A napsütésben rendezett délelőtti edzést követően, körülbelül 13 óra 20 perctől hatalmas eső zúdult a Hungaroringre, és a csuromvizes aszfalt miatt csak 20 perces késéssel tudták elindítani a Magyar Nagydíj kvalifikációját, melyet
a romló körülmények folytán 5 perc után, aztán baleseteket követően még háromszor ismét meg kellett szakítani.
A szétszaggatott időmérő annyira elhúzódott, hogy a tisztuló ég alatt a Q1 végén már egyértelműen az intermediate gumi volt az ideális választás, a Q2 felénél pedig a slickek is előkerültek, így végül nem borult fel nagyon a papírforma: az első rajtsort a Mercedes, a másodikat a Red Bull foglalta el. A változó körülmények legnagyobb áldozata Kimi Räikkönen lett, aki nem jutott tovább a Q2-ből.
A három piros zászlós szakaszt sorrendben Marcus Ericsson, Felipe Massa és Rio Haryanto okozta a Q1-ben. Ericsson és Haryanto a 10-es kanyarnál kicsúszva bontotta le az autóját, míg Felipe Massa Williamse a domb tetején lévő 4-es kanyar kijáratánál szabadult el, s borotválta le szemből a palánkot. „Felúszott az autó a vízen, olyan volt, mintha egy folyó keresztezte volna a pályát. Az előtte lévő kanyarokban úgy éreztem, hogy az intermediate gumik a leggyorsabbak, de egyszerűen elvesztettem az autót abban a kanyarban” - nyilatkozta a brazil.
Alonso döntötte el a pole sorsát
A pole pozícióért vívott küzdelmet akaratlanul is Fernando Alonso döntötte el: megforgott a 8-as számú jobbosnál, s a sárga zászlók által előírt lassítási kötelezettség megfosztotta Lewis Hamiltont attól, hogy javítson az idején.
Nem tudom, Nico mennyit gyorsult, de én négy tizedet javítottam az első szektorban, szóval jónak éreztem a kört.
"Szerencsétlen volt Fernando megpördülése, de előfordul ilyesmi. Nem vagyok nagyon letörve" - mondta Hamilton, aki az első gyors körök után 1 tizeddel megelőzte Rosberget. A német viszont be tudott surranni 1:20 alá, és úgy tűnik, mivel valamelyest lassított a sárga zászlóknál, megtarthatja a pole-t.
"Remekül éreztem magam a pályán egész hétvégén, bármilyenek is voltak a körülmények. Esőben, szárazon, magas üzemanyagszinttel is jó volt. Várom a futamot" - közölte.
A Red Bullok küzdelmét is lehet, hogy az döntötte el, hogy az egyik versenyző peches volt, Max Verstappen ugyanis az utolsó próbálkozásakor nem tudott felérni időben a célvonalhoz, így Daniel Ricciardo mögött végzett. Az ausztrál ugyanakkor szintén bosszankodott a lassítási kényszer miatt.
"Mérges voltam, mert valamelyest javítottam, és közelebb férkőzhettem volna a pole-hoz" – ismerte el. "Érdekes lett volna megnézni, hogy alakul a történet a sárga zászlók nélkül. Kicsit csalódott vagyok." Hamiltonban és Ricciardóban az is közös, hogy neccesen jutottak túl a Q2-n egy-egy kicsúszás miatt; főleg a britnél rezgett a léc a 10. helyből fakadóan. Ricciardo az utolsó percben futotta meg a továbbjutást érő időt.
Mindkét McLaren eljutott a Q3-ig
Az 5. helyre Sebastian Vettel jött be, de úgy érezte, hogy több volt a pakliban, csak Button bezavart előtte az időmérő végén, Rosberghez hasonlóan ugyanis nem vett vissza jelentősen a tempóból. "Nem értem, Jenson miért nem húzódott félre, nem tudtam befejezni a köröm. Sok időt vesztettem, e nélkül könnyen befértem volna a legjobb három közé" - nyilatkozta. "Szerintem szunyókált, és nem hitte, hogy mások tovább nyomják a gázt."
Ebből kiderülhetett, hogy a McLaren mindkét versenyzőjének sikerült bejutnia a Q3-ba, ott azonban nem ők bizonyultak a legjobbnak a Mercedes-Red Bull-Ferrari üldözői közt, hanem Carlos Sainz, aki az edzések során nem remekelt. "Ez kicsit a semmiből jött" - mondta a Toro Rosso pilótája. "Jó munkát végeztünk a harmadik tréning és az időmérő közt, nagyon elégedett vagyok."
A Force India és a Williams egy-egy autóval képviselte magát a harmadik felvonásban, Nico Hülkenberg 9., Valtteri Bottas 10. lett.
