Hamilton béna időmérőn szerezte meg 50. pole-ját
2016. március 19. 06:30
Visszafelé sült el az időmérő rendszerének reformja az F1-ben: a döntéshozók kiszámíthatatlanságot vártak a székfoglalóra emlékeztető lebonyolítástól, de a Red Bull és a Williams pilótáit kivéve a csapatok egymás után vesztették el az autóikat a kikristályosodó erősorrendnek megfelelően. Először a két Manor, majd a két Haas esett ki, aztán Danyiil Kvjat búcsúja okozott némi meglepetést, de a két Sauber, a két Renault és a két McLaren távozása folytatta a sormintát.
Nagy kavarodás az élmezőnyben sem alakult ki: Lewis Hamilton mindhárom szakaszban a leggyorsabb volt, Nico Rosberg hibázott a Q3-ban futott első körében, de így is vissza tudta venni a 2. helyet Sebastian Vetteltől, akit Kimi Räikkönen követett.
A Ferrarik percekkel a vége előtt lemondtak a javítás lehetőségéről,
és Rosberg is csak a 2. helyig jutott, így az időmérő 4 teljes perccel a leintés előtt gyakorlatilag véget ért.
Példátlan helyzet alakult ki, hiszen 2 perccel az edzés vége előtt az összes autó visszaért a bokszba, az időmérő utáni kötelező fotózásig Vettel már át is öltözött. Az új lebonyolítási rendszert még Toto Wolff, az első sort megint kisajátító Mercedes csapatfőnöke is
vacaknak”
nevezte a Sky Sports közvetítésében, és gyorsan kialakulni látszik a konszenzus, hogy az új formátum egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Az eredmény lehangolónak tűnhet, de nincs minden veszve: a Mercedes különösen az ismét formába lendülő Hamiltonnal nagyon gyors volt, ugyanakkor
Vettel és a Ferrari kettőse 6 tizedmásodpercet faragott tavalyi hátrányából,
és az olaszok autói hosszabb etapokon még nagyobb fenyegetést jelenthetnek az Ezüstnyilakra. Elismerést érdemel a tavalyi Ferrari motort használó Toro Rossóval küzdő Max Verstappen is, aki az 5. helyet szerezte meg, így csapattársánál, sőt Daniel Ricciardónál is jobban szerepelt.
Christian Horner a Sky Sportsnak a saját eredményük kielemzése előtt kijelentette, hogy
bocsánatkéréssel tartoznak a közönségnek,
mert a sport elrontotta az időmérőt, ezért vissza kell térni az előző változathoz, mivel „a gyors autók a bokszban várakoztak”, amivel kiölték a küzdelemből a látványosságot. Horner elismerte, hogy a céljuk az új rendszerrel a sorrend felborítása volt, de „fel kell tennünk a kezünket, mert ezt elrontottuk.” Szerinte az edzést a TV-n néző Bernie Ecclestone-nak sem tetszhetett a látvány.
Niki Lauda, a Mercedes ügyvezetői jogkör nélküli elnöke „nagy hibának” minősítette az időmérő reformját, és a régi rendszer visszaállítását javasolta a Bahreini Nagydíjra.
Nem csupán az időmérőt érintő szabályok, a rádiózás visszaszorítása is éreztette a hatását. A Q1 elején Rosberg panaszkodott a gumikra, de nyilvánosan hallható reakció nem érkezett a csapattól.
A korábban izgalmas háttérbeszélgetések teljesen hiányoztak a közvetítésből,
csak ezen lehetett tetten érni, hogy a versenyzők tényleg magukra maradtak vezetés közben.
Noha mindenki arra volt kíváncsi, hogy milyenek a valós erőviszonyok a mezőnyben, igen kevés meglepetés alakult ki a sorrendben. Valtteri Bottas 11., Danyiil Kvjat 18. helye elmarad a várakozástól, ők nem hozták ki a maximumot az új időmérőből. Ezen kívül csupán az okozott meglepetést, hogy Rio Haryanto legyőzte Pascal Wehrleint, és Jolyon Palmer is előrébb végzett, mint Kevin Magnussen.
