Räikkönen nyerte az első edzést Szocsiban
2017. április 28. 09:47
Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb az Orosz Nagydíj pénteki szabadedzésén, miután a 90 perces tréning derekán 45 ezredmásodperccel jobb kört futott, mint honfitársa, a Mercedesnél versenyző Valtteri Bottas. Ketten kiemelkedtek a mezőnyből, hiszen a 3. helyezett Lewis Hamilton már több, mint fél másodperces hátrányban van hozzájuk képest.
A két finn már korábban is megvívott Szocsiban, dobogóért is küzdöttek, és össze is ütköztek, ezúttal viszont egyelőre csak a pénteki edzéselsőségért küzdöttek egymással. Sokáig úgy tűnt, hogy Bottas tempójára nem lesz ellenszer, főleg akkor, amikor a többieknél korábban feltették az Ezüstnyílra a piros jelzésű szuperlágy abroncsokat, amikkel egy ideig faképnél hagyta a mezőnyt.
Az edzés korai szakaszában Bottas mindhárom szektorban a leggyorsabb volt, és egyelőre magabiztosabban szerepel, mint a kétszeres oroszországi győztes csapattársa, Hamilton. A brit pilóta többször is elfékezte magát, levágta a pályát és egyszer a bukótérben meg is pördült, de az autója nem volt veszélyben. Bottas is kicsúszott, közel került a falhoz is, de szintén megúszta baj nélkül.
A Mercedes a többiektől eltérő taktikát követett, először lágy gumikkal kezdtek, majd gyorsan szuperlágyakra váltottak, az edzés végén viszont ismét lágy gumikkal próbálkoztak.
A Ferrari, és a mezőny többi része ezzel szemben viszonylag sokáig kitartott a lágyak mellett, elsősorban azért, mert a pálya eleinte még nagyon poros volt, és egészen vasárnapig várható, hogy folyamatosan javul majd az állapota. Amikor viszont felkerült a szuperlágy gumi, Räikkönen is felgyorsult, és az általa elért 1:36.074-es körre egyelőre nem volt válasza a Mercedesnek.
A 2007-es világbajnok az edzés elején vibrációra panaszkodott, majd a szuperlággyal időmérőt szimulált, és egy rövid etap alkalmával érte el a legjobbját. 20 perccel a vége előtt kiszállt a Ferrariból, és bár később visszatért, a csúcsdöntés már elmaradt, sőt Carlos Sainzot is feltartotta, aki ezt káromkodva nyugtázta a rádión.
Vettelnek közben nem jött ki a lépés a szuperlágyakkal, és alaposan elmaradt csapattársa tempójától, sőt az első és a hátsó gumik hőmérsékletével küszködő Max Verstappen is megelőzte őt,
így végül csak az 5. helyet érte el Daniel Ricciardo előtt, akinek autóján szintén sokáig dolgoztak a szerelők, a Sky Sports szerint az első futómű átállítása miatt.
A négyszeres világbajnok autója láthatóan idegesen viselkedett a csúszós pályán.
Vettel többször is megcsúszott a kanyarokban, egyszer meg is pördült, és bár a legjobb körét – a mezőny többi tagjához hasonlóan – szuperlágyakkal érte el, teljesítményében mindenképpen van még tartalék, de ez valószínűleg igaz a Mercedesekre is, mert ők még az edzés elején érték el a legjobb eredményeiket.
Két váratlan esemény zavarta meg kissé az egyébként ragyogó időjárás közepette megrendezett tréninget: a Renault-nál Nico Hülkenberg helyén vendégeskedő Szergej Szirotkin alig néhány kör után kénytelen volt félreállni az autójával, és bár a motorja járt, a sportbírók nem tudták kivárni, hogy honfitársuk ismét el tudjon indulni, és letolták az autót a pályáról.
Az edzés második felében pár percig a piros zászlók is előkerültek,
mert Esteban Ocon autójáról leszakadt a motort eltakaró karosszériaelem a cápauszonnyal együtt, és látványosan kirepült a pályáról, szerencsére pont nem a nézőtér felé. Egy kisebb darab az aszfalton maradt, Vettel ezt észre is vette, és gyorsan lefújták az edzést, de így is csak pár perces kiesés történt.
Az élmezőny mögött ezúttal a Force India és a Williams pilótái osztoztak a képzeletbeli pontszerző helyeken, Sergio Pérez rutinos ellenfelét, Felipe Massát előzte meg, a fiatalabb csapattársaik küzdelmében viszont ezúttal Lance Stroll állt jobban Oconnál.
Komolyabb műszaki hiba sem hátráltatta az edzést, így a McLaren folytathatta a tesztelést, a Haas pedig próbálgathatta a hétvégére beszerelt Carbone Industries fékeket, amelyek lassításkor látványosan ontják magukból a fékport, ellentétben az összes többi autóval.
