Räikkönen volt a leggyorsabb, Massa zúzott a belgiumi nyitányon
2017. augusztus 25. 09:48
A glória tesztelésével kezdődött a nyári szünet utáni első szabadedzés a belgiumi Spában. Marcus Ericsson, Stoffel Vandoorne és Lewis Hamilton is pályára lépett a népszerűtlen új fejlesztéssel, de ahogy ez lenni szokott 1-1 installációs kör után rögtön vissza is tértek a bokszba. A csapatok továbbra is csak tapogatóznak, de a McLaren a légáramlatokat is vizsgálta az eszköz körül.
Nem sokkal később Fernando Alonso autójával is dolguk akadt, mert a kétszeres világbajnok 3.5-ös verziójú Honda motorja rögtön az installációs kör alatt hibákat kezdett produkálni, és Alonso alig tudott visszavánszorogni vele a bokszba. Bő negyedórát kellett várni az edzés első mért körére, amit Esteban Ocon teljesített a Force Indiával, szuperlágy gumikkal, 1:48.962 alatt.
Erre azonban nem volt idő figyelni, mert jött Felipe Massa, és a Malmedy kanyarban besokallva alaposan összetörte a Williamst. Massa rádobta a rázókőre az autót, aminek hátulja elvesztette a tapadást, és belerohant a közeli gumifalba. Az edzést természetesen percekre leállították a mentés és a takarítás miatt.
Massa visszatérése még a délutáni edzésre is kérdéses,
mivel Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója szerint teljesen új karosszériát kell felépíteni a brazil pilótának, és ez óriási feladat. Lowe „meredeknek” nevezte, hogy akár a második szabadedzés végéig elkészüljenek az új autó elkészítésével. A feladat így Lance Strollra hárult, hogy adatokat gyűjtsön, de egy nagy megcsúszása neki is volt, és a végén fékhiba hátráltatta.
A fékeken a Ferrarinál is dolgoztak, Kimi Räikkönen sokáig a bokszban rostokolt, majd nem sokkal az edzés vége előtt visszatért, és ultralágy gumikkal beállította a legjobb délelőtti időt 1:45.502-vel. Ez önmagában jó hír lenne, de az igazi meglepetés, hogy Lewis Hamilton a két szinttel keményebb, lágy gumikkal is sokáig vezetett, és végül csak 0,053 másodpercet kapott Räikkönentől.
Hamilton a szuperlággyal túlmelegedésre panaszkodott, a lággyal pedig vibrációra,
de egyelőre sokkal gyorsabbnak tűnt még a csapattársánál, Valtteri Bottasnál is, akinek 6. helye nem reprezentatív, mert az edzés második felében nekicsúszott a falnak, de vissza tudta vinni autóját a bokszba, később azonban nem tudott már javítani, és egy elfékezés miatt a korábbi, lágy gumis köre sem volt ideális.
Sebastian Vettel az edzés elején lágy gumikkal kezdett, majd szintén hosszú kihagyás után ultralágyakkal tért vissza. Az első szektorban még gyorsabb volt Hamiltonnál, és az előnyéből a 2-es végéig is megőrzött egy keveset, végül azonban a Mercedes mögé szorult, és be kellett érnie a 3. hellyel.
Az élen álló trió 1 másodpercet vert a Red Bullokra,
pedig mindketten ultralágy gumikkal érték el a legjobb eredményeiket, azonban Christian Horner az edzés után kénytelen volt elismerni a Sky Sportsnak, hogy ezen a hétvégén csak a mögöttük lévők megelőzése lehet a céljuk, a Ferrarit és a Mercedest úgy sem tudják megszorítani, hogy Daniel Ricciardo autójára már felszerelték a monzai hátsó szárnyat.
Ez azért is különösen nehéz lesz, mert a Mercedes erősebb motorral készült a versenyre, ami a Honda fejlesztésével ellentétben megbízhatónak is bizonyult eddig, és a Ferrarinál is úgy vélik, hogy Silverstone óta sokat léptek előre a gyors pályákra optimalizált aerodinamikai csomagjukkal, így jó esély van arra, hogy csak ez a két istálló küzdhessen a dobogós helyekért.