A Q1-ben Massán kívül nem hullott nagy név, bár a Renault-k a ma mutatott formájuk alapján megérdemelték volna a továbbjutást. "A harmadik tréningen tizedik lettem száraz pályán, ami számunkra csoda. Ezúttal nem volt annyira lassúk, hogy ki kellett volna esnünk a Q1-ben" - kesergett Jolyon Palmer, aki a piros zászlós megszakításokon hasalt el.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az esőáztatta Hungaroringről! Körülbelül háromnegyed órával az időmérő kezdete előtt leszakadt az ég a pálya felett, és azóta is zuhog az eső. Az előrejelzések alapján számítani lehetett rá, hogy pont az időmérő előtt érkezik meg az eső.
A szombat délelőtti szabadedzést is egy Mercedes nyerte, de Max Verstappen meglepően közel került Nico Rosberghez, csupán 2 ezred volt a különbség. Esőben persze borulhat az erősorrend, a Red Bullnak még nagyobb esélye lehet a Mercedes legyőzésére az autójuknak amúgy is kedvező pályán.
Hirtelen töb fokot esett a hőmérséklet, a levegő már csak 23, a pálya 27 fokos. Továbbra is zuhog az eső, kérdés, hogy 5 perc múlva a pályára engedik-e a versenyzőket. A Safety Car már többször is körbehajtott a pályán, vizsgálja a körülményeket.
Túl vizes a pálya, nem merik kiküldeni az autókat. Egyelőre 10 perces csúszást jelentettek be, de ez több is lehet, hiszen továbbra is hasonló intenzitással esik az eső.
Most jelentették be, hogy újabb 10 perccel halasztják a Q1-et, 14:20-ig biztosan nem indul el az időmérő. A Safety Car szorgalmasan rója a köröket a pályán, a versenyzők a mérnökeikkel beszélgetnek a garázsban.
Jelentősen csökkent az eső intenzitása, és a pálya felett egyre tisztább az ég, bár körülötte még fenyegetnek a sötétszürke felhők. Egyelőre nem jelentettek be újabb csúszást, ha ez így marad, 10 perc múlva kezdődik a Q1. A pálya azonban még mindig nagyon vizes.
Az FIA most erősítette meg, hogy 14:20-kor, 5 perc múlva a pályára hajthatnak a versenyzők. Még csöpög az eső, de sokat javultak a körülmények.
Délelőtt közölte az FIA, hogy az időmérőn a zéró tolerancia elvét alkalmazzák a 4-es és a 11-es kanyarban, aki itt négy kerékkel elhagyja a pályát, annak törlik az idejét. Esőben viszont amúgy is hátrányba kerülnek a rázóköveken áthajtó versenyzők, így valószínűleg jobban figyelnek majd erre.
Mindenki az esőgumikat használja, nagyon vizes a pálya. A versenyzőket ráadásul figyelmeztették, hogy néhány perc múlva újabb intenzív eső érkezhet.
Eddig tartott a körözés, Vettel a rádión is azt mondja a Ferrarinak, hogy túl sok a víz a pályán. Mindenkinek vissza kell térnie a bokszba, megint kezdődik a várakozás.
Az összes versenyző futott mért kört, a jelenlegi állás alapján bajban lennének a Mercedesek - Rosberg a 20., Hamilton a 21. helyen áll. Azért nem kell kétségbe esniük, valószínűleg megint addig várunk, amíg jelentősen javulnak a körülmények. Az állás a mezőny első felében: Pérez, Hülkenberg, Alonso, Nasr, Ricciardo, Bottas, Verstappen, Grosjean, Vettel, Palmer.
Talán nem kell sokat várnunk a folytatásra, ez a zuhé csak pár percig tartott. Egyre világosabb van, a nap is kisüthet hamarosan. Most megint a Safety Caré a főszerep a pályán.
Kicsit még esik, de 14:40-kor újra kiengedik a bokszból a versenyzőket. Szinte mindenki felsorakozott a bokszutcában, Verstappen vezeti majd a sort.
Természetesen továbbra is az esőgumikat használja mindenki. A köridőkből hamarosan kiderül, most jobbak-e a körülmények, mint az előző próbálkozásnál.
A két Red Bull az élre állt, Ricciardo ideje 1:39.968, Verstappen fél másodperces lemaradással követi őt. Rosberg egyelőre a 7. helyre jött fel, Hamilton pedig a 9., de még rengeteget javulhatnak az idők.
Most nem kezdett el újra esni, de Ericsson kicsúszott a 8-as kanyarnál, és a reklámtábláknak ütközött a Sauberrel. Az edzést megint leállították, az autó elszállítását megkezdték.
Már egyáltalán nem esik, és a levegő is kezd újra felmelegedni. Várunk az újraindításra, a Q1-ből még pontosan 9 perc van hátra.
Az eddigi leggyorsabbak a vizes pályán: Ricciardo, Verstappen, Pérez, Hülkenberg, Alonso, Räikkönen, Rosberg, Nasr, Hamilton, Bottas. A jelenlegi állás alapján ők esnének ki: Gutiérrez, Kvjat, Sainz, Ericsson, Wehrlein, Haryanto.
2 perc múlva, 14:55-kor lehet kihajtani a pályára. Reméljük, a hátralévő 9 percet már nem kell megszakítani.
Sokat javultak a körülmények, ezt az is bizonyítja, hogy a két Red Bull, Grosjean és Vettel intermediate abroncsokon hajtott a pályára. A többiek egyelőre jobb választásnak tartják az esőgumit.
