Megdőlt az idei sebességrekord az első mexikói edzésen
2015. október 30. 16:47
Rengeteg kicsúszást hozott a Forma-1-be huszonhárom év után visszatérő Mexikói Nagydíj első szabadedzése, amelyen a gyenge tapadás miatt még rossz köridők születtek, de a várakozásoknak megfelelően az autók máris a legnagyobb végsebességet érték el az egész szezonban.
Míg az eddigi rekordot tartó Monzában Sergio Pérez 354,6 km/ó-ra gyorsult, Lewis Hamilton az Autódromo Hermanos Rodríguez hosszú célegyenesében máris 362 km/ó-s tempót ért el a Mercedesszel. A legjobb ideje ennek ellenére csak a 11. helyre volt elég: a 2250 méter magasan fekvő pályán a ritka levegő miatt kicsi az autók légellenállása, de a monacóihoz hasonló meredek szárnybeállításokkal még akkora leszorítóerőt sem tudnak elérni, mint Monzában.
Mivel új helyszínről van szó, a csapatok az edzés kezdete után rögtön akcióba lendültek. A pár héttel ezelőtt lefektetett új aszfalt azonban eleinte nedves volt az éjszakai esőtől, ezért intermediate gumikra volt szükség. Habár gyorsan felszáradt, a tapadás nem javult jelentősen, mert szivárgott az olaj a burkolatból, és a versenyzők rendszeresen arról számoltak be, hogy úgy érzik, mintha korcsolyáznának.
Emiatt rengeteg pályaelhagyás is történt, különösen a 8-9-10-11-es számú S-kanyaroknál. Szinte mindenki kicsúszott egyszer-egyszer, de a tágas bukótereknek köszönhetően komolyabb baj nem történt. A ritka levegő viszont alaposan próbára tette a fékek hűtését is: Nico Rosbergé az első óra végén látványosan kigyulladt, később azonban még vissza tudott térni a pályára.
Előzőleg egyébként pár percig éppen ő állt az élen, bár a sorrend a javuló pályaviszonyok közepette szinte pillanatonként változott. A legtovább Danyiil Kvjat vezetett, és tulajdonképpen 1:26.295-tel tulajdonképpen ő futotta az edzés legjobb szabályos körét is: Max Verstappen 3 perccel a leintés előtt 3 tizeddel megelőzte, de ehhez padlógázzal levágta 10-es kanyart, az idejét hivatalosan mégsem törölték. Ő teljesítette a legtöbb, 38 kört is az edzés során.
Kimi Räikkönen Kvjattal ezredre azonos idővel lett 3., 6 tizedmásodpercet verve csapattársára, Sebastian Vettelre. A Ferrari párosa Daniel Ricciardót és Rosberget utasította maga mögé.
A McLarenek a várakozásoknak megfelelően gyengén szerepeltek: Jenson Button még Alex Rossi Manorját sem tudta megelőzni, miután az autójában elromlott a vadonatúj, az edzés előtt beszerelt ERS. Ma eleve két teljes garnitúrát kap az új specifikációjú Honda motorból, hogy a McLaren egy lendülettel letudja a motorcserék miatti hátrasorolást. Közben Fernando Alonso is csak a 17. helyen végzett, mert az egyik első gumiját kivágta valami, ezért az edzés végén intermediate-eken tesztelte a motort.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Mexikói Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A Forma-1 23 év után tért vissza először az Autódromo Hermanos Rodriguezre, amelyet átépítettek. Eltűnt a híres-hírhedt Peraltada kanyar is - hamarosan meglátjuk, mennyire őrizte meg a karakterét.
A mexikóvárosi, a tragikusan fiatalon elhunyt Rodríguez-fivérekről elnevezett pálya rendkívül magasan, 2250 méteren fekszik a tengerszint felett, ami egyedi kihívások elé állítja a csapatokat. A turbókat a csúcsra kell majd járatni, hogy ellensúlyozzák a nyomáskülönsbéget, de a leszorítóerő a maximális szárnyállással is kisebb lesz a monzainál. Cserébe a légellenállás is kicsi lesz, úgyhogy egyes becslések szerint az autók a hosszú célegyenesben még nagyobb végsebességet fognak elérni, mint Monzában. A hűtés is kritikus lesz a ritka levegőben. Íme a részletes előzetesünk.
