A Mercedes simán nyert, Alonso teniszezni ment
2017. május 12. 09:46
Úgy tűnik, a Spanyol Nagydíjra készített fejlesztések garmadájával a Mercedes jó munkát végzett, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas ugyanis magabiztosan foglalta el az első két helyet a kellemes időben rendezett első szabadedzésen. Két pilótájuk között folyamatosan kicsi volt a különbség, a tréning végén mindössze 29 ezred döntött a brit javára.
Külön öröm lehet számukra, hogy a megbízhatóságra egyáltalán nem lehetett panaszuk, miközben a Ferrarinál és a Red Bullnál egyaránt nem tervezett pihenőre kényszerítette az egyik autót a technika ördöge:
Daniel Ricciardo közel fél órát rostokolt a garázsban, amíg a szerelők átvizsgálták a felújított RB13-at, és Sebastian Vettel is időt vesztett.
Először azt hitte, a váltója romlott el, de utóbb kiderült, hogy az egyik kereke tört el. Félrehúzódott a bokszutca kijárata mellé, ahonnan a szerelők visszatolták az autót a garázsba, és később visszatérhetett a pályára, a 4. helyet megszerezve csapattársa, Kimi Räikkönen mögött.
A Ferrari hátránya azonban 1 másodpercre rúgott a Mercedes mögött, ami úgy is nagynak tűnik, hogy Räikkönen a 13-as kanyarban kicsúszva elrontotta a legelső körét a közepes gumin. A Red Bull az első jelek szerint közelebb férkőzött a Ferrarihoz.
Meglehetősen sok műszaki hiba történt a hétvége nyitó tréningjén, és a McLaren szokás szerint nem hiányzott erről a listáról.
Fernando Alonso motorja szinte azonnal elfüstölt, ahogy kihajtott a garázsból,
és a feldúlt spanyol meg sem tekintette az edzést a helyszínen, hanem visszament a szállodájába teniszezni. A Honda szerint olajszivárgás vezetett a kínos füstfelhős jelenethez, de azt mondták, a motorcserét követően Alonso részt vehet majd a délutáni programban.
A sor Vettel és Ricciardo meghibásodásával folytatódott, aztán Szergej Szirotkin Renault-jában kezdett szivárogni a hűtővíz, így az orosz tesztpilóta önhibáján kívül zsinórban a második nagydíjhétvégén nem tudta rendesen végigcsinálni a rá bízott feladatokat.
A Haas pilótái jól teljesítettek, a Red Bullok mögött Kevin Magnussen és Romain Grosjean végzett, de a csapat eredményére árnyékot vet, hogy néhány perccel az edzés vége előtt Magnussen autójában is félrement valami, amitől a dán lecsúszott a bukótérbe az egyik féktávon. Szerencséje volt, hogy meg tudott állni a fal előtt. A Williams nem vitézkedett, Felipe Massa 14., Lance Stroll 18. lett, a Force Indiák és a Toro Rossók megelőzték őket.
Köszöntjük kedves Olvasóinkat az első barcelonai szabadedzésről készített tudósításunkban! Ahogy megszokhattuk, Spanyolországban veszi kezdetét a szezon európai szakasza, ahol kialakul, kik maradnak talpon a vb-címért vívott küzdelem egyelőre igen távoli véghajrájára. Manapság persze nem hasít ki akkora szeletet az idényből az európai szakasz, mint évtizedekkel ezelőtt, hiszen egyrészt a versenynaptár is kibővült, másrészt az európai helyszínek száma is megcsappant. A tréning 10 órakor kezdődik, addig ajánljuk figyelmükbe a futamelőzetesünket!
Az is megszokott, hogy a barcelonai pályára nem csupán egy-egy új alkatrésszel, hanem komplett fejlesztési csomaggal érkeznek a csapatok. A Mercedes állítólag fogyasztott az autó tömegéből, plusz bevet egy rakás aerodinamikai frissítést, köztük egy hókotrószerű orrkúpot, a legnagyobb ráncfelvarrás azonban a Red Bullnál történhetett, ahol alaposan átalakították az autót. A hétvégi erősorrend jelzésértékű lehet a szezon folytatását tekintve.
Pontosabban nagy számok: a hétvégétől a csapatok kötelesek az eddiginél nagyobb méretben feltüntetni az autókon a rajtszámot, illetve a sofőr nevét (vagy a hivatalos időmérésben használt rövidítését). Itt láthatnak ízelítőt Bottas újrasminkelt autójáról.
Az első szabadedzésen az orosz Szergej Szirotkin vezeti Palmer Renault-ját – a britnek nyilván nem esik jól, hogy a megpróbáltatásokkal, meghibásodásokkal, balesetekkel teli szezonkezdet után ki kell hagynia másfél órát a pályán. Hiába, ez van, ha egy csapatnál szponzorált tesztpilóta van. Szirotkin az előző versenyen, Szocsiban is autóba ülhetett a nyitóedzésen – akkor Hülkenberg helyén –, de 2 kör után lerobbant alatta a Renault.
