégén.
A múlt héten elhunyt francia tiszteletére a versenyzők JB17 feliratot ragasztottak a sisakjukra, az FIA Bianchi rajtszámát is visszavonultatta. A futam előtt megemlékezés is lesz a Hungaroringen, a szurkolók egy csoportja pedig azt tervezi, hogy a 17. körben némán feláll, és a kör végén tapssal tiszteleg Bianchi emléke előtt.
Megkezdődött a másfél órás edzés, 13-an jöttek ki eddig az ellenőrző körre. Délelőtt ismét Jolyon Palmer vezeti Grosjean Lotusát, a Marussia pedig először biztosít edzéslehetőséget egy nagydíjon a svájci Fabio Leimernek.
Mérőeszközökkel is vizsgálják a teljesítményét. Ricciardo Red Bulljára a bal oldaldoboz elé szintén felraktak egy fémkeretet, hogy az áramlatokat monitorozzák.
Az Alesi utáni egyenesben kicsit cikázva teljesíti bemelegítő körét a közepes gumikon, majd visszatér a bokszba. Button, Rosberg és a Red Bullok tartózkodnak még kint, mért kört eddig nem láttunk.
1:29.215 az alapidő. Közben kiszúrhattuk, hogy Alonso autóján a balhátsó kerék elé szereltek fel egy áramlásmérő keretet. A McLaren előrelépésre számít a hétvégén, mert magasabb fokra járatják az energiavisszanyerő rendszert.
De megnyugodhat, most nem a motorja kezdett lángolni: csupán annyi történt, hogy a bokszutcába érve hatalmasat fékezett a sebességhatáros vonal előtt. Ha nem lassított le időben, pénzbüntetést fog kapni gyorshajtásért, a sebességtúllépés függvényében. Rosberg 1:27.306-ra javított közben, másnak továbbra sincs mért köre.
"Zümmögő hang jött a bal oldalról, mintha egy méhecske lett volna benne" - közölte. A próbarajtjánál a kerekek kipörgésére panaszkodott.
Az utolsó kanyarban indult el keresztbe az autója, szépen megfogta. Rosberg szintén túlkormányzottságról számolt be a kanyarok bejáratánál néhány perce, és Räikkönennek is volt egy izzasztó pillanata az 1-es fordulónál.
Hamilton (1:25.291), Rosberg, Räikkönen, Verstappen, Nasr, Massa, Bottas, Ericsson, Sainz, Stevens, Leimer. Hamilton 1 másodperccel előzi meg csapattársát, 2-vel Räikkönent.
1:26.350-as ideje kicsit több, mint egy tizeddel marad el a 2. Rosberg eredményétől. Az ausztrál a sikán bejáratánál az előbb kicsit megcsúszott.
Maldonado és Palmer eddig nem volt túl aktív, de most megjelentek a pályán. Vettel Ferrarija viszont kerekek nélkül, csöndben áll a bakon.
Letelt az első félóra, amely után vissza kell adni az ebben az időszakban használt gumiszettet a Pirellinek. A versenyzők most osztják meg első benyomásaikat a mérnökökkel a számítógépek előtt.
Fehér textilt csavart a nyakába, így beszélget az egyik mérnökkel. A pálya csendbe borult.
Az egyik sportbíró beszaladt a pályára a 12-es jobbosnál, hogy elvigyen egy oda nem illő kis törmeléket. Megtehette, ugyanis továbbra is mindenki a garázsok hűvösét élvezi.
Az első szabadedzését teljesítő svájci intenzív kézmozdulatok kíséretében tolmácsolja tapasztalatait a Marussia egyik tagjával. A McLarennél leszerelték az autók orrkúpját, a szerelők nyugodtan intézik a teendőiket.
A rendező megunta a garázsban történő események közvetítését, jobb híján a mogyoródi aquaparkban strandolókat mutatja. Pérez viszont legalább felvette már a maszkját.
Räikkönen autóján a balelső résszel van bibi, a féknyergeket vizsgálták a szerelők. Vettelnél a vezérlőelektronikával nem stimmelt valami, de a Sky Sports szerint ezt már megoldották.