Massa a 4-es kanyarban vesztette el az uralmat Williams felett, és a korlátnak csapta az autót. Neki nem esett baja, de az autó eleje összetört, az edzést megint leállították piros zászlóval. Massa egyébként intermediate gumikkal körözött.
A brazil a piros zászló előtt még tudott javítani az esőgumikon, 1:39.500-as idővel az 1. helyről várja a folytatást. A Q1-ből még 5 perc 20 másodperc van hátra.
A szünetben tovább száradt a pálya, az egész mezőny intermediate gumikkal folytatja az időmérőt. Folytatódik a Q1, 5 perc maradt a javításra.
Idő előtt véget ért az időmérő első etapja, mert másfél perccel a leintés előtt Haryanto is összetörte az autóját a 10-es kanyarban. Kiesett Palmer, Massa, Magnussen, Ericsson, Wehrlein és Haryanto.
A Q1 tíz leggyorsabb versenyzője: Rosberg, Hamilton, Alonso, Vettel, Grosjean, Sainz, Kvjat, Räikkönen, Nasr, Button. A körülmények miatt természetesen nem túl mérvadó ez a sorrend, a Red Bullok csak a 12. és 13. helyen jutottak tovább. Rosberg ideje egyébként 1:33.302 volt a nedves pályán.
Az ideális ív már majdnem felszáradt, de a pálya még sok helyen vizes, mindenki intereken folytatja az időmérőt.
1:32.378 az ideje, 35 ezreddel előzi meg Rosberget. Helyenként még nagyon vizes a pálya, sok helyen csúszkálnak a versenyzők.
3 tizedet vert Hamilton idejére, 1:32.088-cal vette át a vezetést. A másik Red Bull-lal Verstappen a 4. helyet foglalja el a Mercedesek mögött.
Ő az első, aki bevállalta a száraz pályás gumikat, a szuperlágy abroncsokat rakták fel az autójára. A McLaren Buttont is slickekért hívja a bokszba, de a brit szerint "nagyon nehéz" lesz rajtuk körözni.
A pálya már tényleg elég száraz a slickekhez, majdnem egy másodperccel előzi meg Hamiltont. A többi istálló is reagált, már mindenki megkapta a száraz pályás abroncsokat.
Nagyon gyorsan javulnak a köridők a slickeken, most éppen Alonso vezet 1:26.047-es idővel. A spanyol remek kört futott, a két Mercedes nem sokkal utána teljesítette a körét, de a 2. helyen álló Hamilton is majdnem fél másodperccel gyorsabb volt nála.
Fél perc van hátra, és jelenleg az utolsó, 16. helyen áll. Még egy körre van ideje, vigyáznia kell, hogy ne hibázzon nagyot a trükkös aszfalton.
Az utolsó másodpercekben annyian javítottak, hogy teljesen megkavarodott a sorrend, és Hamilton a 3. helyről hirtelen a 10.-en találta magát. Räikkönen nem időzített jól, ő tényleg búcsúzik az időmérőtől, és csak a 14. helyről indulhat. A kiesők: Grosjean, Kvjat, Pérez, Räikkönen, Gutiérrez, Nasr.
1:22.660-as idővel zárta a Q1-et, mögötte a továbbjutók sorrendje: Rosberg, Ricciardo, Alonso, Hülkenberg, Vettel, Button, Bottas, Sainz, Hamilton. A McLaren már most elégedett lehet, mindkét autóuk továbbment.
A brazil a Sky Sportsnak nyilatkozott a Q1-es ütközéséről. „Felúszott az autó a vízen, olyan volt, mintha egy folyó keresztezte volna a pályát" - mondta. "Az előtte lévő kanyarokban úgy éreztem, hogy a intermediate gumik a leggyorsabbak, de egyszerűen elvesztettem az autót abban a kanyarban."
Már megy a Q3. A pálya nagyjából felszáradt, de aki letér az ideális ívről, könnyen bajba kerülhet.
Hamilton 1:20.108-as idővel vezet, Rosberg lemaradása 4 tized. A két Red Bull követi őket. Vettel szokatlan időzítéssel még csak most futja az első mért körét.
A célegyenes elején lévő vizes folton majdnem eldobta a Ferrarit, de sikerült újra egyenesbe állítania, és nem is vesztett túl sok időt. Rosberg közben közelebb került Hamiltonhoz, 93 ezred a lemaradása.
Sainz feljött a McLarenek elé a 6. helyre, a többiek most a bokszban vannak, és az utolsó körükre készülnek.
Kicsit furcsán ért véget az időmérő: Alonso megpördült, ezért sárga zászlókat lengettek a 2-es szektorban, és úgy tűnt, senki nem tud már javítani. Rosberg viszont pont jó helyen volt, és még meg tudta futni az abszolút legjobb időt a második szektorban, és 1:19.965-ös idővel megszerezte a pole-t. Mögötte a sorrend: Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Vettel, Sainz, Alonso, Button, Hülkenberg, Bottas.