Hamilton első idejét törölték, de így is az övé lett a pole
2016. július 09. 13:38
A papírformának megfelelően a két Mercedes lehengerlő teljesítménnyel kisajátította az első rajtsort a vasárnapi Brit Nagydíjra, és kisebb megingása ellenére Lewis Hamilton pole pozíciójához sem férhetett kétség. A hazai pályán versenyző Hamilton bő 3 tizedmásodperccel győzte le Nico Rosberget, aki csak a tét nélküli Q1-ben tudta megszorítani a háromszoros silverstone-i győztest.
Hamilton mindhárom szabadedzést az élen zárta, de amikor Rosberg autója működött, mindig közel tudott kerülni hozzá. A Q1-ben meg is előzte, de Hamilton egy szenzációs körrel a Q2-ben jelezte, hogy ezúttal ő a pole pozíció elsőszámú esélyese, és Rosbergnek csupán a 2. hely marad. Az már az elejétől nyilvánvaló volt, hogy a Red Bull és a Ferrari autói túl lassúak a Mercedesek ellen.
Ettől függetlenül maradt némi izgalom a Q3-ra is, mert Hamilton hiába volt a leggyorsabb az első etapja során, pályaelhagyás miatt törölték a körét, ezért 5 perccel a leintés előtt még csak a 10. helyen szerepelt. Maradt még ideje, és legközelebb már nem hibázott: bár a pálya állapota kissé romlott, ezért elmaradt a hétvégi legjobb körétől, így is simán megszerezte a pole pozíciót.
Rosberg kénytelen volt a 2. hellyel beérni, főleg azután, hogy nem tudott javítani a második Q3-as etapja során, de Hamilton kirobbanó formája mellett egyébként sem termett sok babér a számára. Az üldözők miatt nem kellett aggódnia, mert Max Verstappen bő 7 tizedmásodperccel lassabb volt nála, a holland tinédzser Hamiltontól pedig már több, mint 1 másodpercet kapott.
A Red Bull azonban így is elégedett lehet az időmérőn mutatott formájukkal, mert a gyors silverstone-i pályán mindkét autójukkal legyőzték az esélyesebbnek tartott Ferrarikat. Verstappen folyamatosan gyorsabb volt csapattársánál, Daniel Ricciardónál, így az első alkalommal előrébb rajtolhat a rutinosabb ausztrálnál. A tempója alapján ez a legjobb, amire számíthatott.
Nem mondható el ugyanez a Ferrariról, ami hibát hibára halmozott a szombati nap során. Sebastian Vettel már az időmérő előtt öthelyes rajtbüntetést kapott, mert a vadonatúj sebességváltó a 60 perces szabadedzést sem bírta ki az autójában, és az időmérőn is csak csetlett-botlott, végül több, mint 2 másodperces (!) hátránnyal Hamilton mögött csak a 6. helyet érte el, és a 11. helyről indulhat.
Kimi Räikkönen ezúttal jobban szerepelt a négyszeres világbajnoknál, de ez sem jelenti azt, hogy büszke lehet a teljesítményére. Räikkönen közel került a kieséshez a Q2-ben, mivel az első gyors köre előtt a felvezető kör végén megpördült, majd a kerékcsere utáni mért körében is hibázott. Az utolsó pillanatban aztán végre gond nélkül körbeért, és bejutott a Q3-ba, ahol az 5. helyet érdemelte ki.
A legjobb 10 alsóházában a többiek csak egy-egy versenyzővel képviseltették magukat: Valtteri Bottas kihozta a Williamsből, ami ezen a hétvégén benne van, és a 7. lett, miután Felipe Massa kiesett a 12. helyen. Carlos Sainz a 8. lett, ezzel ismét legyőzte a motorjával és a forgalommal küszködő Danyiil Kvjatot (15.), de ehhez az is kellett, hogy a 9. helyezett Nico Hülkenberg körét töröljék. Így is jobbnak bizonyult a 11. helyezett Sergio Péreznél.
Az időmérő pozitív és negatív szenzációját is a McLaren hozta össze: A továbbfejlesztett Honda motornak köszönhetően Fernando Alonso a 8. leggyorsabb volt a Q3-ban, de pályaelhagyás miatt törölték a körét, így a 10. lett. Jenson Button viszont a közönségnek csalódást okozva a Q1-ben kiesett, mert a hátsó szárny hibája miatt az edzés végén nem tudott újabb mért kört futni.