Negyedórás szieszta után elkezdtek beöltözni a versenyzők, Nasr folytatja először a munkát. Kieshetett a ritmusból, mert az első kanyarnál lecsúszott az ívről.
Emlékeztetőül, Hamilton vezet Rosberg, Ricciardo és Räikkönen előtt; a sorrend természetesen nem változott a pauza során. Vettel megjelent a pályán.
Előbb a német ért körbe, de azonnal hátrébb csúszott néhány helyet, mert mások javítottak. Räikkönen 1:25.812-vel fél másodpercre közelítette meg Hamiltont.
A célegyenes végi kanyar egyelőre kibabrál vele, ismét elvétette a csúcspontot. Ezúttal a Sauber fara is önálló életre kelt. Szégyenkeznie azért nem kell, mert a visszajátszás alapján Rosberg sem vette tökéletesen az 1-es kanyart, állóra fékezte a jobbelső kerekét.
Pérez fejre állt az Alesi kijáratánál, szerencsére látszólag sérülés nélkül kimászott a felborult autóból. Megszakították a tréninget.
Mármint a baleset előtt - a visszajátszás azt sugallja, hogy a jobb hátsó felfüggesztésnél eltört valami, behajlott a kerék, és ettől forgott meg Pérez. A felborulás azután történt, hogy megpördülés közben eltalálta a falat. Megérkezett az orvosi autó a helyszínre, Pérezt nyilván kivizsgálják a pályakórházban az ilyenkor kötelező protokoll szerint.
A tréler most érkezett meg oda, nagyjából egy tucat pályamunkás veszi körbe a roncsot. Pérezt viszont elvitték az orvosi központba, ijesztő másodpercek voltak.
A visszajátszásból kiderült, hogy Pérez a 11-es előtti padlógázos balosban már kis korrigálásra kényszerült, ami a futómű sérülésére tereli a gyanút. A nyújtott Alesi kijáratánál Pérez ráhajtott a műfűre, ahogy sokan tenni szokták, de valószínűleg nem ettől vesztette el a kontrollt. A falnak ütközésnél szétroncsolódott a balelső kereke, és ahogy szabadon csapkodott ide-oda, átbukott rajta az autó.
11:30-kor véget ér az edzés, az óra ketyeg tovább a megszakítás idején is. A roncsot most szállítják be a bokszutcába.
Már nyilatkozott a tévéstáboknak, de kicsit nehezen formálta az angol szavakat. "Minden rendben" - közölte. "Szörnyű baleset volt, szerencsés vagyok." Nyilván természetes, hogy egy ekkora baleset még érezteti a hatását.
Zöldre váltott a lámpa, a versenyzők nagy része kiözönlött a pályára. Bő negyedóra van hátra az edzésből.
Már 46 fokos, ahogy intenzíven használják. Rosberg 2 tizedre megközelíti Hamiltont, aki továbbra is az élen áll, míg a két Ferrari közé beékelődtek a Red Bullok.
Lefaragott kicsit az etalonból, 1:25.141-nél jár. Csapattársa szintén javított kicsit, 562 ezreddel előzi meg Räikkönent.
A 12-es kanyar kijáratánál leszakadt az első légterelője - úgy tűnik, nem a finn hibázott, hanem a szerkezet nem bírta. Defektet is kapott Räikkönen. Újabb piros zászló, lehet, hogy így ér véget az edzés.
Az utolsó percben még van lehetőség a pályára hajtani, de mért körre nincs elegendő idő. Persze így is lehet mit tanulni, vizsgálni - Ricciardo, a Williamsek és a Lotusok élnek ezzel a lehetőséggel.
Mozgalmasra sikerült az első szabadedzés, a látványos jelenetek ellenére szerencsére csak autók sérültek. Hamilton végzett az élen Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Kvjat és Vettel előtt. Köszönjük a figyelmet, nemsokára bővítjük a cikket a végeredménnyel és az összefoglalóval.