Rosberg az élre állt, Hamilton szenvedett
2016. szeptember 16. 15:28
A Mercedes átvette a vezetést, de csak viszonylag csekély előnnyel a Szingapúri Nagydíj péntek esti, helyi idő szerint fél 10-kor kezdődő második szabadedzésén, amely már teljesen mesterséges fényben zajlott. Nico Rosberg az egy évvel ezelőttinél két teljes másodperccel gyorsabb kört futva végzett az élen, ezzel szűk háromtized másodpercet vert legközelebbi üldözőjére, Kimi Räikkönenre, míg a címvédő Lewis Hamiltonnak gondjai voltak.
Rosberg késő délután egy elfékezés miatt a falban kötött ki, az autóját azonban estére teljesen megjavították, és úgy tűnik, a kisebb baleset nem zökkentette ki a ritmusból: habár a lágy gumikon csak a középmezőnyben kezdett, az időmérő-szimulációk során, az ultralágyakon magabiztosan állt az élre. Hamilton viszont először forgalomba került, aztán többször is lecsúszott a pályáról, így nem tudott javítani a szuperlágy Pirelliken elért idején.
A hosszabb etapokból pedig kimaradt, mert a Mercedes egy kisebb hidraulika-szivárgást fedezett fel az autóján.
A Ferrari számára is felemásan sikerült az edzés: Räikkönen az ultralágy gumikon megközelítette Rosberget, és maga mögé utasította a két Red Bullt, a Szingapúr specialistájának számító Sebastian Vettel viszont elégedetlen volt a balansszal, így a csapattársától is 7 tizeddel elmaradva csak 5. lett.
A Red Bull hozta a várt eredményt, bár Daniel Ricciardo a falat lekoccolva megpördült egyszer. Az edzés során sokan súrolták a korlátot itt-ott, de komolyabban csak Romain Grosjean autója sérült meg, amelyen összetört a hátsó vezetőszárny. A hátralévő háromnegyed órában vissza sem tudott térni a pályára, mert megrongálódott a Haas futóműve is, míg Fernando Alonso az edzés legvégén egy váltóhiba miatt volt kénytelen leparkolni a McLarenjét az egyik bukótérbe.
A McLaren nagy reményekkel érkezett az ázsiai városállamba, de egyelőre nem tűnt igazán erősnek: Alonso a 9., Jenson Button pedig a 12. helyen zárta az edzést, egy Force India és egy Toro Rosso is gyorsabb volt náluk.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Az ázsiai városállamban hamarosan este fél 10 lesz: ez a legkésőbb rendezett esemény a hétvégén, az időmérő fél, a verseny egy egész órával hamarabb startol majd holnap illetve holnapután. A délutáni edzés óta azonban nem lett sokkal hűvösebb, hiába sötétedett be: a levegő még mindig 29, az aszfalt 33 fokos.
A Mercedes német versenyzője az első edzésen két szenzációt is szolgáltatott: az elsőt azzal, hogy a lágy gumikon (ami itt a legkeményebb keveréket jelenti) 1,4 másodperccel gyorsabb kört ment, mint tavaly, holott a többiek abban a pillanatban még az ultralágyakon is jóval lassabbak voltak. A másodikat akkor, amikor frontálisan a falnak ütközött a 18-as kanyarban. Az első kerekei blokkoltak, a hátsók viszont úgy forogtak, mintha fékezés közben is működött volna a hajtás, de a Mercedesnél azt mondják, nem volt szó műszaki hibáról, Rosberg egyszerűen elfékezte magát a használt gumikon.
A legjobb időt az első edzésen végül Max Verstappen érte el, az ultralágy gumikon 49 ezredmásodpercet verve csapattársára, Daniel Ricciardóra, és majdnem fél másodpercet a 3. helyezett Sebastian Vettelre. Lewis Hamilton 6 tizedre volt Verstappentől, de a lágy gumikon: Christian Horner szerint ezért minden azon múlik majd, hogy valójában mekkora a különbség a keverékek között.
A két Manor és Gutiérrez az első három fecske odakint. Ricciardo még csak most öltözik be.
Legalábbis fizikailag: a magas, 80% körüli páratartalom és a hőség nagyon próbára teszi a versenyzőket, ráadásul a futam hossza rendszerint a 2 órás limit közelében van. Közben a két Manor feliratkozott a tabellára, egyelőre Ocon vezet 1:51.051-gyel.
1:47.245-ös időt fut, a Ferrarin a lágy gumik vannak. Az ultralágyakon az első edzésen 1 teljes másodperccel gyorsabb volt ennél.