Ez azonban nem volt ilyen egyszerű: A McLaren arra számított, hogy a 16. helyen rangsorolt Kevin Magnussen idejét törölni fogják, mert négy kerékkel elhagyta a pályát, ezért Buttont visszaültették az autóba. A sportfelügyelők nem voltak annyira szigorúak, ahogy azt az edzés előtt ígérték, és Magnussen pályaelhagyását nem is vizsgálták, de korábban tőle, és Jolyon Palmertől is elvettek egy-egy kört.
Button kiesésén kívül nem történt váratlan esemény a Q1-ben, a McLaren versenyzője mellett a szintén hazai pályán szereplő Palmer, Rio Haryanto, Pascal Wehrlein és Felipe Nasr búcsúzott. A Manornál ezzel 5:5-re módosult a csata állása az időmérőkön, a Sauber pedig nagy hátránnyal, teljesen utolsó lett a Brit Nagydíj időmérő edzésén.
A tréningen Marcus Ericsson nem is tudott részt venni, mert a harmadik szabadedzésen totálkárosra törte az autóját, ráadásul megfigyelés céljából az oxfordi kórházba szállították. Ericsson önállóan szállt ki a roncsból, és még a pályán megvizsgálták, a kórházból azonban az edzés végéig nem érkezett információ a svéd pilóta állapotával kapcsolatban.
Nemsokára kezdődik a Brit Nagydíj időmérő edzése. Mindhárom szabadedzést Lewis Hamilton zárta az élen, de amikor az autója működött, Nico Rosberg nagyon közel tudott kerülni hozzá. Ez történt legutóbb:
Elővigyázatosságból Oxfordba szállították Marcus Ericssont, aki a harmadik szabadedzésen óriási balesetet szenvedett a Stowe kanyarból kihajtva. A Sauber a nedves kerékvetőkön csúszott meg, majd nagy sebességgel a gumifalnak ütközött. A becsapódás akkora volt, hogy még a kormány is levált a rúdjáról, de a svéd pilóta önállóan ki tudott szállni. Az orvosok már a helyszínen megvizsgálták, de úgy ítélték meg, hogy további ellenőrzések céljából kórházba szállítják.
A 60 perces harmadik szabadedzést sem bírta ki a Sebastian Vettel autójába frissen beszerelt sebességváltó, ezért a Ferrari kénytelen kicserélni azt egy újra az időmérő előtt. Ez automatikusan öthelyes rajtbüntetést eredményez Vettel számára.
Balesete után hasonlóan járt Marcus Ericsson is, de a svéd pilótát közben kórházba szállították, és valószínűleg a bokszutcából rajtolhat csak, ezért az ő öthelyes büntetése csupán elméleti.
Zéró toleranciát hirdettek, azonnal törlik egy adott versenyző körét, ha elhagyja a pályát a Copse, a Stowe és a Club kanyarban. Elméletben elképzelhető, hogy a pálya kiszélesítésével a pilóták előnyhöz juthatnak, de Anthony Davidson, a Sky Sports szakértője szerint ez a Copse-ban nem kézenfekvő.
Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója közölte, hogy a futamon csak akkor indítanak majd vizsgálatot, ha a versenyző világos, és maradandó előnyt szerez a pálya elhagyása révén.
Meglepő, de nem az amúgy is erős túlsúlyban lévő brit istállók szerepeltek eddig a legjobban a silverstone-i időmérőkön. Persze, nekik sem kell szerénynek lenniük.
"Vigyázat, kanyar következik, ne felejts el fordulni!" - írják a navigációs szoftverek stílusában a Hamilton szurkolók.
A Brit Nagydíj nem lenne teljes a brit légierő vagy híres műrepülő csapatuk bemutatója nélkül. Ma a vadászgépeké volt az égbolt, ebből is látszik, hogy a Silverstone-ra leselkedő vihar egyelőre nem érkezett meg.
Még nem ért vissza a kórházból, sőt a Sauber még hírt sem kapott az állapotáról. Csak Felipe Nasr képviseli a svájci istállót a silverstone-i időmérőn.