Az alsóház legjobbja Carlos Sainz lett,
a szintén gyengébb, Renault motorral hajtott Toro Rossóval, mögötte az edzés egyik legszorgalmasabb tagja, Esteban Ocon következett Danyiil Kvjat előtt, aki küszködött az erőforrással, de a második szabadedzésre várhatóan megoldják a problémáját. Stoffel Vandoorne behozta a McLarent a képzeletbeli pontszerző, 10. helyre.
Nem mentek jól a gyári Renault-k és a szintén motorproblémákkal vesződő Fernando Alonso sem,
valamint kifejezetten gyengén szerepeltek a Haasok is, ráadásul Kevin Magnussen autójáról majdnem lerepült a fejtámla is az Eau Rouge-ban, amit a mezőny már az edzés elején is padlógázzal tudott teljesíteni.
Köszöntjük Olvasóinkat a Belga Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Nemsokára kezdünk, addig ajánljuk a futamelőzetesünket.
Bár ő holland, neki ez a hazai verseny, és erről a több tízezres holland szurkolótábor is gondoskodni fog.
Hiszen 2013-ban a mai napon nyerte meg másodszor a Belga Nagydíjat. Nagy ellenfelének, Lewis Hamiltonnak is két győzelme van, Kimi Räikkönen viszont néggyel büszkélkedhet.
Csütörtöki hírek szerint Lewis Hamilton, Marcus Ericsson és Stoffel Vandoorne is kipróbálja a glóriát a pénteki első szabadedzésen. A Mercedes már tegnap felszerelte a szerkezetet az autóra.
Günther Steiner csapatfőnök, Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg szerint is tovább léptek a Magyar Nagydíj utáni konfliktusukon, és már csak a versenyzésre összpontosítanak. Mint ismeretes, Hülkenberg egy baleset miatt a futam után a legsportszerűtlenebb versenyzőnek nevezte Magnussent, ő pedig keresetlen szavakkal reagált.
A 2009-es világbajnok a Super GT zárófordulóján, a szuzukai 1000 km-es versenyen áll rajthoz egy rutinos japán páros váltótársaként egy Honda NSX-GT volánja mögött, a GT500-as kategóriában. Button elárulta, jövőre egy teljes szezont is teljesíthet a sorozatban.
A Sauber már a Hungaroringen is tesztelte az új cápauszonyát és kétfedeles T-szárnyát, a Honda új, 3.5-ös verziószámú erőforrást hozott, a Ferrari új első futóművel készült, a Red Bull új padlólemezt hozott.
Megkezdődött az edzés, Marcus Ericsson és Stoffel Vandoorne is a pályán a glóriával. Lewis Hamilton egyelőre kivár.
A McLaren aerodinamikai mérőkeretet is felszerelt, látni akarják, hogyan befolyásolja a légáramlatokat a ronda szerkezet.
Vandoorne rögtön visszament a bokszba, Hamilton a 2-es szektorban halad. Tegnap Hamilton a mentési gyakorlatot is elvégezte, de egyelőre nem tudni pontosan, mennyivel tart tovább kiszállni az autóból.
A spanyol pilóta arra panaszkodik, hogy erőtlen a motorja, beállítások megváltoztatását javasolják neki, de továbbra is csak vánszorog a pályán. A fedélzeti kamera képe alapján a sisakján megemlékezik a barcelonai merénylet áldozatairól is.
Visszatértek a piros motívumok. Most biztos örülnek a Codemasters-nél, hiszen rögtön lehet javítást készíteni a hivatalos F1-es videójátékhoz, ami ma jelenik meg.
A Hungaroringen is teszteltek az eszközzel, akkor George Russell vezette a Mercedest.
