Hamilton büntetés elől menekülve nyert Monzában
2015. szeptember 06. 13:42
Lewis Hamilton látszólag kényelmes rajt-cél győzelmet aratott az Olasz Nagydíjon, két és fél órán át mégis aggódnia kellett, hogy megtarthatja-e az 1. helyet, ugyanis a sportfelügyelők
vizsgálatot indítottak a Mercedes ellen a szabályosnál alacsonyabb guminyomás miatt.
Erre azután került sor, hogy öt perccel a rajt előtt Hamilton balhátsó abroncsában 0,3 psi-vel, Nico Rosbergében 1,1-gyel alacsonyabb értéket mértek az előírt legalább 19,5 psi-hez képest.
Hasonlóra még nem volt precedens, ezért nem lehetett tudni, várható-e büntetés, s ha igen, milyen formában - a diszkvalifikációtól az utólag kiszabott bokszutcán áthajtásos büntetésig bármi szóba jöhetett. Azért kényes a téma, mert a belgiumi defekteket követően előtérbe kerültek a guminyomás beállításai, és szigorítottak annak minimális értékein.
A sportfelügyelők végül nem szabtak ki semmilyen büntetést, mert amikor a gumikat felhelyezték az autóra, még rendben voltak a nyomásértékek, és a kifogásolt értékeket akkor tapasztalták, amikor a gumimelegítő paplanokat már kihúzták a konnektorból, vagyis az abroncsok alacsonyabb hőmérséklete torzította a mérést.
A nálunk dolgozó Pirelli-mérnök ellenőrizte a guminyomást, és neki nem volt kifogása"
- közölte Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, aki a vizsgálat nyilvánosságra kerülésééig látványosan makacsul titkolózott. A verseny közben Hamiltont sem tájékoztatták róla, csak rejtélyesen arra buzdították, hogy tetemes előnye dacára végig keményen nyomja a gázt.
A címvédő szemmel láthatóan tanácstalanul válaszolt a szabálytalanságot feszegető kérdésekre, de elmondta: "Nincs miért aggódnom. Káprázatos napom volt." Már csak azért sem kell búsulnia, mert jelen állás szerint 28-ról 53 pontra növelte előnyét a tabellán Nico Rosberg kiesésének köszönhetően.
A német eleve pocsékul indult, az első kör végén csupán 6. volt. Sergio Pérezt azonnal visszaelőzte, Valtteri Bottas és Felipe Massa Williamsével viszont nem tudott mit kezdeni a pályán, és csak a 17. körben megejtett elévágással sikerült lehagynia őket. Apránként megközelítette a 2. Sebastian Vettelt, de 3 körrel a cél előtt elfüstölt a motorja.
"Az egész hétvégém félresiklott. Hihetetlen, hogy 2 körrel a leintés előtt tönkrement a motor, így még elkeserítőbb" - mondta Rosberg, akinek szombaton vissza kellett váltania egy régebbi motorspecifikációhoz, amelyben ráadásul már öt-hat versenyhétvége benne volt.
Williams-csata a 3. helyért
Rosberg kiesésével eldőlt, hogy a Williams egyik pilótája dobogóra állhat, feltéve, hogy nem ütköznek össze a csata hevében. Ez nem történt meg, és Massának sikerült maga mögött tartania az utolsó körökben keményen rohamozó csapattársát. "Az utolsó körben visszatartottam lélegzetem. Izgalmas volt, hagytuk versenyezni a srácokat" - nyilatkozta a Williams technikai igazgatója, Pat Symonds a Sky Sportsnak.
Massa idén másodszor állhatott dobogóra.
Az utolsó három körben már arra gondoltam, hogy túl öreg vagyok ehhez"
- viccelődött. Ide Bottason kívül Kimi Räikkönen pályázhatott volna még reális eséllyel, de
a ferraris szinte állva maradt a piros lámpák kialvásakor,
és végül meg kellett elégednie az 5. hellyel. Lehet, hogy a Belga Nagydíj óta nehezebbé váló rajtprocedúra fogott ki rajta.
