A Ferrari közelebb került a Mercedeshez, sok volt a kicsúszás
2017. május 12. 13:53
Az erős szél és a rossz tapadási viszonyok miatt nehéz, rendszeres kicsúszásokkal tűzdelt szabadedzéssel folytatódott a Spanyol Nagydíj programja péntek délután. A Mercedes megtartotta délelőtt elfoglalt vezető helyét, az előnye azonban 3 tizedmásodpercre csökkent a Ferrarihoz képest.
A mindenki által tökéletesen ismert Circuit de Catalunyán egyébként is kisebbek voltak a különbségek a szokásosnál.
Még a 11. helyezett Esteban Ocon is csak másfél másodperccel maradt el az élen végző Lewis Hamiltontól, pedig mostanában inkább a Red Bull volt ekkora hátrányban.
A Mercedes elsőségéhez azonban egy pillanatra sem férhetett kétség: mind a közepes, mind a lágy keverékű gumikon ők bizonyultak a leggyorsabbnak. A címvédő istálló átfogó aerodinamikai frissítésekkel, valamint könnyített sebességváltóval érkezett Barcelonába, és úgy tűnik, az újításaik beváltak.
A Red Bull szintén jelentős ráncfelvarrást végzett az autóján, de a 3. helyről egyelőre nem tudott elmozdulni, a Ferrarinál továbbra is egyértelműen lassabb volt. Max Verstappennek és Daniel Ricciardónak még azért is sietnie kellett, hogy az egy mért körben egyre gyorsabb Renault-kat maga mögött tartsa. Nico Hülkenberg és Jolyon Palmer magabiztosan kaparintotta meg a 7-8. helyet a tabellán, megelőzve Felipe Massa Williamsét.
Ami a Ferrarit illeti, egyik versenyzőjük számára sem telt simán az edzés. Kimi Räikkönen a motor túlmelegedésével küzdött, ám még így is gyorsabb volt Sebastian Vettelnél, aki láthatóan elégedetlen volt balansszal, és az edzés végén ki is csúszott a kavicságyba a 4-es kanyarnál.
Ezért valószínűleg egy hirtelen széllökés volt a felelős, amely a másfél óra alatt nemcsak őt tréfálta meg.
Max Verstappen korábban ugyanott sodródott le a pályáról, a 13-as kanyarnál pedig többen a külső rázókövön kívül találták magukat, köztük Lewis Hamilton is, aki szintén a szelet okolta emiatt. Röviddel a leintés előtt Valtteri Bottas is tett egy kirándulást a sóderágyba.
A legbalszerencsésebb azonban Fernando Alonso volt, akinek a hazai közönsége előtt a délelőtti edzést motorhiba következtében ki kellett hagynia, és már a délutániból is elég sok idő eltelt, mire a javítás végeztével kimehetett a pályára. Utána úgy érezte, a motorja még a korábbinál is kevésbé húz, és a legutolsó helyen végzett.
Az edzést egyébként pár percre, pont a javában zajló versenyszimulációk során meg kellett szakítani a Carlos Sainz Toro Rossójáról leszakadt, a 9-es kanyar kijáratánál a pályára kerülő alkatrész miatt.
Szép napot mindenkinek! Barcelonában továbbra is süt a nap, a kék égen csak pár felhő kószál. A mezőny ezen a hétvégén azon a pályán versenyez, amelyet a teszteknek köszönhetően mindenki a legjobban ismer. Sok titkot tehát nem tartogat, mivel azonban a csapatok szokás szerint rengeteg fejlesztéssel készültek az európai szezon nyitányára, délelőtt elég sok időt töltöttek kint: együtt összesen 447 kört tettek meg.
Bár a téli teszteken a Ferrari uralta a Circuit de Catalunyát, ma délelőtt a Mercedes 1 teljes másodperccel gyorsabb volt náluk. Hamilton 1:21.521-es ideje 2,4 másodperccel jobb volt az egy évvel ezelőttinél, de Räikkönen 1:18.634-es márciusi eredményétől még jócskán elmaradt – igaz, az az ultralágy gumikon született. A Pirelli ide a lágyat, a közepeset és a keményet hozta el, pedig a versenyzők többsége szerint a lágyabbak is jók lettek volna.
Délelőtt már az első körben bedöglött a motorja, gyakorlatilag ömlött belőle az olaj. Alonso nem sokat teketóriázott, visszament a szállodába teniszezni, amíg a csapat megjavította az autóját. Egyébként Vettelnem sem volt zökkenőmentes délelőttje: úgy tűnt, Vettel autójában a váltó romlott el, de a Ferrari furcsa módon a kerékre fogta a problémát, és tény, hogy hamar vissza os térhetett a pályára.
Magnussen és Palmer az elsők odakint. Az utóbbinak különösen nagy szüksége van a kilométerekre, mert délelőtt Szergej Szirotkin vezette az autóját - és megint balszerencséje volt, vízszivárgás miatt csak pár kört tudott megtenni.
