Hamilton óriási meccsen győzte le Vettelt Spában
2017. augusztus 27. 13:42
Ahogy arra a papírforma alapján számítani lehetett, a Mercedes zsebelte be a győzelmet a Belga Nagydíjon, de az autójuknak elméletileg nem kedvező pályán a Ferrari is végig versenyben tudott maradni. Sebastian Vettel úgy végzett a második helyen Lewis Hamilton mögött, hogy az egész futamon 1-2 másodperces hátrányból követte a 200. futamát teljesítő bajnoki riválisát, aki az utolsó körig nem lehetett biztos a győzelmében.
A pole pozícióból rajtoló
Hamilton a bokszkiállások időszakát leszámítva végig vezetett a versenyen, de egy pillanatra sem lélegezhetett fel a mögötte loholó Vettel miatt.
A német már a rajtnál is támadta Hamiltont, de végül be kellett érnie az üldöző szerepével. A rajt viszonylag simán zajlott le, bár a középmezőnyben egymásnak koccant a Force India két pilótája, Sergio Pérez és Esteban Ocon, de mindketten folytatni tudták a futamot.
A verseny első etapjában Vettel nem tudott támadást indítani Hamilton ellen, de a brit tempója sem volt elég ahhoz, hogy elhúzzon tőle - körülbelül 1,5 másodperces előnnyel vezette a futamot a német előtt, akit Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen követett. Az élmezőnyből a Mercedesek álltak ki először a bokszba, mindketten lágy abroncsokra cserélték a szuperlágyakat a 14. körben. Egy körrel később Vettel is így tett, ekkor rövid ideig Räikkönen vezette a futamot, de a friss gumikon Hamilton hamar megelőzte őt.
A bokszkiállások után visszaállt az eredeti sorrend az élmezőnyben, hamarosan azonban Kimi Räikkönen pozíciókat bukott. A finn 10 másodperces stop&go büntetést kapott, amiért nem lassított le egy dupla sárga zászlós szakaszon, és a 7. helyről kellett folytatnia a futamot. Hamilton és Vettel között állandósulni látszott a körülbelül másfél másodperces különbség, amikor a Ferrari kapott egy új esélyt: a két Force India ütközése miatt a pályára küldték a biztonsági autót. A Ferrarik ultralágy gumira váltottak, miközben Hamilton lágyakat kapott, így
arra lehetett számítani, hogy Vettel a gyorsabb abroncsokon megküzdhet a brittel a verseny utolsó szakaszában.
A 33. körben történt újraindításnál Vettel valóban megtámadta a Mercedest, de Hamilton jól védekezett, és megtartotta a vezetést, amit a kockás zászlóig már ki sem engedett a kezéből. Vettel hiába autózott az elvileg gyorsabb gumikon, és futotta meg a verseny leggyorsabb körét is, az előzéshez nem tudott elég közel kerülni az ellenfeléhez. Hamilton így az idei 5. győzelmét aratta Belgiumban, és
a világbajnokságban 7 pontra csökkentette a hátrányát Vettel mögött.
"Nagyon erős hétvége van a csapat mögött, és a brit szurkolóknak is köszönettel tartozom, akiket egész hétvégén láttam a lelátón - mondta a boldog Hamilton a verseny után. - Sebastian is remekül versenyzett, de azért jöttem ide, hogy legyőzzem, és ezt meg is tettem."
Vettel elmondta, az egész verseny alatt erősen kellett koncentrálnia, mert a szoros küzdelemben egyetlen kisiklást sem engedhetett meg magának.
Vártam, hogy Lewis hibázzon, ő pedig arra várt, hogy én hibázzak, de egyikünk sem rontott
- nyilatkozta. - Először attól tartottam, hogy nem vagyok elég közel hozzá, majd az volt a baj, hogy túl közelről követtem."
A harmadik helyet Daniel Ricciardo szerezte meg, aki az edzéseken nem tudta tartani a tempót a csapattársával, Max Verstappennel, és a futam elején is mögötte haladt, de a holland a pályára tömegesen kilátogató szurkolói előtt már a 8. körben feladta a versenyt motorhiba miatt. Verstappen pechsorozata tehát Belgiumban is folytatódott, dühösen vette tudomásul, hogy az idei tizenkettedik versenyen már a hatodik kiesését könyvelhette el.
Egy élcsapatnál ennek nem szabadna megtörténnie, ez már nem balszerencse, hanem több annál"
- jelentette ki csalódottan.