A Liberty tényleg nem tétlenkedik, ez az első verseny, ahol a nézők élményeinek doppingolására létrehoztak egy szurkolói fesztiválzónát. Van itt minden, mi szem-szájnak ingere: kerékcsere-verseny, szimulátorok, DJ-k, nyereményjátékok, külön tévécsatorna interjúkkal, érdekességekkel. Néhány szerencsést kisorsolnak, aki belépőt nyer a paddockba, valakit pedig körbevisznek a pályán egy kétszemélyes F1-es fenevaddal.
Magnussen és Grosjean neve is hosszú, a rövidítéseik így néznek ki a cápauszonyon:
A technikai szakíró, Craig Scarborough készítette őket a bokszutcában az első edzés előtt. Többek között a felni, a diffúzor, az oldalsó légterelők is megújultak.
Nem is számítottunk másra Barcelonában egy májusi napon. A levegő 19, az aszfalt 24 fokos percekkel az edzés kezdete előtt.
Alonso és Vandoorne rövidített neve a motorborításon, nem a cápauszonyon jelenik meg a hétvégétől. A Renault a cápauszonyra szavazott.
Hülkenberg és Ericsson egy próbarajttal vágtak neki az ellnőrző körüknek, mások most kihagyták ezt a napirendi pontot. Öt pilóta kivételével mindenki kigördült már a garázsból.
narancssárga csíkos kemény gumikat - legalábbis versenyhétvégén -, és Magnussen rögtön nyafog is, hogy "egyáltalán nincs tapadás" velük. A másik két elérhető keverék a közepes és a lágy.
Az első köreire felszereltek egy áramlásmérő kerítést is a Toro Rosso bal elejére. A hazai pályán lévő spanyol pilóta sisakját új festés díszíti amúgy:
1:27.199 az alapidő. Már csak Alonso nem járt a pályán. Az alaposan átdolgozott Red Bullokon is láthatók a mérőkeretek.
De már vissza is tért a garázsba a kényelmes 1:28.811 után. Massán és rajta kívül még Strollnak van mért köre, az imént pedig Alonso is kidugta az orrát a garázsból.
Alonso McLarenje...a spanyol néhány méter után a 2-es kanyarnál állt meg füstölő autóval. Erre már nincsenek szavak...úgyhogy helyette mutatunk felvételeket az esetről:
Amíg elszállítják a lerobbant McLarent, VSC-fázis van érvényben, de ez nem sokakat zavar, ugyanis csak Stroll és Kvjat gyűjt adatokat perpillanat. A pályabíróknak a kiömlő folyadékot is el kell takarítaniuk.
Nem saját poén, hanem a Motorsport.com állandó humoristájától, Pablo Elizaldétól származik.
Sokan rögtön kaptak az alkalmon, köztük Vettel és a két Red Bull. A tabellát egyébként Massa vezeti 1:25.894-gyel, őt Grosjean, Pérez, Hamilton, Stroll követi.
Sokan rögtön kaptak az alkalmon, köztük Vettel és a két Red Bull. A tabellát egyébként Massa vezeti 1:25.894-gyel, őt Grosjean, Pérez, Hamilton, Stroll követi.
A kifelé dőlő 13-as jobbkanyar fogott ki rajta, a bukótéren át tudott csak visszatérni a pályára. Vandoorne McLarenje egyelőre megy.
Nem vicc! Újra rendszeresen F1-es autót fog vezetni a nagydíjhétvégéken. Erről bővebben az F+1 Blogon számoltunk be.
A célegyenesről húzódott ki a bokszutca kijáratához, pont akkor, amikor Räikkönen kihajtott onnan. Vettel azt mondja, a váltója romlott el. Ha már Ferrari, újdonság a festésükön, hogy egy fehér keretbe helyezték el a nagyobb rajtszámot az autók orrán.
Bottas 1:25.027-tel áll az élen, honfitársa 6 tized hátránnyal követi. Mindenki a kemény gumikat nyüstöli továbbra is.
Ezt felelte a Sky kérdésére, hogy mi történt. "A motor egy kanyar után felrobbant. Sajnálom a szurkolókat, remélhetőleg a második edzés jobban fog alakulni" - tette hozzá.
Pérez befurakodott Räikkönen elé az előbb, de csak átmenetileg, mert a finn 1:24.691-re szorította le a szintidőt. Kisvártatva azonban Bottas visszafoglalta az 1. helyet.
Bottas és Hamilton 1:23.6-ra javított, kettejüket csupán 23 ezred választja el az első két helyen. Räikkönen is gyorsult, ő 1:24.3-nél tart.
Vettel szerint a váltóval nem stimmelt valami. Közben Alonso kocsiját is visszagurították a bokszutcába, a fekete lepedővel ez olyan, mint egy temetés. Az biztos, hogy a McLarennél gyászos a hangulat...
