Nico Rosberg javított csapattársával, Lewis Hamiltonnal szemben az időmérős párharcban, és a nyári szünet előtti utolsó helyosztón megszerezte idei 5. pole pozícióját. A hazai pályán versenyző Rosberg mellé Hamilton állhat fel a rajtrácsra, csakúgy, mint a múlt heti Magyar Nagydíjon.
Ezúttal viszont vitás helyzetek nélkül eldöntötték a pole pozíció sorsát, de a Q3 ettől még nem volt zökkenőmentes. Rosberg kénytelen volt feladni az első mért körét egy elektronikai hiba miatt. Paddy Lowe, a Mercedes technikai vezetője szerint kihagyott a motorja, és a gázpedállal is gondok akadtak.
Rosberg viszont némi késéssel vissza tudott térni a pályára, és annak ellenére is megszerezte a pole pozíciót, hogy az ideálisnál több üzemanyagot vitt az autójában. Hamilton az utolsó mért körében tudott javítani, de 1 tizedmásodperccel lassabbnak bizonyult ellenfelénél.
A Q3-ban úgy tűnt, a Red Bull akár meglepetést is okozhat, mert Daniel Ricciardo mindössze 0,24 másodperccel volt lassabb Hamilton első mért körénél. Az ausztrál pilóta ismét legyőzte Max Verstappent, de az ő szempontjukból ennél fontosabb, hogy a két Ferrarit maguk mögé utasították.
Bár Sebastian Vettel szerepel hazai pályán, a Hockenheimringen Kimi Räikkönennek jött ki jobban a lépés. Vettelnek az egész edzésen nem sikerült egy igazán tiszta kört sem összeraknia, a Q3 elején is használt gumikkal kezdett, ezért csak egy igazi mért köre maradt a harmadik harmad végén.
Ez azonban csak arra volt elég, hogy az ideiglenes 9. helyről előre ugorjon a 6. helyre, de így is csak az élmezőny végére ért oda. A legjobb három csapat után a Force India és a Williams autói rajzoltak ki sormintát, őt várhatóan vasárnap is nagy csatát vívnak majd a konstruktőri pontverseny 4. helyéért.
Miután a csapatok péntekről szombatra virradóan elérték, hogy az FIA lazítson a pályaelhagyások elbírálásán, még vizsgálni sem kezdtek senkit a pálya kiszélesítése miatt, a pálya büntette inkább a túlzottan bátor versenyzőket. Ennek leginkább Fernando Alonso itta meg a levét.
A McLaren versenyzője meglepetésre csak a 14. lett, kikapott csapattársától is, miután áthajtott a rázóköveken, és megsérült az autója. Alonso korábban arra panaszkodott, hogy Vettel feltartotta, de a sportfelügyelők nem kezdték vizsgálni az esetet. Felipe Massa és Carlos Sainz helyzetét viszont igen.
Massa a Q2-ben érte utol a 2-es kanyar előtt araszoló Sainzot. A Toro Rosso versenyzője későn vette észre a mögötte száguldó Williamst, de mindent megtett, hogy a kanyar belső íve felé eltűnjön az útból. Akadályozta ellenfelét, de ezen végül nem múlt semmi: Massa továbbjutott, Sainz búcsúzott.
Sainz esetleges büntetése újabb csapás lehet a Toro Rossónak. Az olasz kis csapatnak nincs jó napja, Danyiil Kvjat már a Q1-ben búcsúzott a 19. helyen, és először a rádión, majd a riportereknek is elárulta, fogalma sincs, hogy mi történik körülötte, és miért szerepel ilyen rosszul.
Szokatlanul nagy különbség alakult ki a két Haas között: Esteban Gutiérrez a 11. helyen épp, hogy kiesett a Q2-ben, csapattársa, Romain Grosjean pedig csak a 15. lett, ráadásul ő váltócsere miatt még öthelyes rajtbüntetést is kap. Ismét visszatért a Q2-be a Renault, Jolyon Palmer a 15. lett.
Az alsóházban sokáig úgy tűnt, hogy a hazai pályán versenyző Pascal Wehrlein továbbjuthat a Q2-be, de végül csak Danyiil Kvjatot, csapattársát, Rio Haryantót és az utolsó sorba szoruló két Saubert tudta megelőzni.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük olvasóinkat a Német Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Nemsokára kezdünk, addig ajánljuk magunkat, és az eddigi edzések összefoglalóit, plusz a hétvégi esélylatolgatást.
A hockenheimi hétvégétől kezdve teljesen feloldották a korábbn vihart kavaró és büntetéseket eredményező rádiótilalmat, valamint többszöri egyeztetés után az FIA úgy döntött, hogy az 1-es és a 12-es kanyarban a rázókő külső széle jelzi a pálya határát.