Úgy tűnik, a mexikói közönség máris nagy lelkesedéssel fogadta az F1-et. A kedvencük természetesen Sergio Pérez, de azért mások is igyekeztek felvenni a helyi szokásokat - pankrátormaszkok formájában szó szerint!
Mármint csak ezen az edzésen. Mivel jövőre már leigazolták a Haashoz távozó Grosjean helyére, az összes fennmaradó nagydíjhétvége első napján gyakorolhat majd. Egyébként még mindig nincsenek konkrétumok arról, hogy a Renault tényleg megveszi-e a Lotust, és feltételezések szerint ez még nem is vehető egészen biztosra.
Úgyhogy mindenki intermediate-eken kezdi meg az edzést: új a pálya, úgyhogy máris tizen kirobogtak rá. A levegő 18, az aszfalt 23 fokos. Most nem esik, de 20% a valószínűsége, hogy az edzés végéig fog. Főleg vasárnapra jósolnak sok csapadékot.
Itt épp egy nyomásmérő keretet rögzítenek Alonso autójára, aki már kint is van a pályán, sőt a 8-as kanyarnál le is csúszott róla. A McLaren egyébként tart ettől a hétvégétől, mert a Honda ERS-e a hosszú egyenes végén nem lesz képes kellő rásegítést biztosítani.
Legalábbi egyelőre: Alonsón kívül Ericsson és Massa is kisodródott ott. Már csak Ricciardo nem járt kint, Bottas viszont esőgumikon tette meg az ellenőrző körét.
"Mindenhol. Olyan, mintha olaj lenne rajta" - jelenti Verstappen a rádión. Ez persze nem is kizárt, mert még friss az aszfalt, szivároghat belőle a bitumen. Mért köre még senkinek nincs, de utolsóként Ricciardo is kimerészkedett a pályára.
A 10-es mellett meghagytak egy régi pályaszakaszt, ami felülről elég megtévesztőnek tűnik. Úgy tűnik, belülről is, mert Ricciardo ráhajtott...
Úgy hírlik, a csapat főnökei, John Booth és Graeme Lowdon 2015 végi hatállyal lemondtak, mert összekülönböztek a Manor jelenlegi tulajdonosával, Stephen Fitzpatrickkal. Ez vészjósló hír, hiszen jelentős szerepük volt a csapat múlt téli megmentésében.
1:37.169 alatt teljesítette, de Verstappen 1:35.283-mal annak ellenére megelőzte, hogy össze-vissza csúszkált. Igaz, az 1-es kanyarban Räikkönen is lesodródott a pályáról. Vettel 1:35.845-tel feljött a 2. helyre.
Vettel a rádión részletesen beszámolt a pálya állapotáról. "Az 1, 2, 3 száraz, a 4-11 még nedves" - sorolta higgadtan. A 10-esben ő is kicsúszott kissé. Még mindig az interek vannak használatban. Az előzetes becslések 1:19.5 körüli legjobb időt jósolnak, de eddig senki nem ment 1:35 alá.
Kvjat 1:34.041-es időt ért el, de Sainz 1:33.095-tel rögtön megelőzte. Már nyolcan iratkoztak fel a tabellára
"Az interekhez már túl száraz a pálya, de mindenhol röhejesen csúszós" - jelentette Vettel a rádión, mire behívták a bokszba.
79 ezredre Sainz mögé. A sorrend az első 20 perc után: Sainz, Rosberg, Kvjat, Ricciardo, Verstappen, Vettel, Bottas, Nasr, Räikkönen, Ericsson, Rossi, Alonso. Eddig csak nekik van mért körük,
Vettel, Nasr és Bottas már azokon van kint, és a finn épp abszolút legjobb részidőt ért el az első szektorban...