Konkrétan mindenből újat kapott, kivéve a vezérlőelektronikát és az ERS akkumulátorát, de a padló még nincs felszerelve a McLarenre. Egyelőre mindenki a közepes gumikat választotta.
Úgy érzi, nem húz rendesen. Neki és Palmernek már ideje is van, de most Pérez állt az élre 1:25.033-mal. Egyelőre mindenki a közepes gumikat használja.
A levegő 25, az aszfalt 43 fokos - ez persze melegebb, mint a teszteken volt, ami befolyásolhatja az erőviszonyokat. Vettel épp gyors körön van...
A közepes gumikon 1:24.655-ös körrel átvette a vezetést, 45 ezredet verve Pérezre. A Ferrari nincs odaragadva az aszfalthoz: Vettel óriásit driftelt.
Na, ő már valamivel jobb kört ment: 1:23.143, szintén a közepes gumikon. A pálya szélén álló Martin Brundle szerint ezek a gumik tényleg túl kemények, nagyon gyengének tűnik a tapadás. Verstappen feljött a 2. helyre, 1,2 mp-vel Räikkönen mögé.
Räikkönen azt mondta, a műszerfalán felvillant egy figyelmeztető fény. Szóltak neki, hogy hűteni kell a motort. Vettel visszaelőzte Verstappent, de még mindig 0,860 mp-vel lassabb a csapattársánál. Már visszatért a bokszba.
Negyedóra után így állunk: Räikkönen, Vettel, Verstappen, Massa, Sainz, Pérez, Vandoorne, Ocon, Hülkenberg, Grosjean, Palmer, Stroll, Magnussen. Egyelőre mindenki a közepes gumikat használta.
1:24.478-as idejével a 4. helyén kezd, de az utolsó szektorban sok időt vesztett, amikor a sikán rázókövén megcsúszva nagyot driftelt, és a túloldalon átesett a külső rázókőre.
Az edzés elején hidraulikafolyadékot pótoltak az autójában, de már az első mért körében gyors volt, a 2-3. szektorban mindenkinél jobb részidőt ért el. Az ideje 1:23.062, ez 81 ezreddel jobb Räikkönenénél. A rádión figyelmeztették, hogy a szél felerősödött - ezt az előbb Hamilton jelentette a rádión.
Így már ő a 3., bár Bottastól és Räikkönentől még mindig fél másodpercre van. Ricciardo a 8. helyre tornázta fel a ráncfelvarráson átesett Red Bullt, de Sainznál lassabb volt. Verstappen az 5. helyen áll.
Így nézett ki a képeken:
Röviddel később Vandoorne-t is elfújta az oldalszél a 12-es kanyar csúcspontjánál.
A gyors 9-es kanyar előtt elvette a gázt, de a közepén előbb alul-, aztán hirtelen túlkormányzottá vált az autója, és kicsúszott a fűre. "Ez egy széllökés volt, Max" - nyugtatják meg a rádióban. Hamilton közben újra elfékezte magát a 12-esnél.
A McLarent ezek szerint gatyába rázták. Most vajon meddig bírja...?
Vettel már a lágy gumikkal fog próbálkozni, úgyhogy fél óra után érdemes vetni egy pillantást a tabellára: Bottas, Räikkönen, Hamilton, Vettel, Verstappen, Massa, Sainz, Ricciardo, Pérez, Vandoorne, Ocon, Hülkenberg, Grosjean. Alonso 2 ellenőrző kör után visszatért a bokszba.
A lágy gumikon 1,8 mp-t vert Bottasra, de ez nem volt egy egyszerű kör: a tapadás még mindig nem az igazi. Folyamatosan korrigálni kellett, és két kanyarbna el is vétette a csúcspontot. A 9-es előtt épphogy elemelte a lábát a gázról egy pillanatra. Az ideje 1:21.220 - aig 3 tizeddel jobb, mint amire Hamilton délelőtt a közepeseken képes volt.
1 tizedet vert a csapattársára, 1:21.112-re javítva a mai etalont. Massa is feljött a 3. helyre, alig 9 tizeddel a Ferrarik mögé, de Vettel most még gyorsabb körön van.
Hülkenberg alig 0,575 mp-vel volt lassabb Räikkönennél, sőt az utolsó szektorban abszolút legjobb részidőt ért el. Hm. Ő a 3., Palmer pedig a 4. - mindketten gyorsabbak Massánál.
Na, ő 1:21 alá szorította az időt a lágyakon: 1:20.892. Ez 0,220 mp-vel jobb Räikkönen idejénél.
Ő Bottasnál is jobb kört ment 1 tizeddel, Räikkönennél pedig 3-mal, úgyhogy megint a két Mercedes vezet. Vettel a második köre elején javított, de aztán összességében nem. Most Bottas is újra próbálkozik. Neki vajon sikerül?
Az első szektorban Bottas és Hamilton is jobbat ment, mint az első körében, de aztán ugyanúgy elfáradtak a gumijaik, mint a Ferrarié. Stroll a 8-as kanyarban óriásit porolva lesodródott, miután a 7-esben besokallt. Ő csak a 17. helyen áll.
