Rosberg az élen maradt délután is, Räikkönen gyors volt
2016. október 07. 06:48
A Mercedes uralta a Japán Nagydíj péntek délutáni szabadedzését is, amelyen azonban egy mért körben a Ferrari, a hosszú etapokon pedig a Red Bull közel került hozzájuk. Kimi Räikkönen mindössze 3 tizedmásodperces hátránnyal végzett a 3. helyen, majdnem fél másodpercet verve Max Verstappenre.
A Mercedes világbajnoki címért küzdő párosát össz-vissz 72 ezredmásodperc választotta el egymástól. Az edzés elején Lewis Hamilton a kemény gumikon jobb időt ért el, mint Nico Rosberg a közepeseken, de az időmérő-szimulációk során a német versenyző visszavette csapattársától a vezetést.
Eleinte a Ferrarinál is hasonló volt a helyzet: Räikkönen a kemény Pirelliken gyorsabb volt, mint Sebastian Vettel a közepeseken, neki azonban végig, a lágy gumikon is sikerült elöl maradnia. Igaz, Vettel leggyorsabb köre nem sikerült túl jól. Räikkönen pedig végig erős alulkormányzottságra panaszkodott, aztán
a versenyszimulációját is meg kellett szakítania a hátsó kerék fordulatszámát mérő szenzor hibája miatt, amely hátráltatta a felkészülését.
A Red Bull valódi egy mért körös tempójára nem derülhetett fény, mert mindkét pilótájuknak meg kellett szakítania az időmérő-szimulációját, amikor Esteban Gutiérrez autójának lerobbanása miatt VSC-fázist rendeltek el. Verstappen járt kevésbé rosszul: mivel ő még éppen csak megkezdte volna a körét, így nem vett ki sokat a gumijaiból, később újra próbálkozhatott.
A Mercedesek, Ferrarik és Verstappen Red Bullja mögé a Force Indiák zárkóztak fel, megelőzve Fernando Alonsót, akinek sikerült a legjobb tíz közé kerülnie a Honda hazai pályáján, a McLaren másik pilótája, Jenson Button viszont döcögős edzést zárt.
A másfél óra alatt egyébként komolyabb incidens nem történt, csak Magnussen került veszélyesen közel a hajtűkanyar melletti gumifalhoz 9 perc után.
Rosbergnek is volt pár kellemetlen pillanata, amikor a garázsból kihajtva sűrű füst tört elő a kipufogójából,
s noha zavartalanul folytathatta a körözést, a Mercedesnél elismerték, hogy még nem tudják, mi okozta a jelenséget.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Jó reggelt mindenkinek! Az első szabadedzés már lement a csodálatos Szuzukában, nemsokára kezdődik a második. Kellemes meleg van, már 24 fok, az aszfalt 34 fokos. A körülmények ideálisak ahhoz, hogy a csapatok és versenyzők elkezdjenek komolyabban készülni a versenyre és az időmérőre.
Lassan célegyenesébe fordul az idei világbajnokság, és katasztrofális szepangi kiesése után Hamilton hátránya az összetettben 23 pontra nőtt. Ezt a hétvégét is Rosberg indította jobban: délelőtt folyamatosan tartotta 2 tized körüli előnyét, ráadásul máris jobb időt ment, mint amivel tavaly megszerezte a pole pozíciót. Egyébként az elmúlt két évben ő rajtolhatott az élről a Japán Nagydíjon.
Érdekes hír, hogy a Renault három ingyen motort adott volna a Red Bullnak, ha Carlos Sainz jövőre náluk versenyezhet. A Milton Keynes-i istálló azonban nem fogadta el az ajánlatot. Christian Horner szerint nem azért fektettek ennyi évet és pénzt Sainz pályafutásába, hogy átpasszolják egy riválisuknak. Tiszta sor, de meddig tartják talonban a Toro Rossónál? Az ő karrierje sem tarthat örökké.
A hét híre már biztosan megvan: Hamilton unta, ezért elhülyéskedte a tegnapi sajtótájékoztatót. Ilyen nyusziálarcot szűrőzött a képekre, kinek áll a legjobban?
A Honda már a múlt héten, Szepangban bevetette az új, könnyített kipufogót, amely azonban a délelőtti edzésen megrepedt Alonso McLarenjén, ezért azóta kicserélték. Igaz, lehet, hogy nem magától sérült meg, hanem akkor, amikor háttal a gumifalnak ütközött.