A mezőny az idei trendeket folytatva már most sokkal gyorsabb volt a tavalyi állapotnál, hiszen a 2016-os első szabadedzésen Nico Rosberg 1:38.127-et ért el a Mercedesszel, Räikkönen ennél bő 2 másodperccel már most jobbat futott.
Köszöntjük olvasóinkat az Orosz Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Szocsiba érkezett a mezőny, ahol eddig kétszer Lewis Hamilton, tavaly pedig Nico Rosberg nyert.
Alonso sisakján a hétvégén Gonzalo Basurto Movilla sisakjának képe is látható a hétvégén. Ő az a kisfiú, aki sajnos halálos kimenetelű balesetet szenvedett Alonso gokartpályáján.
Danyiil Kvjat újabb bőrt húzott le Sebastian Vettel tavalyi kifakadásáról, és karikatúrát rajzoltatott a sisakjára, amin éppen a torpedóra ülve száguld. A 2016-os Kínai Nagydíj rajtjánál Kvjat még a Red Bull versenyzőjeként beszúrt Vettel mellé, aki nekiment Kimi Räikkönennek, és Vettel azzal vádolta Kvjatot, hogy úgy jött, mint egy torpedó. A következő, Orosz Nagydíjon Kvjat kétszer is nekiment Vettelnek, aki a falnak ütközve fejezte be a versenyt. A futam után Kvjatot lefokozták a Toro Rossóhoz.
A mezőny több tagja és csapata is üzen Billy Mongernek, aki a brit F4-ben életveszélyes sérülést szenvedett, és sajnos az orvosok a lábait nem tudták megmenteni. Az interneten több, mint 260 ezer font gyűlt össze a kezelésének támogatására, és most feltűntek a sisakokon, a McLareneken és a Haasokon is a hashtagek.
Üdülőövezethez illő, kellemes időjárás fogadja a mezőnyt.
Az Auto Motor und Sport helyszíni fotóin aero-mérőkeretek láthatók az autókon. Stoffel Vandoorne Szocsiban azt mondta, a McLaren a múlt héten, Bahreinben még olyan dolgokkal foglalkozott, amivel az előszezoni teszteken kellett volna.
Az orosz Szergej Szirotkin vezethet Nico Hülkenberg helyén az első szabadedzés alkalmával a Renault-nál. A mezőny egy része kihajtott az installációs körre.
Bahreinben több erőforrás-alkotóelemből is újabb példányokat építettek be, és papíron nem állnak jól az újonnan bevethető alkatrészek terén, de a Sky Sportsnak azt mondták, hogy ezt így tervezték, és a már használt elemeket is újra be fogják építeni.
De nem fejezte be. Lágy gumikkal küldték ki, az autón flow-viz festéket is használtak, de a mérnöke már a kör közben mondta, hogy térjen vissza a bokszba, és megtiltotta neki azt is, hogy használja a kerékvetőket.
A Mercedes pilótája 1:39.871-gyel kezdett, de egy ennél gyorsabb 1-es szektorral folytatta az útját. Hamilton is a pályán van, de egyelőre nem siet.
Szirotkin félreállt az 1-es szektorban, sárga zászló van érvényben. Az autó egyben van, üzemeltetési probléma lehet, mert a pilóta a kormányán lévő gombokat nyomkodja, és elzavarja a sportbírókat is.
Többször is jelezték már, hogy lejárt az idő, jár még a Renault motorja, de letolják az orosz pilóta autóját a pályáról.
1:39.558 az aktuális legjobb idő, Bottas továbbra is 1:39.871-nél tart, mögöttük Péreznek van még mért köre, 1:43.795-tel.
A Renault elnézést kért Szirotkintól. Értékes tesztlehetőségtől esnek el, több szenzort is felszereltek az autóra.
Ez nem csoda, Szocsiban a szokásosnál is jelentősebb a pálya állapotának javulása, hiszen az aszfaltcsíkot csak ritkán használják. Mindenki a másikra vár, hogy takarítsa le a poros pályát.
A négyszeres világbajnok még kivezető körön van, közben Massa és Stroll is futott mért kört kört, de csak a 4-5. helyen állnak, Pérez is előttük jár.
Csúszkált még a pályán, de a Ferrari az élre állt, miközben Massa elrontotta a körét, és elhagyta a pályát. Vettel lágy gumikkal 1:38.709-et futott, de most jön Bottas, szuperlágyakkal.
Kicsit korainak tűnik, hogy a Mercedesek ellopják a show-t, de úgy döntöttek, hogy szuperlágy gumikat szerelnek Bottas autójára, aki 1:36.998-at ért el, és az élre állt. Räikkönen lágyakkal a 4. helyezett.