A Red Bullok még nem vetették be a lágy Pirelliket, de Ricciardo most kezdi a gyors körét. Alonso a 2 ellenőrző kör után megint eltűnt...
A lágy Pirelliken 1 tizedet vert Hülkenbergre, de a Mercedesektől majdnem 8, a Ferrariktól majdnem 5 tizeddel elmaradt. A szokásosnál azért így is kisebb a két élcsapat előnye.
A bal első kerék füstölve tilltakozott, ezt nem fogja megköszönni. Végre Verstappen is megtette a körét a lágy gumikon, és 5. lett, miután másfél tizedet vert Ricciardóra. Aki a második körének első két szektorában javított a korábbi részidején, de az teljes körben neki sem sikerült.
A Williams technikau igazgatója, Paddy Lowe a Sky-nak az előbb azt mondta, a lágy gumik kb. 3 másodperccel gyorsabbak a közepeseknél, és a számok alátámasztják ezt. A versenyzők így javítottak a lágyabb keverékre váltva:
BOT 1:23.062 => 1:20.892
HAM 1:23.619 => 1:20.802
RAI 1:23.143 => 1:21.112
VET 1:24.003 => 1:21.220
VES 1:24.346 => 1:21.438
RIC 1:24.681 => 1:21.585
MAS 1:24.522 => 1:22.015
SAI 1:24.641 => 1:22.265
Alonso végre visszatért a pályára.
Az időmérő szimulációját Kvjaton és Alonsón kívül mindenki teljesítette. Így fest a tabella: Hamilton, Bottas, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Palmer, Massa, Sainz, Grosjean, Ocon, Vandoorne, Pérez, Magnussen, Ericsson, Stroll, Wehrlein.
Megkérik, hogy lassítson le, és térjen vissza a bokszba. "Attól tartunk, valami nem stimmel a motorral" - üzenik neki. Ennek ellenére áthajtott a bokszutcán, és csinált egy gyakorlórajtot. Hm. Akkor mégsincs probléma? Korábban túlmelegedéssel küszködött.
Magnussenen kívül nem túl melgepő módon mindenki a lágy gumikon van kint. Hamilton diktálja a legerősebb tempót, folyamatosan 1:25-ös köröket megy, Vettel érdekes módon Massánál és Hülkenbergnél is rosszabbakat, 1:27-eseket.
Pont a 9-es kanyar kijáratánál van valami letört alkatrész. A megszakítás rosszkor jön, épp a versenyszimulációk közepén.
Az előbb megkérdezte, hogy nyomhatja-e már rendesen, de azt felelték neki, a padlógázzal egyelőre bánjon óvatosan. A törmeléket eltávolították, újra szabad a pálya.
Ezért mondják, hogy egy mérés nem mérés: meleg van, de azért nem ennyire...
Itt a pillanat:
És oda került:
A többség maradt a lágy gumiknál, Vettel viszont a közepesekre váltott. Az első köre 1:26.714, ezeken nem is rossz. Bottas az 5-ös kanyarnál lesodródott a pályáról.
"A motor jónak tűnik. Sokkal lassabb, mint korábban. Fantasztikus" - jegyzi meg a rádióban. Räikkönen majdnem összeütközött Pérezzel, akit megpróbált kívülről megelőzni, de nem jött össze neki.
A 13-as kanyarnál sokallt be, ott, ahol már többen besokalltak a szél miatt. "Az autó már nem akar rendesen befordulni" - mondja. Magnussen a "hihetetlen" forgalomra panaszkodik.
Még a lágy gumikon megtett 21. körét is 1:25-ös idővel teljesítette. Mindenki más sokkal lassabb, de a forgalom tényleg nagyon sűrű, konkrétan az összes autó kint van. Közben Hülkenberg is a közepes gumikra váltott, akárcsak Vettel és Massa.
Már a Mercik és a Ferrarik is 1:27-es köröket mennek. Räikkönen rákérdezett a rádióban, hogy nagyon lassú-e, de megnyugtatták, hogy a többiekhez hasonló tempót diktál. A két Mercedes a 27/28 körös lágy gumikkal beállt a bokszba, mindketten a közepes keverékre váltottak.
Nem tudott elmozdulni a tabella aljáról. Legjobb, 1:24.077-es ideje még a 21. helyezett Wehrleinénél is 5 tizeddel gyengébb.
Tesz egy látogatást a kavicságyba, de megússza. Utána arra kéri a Mercedest, nézzék meg, hogy a hátsó szárnyával minden rendben van-e. Vettel Ferrarija a 4-es kanyarnál lett nagyon túlkormányzott. ő is kiment a kavicsba, de folytatni tudna.
Nem volt ez könnyű másfél óra, mindenki küszködött a kis tapadással és az erős széllel. A két Mercedes maradt az élen, de az előnyük csökkent. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval. Az esélylatolgatás ezúttal holnap kora reggel fog megjelenni.