Rosberg 82 centivel verte Hamiltont a szuzukai időmérőn
2016. október 08. 07:45
Akárcsak az elmúlt két évben, az idén is Nico Rosberg szerezte meg a pole pozíciót a Japán Nagydíjra. A Mercedes német versenyzője mindhárom szabadedzést is az élen zárta, de a döntőben össze kellett szednie magát, hogy visszakerüljön Lewis Hamilton elé, aki elsőre jobb kört futott nála.
Rosberg végül az egy évvel ezelőtti időeredményére csaknem 2 másodpercet verve, 1:30.647-es körrel biztosította be magának az első rajtkockát, 13 ezreddel előzve meg a csapattársát.
Ez a Mercedes számításai szerint mindössze 82 centiméternek felelt meg a célvonalon.
A párhuzamos visszajátszásból a két versenyző köre szinte pontosan egyformának tűnt.
„Egész hétvégén jól mentem, a balansz remek volt, megbíztam az autómban, ezért futhattam ilyen kört – mondta Rosberg, aki a Q2-ben még 4 tizedet vert Hamiltonra. Elismerte ugyanakkor, hogy a versenyen nem veheti biztosra a győzelmet.
Igyekezni fogok mindent jól csinálni, de a rajt például nagyon nehéz lesz, mert a célegyenes lejt
– mutatott rá. – A gumikat is életben kell majd tartani, a stratégiához ez létfontosságú lesz."
Hamlton sem volt elkeseredve, mert tavaly és tavalyelőtt a 2. kockából indulva is sikerült legyőznie Rosberget, 2015-ben a rajt után agresszívan előzve meg őt az S-kanyarok elején. „Elégedett vagyok az időmérővel. Ezen a hétvégén sokat kellett dolgoznom a beállításokon, még az időmérő előtt is rengeteget változtattam rajtuk – árulta el. – Ehhez képest jó az eredményem, és a történelem azt mutatja, hogy itt nem feltétlenül kell pole a győzelemhez."
A Ferrari ezúttal magabiztosan került a Red Bull elé, bár a küzdelmük az utolsó pillanatig nyitott volt, a Q3 első körei után még csak 1 tizedmásodperc választotta el egymástól a négy autót. Végül Kimi Räikkönen került ki győztesen ebből a versenyből, mindössze 3 tizedmásodperccel maradva el a motorját a hétvégén óvatosabban használó Mercedestől.
„Az autónk lényegében most ugyanolyan, mint volt, nincs jelentős különbség, de nagyon pozitívan viselkedett, és gyors is volt – mondta. – Nem a 3. helyre vágyunk, viszont a lemaradásunk legalább nem vészes." Vettel ismét kikapott finn csapattársától. Noha a különbség csak 79 ezred volt közöttük,
a négyszeres világbajnoknak így a Malajziában kapott rajtbüntetése miatt a 7. helyről, Sergio Pérez Force Indiája mögül kell majd rajtolnia.
Elismerte, hogy Räikkönen jobban összerakta a döntő körét.
„Az autónk ma gyors volt, a 3. hely is az enyém lehetett volna, de a Q3-as körömben elkövettem egy-két kisebb hibát – magyarázta. – Mindenki azt hajtogatja, mennyire le vagyunk maradva, ma azonban egy ilyen nehéz pályán is megmutattuk, hogy milyen gyorsak vagyunk valójában."
A versenytempója péntek délután a Red Bullnak volt erősebb, és Daniel Ricciardo úgy érzi, a a futamon nemcsak a Ferrarit, hanem akár a Mercedest is megszorongathatják majd. A múlt hétvégi győztes elárulta, hogy egy technikai hiba miatt időt vesztett az egyenesekben. „Akadt pár gondunk, bosszantó, hogy így is milyen szoros volt a dolog – mondta. – Az utolsó körömben úgy éreztem, az első szektorban sikerült nyernem egy kis időt, de ezzel a gumikban nem maradt elég a kör végére."
Nem hiszem, hogy a Mercedesek holnap dominánsak lesznek, szerintem nyomás alá tudjuk majd helyezni őket."
A Red Bullok a Mercedesekhez hasonlóan a közepes keverékű gumikon jutottak tovább a Q1-ből, a Q2-ben viszont már mindenki bevetette a lágyakat, így a Q3 résztvevői mind azokon is fognak rajtolni. Max Verstappen szerint a péntekinél 8-10 fokkal hűvösebb aszfalt nem tett jót a Red Bullnak. „Ma a lassú kanyarokban nem mentünk igazán jól, pedig azokban általában erősek vagyunk – jelentette ki a 19 éves holland, aki 0,15 másodperccel maradt le Vetteltől, és 0,062-vel előzte meg Ricciardót. – Valószínűleg az alacsonyabb hőmérséklet volt a probléma."