Jól szerepelt a bemutatkozó Haas istálló,
hiszen mindkét autójukkal legyőzték a Manor-Mercedeseket, és a Renault is teljesítette az elvárásokat azáltal, hogy bejutottak a Q2-be, igaz, autóik elsőként estek ki onnan. Jobban szerepeltek a McLarenek is tavalyi formájuknál, de még mindig bő fél másodpercre vannak a Q3-ba utolsóként továbbjutó Ricciardo idejétől. Az illetékesek felkavart rajtrácsot szerettek volna, de holnap végül szinte minden csapat autói egymást követik majd a sorban.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük olvasóinkat az év első időmérő edzésének élő közvetítésében! Új szabályok, új csapat, és új versenyzők is szóhoz jutnak, ráadásul az időjárás is kiszámíthatatlan Melbourne-ben. A lámpák 7 órakor váltanak zöldre, addig összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat. Tartsanak velünk!
Lehetett eső, lehetett napsütés, a világbajnoki címvédő mindhárom szabadedzést behúzta Melbourne-ben, miközben Rosberg többször is kicsúszott, és össze is törte a Mercedest. A délelőtti tréningen Vettel is lőtávolban volt a Ferrarival.
A sok szürke, és unalmas megjelenésű autó között a hétvégén nagy feltűnést kelt a Renault rikító sárga festése, és ez az internetezőket is megihlette. Többen is viccelődnek a visszatérő istálló külső megjelenésével, és ebből a csapat sem akar kimaradni.
Rengeteget beszéltek az érintettek az elmúlt hetek során az idei szezontól megváltoztatott időmérővel kapcsolatban. Ha eltekintünk attól, hogy az új szabályokra szükség volt-e, tulajdonképpen nagy változás nincs, de mostantól a csapatok nagyobb árat fizethetnek, ha spórolni próbálnak a gumival vagy a pilótáik nem futnak elég jó köröket. Ahogy az alábbi infografikán látható,
továbbra is három szakaszra bontják az időmérőt.
A Q1 időtartama 16 perc lesz, itt mind a 22 autó részt vesz, de a 7 perc után az egyik pilóta búcsúzik, majd másfél percenként mindig kiesik a leglassabb, így a harmad végére 15 pilóta marad. A Q2 negyedóráig tart majd, 6 perc után kezdődik a rostálás, másfél perces lépcsőkkel 8 főre szűkítik a kört. A Q3 már csak 14 perces lesz, 8 autó vesz részt, 5 perc után kezdődik a kiesés, és újfent 90 másodpercenként esik ki a leglassabb pilóta.
Egy rosszkor jött piros zászló vagy sárga zászlós szakasz eddig is tönkre tehette egy versenyző időmérő edzését, de elsősorban csak azokat veszélyeztette, akik az adott szakasz végén a kiesőhelyek egyikén tartózkodtak. Most viszont a kieséses szakasz bármelyik pillanatában kiszúrhatnak velük a körülmények.
Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója tegnap elmagyarázta, hogy
a Q1 kezdetén a versenyzőket a harmadik szabadedzés sorrendjében rangsorolják,
és ahogy futják a köröket a pilóták, úgy kerülhetnek egyre előrébb a listán. Így tehát a szabadedzésen jól szereplő versenyzők a Q1-ben eleinte kevésbé lesznek kitéve a szeszélyes helyzeteknek.
…akkor érdemes még hozzávenni, hogy a rádiós kommunikációt is alaposan visszaszorítják a hétvégétől, és változtak a gumiszabályok is az idei szezon előtt. A csapatok ráadásul csak a harmadik szabadedzésen tudtak érdemi munkát végezni, mert a pénteki tréningeket elmosta az eső, és az időmérőt is megkavarhatja az időjárás szeszélye.
...bemutatta alternatív megoldását a versenyzők fejének védelmére. Christian Horner csatlakozott a Ferrari által tesztelt bukókeretet bíráló versenyzőkhöz, és bejelentette, hogy ők egy esztétikusabb, és a kisebb tárgyak ellen is védő megoldást fejlesztenek. Az FIA továbbra is a Mercedes/Ferrari változatot erőlteti a 2017-es szezonra, mert a Red Bull ötlete még csak a rajzasztalon létezik.