Räikkönen a mezőny végére pottyanva hamar áthámozta magát a McLareneken és a Red Bull egységein, aztán Marcus Ericssont hagyta le - előbb a 19. körben, majd a 31.-ben, miután a svéd átmenetileg visszaszerezte a pozíciót korábbi kerékcseréjével -, végül a két Force Indiát. Pérezt hosszas üldözés után, több mint 9 másodperces hátrányt ledolgozva az 50. körben fogta meg.
Pontokat szereztek a Red Bullok
A mexikói jócskán megelőzte csapattársát, Nico Hülkenberget, akinek a nyomában az egész futam során loholt valaki. Sokáig Ericsson Sauberjét láthatta a tükörben, de a szépen vezető svédnek az utolsó körben át kellett adnia a 8. helyet Daniel Ricciardónak. Az ausztrál elég későn, a 30. körben ejtette meg egyetlen bokszkiállását - a mezőny nagy része szokás szerint egyszer cserélt kereket Monzában -, és a táv második felében a lágy gumikon 16 másodpercet hozott a közepes Pirelliken haladó Sauberen.
Az utolsó pontot Danyill Kvjat csípte el a másik Red Bull-lal. Ebben segítséget jelentett, hogy a Mercedes-motoros Lotusok 1 kör után kiestek: Romain Grosjean autóján megsérült a felfüggesztés, miután valaki eltalálta, és Pastor Maldonado is hasonlóan járt. Felipe Nasr egy korai defekt miatt szállt ki a pontokért folyó csatából.
A McLarenek félelme beigazolódott arról, hogy jó rajt esetén sem lesznek képesek megelőzni a Red Bullokat és a Toro Rossókat, Jenson Button mindössze néhány körön át állt ellen a vetélytársak támadásainak.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat! Hamarosan kezdődik az Olasz Nagydíj, a 2015-ös idény európai szakaszának záró versenye. Monzában napos idő van, a levegő 21, az aszfalt 37 fokos.
Tegnap az idei 11. pole-ját szerezte meg, Nico Rosberg csak a Spanyol Nagydíjon tudta legyőzni őt. A versenyen azonban megnehezíthetik a dolgát a Ferrarik: az időmérőn meglepően közel kerültek hozzá, és a versenyen általában jobb a tempójuk, mint egy körön. Räikkönen a 2013-as Kínai Nagydíj óta először indulhat az első sorból.
Szombaton hét versenyzőt is hátrasoroltak az időmérő után, ezért alaposan megkavarodott a rajtfelállás. A végleges rajtrácsot ide kattintva tekinthetik meg.
A Mercedes kiderítette, hogy Rosberg motorja nem az új fejlesztések miatt romlott el, Hamilton erőforrása az egész hétvége során kifogástalanul működött. A német autójában délelőtt újabb problémákat találtak: a hidraulikával volt gond, de időben kijavították a hibát.
A Pirelli szerint ez tűnik a legjobb stratégiának, arra számítanak, hogy szinte minden versenyző ezt választja majd. 5 perc van a felvezető körig, a pilóták már az autójukban ülve várják a kezdést.
Szerinte Räikkönennek és Vettelnek reális esélye van a győzelemre, ezért a Mercedesnek mindent jól kell csinálnia, ha növelni szeretnék az előnyüket a világbajnokságban. Az osztrák azonban bízik Hamilton képességeiben, szerinte a rajtnál sem lesz probléma.
Alonso, Sainz, Kvjat és Ricciardo választotta a keményebb abroncsokat. Elindult a felvezető kör, mindenki rendben eljött a rajtrácsról.
Visszaesett a mezőny legvégére, miután másodpercekig meg sem mozdult az autója. Szerencsére senki nem találta el hátulról, és végül sikerült a mezőny után erednie, de óriási hátrányba került az élmezőnyhöz képest. Hamilton megtartotta az első helyet, Rosberg viszont veszített néhány pozíciót, csak a 6.
Egy kör után így fest az állás a pontszerző helyeken: Hamilton, Vettel, Massa, Bottas, Rosberg, Pérez, Grosjean, Hülkenberg, Ericsson, Button.