Az időmérő döntőjébe a két Force India mellett meglepetésre még a két Haas jutott be, így az első tíz között négy Ferrari motoros autó is volt.
A Williamseknek be kellett érniük a 11-12. hellyel, pedig a Q2-ben érdekes taktikával próbálkoztak: egy melegítő kört követően beálltak a bokszba, mielőtt nekivágtak a gyors köreiknek.
Mögöttük a két Toro Rosso végzett, Carlos Sainz a Q2 végén meg is pördült, amikor javítani szeretett volna az idején. A McLaren a Honda hazai pályáján gyengén szerepelt, Fernando Alonso hiába használta az új fejlesztésű motort és padlólemezt, csak a 15. rajthelyet sikerült megkaparintania. Ráadásul össz-vissz 32 ezredet vert a régi alkatrészekkel versenyző Jenson Buttonra, és még a renault-s Jolyon Palmertől is kikapott.
A Q1-ben a két Manor és a két Sauber mellett Buttonnak és Kevin Magnussennek kellett elbúcsúznia az időmérőtől. Esteban Ocon, akit már Malajziában is segített az új üléspozíció, ismét gyorsabbnak bizonyult csapattársánál, bár ennek nagy jelentősége nincs, mert Pascal Wehrleinnek váltócsere miatt úgyis a mezőny legvégéről kellett volna rajtolnia.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Jó reggelt! A három szabadedzés már lement, 8-kor kezdődik a Japán Nagydíj időmérő edzése. A csodálatos Szuzukában jelenleg nem esik, de felhős az ég, nem lehet kizárni, hogy egy kis zuhé megbolondítja a kvalifikációt. A délelőtti tréning elején nedves is volt a pálya, kezdetben csak intermediate illetve esőgumikon lehetett kimenni rá.
Egyelőre Rosbergnek áll a zászló: az elmúlt két évben ő szerezte meg a pole-t a Japán Nagydíjra, és mindhárom szabadedzést is ő nyerte meg. Hamilton azonban péntek délután csak 7 századra volt tőle, szombat délelőtt pedig azért maradt le, mert a lágy gumikon teljesített gyors körében lesodródott a pályáról a Degnernél, úgyhogy a valós erőviszonyokat nem láttuk.
Bár tegnap egy mért körben a Ferrari tűnt gyorsabbnak, a hosszú etapos köridőkből kiderült, hogy valójában megint a Red Bull van közelebb a Mercedeshez. Ma délelőtt már Ricciardo végzett közvetlenül Rosberg mögött, bár ehhez az is kellett, hogy Vettel a gyors körében időt veszítsen Magnussen Renault-ja miatt a pálya végén. Ez történt a ma délelőtti edzésen.
Közben Maurizio Arrivabene meglepő nyilatkozatot tett, nem is olyan finoman figyelmeztetve Vettelt, hogy neki is meg kell dolgoznia a szerződéshosszabbításért. Vajon a Ferrarinál megkezdődtek a hatalmi harcok a színfalak mögött? Izgalmas lesz látni, hova fut ki ez a sztori.
A Mercedes Hamilton malajziai motorhibája miatt mostantól óvatosabban, és kíméletesebb olajjal fogja használni az erőforrását, és Paddy Lowe tegnap elismerte, hogy ez a teljesítményén is érezhető lesz. Lehet, hogy a csapat nem tudja majd annyira feltekerni a motorját a Q3-ban, mint eddig, de így is a Mercedes az időmérő favoritja. Főleg a pálya utolsó szektorában jönnek ki nagyon a lóerők,
Szuzukában a győztes szinte mindig az első rajtsorból indult, úgyhogy a mai nap tétje óriási. Igaz, a pole a versenyen tavaly sem ért 1. helyet Rosberg számára, miután Hamilton rögtön a start után agresszíven elment mellette.
A levegő 23, az aszfalt 26 fokos - csaknem 10 fokkal hűvösebb, mint tegnap, viszont hasonló hőmérsékletű a délelőttihez. Ez kihat az erőviszonyokra. Ha holnap így marad, a pénteken jól működő kemény gumik kevésbé lesznek használhatóak.
Rosberg és Hamilton az elsők között hajtott ki a pályára, mégpedig a közepes gumikon. Sainz a keményeken ment ki, de nyilván csak ellenőrző köröket tesz meg, mert a délelőttöt az ERS akkumulátorával kapcsolatos probléma miatt lényegében kihagyta.