Három rajthelyes büntetést kapott a Manor újonc pilótája, Rio Haryanto, aki a harmadik szabadedzésen nekiment a bokszból kihajtó Romain Grosjean autójának. A baleset részben a csapat, részben a versenyző hibája volt, mert bár Haryantót nem lett volna szabad kiengedni, ő olyan lassan ment, hogy elkerülhette volna az ütközést. Grosjean sok időt vesztett a tréningen, mert a Haas istállónak még padlólemezt is kellett cserélnie a koccanás után, de sikeresen megoldották a feladatot.
Az Ausztrál Nagydíjat 1996 óta rendezik Melbourne-ben, előtte Adelaide adott otthont az akkoriban még a szezon végén megrendezett futamnak. Ayrton Senna még ebben a korszakban szerzett 6 pole pozíciót az időmérő edzéseken, Lewis Hamilton viszont már Melbourne-ben jár 4-nél. A listán Nigel Mansell a 3. helyezett 3 pole-lal, holtversenyben Mika Häkkinennel, Michael Schumacherrel és Sebastian Vettellel.
Vettel bő 2 tizedmásodpercre megközelítette Hamiltont a harmadik szabadedzésen, de Maurizio Arrivabene a Sky Sportsnak azt mondta, szerinte a Mercedesnek van még tartaléka az időmérőre.
Vijay Mallya útlevelét szeretnék bevonatni Indiában, mert a hozzá köthető Kingfisher Airlines több, mint 1 milliárd dolláros (!) tartozást halmozott fel egy helyi bankokból álló konzorciumnál. Bob Fernley, a Force India csapatfőnök-helyettese a Sky Sportsnak megerősítette, hogy Mallya nincs ott Melbourne-ben, de szerinte a terv mindig is az volt, hogy az üzletember csak a Spanyol Nagydíjtól kezdi el látogatni a versenyeket.
Száraz pályán zajlott a melbourne-i harmadik szabadedzés, de nem sokkal a leintés után megint eleredt az eső. Az aszfalt jelenleg száraz, de a felhők nem tágítanak a térségből, így elképzelhető, hogy ismét megérkezik az égi áldás.
Maurizio Arrivabene arra tippelt tegnap, hogy olyan lesz az időmérő kezdete, mint a sorok a szupermarketek pénztárainál. Vajon igaza lesz az olasz csapatfőnöknek?
A német pilótát kissé vissza kellett tolni, hogy ki tudjon állni a bokszból, közben Hamilton villámgyorsan eléállt, így a bajnoki címvédő áll a sor elején. Mert sor bizony lett, Arrivabene jóslata megvalósult.
A Mercedesek vezetik fel a mezőnyt Melbourne-ben, hosszú kígyót alkotva a hajtanak a pályára a pilóták. Hamilton volt az első, aki elhagyta a bokszutcát, de kénytelen volt elengedni Rosberget, és beragadt az egyik Haas mögé is. Nem tudta megelőzni, így kénytelen volt némi teret kialakítani maga előtt, mielőtt elkezdi gyorskörét.
Besokallt az 1-es kanyarkombonációban, és kicsúszott a fűre, időt vesztett, és Grosjean is felzárkózott mögé. Nem sokkal később ő is hibázott, ezért Hamilton utolérte, és a francia el is engedte a bajnoki címvédőt.
A Mercedes pilótája 1:26.635-öt futott, Kimi Räikkönen 0.19 másodperc hátránnyal a 2., mögötte Verstappen és Sainz következik. Az első kör nem jött össze Vettelnek és Rosbergnek sem.
Remélhetőleg nem az időmérő szoftver hibázott, mindkettejük hátránya 0.299 másodperc Räikkönen mögött, de Verstappen hamarabb érte el eredményét, így egyelőre ő a 3. helyezett.
A Mercedes pilótája 1:25.351-re javított, az előnye most megnyugtató Räikkönen előtt, aki 1:26.579-nél.
A Manor pilótája búcsúzott először az időmérőtől, ő volt a leglassabb az első határidőnél. Csapattársa, Haryanto áll előtte.
Megint a Manor pilótái rajtolnak holnap az utolsó helyekről, Wehrlein után Haryanto is kiesett, ráadásul ő rajtbüntetést is kap, ezért ő zárja holnap a mezőnyt. Legalábbis, ha más nem kap büntetést addig.