Ricciardo a csapattársa kiesése és Räikkönen büntetése mellett a Safety Car-fázisból is profitált, remekül kapta el az újraindítás pillanatát, és Bottast is megelőzve jött fel a 3. helyre. "Sajnálom Maxot, mert rengeteg szurkoló csak miatta jött ki a versenyre. Annak viszont örülök, hogy számomra jól alakult a verseny - az újraindításnál kockáztattam, szerencsére bevált. Nem számítottam ma dobogóra" - mondta az eredményével rendkívül elégedett ausztrál.
Räikkönen a büntetése után a 4. helyen ért célba az újraindításnál hibázó Bottas előtt. A Ferrari finn pilótája egyébként az autóban ülve meglepetten fogadta a stop&go büntetés hírét, mert Verstappen a pálya szélén, a fűre parkolta le a Red Bullját, ezért Räikkönen szerint nem volt szükség különösebb óvatosságra.
Az élcsapatok versenyzői mögött ezúttal Nico Hülkenberg ért célba a legjobb helyen, aki végig a középmezőny elejében versenyzett. Mögötte a Force Indiák is erős pontszerző helyezésekre számíthattak, a 30. körben azonban az ő ütközésük miatt kellett a pályára küldeni a Safety Cart. Noha idén már többször előfordult, hogy Pérez és Ocon egymást versenyét tette tönkre, Belgiumban sem tudtak vigyázni egymásra: most Ocon próbálta előzni a csapattársát az Eau Rouge előtt, de a mexikói keményen védte a helyét. Ennek az lett az eredménye, hogy a francia hátulról eltalálta Pérez bal hátsó gumiját, leszakítva ezzel a saját hátsó szárnyát, miközben a csapattársa defektet kapott.
Pérez később kiállt a versenyből, Ocon viszont egy orrkúpcsere után is a pontszerző 9. helyen ért célba. A verseny után Pérez magára vállalta a felelősséget a rajt utáni koccanás miatt, de a későbbi ütközést szerinte Ocon túlzott optimizmusa okozta. A francia persze nem értett egyet ezzel,
úgy vélte, Pérez mindkettejük életét kockáztatta azzal, hogy nem hagyott neki elég helyet.
A Force Indiák ütközéséből profitált a 7. helyen célbaérő Romain Grosjean, valamint Felipe Massa, akinek a versenyig nagyon rosszul alakult a hétvégéje, de végül egy 8. hellyel távozhat Spából. Az utolsó pontszerző helyet Carlos Sainz szerezte meg a Toro Rossóval.
A McLarennek ezúttal esélye sem volt a pontszerzésre:
Fernando Alonso jól kapta el a rajtot, három helyet javítva a 7. pozícióig jött fel, de utána sorra előzték le az erősebb motorral versenyző riválisai, ezért a spanyolnak hamar elege is lett a versenyből. Mérgesen panaszkodott a csapatának a rádión keresztül, szerinte a Belga Nagydíj számukra nem is verseny, hanem egy teszt volt. A 27. körben fel is adta a versenyt, elmondása szerint motorhiba miatt, bár gyanús volt, hogy pont azután állt ki, miután a csapatától megtudta, nincs esély az esőre a verseny hátralévő részében. Csapattársa, Stoffel Vandoorne célba ért a haza versenyén, de csak a 14. helyen.
Köszöntjük Olvasóinkat a Belga Nagydíj élő közvetítésében! Mi mást is kívánhatnánk, mint egy izgalmas csatát a pole pozícióból induló Lewis Hamilton, valamint a mellőle kezdő Sebastian Vettel között? Például azt, hogy keverje meg a kártyákat a mögéjük felálló Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen, valamint a két Red Bull is.
A német pilóta tempójában önerőből nem volt benne a 2. rajtkocka, de Kimi Räikkönen pont jókor volt jó helyen az ő szempontjából.
Általában nem tehettek mást, sokan cseréltek sebességváltókat és erőforrás alkatrészeket. Ez a pontos rajtfelállás.
Michael Schumacher 1992-ben, a Belga Nagydíjon érte el pályafutása első F1-es győzelmét, ez előtt tisztelgett fia, Mick Schumacher az 1994-es Benetton B194 volánja mögött.
Ferrarik nem jutottak erre a hétvégére, de az Alfa Romeo Guiliára és a Stelvióra sem panaszkodhatnak.
Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója és Sebastian Vettel is azt mondta, hogy az autójuk versenytempója jó, bár mi mást is várhatnánk a győzelemért küzdő istállóktól? Nemsokára kiderül, kié a jobb autó a hosszabb etapokra.
Annyi téma volt a hétvégén, hogy a verseny időpontja egy pillantás alatt meg is érkezett. Minden pilóta gond nélkül el tudta hagyni a rajtrácsot, és verőfényes napsütésben haladnak a felvezető körön.
Nagyon rövid a táv az 1-es kanyarig, de már itt is lehet előzni, aztán az Eau Rouge felé, majd a Les Combes előtt a Kemmel egyenes is kínálja magát a szélárnyékozásra. Ezek a Mercedesnek kedveznek, a Ferrari inkább a kanyargós középső szektorban gyors, ott viszont nem lehet előzni.
Változatlan az első 4 pilóta sorrendje, Vettel próbált szélárnyékozni az Eau Rouge után, de Hamilton megvédte a vezetést. Bottas, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Alonso a további sorrend. Nagyobb incidens nem történt.
Hamilton előnye 0,9 másodperc, ez még éppen a DRS-en belül van, de még nem lehet használni a szárnyállítást. Hülkenberg megelőzte Alonsót.
A Renault megelőzte a McLaren Hondát, de Alonso a szélárnyékban maradt, és nagyon szigorú manőverrel visszaelőzte ellenfelét a Kemmelben. A kettős szélárnyékot kihasználva Ocon is támadni kezdett, de maradt a 9. helyen.
Hamilton 1:50.618-at, Vettel 1:50.613-at futott, ezzel az övé a leggyorsabb kör. A különbség 8-9 tizedmásodperc. Wehrlein a bokszban, feladta a versenyt.
Ezt ő maga mondta a rádión. "Egyelőre tudok vele menni, semmi probléma." A leggyorsabb kör mégis Hamiltoné volt 1:50.328-cal, Vettel 450-et tudott.
Hamilton pont addigra lógott meg, amikor használni lehetett volna az előzési segítséget. Közben Hülkenberg és Ocon is megszabadult Alonsótól, aki a 9. helyen halad Pérez előtt.
Még a rajt után történt, az Eau Rouge előtt Ocon külső íven volt, beszúrt Ocon mellé, de nem maradt elég hely neki, és beszorult csapattársa, valamint a fal közé. Egyelőre ő van előrébb. Pérez is megelőzte Alonsót az 5. körben.
A különbség 1,7 másodpercre nőtt, Hamilton két 1:49-es körrel szakadt el, de Vettel is igyekszik utána 1:50.004-gyel. Alonso a rádión azt mondta, hogy "kínos" az autójának teljesítménye.
Grosjean már megelőzte a DRS segítségével, és nemsokára Magnussen is jön utána. Palmer közben a hátsó tapadásra panaszkodik, egyelőre a 14. helyen halad. Hamilton előnye 1,7 másodperc Vettel és 3,4 másodperc Bottas előtt.
A kétszeres világbajnoknak próbálta elmondani a mérnöke, hogy mekkora az előnye Magnussen előtt, de azt mondta, hogy nem érdekli. Már csak a 11. helyen halad, és bár mindent megtesz, még ennél is hátrébb csúszhat.
Még a verseny negyede sem telt el, amikor Verstappen autója megadta magát. A holland pilóta több tízezer szurkolója előtt, a fejét csóválva kénytelen félreállni.
Ennyit tudott mondani Verstappen, miután az idén hatodszor is kiesett a versenyből műszaki hiba miatt. Ericsson közben kereket cserélt.
Pérez kezdi utolérni Ocont és ennek az idén már többször is rossz vége volt. Most a 7. helyért küzdhetnek meg, miközben Palmer is kiállt a bokszba.
1:49.911-et teljesített, Hamilton 958-at. Alapvetően hasonló tempóra képesek, ezt a küzdelmet a következő etap és a kerékcserék dönthetik el.
Ocont kihívták a bokszba, így Pérez átvette a 7. helyet. Bottas közben szemcsésedésre panaszkodik, mérnöke szerint ezzel más is küzd. Alonso is kereket cserélt, a 15. helyen halad.
1,7 másodperc körül ingadozik a különbség, miközben egyre többen cserélnek kereket. Hülkenberg és Massa is járt bent a bokszban, a Renault visszaért Ocon elé.