Nem tartott sokáig a versenyük: Grosjean füstölgő autóval állt le a pálya szélén, Maldonado pedig a garázsba hajtott, és ott is maradt. Räikkönen már a 12. helyre jött fel, Ricciardót támadja.
2,4 másodperccel vezet Vettel előtt. Rosberg a Williamsek mögött autózik az 5. helyen, Bottast DRS-sel támadhatja.
Megelőzte Ricciardót, Sainz lehet a következő áldozata az utolsó pontszerző helyért. Közben kiderült, hogy Maldonado padlólemeze eltörött, miután áthajtott egy kerékvetőn, Grosjean pedig arra gyanakodott, hogy a felfüggesztése sérült meg.
Button hősiesen küzdött a 10. helyért, de Sainz és Ricciardo szinte egyszerre ment el mellette. Räikkönen korábban már simán előzte, a finn a 9. helyen áll.
Már 4,7 másodperc a hátránya, Massát viszont 3,7 másodperccel maga mögött tartja. Rosberg közelről követi Bottast, de egyelőre nem tud mit kezdeni a Williamsszel.
A Mercedes arra kéri, hogy nagyon vigyázzon a fékjeire, főleg az első fékeket kell kímélnie. A német most néhány tizeddel lassabb kört futott, mint Bottas, és már nincs is DRS-távolságban.
Pályaelhagyással szerzett előnyt, ezért 5 másodperces büntetés jár. A spanyol rögtön le is tölti, és friss lágy gumikat is kap, az utolsó helyen tért vissza a pályára.
Az előbb szóltak neki, hogy javult a fékek állapota. Megint felzárkózott Bottas mögé, most csak 4 tized köztük a különbség, és már el is kezdte támadni a Williamst.
Az Ascarit nem sikerült tökéletesen bevennie, és Rosberg ki is használta a hibát. A célegyenesben közvetlenül a Williams mögött haladt, és be is ment mellé, de Bottasnak sikerült megtartania a 4. helyet.
A Ferrari egyelőre nem tudja tartani a Mercedes tempóját. Verstappen közben megelőzte mindkét McLarent, és feljött a 12. helyre. Räikkönen továbbra is a 9. helyen áll, de 2 másodpercre megközelítette Ericssont.
Megkapta a közepes gumikat, tehát nem muszáj többször kiállnia. Mindjárt kiderül, a Williams reagál-e a Mercedes taktikai húzására.
A brazilt hozta ki először a Williams, de a Mercedes taktikája működött: Massa csak Rosberg mögött tért vissza a pályára. Verstappen is a bokszban járt.
A svéd a kör végén ki is állt a bokszba. Bottas egyelőre a pályán maradt, most ő a 3. Hamilton és Vettel mögött. A brit már 12,7 másodperccel előzi meg a Ferrarit.
Most, hogy nincs előtte senki, körönként több mint 1 másodperccel gyorsabb a Williamsnél, így valószínűleg probléma nélkül átveszi a 3. helyet Bottas kiállása után.
Ő is megkapta a közepes gumikat. Rosberg és Massa mögé, a 7. helyre tért vissza. Előttük Räikkönen és Pérez még nem cserélt kereket.
A kerékcsere után a 8. helyen folytatja. Az élmezőnyből Hamilton, Vettel és a jelenleg a 3. helyen haladó Räikkönen nem cserélt még kereket. Vettelnek most szóltak, hogy a következő körben álljon ki a bokszba. Már küszködött a gumikkal, egyre jobban lemaradt Hamilton mögött.
Gond nélkül sikerült a bokszkiállása, a következő körben Hamiltont is várja a Mercedes. A mezőny második feléből Button és Nasr is a bokszban járt.
Kint járt a bokszban, a pályára visszatérve továbbra is 18 másodperc az előnye Vettel előtt. Räikkönen még nem kapott új gumikat, egyelőre tartja a 3. helyet, de Rosberg már közvetlenül mögötte autózik.