Egy szerelő ül helyette az autóban, amit darabokra szedtek a Haas garázsában. Räikkönen autóján sincsenek kerekek, és úgy tűnik, tankolni is most fognak bele.
A Force India pilótája az egyetlen most a pályán, szuperlágy gumikkal. A francia versenyző nagyon kiegyensúlyozott szezont fut, csak Monacóban nem szerzett pontot.
Nem indul jól a visszatérése a magyarországi betegség után, kicsúszott a Williamsszel és alaposan összetörte azt. Ocon közben teljesítette a mai első mért kört 1:48.962-vel.
Szokatlanul nagy baleset volt a Malmedy-ben, úgy tűnt, hogy túl gyorsan hajtott be a kanyarba, és a csúcspontnál megcsúszott a hátulja, majd nagy sebességgel beleszaladt a gumifalba.
A Force India szerint az autók már most padlógázzal mennek az Eau Rouge kanyarban, jelentette a Sky Sports. Ez minden évben az autók aerodinamikai hatékonyságának és a gumik tapadásának egyik fokmérője. Folytatódik az edzés.
A glóriát viszont lebontották róla, valószínűleg össze akarják hasonlítani az aerodinamikai adatokat a glóriával, és nélküle.
Nem is tudott javítani, de még mindig vezet, mert Carlos Sainz csak 1:49.769-et ért el, aztán jött Sergio Pérez és a másik Force Indiával 1:48.766-ot futott.
Látványosan alákapott a szél, de szerencsére nem repült le az autóról, ahogy Magnussen az Eau Rouge-ban száguldott.
Ricciardo ultralágy gumikkal 1:47.668-at futott, Räikkönen szuperlággyal 1:47.892-t, Vettel 1:48.030-at lágyakkal. Hamilton vezet 1:47.410-zel.
Vettel a Magyar Nagydíj nagy részét úgy teljesítette, hogy balra húzott a kormánya, ráadásul a táv előrehaladtával egyre rosszabb lett a helyzet. A Sky Sports a Ferraritól úgy tudja, hogy Vettel hibája volt a probléma, mert túl keményen nekiment egy kerékvetőnek.
1:46.828-at ért el ultralágy gumikkal, Hamilton hátránya 0,572 másodperc szuperlágyakkal, de most Bottas megelőzte, ő 1:47.074-et teljesített, szintén szuperlágyakkal.
Ricciardo viszont továbbra is vezet. Räikkönen 1 tizeden belülre jutott, 1:46.931-et futott szuperlágy gumikkal. Hamilton elfékezte magát és kicsúszott az 1-es kanyarban, a gumik túlmelegedését jelentette a rádión, és ezt rögtön elmondták Bottasnak is.
A Sky Sportsnak azt mondta, az installációs kör során műszaki hiba merült fel, és egyelőre nem tudni, hogy részt vehet-e a délelőtti tréning további részén. Jobb híján Ericsson adatait figyeli.
Rádión azt kérte, találjanak neki egy rést a pályán, ezt úgy tűnik, meg is kapta, mert 1:46.439-cel átvette a vezetést, 2 tizedet adott az ultralágy gumis Ricciardónak, és majdnem fél másodpercet a szuperlágyas Räikknennek.
Ilyet nem illik tenni velük.
Ez azonban nem volt olyan veszélyes, mint a brazil pilóta esése. Massa autója közben visszaért a paddockba, a szerelők rezignáltan vizsgálgatták a sérülések armadáját.
Első ránézésre úgy tűnik, a padlólemezen dolgozhatnak a Red Bullnál, de jó hír, hogy bár az autó bakon áll, a holland pilóta nem szállt ki belőle.
40 perc van hátra, így festett a helyzet 5 perce, de lényeges változás azóta nem történt.
A Sky Sportsnak elmondta, amit láthattuk is, bár nem ismerte el, de úgy tűnik, vezetői hiba miatt ment neki a falnak. A riporter kérdésére megerősítette, hogy jól érzi magát, de nem volt biztos abban, hogy a második szabadedzésre elkészül az autója.