Ugyanúgy, mint délelőtt - Rosberg 3 tizeddel gyorsabb volt az első szektorban. Végül ő végzett előrébb is 1:31.858-as idejével. Ez máris a hétvége legjobbja, és a közepes gumikon! Hamilton középen gyorsabb volt nála, de így is 0,360 másodperccel kikapott.
Ez felveti annak a lehetőségét, hogy a Mercedesek a közepes keverékű gumikon szerepeljenek a Q2-ben, Úgy tűnik, a tempójuk azokon is megvan a továbbjutáshoz. Egyelőre a két Manor van a Mercedesek mögött, a többiek csak most kezdik aktivizálni magukat.
4 tizeddel gyorsabb volt Grosjeannál, 0,8-cal maradt el Rosbertől - de a lágy gumikon. Ez sem rossz azért. Jön Ricciardo...
A két Red Bull is a közepes gumikon van kint. Verstappen 0,629 mp-vel maradt el Rosbergtől, és 51 ezreddel megelőzte Ricciardót - pedig az ausztrál a pálya középső részén a Merciknél is gyorsabb volt.
8 perccel a Q1 vége előtt így állunk: Rosberg, Hamilton, Hülkenberg, Verstappen, Ricciardo, Kvjat, Pérez, Gutiérrez, Alonso, Grosjean, Nasr, Button. Hülkenberg a lágy gumikon most előzte meg a Red Bullokat.
Vettel 15 ezredet ver Räikkönenre, és 0,199 mp-t Rosbergre. 1:31.659-es kört futott, de ehhez a lágy gumikra volt szüksége - a Ferrari alig hozott közepeset Szuzukába. A Red Bulloknak alighanem újra ki kell menniük.
Massa a 11., Bottas a 12. helyen áll egyelőre, Alonsót előzik meg. A McLaren sem villantott a hazai pályán egyelőre - Button 1:33.441-es idővel csak a 18. helyen áll. Az utolsó roham előtt a kiesők: Sainz, Button, Wehrlein, Ocon, Palmer. Most senki nincs a pályán, 4 perc van hátra.
A Red Bullok tényleg kijöttek, ezúttal már a lágy gumikon. Csak az első öt helyezett - Vettel, Räikkönen, Rosberg, Hamilton, Hülkenberg -, valamint Pérez maradt a garázsban. Ő jelenleg a 9., ez nem jelent biztos továbbjutást.
A Red Bullok meggondolták magukat, és visszacsorogtak a bokszba, alighanem pont azért, mert Pérez sem ment ki. Alonso feljött a 12, helyre, Grosjean pedig a 6.-ra, a két Red Bull elé.
Gyorsan változik a sorrend, Bottas 5., Massa 10. lett, Gutiérrez 11.
Ő a régi motort és padlólemezt használja, de Alonso is csak 16, lett, épphogy megúszta. A Q1 kiesői: Button, Magnussen, Ericsson, Nasr, Ocon, Wehrlein. Palmernek sikerült továbbjutnia, megelőzte a McLareneket.
Buttonnak nincs olyan jó napja, mint ennek a menyasszonynak, aki a Japán Nagydíj helyszínét választotta a boldogító igen kimondásához.
Alonso éppen megúszta a kiesést, alighanem fejek hullottak volna a Hondánál, ha hazai pályán mindkét autójuk elvérzik már az időmérő első felvonásában. Íme a sorrend:
Lágy gumikkal küldték ki Hamiltont a pályára, szinte biztosan ezzel a keverékkel fogja a legjobb körét teljesíteni, így lágy abroncsokkal kezdi majd a futamot. Rosberg is ugyanezt a stratégiát követi.
Uh! 1:30.714. Ez a belső kamera alapján csaknem tökéletes kör volt. Hamilton az utolsó szektorban 22 ezreddel gyorsabb volt, de összességében 4 tizedet kapott a csapattársától. A Degner 1-ben kisodródott kissé.
Button: "Pénteken nem igazán találtuk a helyes beállítást, ezért ma átváltottuk arra, amit a másik autónkon használtunk. Délelőtt motorproblémám volt, de az időmérőn már semmi nem jött közbe." Amúgy végül úgy esett ki, hogy csak 32 ezreddel kapott ki Alonsótól, pedig a régi motor van a McLarenjében.
Biztató a Ferrarinak: Rosbergtől fél másodperccel elmaradt, Hamiltontól viszont nem egész 1 tizeddel. Räikkönen szűk 2-vel volt lassabb nála, de a Red Bullokat megelőzte.
6 perccel a Q2 vége előtt: Rosberg, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Grosjean, Pérez, Gutiérrez, Hülkenberg. A kiesők egyelőre: Sainz, Alonso, Kvjat, Palmer, Bottas, Massa.