Ian Fergusson, a BBC időjósa szerint nem kell félni záporok érkezésétől a silverstone-i időmérő alatt. A levegő 20, a pálya 25 fokos.
Tavaly Lewis Hamilton szerezte meg a pole pozíciót, de ennél már rögtön az első szabadedzésen gyorsabban ment. Az időmérőn, ha mindent beleadnak, még jobb idők várhatók.
A volt II. világháborús repülőtéren ez egyáltalán nem meglepetés, hiszen a térség szinte teljesen sík. A kérdés csupán az, hogy melyik irányból fúj, és megváltozik-e az iránya az időmérő során, ez jelentősen befolyásolhatja az eredményeket.
Hazai pályán fürdenek egy kicsit a népszerűségben, de rögtön utánuk érkezik Nico Rosberg is, aki valószínűleg tesztelésre használja majd a Q1-et. A lágy gumit kapta meg, amit tegnap délután egyáltalán nem tudott kipróbálni, műszaki hiba miatt.
Később hajtott ki a bokszból, de a pályán megelőzte az egyik Haast, és a Hangar egyenesben Rosberg után eredt. Wehrlein lágy gumival már gyors kört kezdett.
1:30.724-gyel a német pilóta vezet, Hamilton 0,015 másodperccel egyelőre elmarad tőle. Ha úgy látják jónak, akár vissza is vonulhatnak, ezzel simán tovább jutnak.
Ő az első áldozata az FIA pályaelhagyással kapcsolatos vasszigorának, így hiába futott mért kört, egyelőre nem rangsorolja az időmérés.
A Williams erőforrásának hardvere ugyanaz, mint a Mercedesé, de Massa több, mint 1,4 másodperccel lassabb Rosbergnél, és csak a 6. helyre ért oda. Bottas is csupán néhány tizeddel volt gyorsabb nála.
A Red Bullok feljöttek a 3-4. helyre, de hátrányuk számottevő: Max Verstappen 1:31.305-öt futott, ez bő fél másodperccel lassabb Rosbergnél, Ricciardo csak 1:31.684-et ért el, ezzel ő a 4. helyezett.
A Renault versenyzőinek nem megy, hogy a pályán kell közlekedni, Palmer után Magnussen körét is törölték.
A Mercedesekkel meg főleg nem. A Ferrari versenyzője 1:31.606-tal csak az 5. helyre ért oda, ez nem sok jót ígér, hiszen öthelyes rajtbüntetést is kapott. Räikkönen jobb kört ment nála, ő 1:31.326-tal a 4. lett.
Mindenki igyekezett biztosra menni, már csak a megszokott szereplők ingadoznak a kiesés határán. Az egyetlen igazi kérdés Danyiil Kvjat sorsa, akinek a Sky Sports szerint motorproblémái vannak, és csak a 15., de egyelőre továbbjutó helyen áll.
Kínos eredmény a hazai pályán szereplő versenyzőtől: A McLarennél elszámították magukat, és a bokszban ülve nézték végig, ahogy Magnussen és Kvjat kiszorítja a 2009-es világbajnokot a továbbjutók közül. Button még soha sem tudott dobogóra állni Silverstone-ban, és most is adott magának egy pofont.
17. Jenson Button
18. Jolyon Palmer
19. Rio Haryanto
20. Pascal Wehrlein
21. Felipe Nasr
Nem indult: Marcus Ericsson
Valószínűleg törölték valakinek az idejét, de egyelőre erről semmilyen tájékoztatás nem érkezett. Mégis tovább jutott?
Továbbra is a dán versenyzőt rangsorolják a 16. helyen, ezzel ő a tovább jutó, és elkezdődött a Q2 is. Button visszaült az autójába, de ebben a pillanatban úgy tűnik, hogy hiába.
Közben a Sky Sports riportere szerint Button azért esett ki, mert a McLaren nem volt biztos a hátsó szárny helyes működésében, ezért nem engedték ki versenyzőjüket a pályára.
Úgy néz ki, Magnussen jutott tovább, legalábbis Button levette a sisakját, és megint kiszállt az autóból. A dán pilóta továbbra is a bokszban van.
A hazai pályán versenyző pilóta 1:29.243-ra javította a legjobb köridőt, Rosberg egyelőre csak 1:29.970-nél tart. Kissé zavarba ejtő, hogy egyelőre Kvjat a . helyezett 1:32.306-tal...