Most azonban csak szimplán csúnyák. Az F1-es Fan Zone-t viszont a háttérben alaposan átalakították a Hungaroringhez képest, sokkal nagyobb lett, és állítólag a vidámparkra hajazó kerékcsere-verseny és egyéb játékok mellett F1-es autókat is kiállítottak.
Most rá kellene támaszkodnia a csapatnak, mert Massa a délelőtt során biztosan nem fog értékelhető adatokat gyűjteni, és a délutáni szereplése is kérdéses. Ehhez képest szétszedték az ő autóját is, Vettel és Verstappen is kiszállt, Ocon viszont megmenti a show-t, mert lágy gumikkal pályára lépett.
A Sky Sports szerint a fékeken dolgoznak a finn pilóta autóján, Ted Kravitz úgy látta, bonyolult munka folyik, de szerinte a szerelők testbeszéde arról árulkodik, hogy tervezett csere zajlik.
Korábban szuperlágyakkal próbálkozott, de most lágyakkal is gyorsult. 1:47.670-nel a 6. helyen áll, egyebek mellett Vettelt is megelőzte. A két Haas is visszatért, ők szuperlággyal mennek, Daniel Ricciardo továbbra is ultralágyakat használ.
1:46.551-et ért el ultralágyakkal, ez 0,112 másodperccel lassabb Hamiltonnál, de lehet, hogy gyorsabb is tudott volna lenni, de utolérte Bottast a buszmegállónál. Hamilton is kivezető körön van már, a Ferrarik viszont még kivárnak.
Nagyon sok van még az autókban és a pályában, hiszen Bottas lágy gumikkal is átvette a vezetést úgy, hogy nagyon csúnyán elfékezte a buszmegálló bejáratában az autót. Az új mérce 1:46.424.
Nagy szerencséje, hogy csak koccant a Fagnet kanyarban, és látható sérülés nem történt a Mercedesen, tovább tudott menni, és kavicsokkal teleszórva a pályát visszatért a bokszba. Toto Wolff a szokásos Terminátor-nézéssel nyugtázta a látottakat.
Az új leggyorsabb kör 1:45.555, most éppen majdnem 8 tizedmásodperccel vezet az ultralágy gumis Ricciardo előtt. Ez ijesztő különbség, hiszen ennél két keverékkel lágyabb gumikat is feltehet még.
Feljött a 2. helyre, és 0,050 másodperccel legyőzte csapattársát is, de Verstappen 1:47.302-es köre ultralágy gumival is 0,747 másodperccel lassabb Hamilton lágy gumis körénél.
A Saubert korábban az erőforrás meghibásodása miatt javították, de a hajrára megérkezett ő is. De hol van a két Ferrari?
A buszmegállóban fékezte el magát, de a bukótérből visszakormányozta az autóját. Bottas autóján a jobb első kerékagyat kell javítani, miközben hosszú kihagyás után Vettel is előkerült, ultralágy gumikkal próbálkozik.
Ultralágy gumik ide vagy oda, csak az 1-es szektorban volt gyorsabb a Mercedesnél, bár még a 2-es végén is az élen állt, végül mégis 0,092 másodperccel kikapott Hamiltontól.
...és a képen látható Hamiltonhoz hasonlóan ő is visszatért a pályára. A brit pilóta aztán gyorsan vissza is hajtott a bokszba, de nem állt meg a csapatnál, hanem rajtgyakorlatba kezdett, miközben Bottas elszáguldott mellette.
Ez jobb kör volt, mint Vettelé, ugyanúgy ultralágy gumival ment, mint a csapattársa, de a finn pilóta 0,053 másodperccel gyorsabb volt Hamiltonnál.
Az utolsó percekben már senki sem tudott javítani az élcsoportból, Lance Strollnak ráadául fékhibája is volt, így kellett visszatérnie a bokszba. Räikkönen volt a leggyorsabb, de a lágy gumikkal Hamilton lehet igazán elégedett.