Nincs látható visszaszámlálás vagy hasonló, a versenyzők neve melletti szám egyszer csak fehérre vált, ez jelzi, hogy most éppen Esteban Gutiérrez búcsúzik a mezőnytől. A Haas pilótája a 20. helyen esik ki az időmérőről.
A francia pilóta györskörön van, de nem volt ideje befejezni azt, így a 18. helyen ő is kiesik. A következő a 18. helyezett Danyiil Kvjat lesz, mert az orosz versenyző kieső helyen van, de kiszállt az autóból, így biztosan nem fog javítani.
Kvjat neve mellett már megjelent egy 20 másodpercről visszaszámláló óra, és miután ő hivatalosan is kiesett, a visszaszámláló újraindult a 17. helyezett Nasr nevénél.
Két Manor, két Haas, egy Red Bull és egy Sauber búcsúzott eddig, vajon a következő egy Renault lesz?
Jolyon Palmer kiesőhelyen volt, amikor megkezdte utolsó körét, de mivel közben letelt a Q1 időtartama, ő még befejezhette mért körét, ami elég volt a továbbjutáshoz. Ezzel Marcus Ericsson járt rosszul, mert ő visszacsúszott a 16. helyre, és nem is folytathatja az edzést. Danyiil Kvjat kiesésétől eltekintve a papírforma szerint alakult a Q1.
Az élmezőny gyorsan versenyképes időket futott, így senki sem került veszélybe, bár Sebastian Vettel csak a 10., míg Daniel Ricciardo csak a 11. lett. A kiesők listája az alábbiak szerint alakult:
16. Ericsson17. Nasr
18. Kvjat
19. Grosjean
20. Gutiérrez
21. Haryanto (3 helyes rajtbüntetés)
22. Wehrlein
...a mért körök időzítése. A lényeg az, hogy a veszélyben lévő versenyző az adott 90 másodperces időintervallum vége előtt befejezze mért körét, és lehetőleg legalább egy helyet javítson az ellenfelekhez képest. Ez ellentétes az eddig megszokott logikával, mert a pilóták gyakran arra törekedtek, hogy akár 1 másodperccel a határidő letelte előtt megkezdjék a körüket, hogy a lehető legjobb pozícióban (utolsóként) közlekedhessenek a pályán. Ez itt nem működik, legalábbis az adott időmérő etap legvégéig nem.
Hamilton jön mögötte, de megjelent a két Ferari és Daniel Ricciardo is. Ezúttal korábban, már 6 perc után kezdődik a kiesés, ismét 90 másodpercenként.
Ők a túlélésért küzdenek majd, várhatóan nem túl sokáig, ezért lehet, hogy csak néhány gyors kör fér majd bele az idejükbe. Az élmezőny szépen szétszóródott a pályán, a rádiótilalom ellenére is megtalálták a helyüket a pilóták.
Hamilton és Rosberg is rákapcsolt, 1:24.605-tel, Rosberg 1:24.796-tal nagyot lépett előre, és Pérez 1:25.773-mal egyelőre gyorsabb Vettelnél, sőt nem sokkal később Massa 1:25.644-gyel átveszi a 3. helyet.
Van még fél perce, de most lépte át a célvonalat, és nem tudott javítani, nem lesz ideje még egyszer körbeérni. Ezzel az újonc Jolyon Palmer biztosan előrébb végez, mint kicsivel rutinosabb csapattársa.
Neki is lett volna még fél perce, de így már felesleges elkezdeni még egy kört, a másik Renault is búcsúzik a 14. helyen. A következő veszélyeztetett Jenson Button a 13. helyen.
A McLaren pilótáját a bokszban érte a visszaszámlálás kezdete, másfél perc alatt körülbelül a pálya feléig jutott volna el, így inkább kiszállt, és elkezdett átöltözni. Így van némi ideje Carlos Sainznak, hiszen még Button órája ketyeg, de a Toro Rosso pilótája tudja, hogy a következő körében javítania kell, különben ő fog kiesni.
Sainz és Ricciardo bekerül a legjobb 5 közé, ezzel Fernando Alonso csúszott vissza a kieső helyre. Ő is rögtön kiszállt az autóból. Bottas veszélyben.
Gyorskörön volt, de nem tudott javítani, részben azért, mert az utolsó előtti kanyart igen bizonytalanul vette, így még a határidő előtt kiderült, hogy a 11. helyen ő is búcsúzni fog.