A közepes keverékű slickeken futott 1:32.489-es körével 6 tizedet vert az eddig vezető Sainzra. A középső szektorban az előbb még lassabb volt, mint Verstappen az intereken, de másodszorra ott is javít: 1:31.868.
Button is megkapja az új hajtásláncot, miután a Honda kiderítette, hogy Austinban Alonsoé az injektor hibája miatt romlott el, de a hibát orvosolták. A brit két teljes garnitúrát fog kapni ma a belső égésű motorból, a turbóból, az MGU-H-ból, az MGU-K-ból, ami kétszer 25, azaz összesen 50 rajthelyes büntetést ér - ennyit persze nem lehet letölteni, de az már nem az ő baja.
Az első két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de aztán inkább menent a bokszba. Ő jelenleg a 2. helyen áll Bottas mögött, aki időközben 1:30.678-ra javított. Az elmúlt percekben több kicsúszás is történt: Räikkönen a 8-as, Rosberg a 9-es, Palmer és Pérez a 11-es kanyarnál sokallt be. A pályaviszonyok még mindig nem jók, de a Pirelli szerint vasárnapig itt fognak a legtöbbet javulni az egész szezonban.
Az első roham fél óra után, ahogy a pilóták elhasználták az extra szett gumit, véget ért. A sorrend: Bottas, Hamilton, Pérez, Nasr, Vettel, Massa, Räikkönen, Sainz, Rosberg, Verstappen, Kvjat, Ricciardo, Button, Alonso, Maldonado, Ericsson, Rossi, Stevens. Palmer és Hülkenberg nem tett meg mért kört.
Íme Valtteri Bottas a stadionrészen:
Bár a lelátók nincsenek tele, péntekhez mérten kifejezetten sokan látogattak ki a pályára. Kvjat közben megtörte a csöndet, kihajtott a bokszból.
Mivel a pályát azóta átépítették, úgyhogy ennek nagy jelentősége nincs, de az összehasonlítás kedvéért: amikor az F1 legutóbb, 1992-ben itt járt, Nigel Mansell 1:16.346-tal szerezte meg a pole pozíciót. Most, mint említettük, 1:19.5-ös időt jósolnak. Kvjat felkapaszkodott a 3. helyre, és Ricciardo is a pályán van.
Más összetételű tárcsát és betétet kap, most szerelik az autóját. A ritka levegő miatt a fékhűtés is problematikus itt - Räikkönen Austinban épp a jobb első fék túlmelegedése miatt esett ki, bár annak az volt az oka, hogy a hűtőcsatorna megsérült a kicsúszása során.
Legalábbis a számítógép Bottas neve mellett 353 km/ó-t mutat. Ez nem rossz, Monzában 354,6 volt a maximum az idén. Úgy tűnik, beigazolódhatnak a végsebességel kapcsolatos jóslatok.
1:30.577-es időt ér el, míg Hülkenberg feljön ötödiknek. Sainz az előbb lesodródott a 8-as kanyarnál.
1,2 másodperccel az élen álló Ricciardo mögött. A sorrend félidőben: Ricciardo, Bottas, Sainz, Hamilton, Kvjat, Hülkenberg, Pérez, Nasr, Vettel, Verstappen, Massa, Maldonado. Eddig a Toro Rosso versenyzői tették meg a legtöbb, fejenként 15 kört.
Kilencen vannak a pályán, és most változik is a sorrend: Maldonado, majd Alonso kapaszkodik fel a 2. helyre, sőt Verstappen is megelőzte Bottast.
Ő már 1:28.399-es kört futott, mögé pedig Palmer zárkózott fel. Már Vettel is az 5. helyig jutott. Hamilton kicsúszott az első kanyarban.
"Kikapcsolt a visszatáplálás" - jelentette a rádión, mire behívták a bokszba. Kapott egy teljesen új hajtásláncot erre az edzésre a legújabb, Alonso által már Austinban bevetett specifikációból, és a 2. edzés előtt kapni fog még egyet, hogy egy versenyen letudhassa értük a rajtbüntetést.