A Mercedes az élről állt ki, és lágy gumikat kapott, vajon megpróbálják egy cserével teljesíteni a versenyt? Hamilton a 4. helyre jön vissza Ricciardo elé, szabad előtte a pálya.
Az üzenet szerint nem lassított a sárga zászlóknál, lehetséges, hogy akkor történt valami, amikor Verstappen félreállt az 1-es szektorban.
Bottas szintén lágy gumikat kapott, ugyanazt a taktikát követheti, mint Hamilton, de ő természetesen nem ért vissza Ricciardo elé, egyelőre az 5. helyen megy. Vettel vezet Räikkönen, Hamilton, Ricciardo és Bottas előtt. Hülkenberg visszaszerezte a 6. helyet Sainztól. Ricciardónak azt mondták, hogy jól áll a gumikopás terén.
Esélye sem volt megelőzni Hamiltont, mert a Mercedes pilótája 1:49.414-gyel a leggyorsabb kört futotta, majd utolérte Räikkönent és az Eau Rouge után meg is előzte. Szemre úgy tűnik, hogy nőtt a különbség az élen.
1:48.676-tal Bottasé a leggyorsabb kör, ezzel ő is lerázza Räikkönent, ahogy Hamilton tette Vettellel. Egyelőre a Mercedesnek jött ki a lépés, de a helyzet még változhat az etap végén.
10 másodperces stop/go büntetést kapott, mert nem lassított le a sárga zászlók miatt. Ez nagyon szigorú, Vettel ugyanezt kapta, mert Bakuban szándékosan nekiment Hamiltonnak.
Az előző körben 1,2 másodperccel gyorsabb volt a Mercedesnél, így megint felzárkózott Hamilton mögé. Grosjeannak szóltak, hogy a két Force India kétkiállásos taktikán van. Valószínűleg Ricciardo is, mert szuperlágy gumikkal megy az 5. helyen.
Mérnöke arra kérte, hogy vigyázzon a gumikopásra, erre ő ráripakodott, hogy a verseny végéig fejezzék be a rádiózást. Räikkönen letöltötte a büntetést, amit valóban azért kapott, mert Verstappen kiesésekor nem töltött le. A 7. helyre esett vissza.
Pillanatnyi megtorpanás lehetett Hamiltontól, hogy Vettel utolérte, mert az előző körben egyéni legjobb kört futott, és fél másodpercet adott a Ferrarinak. Räikkönen felháborodott, és azzal érvelt, hogy Verstappen autója már a pálya szélén volt.
Ő 5 másodpercet kapott azért, mert levágta a pályát, és ezzel előnyt szerzett. Räikkönen tovább morog a rádión a büntetés miatt. Ricciardóval csatázhat még a 4. helyért, egyelőre Hülkenberg és Ocon van köztük.
Sima manőver volt, a Ferrari a belső ívre került a buszmegálló előtt, és kifékezte a Force Indiát. Räikkönen feljött a 6. helyre, közben Vettel próbál Hamilton nyomában maradni, de nem úgy tűnik, hogy itt komoly csata tud kibontakozni.
Arra kérte a mérnöke Hamiltont, hogy tartsa a helyét, erre ő azt válaszolta, hogy próbálja. Úgy tűnik, hogy Hamilton a maximumot adja ki magából, gyorsabb is Vettelnél, de a német pilótát akadályozhatja a turbulencia. Lehetséges, hogy két kiállás lesz ebből.
Mivel Räikkönen a büntetés miatt visszaesett, Vettel magára maradt az élmezőnyben. Csupán 6 másodperccel van Bottas előtt, és 20-szal Ricciardo előtt, ezért egyelőre nem gondolkodhat azon, hogy visszakéri az ultralágy gumikat, hogy alternatív taktikával ráijesszen a Mercedesekre.
Sőt, a Kemmel egyenesben meg is előzte a Renault-t. Minden a finn pilóta mellett szólt, a Ferrari jobb autó, és a DRS-t is használhatta.
Ha a Ferrari olykor lemarad, a különbséget kisvártatva vissza is tudja hozni, ebből gyanítható, hogy tiszta pályán gyorsabb is tudna lenni a Mercedesnél, de mivel a rajt után és a bokszban sem tudott előzni, ezért egyelőre Hamiltonnak kedvez a helyzet.
A bokszig el tudott evickélni, de onnan már nem megy tovább. Az ígéretes időmérő és a látványos versenyzés ellenére Alonso erőfeszítéseit nem koronázza siker.