A célegyenes végén vette el a finntől a 3. helyet. Räikkönen az abroncsaira panaszkodik, a kör végén ki is fog állni a bokszba.
Ericsson mögé ért vissza a bokszkiállása után. A sorrend a pontszerző helyeken: Hamilton, Vettel, Rosberg, Massa, Bottas, Pérez, Ricciardo, Hülkenberg, Ericsson, Räikkönen. Ricciardo még nem cserélt kereket.
19,2 másodpercre növelte az előnyét a szintén gyors tempót diktáló Vettel előtt. A Mercedes továbbra is azt kéri tőle, hogy hajtson keményen, és szedjen össze egy újabb bokszkiállásra elegendő előnyt. Valószínűleg nem változtatnak a taktikán, csak a biztonság kedvéért szeretnének minél távolabb kerülni a Ferraritól.
Ricciardo a bokszban járt, Ericssont és Hülkenberget pedig könnyedén megelőzte. Most Pérez halad előtte, 7,6 másodperccel előzi meg a Ferrarit.
1:26.890-es idővel megint megfutotta a leggyorsabb kört, 21 másodperc fölé nőtt az előnye. Rosberg körönként 1-2 tizeddel gyorsabb Vettelnél, 17 körrel a verseny vége előtt 4,6 másodperc a hátránya.
A Toro Rosso gyorsnak tűnik Monzában, de a büntetések miatt nincsenek pontszerző helyen. Sainz a 12., Verstappen a 13. helyen áll.
A legutóbbi körében 8 tizeddel volt gyorsabb nála, már csak 3,8 másodperc köztük a különbség. 12 kör van hátra.
Megteheti, hiszen több mint 22 másodperc az előnye. Vettel és Rosberg ezredre azonos időt futott az előző körben, 3,4 másodperc köztük a különbség. A Mercedes abban bízik, hogy a Ferrari abroncsai hamarabb elhasználódnak, és Rosbergnek még lesz lehetősége a támadásra.
A német elégedetlen a Force Indiával, a tapadás hiányára panaszkodik. A Sauber közvetlen közelről üldözi őt, de komolyabban még nem támadta a 8. helyért.
Már csak 1,6 másodperc a hátránya Pérez mögött. Rosberg pedig Vettelhez közeledik, 2,6 másodpercre csökkent a különbség. Vettelnek most Verstappent kellene leköröznie, de a Toro Rosso gyors, egyelőre nem tudott elég közel kerülni hozzá.
5 körrel a verseny vége előtt 22,5 másodperc az előnye, a Mercedes mégis arra kéri, hogy növelje a tempót. Azt mondják, majd a verseny vége után elmagyarázzák neki, miért van szükség erre. Hamilton mindenesetre engedelmeskedik, megint megfutotta a leggyorsabb kört, és 23,3 másodpercre növelte az előnyét.
A 16. helyről állt be a garázsba, műszaki hiba miatt fel kell adnia a versenyt. Räikkönen közben utolérte Pérezt.
Az első sikánnál Pérez elé került, aki visszatámadt, de Räikkönen a Force India előtt maradt. Hamilton közben továbbra is jó időket fut, 25 másodperces előnnyel vezet.
A régi motor nem bírta ki a versenytávot, a második sikán mellett parkolta le a füstölgő autóját. Ez óriási balszerencse, ha Hamilton megnyeri a versenyt, 53 pontra növeli az előnyét.
És Rosberg kiesésével a világbajnoki címhez is sokkal közelebb került. Vettel 25 másodperces előnnyel ért be a 2. helyen, a két Williams pedig 3 tizedes különbséggel ért be a 3-4. helyen. A pontszerzők sorrendje: Hamilton, Vettel, Massa, Bottas, Räikkönen, Pérez, Hülkenberg, Ricciardo, Ericsson, Kvjat.
A világbajnokságban pedig 53 pontra növelte az előnyét. A dobogósok közül mindenki örül, bár Massa hozzátette, már "túl öreg" az ilyen izgalmas végkifejletekhez. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a részletes eredménylistával és az összefoglalóval.