Ő a szuperlágyakkal kezd, 1:46.147-es ideje a Ferrari mai legjobbja eddig. Rosberg is megtett egy kört ugyanezzel a keverékkel, de 8 tizeddel lassab volt, csak a 4. Räikkönen, Kvjat és Sainz mögött.
Egy elfékezés után kitör a McLaren fala, és nekiütődik a falnak a jobb oldalon. Repkednek az apróbb darabok, de úgy tűnik, az uató nem sérült meg. Óriási a forgalom, csak Ericsson és Bottas nincs a pályán.
Ő is a lágy gumikon van, 1:45.275-ös körével 9 tizedet ver Räikkönenre. Ez simán a hétvége legjobb köre eddig.
Csak 0,345 másodperccel maradt el Hamiltontól, szintén a lágy gumikon. A Red Bullt akkor sem szabad leírni itt, ha a Mercedes teljesen megoldotta a tavalyi gondjait. És a Ferrarit sem, különösen Vettelt, aki igazi Szingapúr-specialista: Horner szerint ezen a pályán minimum 3 tizedet ér a többiekhez képest.
Az első negyedóra után így állunk: Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Räikkönen, Hülkenberg, Kvjat, Sainz, Rosberg, Vettel, Pérez, Massa, Alonso, Gutiérrez.
A 11-es kanyarban besokallt, a Red Bull kifarolt alatta, és a hátulja a bal oldali korlátnak ütődött. Utána még be is fordult, de a szemközti fal előtt megállt. Nem sérülhetett meg túlzottan szerencsére. A pályának ezen a részén egymást követik a terhelésváltások, nem csoda, hogy néha túllőnek a célon a pilóták.
Az első rohamnak vége, csak Kvjat, Sainz, Bottas, Ericsson és Ocon van kint. A Toro Rosso egyébként jól megy ezen a pályán, mert a tavalyi Ferrari motor itt a szokásosnál kisebb hátrányt jelent számukra.
Ocon, majd Gutiérrez is megkapta az ultralágy gumikat. A francia lekoccolta a falat a Manor jobb első kerekével, de nagy baj nem történt. Ilyen majdnem-balesetből még biztos sokat fogunk látni a hétvégén.
Vettel, Räikkönen, Hamilton és Rosberg is azokon ment ki a pályára. Vajon mire mennek velük? Vettel kicsit csúszkál...
1:45.266-os időt ér el, de csak 9 ezreddel gyorsabb, mint Hamilton volt a szuperlágyakon. Jön Räikkönen, és gyorsabb...
1:44.427, ez jó idő! 9 tizeddel jobb Vettelénél. Rosberg ugyan még gyorsabb, ő pár másodperccel később 1:44.152-es idővel szeli át a célvonalat, de ez csak 0,275 másodperces hátrányt jelent a Ferrarinak, ami nem vészes.
Az első szektorban még rendesen nyomta neki, bár Rosbergnél és Räikkönennél is gyengébb részidőt érte el, aztán viszont forgalomba került. Egyébként ezen a pályán a kemény kigyorsítások és a sok (23) kanyar miatt nagyon kell vigyázni a gumikra, különösen a hátsókra a Pirelli szerint, mert könnyű megfőzni őket.
Egy hűtőkör után megy még egy gyorsat, és az jobb is az elsőnél, de csak egyetlen tizeddel. Hülkenberg felkapaszkodik mögé a 4. helyre, megelőzve Hamiltont. Jön Verstappen...
Az ultralágy gumikon egy tizeddel lassabb kört fut, mint Räikkönen. Hamilton viszont nem jutott előrébb a 6. helyről, a gyorsnak szánt köreiben több hibát is vétett: az előbb is elfékezte magát, és levágott egy kanyart.
Egyelőre így állunk: Rosberg, Räikkönen, Verstappen, Vettel, Hülkenberg, Hamilton, Ricciardo, Pérez, Kvjat, Gutiérrez, Sainz. De Ricciardo és Pérez még nem tette meg az ultralágy gumis köreit, Hamilton pedig már megint hibázott, ezúttal a 11-es kanyarnál.
A 14-es kanyarnál besokallt, és inkább továbbment. Verstappen az előbb, az ultralágy gumikon futott 3. körében abszolút legjobb részidőt ért el a pálya közepén, de összességében nem javított.
Vajon mire mennek velük? Lássuk...
Kissé megtépázottnak tűnik a Haas hátulja. Nem csoda: az utolsó kanyarban kifarolt, és az autó hátuljával a falnak csapódott. Az egyik véglap bele is ragadt a TecPro bálába, viccesen néz ki. Csak a Haas szerelői nem fognak röhögni...
A középső szektorban 39,970-es abszolút legjobb szektort fut, de a pálya utolsó részén időt veszít, így csak a 4. helyre jön fel Rosberg, Räikkönen és Verstappen mögött.