A monzai pályához hasonló, hihetetlenül gyors pályán 15 esztendővel ezelőtt rendeztek utoljára versenyt, 2002-ben már a mostani, megcsonkított változatot használták. A régi aszfaltcsík egy részét fel is szedték, és helyét visszafoglalta a természet.
Sebességváltót kellett cserélni a Haasban a harmadik szabadedzés után, ezért a francia versenyző automatikusan öthelyes rajtbüntetést kap.
A harmadik szabadedzésen veszélyesen engedték ki Romain Grosjean elé, ezért berendelték a sportfelügyelők. Végül csak a Mercedest büntették meg 10 ezer euróra, de Hamiltonnak továbbra is vigyáznia kell, mert még egy figyelmeztetés automatikusan 10 helyes rajtbüntetést jelent számára.
Az ítélet újabb következetlenségre mutat rá, korábban keményebben bántak a versenyzőkkel hasonló esetben.
Legalábbis nem rögtön, mert hétfőn ő lesz az első, aki ízelítőt kaphat a Pirelli 2017-es esőgumijaiból Fioranóban, egy módosított tavalyi Ferrari volánja mögött. Vettelt kedden Esteban Gutiérrez váltja szintén Ferrarival, majd Sébastien Buemi következik a Red Bull színeiben, Mugellóban.
Buemi két év után először vezethet F1-es autót, nemrég megnyerte a Formula E-t és az FIA hosszútávú világbajnokságában is versenyez.
Jelenleg 6-5-re alulmarad Lewis Hamilton ellenében, ugyanilyen arányban vezet Pascal Wehrlein is Rio Haryanto előtt, valamint Nico Hülkenberg Sergio Pérez ellen. A további állás:
Vettel - Räikkönen 8:3
Massa - Bottas 2:9
Ricciardo - Verstappen 6:1
Magnussen - Palmer 8:3
Kvjat - Sainz 2:5
Ericsson - Nasr 7:4
Alonso - Button 8:2
Grosjean - Gutiérrez 8:3
Tavaly kimaradt a Német Nagydíj, és az idén is kevés a néző. Tegnap elég lehangoló képet festett a célegyenes végi lelátó:
Az időmérőre azonban már kezd gyülekezni a közönség:
Pascal Wehrlein máris pályán a Manorral. A német versenyző 5 esztendős korában, 2000-ben látogatott ki először személyesen is Hockenheimbe, azóta arról álmodott, hogy ő maga is versenyző lesz.
...de csak egy rövid ideig, és közben Esteban Gutiérrez és Rio Haryanto is kilátogatott a pályára. A többiek várnak még.
Megszülettek az első mért körök, Gutiérrez vezet 1:17.052-vel, Grosjean (17.266), Wehrlein (17.350) és Haryanto (17.701) előtt. Mindenki szuperlágy gumival ment.
Rosberg és Hamilton autójára is lágy gumikat szereltek, ők ezzel is továbbjutásra számítanak. A Ferrarik és a Williamsek nem bízzák a véletlenre, ahogy Max Verstappen sem, ők szuperlággyal kezdik a Q1-et.
Hamilton 1:15.243-mal az élre állt lágy gumival, Rosberg 1:15.485-tel követi őt a 2. helyen. Mindketten lágy gumival mentek, Verstappen csak a 3. helyre volt jó szuperlággyal és 1:15.875-tel.
A Ferrari versenyzője csak a 4. helyre ért oda, már a 2-es szektorban is bő 4 tizedmásodperc volt a hátránya, de vezetői hibákat is vétett az arénában, így csak 0,684 másodperccel lassabb ört tudott menni a Mercedeseknél.
Nem sokkal később Ricciardo jött fel a 3. helyre Räikkönen, Verstappen és Vettel elé.
Nincs jó napja a Haas csapatnak, a bokszutcában tolják a garázs felé Esteban Gutiérrez autóját. A mexikói egyelőre a még épp továbbjutó 16. helyen áll.
"Nem volt 100%-ig tiszta kör, de elégnek kellene lennie" - mondta a csapatrádión. Igaza lesz, még mindig a 6. helyen áll.
Rádión jelentette ezt a csapatnak. A 8. helyen áll bő 1 másodperccel gyorsabb a jelenlegi utolsó továbbjutó Gutiérreznél.
Feljött a 11. helyre, de Gutiérrez még ennél is jobb kört futott, és a 8. helyre ugrott előre a kiesőzónából. Kvjat, Nasr, Haryanto, Ericsson, Magnussen és Palmer veszélyben.