1:23.531-et repesztett, miközben Vettel a maszkját le sem véve álldogál a Ferrari garázsában. Ez nyilván nem jött jól a világbajnokság éllovasának.
Az edzés kezdette óta 19-ről 21 fokra melegedett a levegő, míg az aszfalt 24-ről 27-re, ahogy haladtunk előre a nap folyamán.
Most csak Massa és Stroll szórakoztatja a nézőket, a többiek visszatértek a depóba. Az állás: Hamilton, Bottas, Räikkönen, Massa, Ricciardo, Ocon, Pérez, Magnussen, Grosjean, Hülkenberg.
A Sky riporterének azt mondták a csapatnál, hogy az egyik kerék törhetett el, ettől érezhette Vettel úgy, hogy a váltóval van gond.
Massa és Stroll ezekkel jött fel a 4., illetve a 11. helyre. Továbbra is csak ők ketten köröznek.
Ahogy Kvjatnak sem, holott már túl vagyunk az edzés felén. Ricciardo egyelőre szemmel láthatóan nem tervez visszaülni az autóba, az egyik mérnökkel beszélget.
Szirotkin megint nem tud teljesíteni egy problémamentes tréninget, a Renault-ról most veszik le a padlólemezt. Ja, és Ricciardo autója is darabokban áll, szóval ezért sem tűnt úgy, mint aki hamarosan vezetni fog. Verstappen ellenben kijött a pályára.
A közepes gumik segítettek neki ebben, az ideje 1:22.706. Beindult az élet, özönlenek a versenyzők a pályára.
Mázlija van, nem veszített sok időt a műszaki hibával. Átváltott ő is a közepes gumikra.
Magnussen a 4., Grosjean az 5. helyre jött fel a közepes keverékkel, de a következő percekben instabil lesz a helyzet, ahogy mások is teljesítik első köreiket ezekkel az abroncsokkal.
Hamilton és Bottas az első gyors köre szinte hajszálra egyforma volt a puhább gumin, a brit 21.521-et, a finn 21.550-et jegyzett. Verstappenre 1,1 másodpercet vertek - lehet, hogy a Red Bull nem sokat faragott a hátrányából?
A 13-as kanyarnál csúszott ki az aszfaltozott bukótérbe, ennek a körének annyi. Ricciardo újra feltűnt a pályán.
A hátránya megközelíti az 1 másodpercet a Mercedesekhez képest a közepes gumin, bár a finn a hibája miatt nem az etap első körében érte el a legjobb idejét velük.
A Renault az imént tájékoztatott Twitteren, hogy ezért áll hosszabb ideje az autó a garázsban. Megpróbálják kijavítani a hibát az edzés vége előtt, hátha az orosz tesztpilóta megtehet még néhány kört.
20 perc van még a gyakorlásból. Az állás: Hamilton, Bottas, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Ricciardo, Magnussen, Grosjean, Hülkenberg, Sainz.
Tekintsük át őket: a sort Alonso kezdte, neki néhány méter után elfüstölt a Hondája, ő járt a legrosszabbul. Ricciardo és Vettel időt vesztett meghibásodás következtében, ahogy Szirotkin is, aki továbbra sem térhetett vissza.
A mérnöke rádión ad neki tanácsot, mit állítson át, hogy javuljon a helyzet. Vandoorne McLarenje bírja a strpát, bár a belga utolsó a rangsorban.
A Honda kicseréli a motort, állításuk szerint Alonso nem fog további edzésidőt veszíteni. Olajszivárgás vezetett a füstbe ment délelőtti tervhez.
Feljött a 13. helyre, ez nem annyira rossz. A Williamseket, a Saubereket, Kvjatot és Szirotkint előzte meg.
De a brit most több benzinnel köröz, egy hosszabb etapot teljesítve. Bottas egy picit elfékezte magát a sikánnál.
Magnussen a 7., Grosjean a 8. helyen áll, de Magnussennek félre kell állnia egy műszaki hibával. A dán leguggolva próbál megállapítani valamit az autó hátuljánál.
Magnussen autója a féktávon vált irányíthatatlanná, nem akart befordulni a 4-es kanyarba, de szerencséje volt, hogy meg tudott állni a fal előtt. Amíg elvontatják a Haast, VSC-fázis van. Az edzésnek mindjárt vége.
Az utolsó percre megszűnt a VSC-fázis. A sorrend vélhetően alig változik, ha egyáltalán változni fog, a Mercedesek állnak az élen.
Hamilton és Bottas foglalta el az első két helyet, kettejüket mindössze 29 ezred választotta el. A 3. Räikkönen lett, a 4. Vettel, majd a Red Bullok következnek Verstappen, Ricciardo sorrendben. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az eredményekkel és az összefoglalóval, és természetesen várjuk Önöket a délutáni edzés követésére is.