Ez gyors volt, kiállása után már interjúkat ad, ez aligha tesz jót a Renault népszerűségének. Hamilton közben 1:37.607-re javított, Vettel 1:37.726-nál tart, Räikkönen 1:37.754-nél.
Hamilton is szuperlággyal megy már, ezzel futotta a 2. leggyorsabb kört is. Bottas tempójára viszont egyelőre nincs válasza, 1:36.119-cel száguld a finn pilóta.
A vibráció miatt elégedetlen, közben Magnussen autójából árad a fékpor lassításkor. Ez lehet, hogy az új, Carbone Industries fékek miatt van.
Elhagyta a pályát, és alig kerülte el a falat, de megúszta. Utána inkább lassított, és araszolva folytatta az útját. Hamilton fél másodpercre megközelítette, de ez még mindig elég nagy különbség, ráadásul a Ferrarinál csak 1 másodperccel gyorsabb, pedig ők még a lágy gumikkal futnak. Sainz követi a Mercedes példáját, és szuperlágyakkal jött fel a 9. helyre.
Új rázóköveket helyeztek el az 1-es és 2-es kanyarnál, hogy a pilótákat elrettentsék a pálya levágásától. Néha ezt nem lehet elkerülni, ezért is történt meg, hogy Hamilton átugratott rajta. A belső kamerából nem tűnt vészesnek az eset, de kívülről úgy tűnt, az új tereptárgy elég nagyot dobott a Mercedesen.
Elcsendesedett a pálya, van egy kis idő áttekinteni az állást.
Szocsi mindig is feküdt Bottasnak, jól szerepelt eddig az edzéseken, és a dobogóra is felállhatott már.
Megpihen a mezőny, de van még 40 percük az első szabadedzésből. Az időjárás miatt nem kell aggódniuk, Szocsiban kitűnően jó az idő.
Hátha valaki nem tudja Szocsiban, hogy ki ő.
Kevin Magnussen törte meg a csendet, és Esteban Ocon is pályára lépett a Force Indiával. Magnussen egyelőre a 15. helyezett, Ocon a 9. helyen áll.
Elvette a lábát a pedálról a mért kör során, ezért egyelőre nem tudott javítani az idején. Most Stoffel Vandoorne-on a sor, hogy elmozduljon a 16. helyről, szintén szuperlágyakkal.
Rákapcsolt a finn pilóta, és átvette a vezetést honfitársától, Valtteri Bottasszal. Az új mérce 1:36.074, ez 45 ezredmásodperccel gyorsabb a Mercedesnél.
Ocon autójáról leszakadt egy nagy karosszériaelem a cápauszonnyal együtt. Egy kisebb darabja az 1-es szektorban van, a többi kirepült a pályáról, de szerencsére nem a nézőtér felé. Nagy mázli, hogy az Ocon mögött érkező Sauber távolabb volt tőle.
Räikkönen viszont kiszállt az autójából. Bő 20 perc maradt, kérdés, hogy visszaér-e még a pályára a szabadedzés során. Ricciardo és Hamilton is kilátogatott.
Keresztbe csúszott a Ferrarival, sok időt vesztett, ezért újra kell próbálkoznia. Ez nemrég Räikkönennek bevált. Ricciardo is mért kört kezdett a szuperlágyakkal.
Szép lassan már az első 13 pilóta szuperlágy gumival szerepel a tabellán, mindössze a 14-15. helyen lévő Kvjat és Alonso autóján volt lágy, amikor az eddigi legjobb körüket érték el. Érdekesség, hogy Bottasnál a Mercedes most visszatért a sárga jelzésű lágy abroncsokra.
A bokszbejárat előtt megcsúszott, majd egy rövid kiállásra visszatért a bokszutcába, de nem csináltak semmit az autójával, és ismét kihajtott. Ez az etap nem alakul jól a számára, javított ugyan, de még mindig csak 1:37.230-nál tart, miközben Räikkönen 36.074-et is tudott.
Elfékezte magát, és esélye sem volt befordulni, inkább kiengedte az autót a bukótérbe, és ott megpördülve visszatért a pályára. Räikkönen ismét kihajtott a bokszból.
A rádión azt mondta, hogy a hátsó gumik túl magas hőmérsékletűek, az elsők pedig túl hidegek. Ezen változtatniuk kell.
Ez a Ferrari nem lehet más, mint Kimi Räikkönené. A rádión káromkodva morgott, valószínűleg beragadt mögé.
Feljött a 4. helyre, miközben a Sky Sports szerint Ricciardo autóján átalakították az első futóművet. Most kezdődik a hajrá, Vettel is javítani próbál, miközben Hamilton megint kicsúszott, lágy gumikkal.
A finn pilóta 45 ezredet vert honfitársára, Valtteri Bottasra, akit Lewis Hamilton, Max Verstappen, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo követett. Hamarosan jövünk a részletes összefoglalóval és az eredményekkel!