Folyamatosan változik, Hamilton épp most csatlakozott Rosberghez az első rajtsorban, de Bottas megelőzte mindkettejüket. Jelenleg így állunk: Bottas, Rosberg, Hamilton, Pérez, Verstappen, Vettel, Massa, Palmer, Räikkönen, Ricciardo Sainz. De nem is! Rosberg 1:27.226-tal visszavette a vezetést. Az egyenesben 361 km/ó-s tempót ért el! Ez már jobb a monzainál.
Szóltunk, hogy a hűtés problémás! Valószínűleg ezért is csúszott ki a 12-es kanyarnál az előbb, miután elhúzott Vettel mellett. Pár perccel korábban Nasr pördült meg a stadionban.
Ilyen brutális végsebességekről lassítva ennyire ritka levegőben érthető módon gondokat okoz. Így égett Rosberg hátsó fékje:
Az ideje 1:27.181, 45 ezredet vert Rosbergre. Button edzésének a Sky szerint vége, mert kiderült, hogy az újonnan beszerelt motorján valamilyen hibát fedeztek fel. Kvjat közben még tovább, 1:26.663-ra javított.
Igaz, Kvjattól még 9 tizeddel elmarad, de így is a Red Bullé az első sor pillanatnyilag. Ami azt illeti, rajtuk kívül épp nincs is a pályán senki.
70 perc után így állunk: Kvjat, Ricciardo, Rosberg, Bottas, Verstappen, Pérez, Massa, Hamilton, Vettel, Sainz, Maldonado, Nasr, Palmer.
Nem, a páya nem lett vizesebb, csak a közepes szettjének az egyik első gumija megsérült. A McLaren egy másikat nem akar elpazarolni erre az edzésre, de a motort tesztelni akarják. Sainz a rádión arról számolt be, hogy úgy érzi, a fékjeivel valami nem stimmel.
A 3-as kanyarnál muattat be a piruettet. Nemrég Verstappen is besokallt, ő a 8-asnál, egy gyors balosnál sodródott le.
Bár az időeredmények 11 másodperccel javultak az edzés eleje óta, a tapadás még mindig gyenge. Bottas az előtt azért forgott meg, mert egy Mercedest kerülgetve a jobbosra ráfordulva kicsit korán adott gázt, és a Williams hátulja azonnal megindult. Most Vettel csúszott ki a 10-es kanyarban.
6 tizeddel Kvjat mögé, Verstappen pedig a 3. helyet szerezte meg. Ricciardo, aki az előbb még 4. volt, így visszaesett negyediknek.
Megelőzte Räikkönent, 3 tizedre közelítve meg Kvjatot. Ricciardo kicsúszott a 9-es kanyarnál, Rosberg viszont a jelek szerint rövidesen visszatér a pályára az előbbi fékproblémája után.
Kereken negyedmásodperces hátránnyal, most a 3-4. helyen állnak. Hamilton 362 km/ó-val repesztett az egyenesben, 1 km/ó-t ráverve Rosbergre is, aki tényleg visszatért a pályára.
Egy új pályán nem rossz egy újonctól! 1:25.990-es új mércét állít fel, bár durván, padlógázzal levágta a 10-es kanyart - lehet, hogy az idejét törölni fogják.
Az edzés elején csak 23 fokos volt, most 38-at mutat a műszer. Ennyit számít, hogy kisütött a nap, bár az égen még mindig sok a felhő. Verstappen egyelőre megtarthatta a körét, míg Pérez kicsúszott a 12-es kanyar bukóterébe.
Nos, az első másfél óra lement Mexikóban, az élen ez a sorrend alakult ki: Verstappen, Kvjat, Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Rosberg, Bottas, Sainz, Pérez, Massa. Köszönjük a figyelmet! Mindjárt bővítjük a cikket az eredménylistával és az összefoglalóval is.