"A Q3-ban nem kerülhetek ekkora forgalomba, haver" - figyelmezteti a mérnökét. Hülkenberg pedig a Force India alulkormányzottságát teszi szóvá. A Williamsek mentek egy bemelegítő kört használt gumikon, de rögtön utána kereket cseréltek, és visszatértek a pályára. Érdekes.
A Mercedeseken, Ferrarikon és Red Bullokon kívül mindenki más újra próbálkozik a Q2 végén. Egyelőre a két Haas és a két Force India van még a továbbjutók között, a Williamsek még nem tettek meg mért kört.
Bottas a 8., Massa a 10. helyre jött fel, de érkeznek a többiek is, úgyhogy nincsenek biztonságban. Alonso nem jutott tovább, csak 14...
De gyorsan őt is kiszorította a továbbjutók közül Gutiérrez, aki feljött 7.-nek. Grosjean is javított, úgyhogy a két Williams nincs a legjobb tízben.
A továbbjutók sorrendje: Rosberg, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Gutiérrez, Grosjean, Hülkenberg, Pérez. A 11-16. helyezett: Bottas, Massa, Kvjat, Sainz, Alonso, Palmer. Sainz az utolsó körében megpördült, Bottas időt vesztett a Degner 1-ben.
Először fordul elő, hogy mindkét autójuk bejutott a Q3-ba, és a legjobb 10 között rajtolhatnak majd holnap a Japán Nagydíjon. Szép eredmény, főleg annak tekintetében, hogy folyamatosan küszködnek autójuk üzemeltetésével.
A két Williams búcsúján kívül igazi meglepetés nem született, de az erőviszonyokat jól mutatja, hogy a Mercedes, a Ferrari, a Red Bull, a Haas és a Force India is 2-2 autót delegált a Q3-ba.
Szemmérték alapján egyáltalán nincsenek többségben a McLaren Honda rajongói, gyakorlatilag az összes többi csapatnak is szurkolnak a helyiek.
Már a Mercedesek, a Ferrarik és a Red Bullok is a pályán vannak, mind új lágy gumikon. A két Haas és a két Force India a bokszban vesztegel.
Arról, hogy a Williamsek a Q2 végén miért álltak be a bokszba egy lassú kör után, mielőtt nekivágtak a gyors köreiknek: "Ez volt a terv. Így csináltuk a P3-ban is, és működött, elő tudtuk készíteni vele a gumikat. Az a meglepetés, hogy a Force India mögött vagyunk."
De Räikkönen 1:31.14-gyel mindkettejüket megelőzi.
Rosberg ezúttal elrontotta az első szektort, de mindháromban lassabb volt Hamiltonnál. Egyikük sem tudta megismételni a német versenyző Q2-es idejét. A sorrend az első próbálkozások után: Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Ricciardo. A többiek még nem tettek meg mért kört.
Úgy tűnik, a Mercedes tényleg nem tudja annyira feltekerni a motorját, mint máskor: Még a 6. helyezett Ricciardo hátránya is csak 0,482 mp. Rosberg 0,195-tel maradt le Hamiltontól, aki a hétvégi legjobb körét futotta.
Ne felejtsük el, hogy három hellyel hátra fogják sorolni a malajziai rajtbaleset miatt. Räikkönen magasabb első keréknyomást kért a Ferraritól - ez érdekes, mert már a Pirelli által előírt 22,5 psi is elég magasnak tűnik. Megkezdődött a hajrá, most mindenki a pályán van.
Nagyon szoros volt, mindketten javítottak, de Hamilton 13 ezreddel lassabb volt nála. Huh!
Räikkönen megint gyorsabb volt Vettelnél 79 ezreddel. A német 4. lett, de csak a 7. helyről rajtolhat. A Ferrari közel volt a Mercedeshez, csak 3 tizedre. Verstappen is csak 62 ezreddel előzte meg Ricciardót, az övék az 5-6. hely.
Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Ricciardo, Pérez, Grosjean, Hülkenberg, Gutiérrez, Bottas, Massa, Kvjat, Sainz.
Ilyen még nem volt: a levezető körében adott egy miniinterjút Johnny Herbertnek arról, hogy mennyire örül a pole-nak. Zsinórban harmadszor is ő indulhat majd az élről a Japán Nagydíjon, bár ez tavaly sem hozott szerencsét neki. Amúgy a legjobb ideje 1,9 másodperccel volt jobb az egy évvel ezelőttinél...
Köszönjük a figyelmet! Mindjárt jelentkezünk az összefoglalóval is.