Hamilton még be sincs öltözve, a garázsban beszélget, de heten már kint vannak. Az ég egyébként felhős, egy kis zuhé sem tűnik kizártnak.
Úgy tűnik, azt hiszik, már a versenyen vannak: a Ferrari kívülről elhúzott a McLaren mellett. A többi éllovas még nem izgatja magát, Rosberg is csak most kezdett beöltözni. Közben Grosjean 1:35.795 alatt megfutotta az első mért kört, mégpedig a kemény gumikon.
Érdemes volt megelőznie Alonsót: 1:34.150-es idővel kezdett, másfél másodpercet verve a McLarenre. Mindketten a kemény gumikat használják, Räikkönen viszont már a közepeseken hajtott ki a pályára.
A hajtűben elfékezte magát, de annyira sikerült lelassítania, hogy egy hajszállal elkerülje a gumifalat. Räikkönen felkapaszkodott a 2. helyre, Vettel mögé, de a lágyabb gumik ellenére 0,258 másodperccel lassabb volt nála.
Magnussen megúszta, folytatni tudta a körözést.
Közben a két Toro Rosso, szintén a kemény gumikon, feljött a 3-4. helyre, és Massa is megelőzte Alonsót. A Ferrarik visszatértek a bokszba.
Mégpedig nem kicsit: dőlt a füst a Mercedesből, ahogy kihajtott a garázsból, és megállt a bokszkijáratnál. Lehet, hogy csak az olajtúltöltés volt a gond, mert utána kiment a pályára, és megkezdte az első gyors körét.
Érdekes módon a Mercedeseken is a kemény gumival érték el a jobb időt. Hamilton ezeken 0,283 másodpercet vert Rosbergre, aki ugyanakkor megelőzte Vettelt. A Ferrari versenyzője már csak a 4. helyen éll, mert Verstappen is beférkőzött elé.
A célegyenesre ráfordulva megcsípi a füvet, ettől a Toro Rosso azonnal megpördül. Mázlija volt, hogy elkerülte a bokszfalat.
Az első, szűk 20 perc után így állunk: Hamilton, Rosberg, Verstappen, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg, Pérez, Bottas, Sainz, Kvjat, Massa.
Rosberg autója a bokszkijáratnál eregette ezt a sűrű füstöt, de a Mercedesnél nem tűnt úgy, mintha nagyon aggódnának.
Peter Bonnington szólt neki a rádión, hogy menjen be, mert a kemény gumikon senki nem javít a második körében. Rosberg már kicsit korábban visszatért, Vettel viszont máris a lágy Pirelliken próbálkozik...
A lágy gumikon 1:33.103-as időt ér el, ez 0,372 másodperccel gyorsabb, mint Hamilton kemény gumis ideje. Hülkenberg 0,770 másodperccel lassabb volt Vettelnél a lágyakon, ezzel az 5. helyre jött fel, a red Bullok közé.
A konstruktőri 4. helyért küzdő Force India és Williams párharcából a lágy gumikon egyelőre az előbbi került ki győztesen. Ami azt illeti, Pérez a 3. helyre jött fel, mindössze 0,472 másodperccel volt lassabb Vettelnél, aki a jelek szerint nem futott túl jó kört. Wehrlein viszont le is csúszott a pályáról az időmérő-szimulációja során.
Ez a pillanatnyi sorrend, ezen is a Mercedes vezet:
Vajon mire megy a leggyorsabb gumival? Hamilton nem kapkodja el, ő még garázsban álldogál mosolyogva.
A pálya mindhárom szektorában abszolút legjobb részidőt ért el, útközben megelőzve Magnussen Renault-ját is. 1:32.250 lett az ideje, ez csak 0,18 másodperccel jobb a délelőttinél. Jön Räikkönen és Hamilton is...
Csak 0,323 másodperccel maradt le Rosbergtől, ezzel fél másodpercet vert Vettelre.
Az időmérő-szimulációja során 72 ezreddel lassabb volt a csapattársánál, csak az első szektorban ért el jobb részidőt, mint ő.
A Red Bullok még nem voltak kint a lágy gumikon, de a többi éllovas már igen. Ez a sorrend: Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Vettel, Pérez, Verstappen, Hülkenberg, Alonso, Bottas, Massa, Ricciardo, Grosjean, Magnussen.
A sikánnál kicsit besokallt, a lágy gumik nem örültek ennek, különösen a jobb első. Gutiérrez autója megállt, ezért VSC-fázist rendeltek el, pedig Ricciardo épp most fejezte volna be az időmérő-szimulációját. Pech... A Haas még az S-kanyarokban adott fura hangot. "Valami elromlott" - mondta a rádióban Gutiérrez.