Mérnöke arra kérte, hogy térjen vissza a bokszba, és vigyázzon az abroncsaira, mert ezekkel indul a versenyen. Ennél jobb időre nem fog törekedni, de nincs is szüksége erre.
Magnussen Q1-es köre után a Q2-ben Max Verstappen is négy kerékkel elhagyta a pályát, mégsem törölték 1:30.697-es körét, ami a 3. helyre elegendő. Daniel Ricciardo 1:31.319-cel követi a 4. helyen.
Az utolsó kanyarban vesztette el uralmát az autó fölött, a kerékvetőre hajtva pördült meg. Közben Vettel feljött a 3. helyre 1:30.915-tel. Verstappen ellen egyelőre nincs orvosságuk.
Egyelőre nem hivatalos, de Buttonon ez már nem segít. Kiesett.
Az előző hibája után új gumikat kellett feltenni az autójára, és most indult ki, hogy fusson egy mért kört, amivel tovább juthat, mert egyelőre csak a 15. helyen rangsorolják, köridő nélkül. Kevin Magnussen is hasonló helyzetben van, neki sincs még mért köre a 16. helyen.
Elfékezte magát, és kicsúszott a pályáról, ezt a körét is eldobta. Ha siet, még egy talán belefér az időbe, de Maurizio Arrivabene már csóválja a fejét.
Nem lesz ideje mért kört futni, valószínűleg csak azért lépett pályára, hogy hivatalosan rangsorolják. Räikkönen megkezdte utolsó körét, ezzel kell tovább jutást érő helyre érnie.
Ezt a Q2-es szereplést nem fogja kitenni az ablakba, de legalább tovább ment a 6. helyen. Végül Magnussen is körbe ért, de maradt a 16. helyen.
Tényleg javul a McLaren, már a gyors silverstone-i pályán is befért a legjobb 10 közé az egyik autójuk. A kiesők:
11. Sergio Pérez
12. Felipe Massa
13. Romain Grosjean
14. Esteban Gutiérrez
15. Danyiil Kvjat
16. Kevin Magnussen
Ezzel viszont aligha szerzett előnyt, mert már azelőtt megcsúszott a pályán. Korábban meg is pördült, ezzel kezdődött a vesszőfutása a Q2-ben.
Kvjat a rádión arra panaszkodott, hogy feltartották. Egyelőre nem indult vizsgálat.
Vajon Rosberg ki tud találni valamit, amivel gyorsan ledolgozhatja Hamilton Q2-es fölényét?
Hamilton 1:29.339-et ért el, ez egyelőre gyengébb a Q2-es körénél, Rosberg viszont 1:29.606-ra javított úgy, hogy gyors köre során mindkét Ferrarit meg kellett előznie. Egyelőre Hülkenberg és Alonso követi őket.
Ezzel Rosberg állt az élre, és a Mercedesnél gyorsan kereket kell cserélni, mert már csak 5 perc van hátra, és Hamilton visszaesett a 10. helyre.
A visszajátszás szerint négy kerékkel elhagyta a fehér vonalat, de kívülről nehéz megállapítani, hogy ezzel előnyt szerzett-e. A sportfelügyelők szerint igen.
Hamilton körének törlése után Rosberg vezet 1:29.606-tal, Verstappen és Ricciardo előtt. Utánuk Räikkönen és Vettel következik, utóbbi látványos hibát vétett a Stowe kanyarban, ahol keresztbe csúszva tudta csak bevenni a kanyart.
Bő 3 és fél perce maradt, hogy elmozduljon a 10. helyről, ha váratlan esemény, hiba, körtörlés nem történik, megvan a tempója a pole pozícióhoz.
1:29.287-tel visszaszerezte a pole-t, miután törölték az első körét, Rosberg nem tudott javítani az első etapban elért legjobb körén, így a 2. kockából rajtolhat.
A Red Bullok Verstappen-Ricciardo sorrendben legyőzték a Ferrarikat, Räikkönen indul az 5. helyről, Vettel viszont csak a 6. lett, így a 11. rajtkocka lesz az övé. Bottas, Hülkenberg, Sainz és Alonso a legjobb 10 további sorrendje.