Otmar Szafnauer azt mondta a Sky Sportsnak, nem hiszi, hogy a Mercedes és a Ferrari egy kiállással végig tud menni, de hozzátette, hogy ők másként használhatják az abroncsaikat, mint a Force India.
1:48.300-at futott, ez a verseny eddigi leggyorsabb köre, majd megelőzte a csapattársát, Ocont. A 10. helyen halad.
Az Eau Rouge előtt Ocon próbált támadni, leszakadt a fél első szárnya, Pérez pedig defektet kapott. A Force India megint nullázni fog, pedig versenyképesek voltak.
Räikkönen és Hülkenberg már kiállt a bokszba, nemsokára valószínűleg a többiek is jönnek.
A sorrend nem változott, továbbra is Hamilton vezet, de a két Mercedes lágy gumikat kapott, Vettel viszont ultralágyat. Ez gyorsabb abroncs, de vajon elég lesz-e az előzéshez, és kibírják-e a verseny végéig? Ezzel valamennyire Räikkönen is visszajön a versenybe, de még mindig Ricciardo mögött van.
Az ismert angol "F" betűs szót emlegette, és idiótának nevezte a csapattársát. A Safety Car szerencsés volt a számára, a törött első szárnnyal is vissza tudott evickélni a bokszba, és megőrizte a 10. helyet.
A biztonsági autó egy darabig még biztosan a pályán marad, mert Ericssonnak vissza kell még vennie a körét. Nagy kérdés, hogy mi lesz az újraindítás után, mert a Ferrari elvesztette az esélyét, hogy a bokszban előzzenek, de az ultralágy gumi segíthet Vettelnek.
10 köre marad a mezőnynek, hogy eldőljön a végeredmény. Ez nem sok, de Spában majdnem a táv negyede.
Összecsapott Ricciardo, Bottas és Räikkönen is, a Mercedes versenyzője visszaesett a Les Combes-ban, Ricciardo feljött a 3. helyre, Räikkönen és Bottas elé. Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:47.698-cal.
Hamilton lélegzetvételnyi előnyhöz jut, és mostantól hiába tapad jobban az ultralágy gumi, a turbulenciában ugyanolyan nehéz dolga lesz Vettelnek, ráadásul az abroncsai is hamarabb elkophatnak.
Most mindent belead, 1:46.603-at futott, 0,44 másodpercet vert Vettelre. A visszajátszás szerint Magnussen nagyot hibázott az újraindítás előtt a buszmegállónál, állóra fékezte az autóját, hogy ne rohanjon bele Grosjeanba, aki összekoccant Massával.
Ultralágy gumikat kapott ő is a bokszkiálláskor, és a bátor előzésnek köszönhetően megszerezte a 3. helyet Verstappen kiesése és Räikkönen büntetése után. Egyelőre nem úgy tűnik, hogy Räikkönen támadni tudná.
Otmar Szafnauer a Sky Sportsnak elárulta, korábban megbeszélték a pilótáikkal, hogy szabadon versenyezhetnek egymással, amíg még egy baleset nem történik. A csapat operatív igazgatója Pérez számlájára írta az ütközést.
Megint 1,3 másodperc a különbség, DRS távolságon kívül van a Ferrari. Nem látni, hogy benne lenne a helyzetben a helycsere.
A Mercedes pilótájának úgy tűnik, hogy Vettel közelít hozzá az utolsó szektorban, de mérnöke elmondta neki, hogy a szektoridők kiegyenlítik egymást. Hacsak váratlan esemény nem történik, Hamilton tudja tartani az 1. helyet.
1:46.577-et ért el, de Hamilton is 678-at, így a különbség érdemben nem változott. Hamiltonnak szólt a mérnöke, hogy stabilizálódtak a hőmérsékletek, korábban a hátsó gumik kezdtek túlmelegedni a Mercedesen.
Vettel viszont nincs elég közel Hamiltonhoz, keretbe foglalják ketten a versenyt. A Ferrari is gyors volt, de nem eléggé ahhoz, hogy a pályán megelőzze a Mercedest.
A különbség ezzel 7 pontra olvadt a világbajnokságban, de még mindig Vettel áll az élen. Ricciardo okos versenyzéssel behozta a Red Bullt a 3. helyre Räikkönen, Bottas, Hülkenberg, Grosjean, Massa, Ocon és Sainz előtt.