Gutiérrez lerobbanása mindkét Red Bull időmérő-szimulációját tönkretette, bár biztos mindjárt újra próbálkoznak majd. A Haast daruval eltávolították a kavicságyból. Közben a pálya mellől figyelő Martin Brundle ezt a cuki állatkát posztolta ki a Twitteren:
A lágy gumikkal végül 0,042 másodperccel gyorsabb volt a németnél, de majdnem fél másodperccel elmaradt Räikkönentől. A pálya közepén 3 tizeddel lassabban ment, mint Ricciardo a megszakított körében. A Mercedesek már a versenyszimulációjukra készülnek.
"Az autóm annyira alulkormányzott, mintha nem lenne rajta első szárny" - jelenti a rádión. Hát, ez nem hangzik jól. A Ferrari Malajziában több aerodinamikai újítást bevetett, például egy "denevérszárnyat" az orr-rész alatt, de Räikkönen már akkor mondta, hogy még több idő kell a kiértékelésükhöz,
A legtöbben a lágy gumikat használják éppen, a két Mercedes igencsak erős, 1:37-es tempót diktál. Räikkönen autóján a közepes Pirellik vannak, a Red Bullok még csak most mentek ki a pályára.
Az igazsághoz hozzázatartozik, hogy mivel Gutiérrez lerobbanása miatt nem fejezte be a leggyorsabbnak szánt körét, a gumijai többiekénél jobb állapotban lehetnek, mindenesetre 1:37.311-gyel nyitotta az etapját. Verstappen is 1:37.395-ös időt ért el legutóbb, ez nem rossz.
Ami a leggyorsabb köröket illeti, ez már valószínűleg így is marad: Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Verstappen, Vettel, Pérez, Hülkenberg, Alonso, Bottas, Sainz, Massa, Ricciardo, Grosjean, Kvjat.
"Olyan, mitntha kihagyna néha" - mondja. Nemrég még az alulkormányzottságra panaszkodott. Közben Vettel befejezte a lágy gumis etapját, és a keményekre váltott. Räikkönen is bement a bokszba.
Azt mondja a rádión, a bal elsőről nagy mennyiségű gumi fogy. Eddig 9 kört ment ezzel a szettel, de a legutóbbi körét is gyorsan, 1:37.952 alatt tette meg.
Ő maga kiugrott tenni egy kétbetűs kitérőt, ha minden igaz, amíg a Ferrari szerelői utánajárnak, mitől hagyhatott ki a motorja. Buttont megkérték, hogy a következő körét nyomja meg keményebben.
"Rossz hírem van, a fékek megint szarok" - mondja erőltetett higgadtsággal a rádión. Azt ígérte, vissza fogja fogni magát, miután rengeteget szitkozódott az üzeneteiben, de mivel múlt vasárnap Szepangban, és ma délelőtt is kicsúszott fékhiba miatt, érthető, ha kezdi elveszíteni a türelmét.
Úgy hírlik, a hátsó kerék fordulatszámát mérő szenzor volt a hibás az előző gondjaiért, az utolsó tíz percre újra munkába állhatott. Ő most kapta meg a lágy gumikat, míg Vettel, Hamilton, Ricciardo, Verstappen a keményeket, Rosberg a lágyakat használja éppen.
Ahogy Szepangban, a jelek szerint itt sincs óriási eltérés a kemény és a közepes keverék között, sem időben, sem tartósságban. A Mercedes és a Ferrari versenyzői így javítottak a lágy Pirellikre váltva:
HAM Ke 1:33.475 => L 1:32.322
ROS Kö 1:33.758 => L 1:32.250
VET Ke 1:34.150 => L 1:33.103
RAI Kö 1:34.408 => L 1:32.573
Ez óriási különbséget sugall a lágy javára, de a Pirelli szerint valójában csak 1 másodperccel lehet gyorsabb a közepesnél. Ez sem kevés persze.
Akárcsak Szepangban, a hosszú etapjaik megint ígéretesnek tűnnek. Hamilton közben mérgesen beintett Ericssonnak, akiről úgy érezte, nem állt félre elég gyorsan az útjából. El is fékezte magát kissé.
Rosberg és Hamilton végzett az élen, megelőzve Räikkönent a Verstappent. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval, később pedig a szokásos elemzéssel is.
A sikánban elfékezte magát, és átvágott a bukótéren. Már 19 kört tett meg ezzel a szettel.