Helmut Marko nem lesz boldog, Danyiil Kvjat a 19. helyen kiesett a Német Nagydíj időmérő edzéséről. Rajta kívül a szokásos névsor búcsúzik, de veszélyben volt Button, és Sainz is, ők végül megúszták, és folytathatják.
17. Kevin Magnussen
18. Pascal Wehrlein (1 ezredmásodperc hátránnyal)
19. Danyiil Kvjat
20. Rio Haryanto
21. Felipe Nasr
22. Marcus Ericsson
Meghallotta a rádión, hogy Sainz a 12. helyen továbbjutot, ő pedig kiesett. "Mi a f*** folyik itt?!" - kérdezte kiábrándulva.
A két Mercedes már szuperlággyal a pályán. Rosberg van elöl, nemsokára kezdi mért körét. Bottas és Räikkönen még a bokszban pihen.
Rosberg ért célba hamarabb 1:14.839-cel, de Hamilton 1:14.748-cal elorozta tőle az ideiglenes 1. helyet. Verstappen is pályára lépett.
A holland tinédzser 0,376 másodperc hátránnyal üldözőbe vette a két Ezüstnyilat, csapattársa, Ricciardo bő 8 tizedre van a Merceedesektől. Bottas ért oda az 5. helyre Sainz előtt.
Räikkönen csak a 4. helyezett, Vettel csak a 6. egyelőre, megint beékelődött eléjük 1-1 Red Bull. A két McLaren közben egyelőre kieső helyen áll, Aonso a 14. pozícióban van, Button pedig a 15. Palmer előtt.
A kiesők sorrendje jelenleg a következő: Gutiérrez, Grosjean, Sainz, Alonso, Button, Palmer.
Nem lehet nyugodt Massa sem a 10. helyen, ráadásul őt a gyorsköre során Sainz feltartotta a 2-es kanyarban. "Nagyon zavart" - mondta Massa. Sainznak nem igazán volt hova mennie.
Eredmény viszont csak az időmérő után lesz, így egyelőre Sainz is küzdhet a továbbjutásért. Jelenleg a 13. helyen áll.
Alonso az utolsó körében túlságosan szélesre vette a rázókövet az aréna bejáratánál, és alkatrészek szakadtak le az autójáról, így csak a 14. lett. Button a 12. helyre ért oda. A végén Vettel is kiment a pályára, de nem tudott javítani, és visszacsúszott a 9. helyre, de megúszta. Alonso később arra panaszkodott, hogy Vettel feltartotta.
11. Esteban Gutiérrez
12. Jenson Button
13. Carlos Sainz
14. Fernando Alonso
15. Romain Grosjean (+5 helyes rajtbüntetés)
16. Jolyon Palmer
Adam Cooper szakújságíró szerint a sajtóközpontban egy helyi kollégája az időmérő helyett lóversenyről olvas egy napilapban.
Kihajtott a garázsból, és rögtön letépett egy sisakfóliát. Korábban betiltották ezt, majd később arra kérték a versenyzőket, hogy a lehető legkevesebb réteget dobáljanak el a pályán. Vettelhez nem ért el az üzenet.
Dupla sárga zászló helyett automatikusan piros jöhet, ha baleset vagy műszaki hiba történik, ez bárkinek az utolsó próbálkozását tönkreteheti. Vettel mégis használt szuperlágy gumival kezd.
A bokszba hajtott, így nincs még mért köre. Hamilton 1:14.486-tal vezet Räikkönen és Vettel előtt, utóbbi hátránya már több, mint 1 másodperc. Verstappen 1:15.103-mal meg is előzi mindkét Ferrarit.
Mindössze 0,24 másodpercre van Hamilton legjobbjától, ebbe már egy hiba nem fér bele Rosberg részéről, ha ő is mért kört fut. Verstappentől várható még javulás, mert az arénában túlcsúszott egy rázókövön, és a szikrák arról árulkodnak, hogy sok időt vesztett.
A Sky Sports szerint elektronikai hibája volt az első etap során, a Mercedesnél Paddy Lowe és Andy Shovlin idegesen figyelik versenyzőjüket.
1:14.363-at ért el, ez 123 ezredmásodperccel jobb Hamilton eddigi körénél. Az utolsó szektorban vesztett némi időt. Csapattársa most kezdi az utolsó körét, 1 perc van a Q3-ból.
Hamilton nem tudta megelőzni az utolsó mért köre során, így ő indul a 2. kockából. A Red Bullok sem tudta már gyorsulni, de Ricciardo és Verstappen így is megelőzte Räikkönent és Vettelt. A további sorrend Hülkenberg, Bottas, Pérez, Massa.