Mostanra mindenki teljesítette az időmérő-szimulációját, így fest a tabella: Rosberg, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Vettel, Hülkenberg, Hamilton, Sainz, Alonso, Kvjat, Pérez, Button, Gutiérrez, Massa, Bottas.
Úgy gondolták, erre a pályára az övék lesz a negyedik legjobb autó, de egyelőre a Force Indiától és a Toro Rossótól is le vannak maradva kissé. A Williams szénája még rosszabbul áll, Massa és Bottas csak a 14-15. helyet foglalja el.
Ő az egyik jobbosban találta meg a korlátot, de olcsón megúszta. Közben Rosberg nem vesztegeti az idejét, és már a versenyszimulációját teljesíti az ultralágy gumikon. Hamilton még a bokszban van.
A Sky Sports szerint nem volt baj az autójával, csak nincs vele összhangban, ezért volt 7 tizeddel lassabb Räikkönennél. Most visszatért a pályára ugyanazzal a szett ultralágy gumival, miután átállították a Ferrari első futóművét.
A szuperlágyról az ultralágy keverékre váltva így javítottak a versenyzők:
RIC SzL 1:45.620 => UL 1:44.557
VES SzL 1:46.028 => UL 1:44.532
RAI SzL 1:46.147 => UL 1:44.152
PER SzL 1:46.444 => UL 1:46.063
HÜL SzL 1:46.477 => UL 1:45.182
Ez elég nagy, átlagosan kb. 1,5 másodperces eltérést sugall a kétféle keverék között.
Levették a motorburkolatot, és az autó hátulján dolgoznak. Közben nemrég Räikkönen is nekivágott a hosszú etapjának, de ő a szuperlágy Pirelliken. Az első köre nagyon gyors, 1:49.9-es volt, de rögtön utána majdnem egy teljes másodperccel lelassult.
Az ultralágy gumikon 1:49.419-cel indít, és a második köre is csak 3 tizeddel lassabb. Ez ígéretes a Red Bull szempontjából, mert Rosberg is lassabban kezdett.
A Mercedesszel komolyabb probléma lehet, mert feltették a bakokra. Úgy tűnik, Hamilton nem tud hosszú etapot menni ma, ami nem jó hír számára - legalább a leglágyabb gumin fontos lenne, a csapat erre ezért is ad lehetőséget mindkét pilótájának a második szabadedzésen.
A Mercedes a Twitteren azt írja, Hamiltonnak "kisebb hidraulikai probléma" miatt javítják az autóját. Kisebb vagy sem, ezzel értékes időt veszít a felkészülés során. És az időmérő-szimulációja is zűrzavarosan alakult.
Besokallt az egyik kanyarnál, inkább továbbgurult a Ferrarival. Egyébként nemrég a lágy gumikra váltott, míg Rosberg még mindig az ultralággyal nyomja, már 16 kört ment ezzel a szettel.
Nem is azért, mert letört a hátsó szárnya, hanem mert a Haas felfüggesztése is megsérült, amikor a falnak ütközött vele. A Mercedesnél továbbra is vizsgálgatja Hamilton autóját. Megerősítették, hogy Hamilton ma már nem ülhet vissza bele.
Aki eléje jön ki a bokszból, és ezzel feltartja. Válaszképpen Ricciardo mérnöke is tesz egy derogáló megjegyzést Nasrra, hát ez nem szép. Közben Rosberg is a lágy, Räikkönen az ultralágy, Verstappen pedig a szuperlágy keverékre váltott.
Ez jól fest a Red Bullnak: 1:49.146 alatt teljesítette a legutóbbi körét, míg Räikkönen éppen Ocont üldözi. Elég sok időt vesztett a Manor mögött, a Ferrarin most az ultralágy Pirellik vannak.
A versenymérnöke azonban hamar leoltja: "Ez egy utcai pálya, Max, meg kell oldanod!" Hát ja. Tényleg nagy a forgalom, 18 autó van kint, de Szingapúr legalább hosszabb - és persze szélesebb -, mint Monaco.
Pedig nem is kell forgalomban haladnia. Mi lesz vasárnap, hanem ő fog állni az élen? Még mindig 28 fok van, a levegő 32 fokos.
Räikkönen az ultralágy gumikon teljesített 14. körében még 1:49.897-es időt ment, ez nem is rossz. Alonso McLarenje búcsúzóul megállt a 16-os kanyarnál - az autó füstöl, úgyhogy a spanyol ász kiszállt belőle, és segít tolni a sportbíróknak. A rádión azt mondta, a váltója romolhatott el.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménytáblázattal és az összefoglalóval is.