Kieső helyen vannak, de mindkét autó a bokszban tartózkodik, nem tudnak javítani. Pérez a 9. helyen fog kihullani, Hülkenberg pedig a 10-en.
A Q2-ben is folytatódott a tendencia, hogy az autók erősorrendje határozza meg a kieséseket. Csodálkozásra leginkább Bottas búcsúja ad okot.
9. Pérez
10. Hülkenberg
11. Bottas
12. Alonso
13. Button
14. Palmer
15. Magnussen
Hamilton, Rosberg, Vettel, Sainz, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen és Massa jutott be a legjobb nyolc közé. Vettel hátránya több, mint 6 tizedmásodperc volt Hamilton mögött, és alig több, mint 1 tizeddel volt csak gyorsabb a tavalyi Ferrari erőforrást használó Sainznál. Verstappen ezredre azonos időt futott Ricciardóval.
A veterán F1-es szakblogger, Joe Saward arról számolt be Twitter-csatornáján, hogy a melbourne-i médiaközpontban az az általános vélemény, hogy "az új időmérő vacak."
"Egy kicsit rossz helyezkedés, és egy kicsit rossz minden" okozta Kvjat kiesését, mondta az orosz versenyző a Sky Sportsnak, így valószínűleg nem műszaki hiba miatt kellett búcsúznia már a Q1-ben. "A verseny holnap lesz, de nem jó így kezdeni a szezont" - ismerte el.
A Ferrari versenyzője Mercedes szendvicsben kezdi meg a Q3-at. Rosberg autója látványos füstöt eregetett a bokszból kihajtva, de úgy tűnik nincs semmi gond. A Sky Sports szerint a bokszból szintén távozó Massa csak egy mért kört fog teljesíteni.
A világbajnoki címvédő 1:24.133-as idővel alaposan feladta a leckét, pedig Vettel 1:24.675-ös köre is igen jól sikerült. Räikkönen egyelőre a 3. helyen áll, Rosberg viszont egy gyenge 1:25.2-vel jelenleg csak a 4. pozícióban áll.
Az első kieső Ricciardo lesz a 8. helyen.
Ezért maradt le, és szorult a 4. helyre. Közben Sainz vánszorog a pályán, így ő is biztosan kiesik a 7. helyen. A következő Massa lehet a 6. pozícióban, mivel a brazil pilóta autóját is most tolják vissza a bokszba, és aligha jön ki még egyszer.
A holland pilóta autóját visszatolták a bokszba három perccel azelőtt, hogy hivatalosan kiesne. Ennyi idő viszont nem elég ahhoz, hogy teljesítsen egy felvezető, és egy mért kört is.
Kezd kiszámíthatóvá válni a kiszámíthatatlannak szánt időmérő.
A két Mercedes a pályán van, Vettel és Räikkönen viszont kiszállt az autóból, így ők biztosan nem javítanak a 2-3. helyükön.
Rosberg feljött a 2. helyre Hamilton mögé, Hamilton pedig tovább javít, 1:23.837-tel megerősíti helyét az élen. Négy perc van hátra az edzésből, de biztos, hogy az első négy sorrendje Hamilton, Rosberg, Vettel és Rosberg lesz.
A Mercedes bokszfalán viszont már gratulálnak egymásnak, a versenyzők pedig úgy állnak a mérlegelésnél, mintha már régen véget ért volna az időmérő. A régi rendszer izgalmas végjátékának nyoma sincs.
Két perccel a leintés előtt Hamilton már ünnepli pole pozícióját, és Rosberg már a mérlegelésre is odaért. Az óra pedig ketyeg, a nézők pedig üres pályát látnak a megreformált időmérőn.
A Mercedes pilótája rajtolhat az élről a holnapi Ausztrál Nagydíjon, a 2. csapattársa, Nico Rosberg lett. A 2. sor a két Ferrarié Sebastian Vettel-Kimi Räikkönen sorrendben, Max Verstappen meglepetésre az 5. helyet szerezte meg, Felipe Massa, Carlos Sainz és Daniel Ricciardo előtt. A hátralévő helyezések terén sem született váratlan eredmény, mindössze Valtteri Bottas 11., és Danyiil Kvjat 18. helye marad el az elvárásoktól.