A Ferrari az élen, de Vettel autója elromlott az időmérő előtt
![auto-prix Horizontal Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen drives during his third practice session of the Formula One Malaysia Grand Prix at the Sepang circuit near Kuala Lumpur on September 30, 2017. / AFP PHOTO / ROSLAN RAHMAN](https://cdn.origo.hu/2024/02/M8ZENwSDcIk55mMhOmzHJ95vIBBmMEDnNVxTLHVjzZA/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzI0NjQ2ODA5NGE5ZTRlMmU4NjU1ZTdkMzA1MTkwMWNi.webp)
A Ferrari megtartotta a vezetést a Malajziai Nagydíj utolsó szabadedzésén is, amely mégis aggasztóan ért véget számukra, mert a világbajnoki címért harcoló Sebastian Vettel hajtáshibával kénytelen volt visszadöcögni a bokszba.
A csapat elektromos hibára gyanakodott, ezért úgy döntött, kicseréli a német versenyző motorját – mégpedig a legújabb specifikációra, amelyet eredetileg későbbre tartogattak.
Ez nem jár büntetéssel, mert még csak a negyedik egysége lesz az idén.
Az eltérő időpont miatt a pálya most jóval melegebb volt, mint péntek délután, az edzés végéig 52 fokra nőtt a hőmérséklete. Ráadásul a Pirelli a terhelés miatt megemelte a minimális kötelező keréknyomást, így még könnyebb lett elmelegíteni a gumikat. A Ferrari azonban a megváltozott körülmények ellenére is legyőzhetetlennek bizonyult. Ezúttal Kimi Räikkönen érte el a legjobb időt, bár Vettel pénteki pályacsúcsát ő sem tudta megközelíteni.
A 3. helyen Daniel Ricciardo végzett, aki a Red Bull-lal mindössze 5 századdal bizonyult lassabbnak Vettelnél. Csapattársa, Max Verstappen csak jóval később, forróbb aszfalton teljesítette az időmérő-szimulációját, és 7 tizedes hátránnyal 6. lett a két Mercedes mögött.
Ráadásul az edzés utolsó pillanataiban részese volt egy bizarr incidensnek is, amikor összeütközött Jolyon Palmerrel.
Palmer épp a gyors körét fejezte be, és az utolsó kanyarban megpróbálta belülről kifékezni a lassan haladó Verstappent, de blokkolta a Renault kerekeit, a holland pedig bekanyarodott előtte. Palmer autójának első szárnya kiszakította a Red Bull bal hátsó kerekét, ezért Verstappen gyorsan visszamenekült a bokszba, ám közben tiltott irányból kerülte meg a bejáratnál elhelyezett bóját. Az incidens miatt mindkét versenyzőt beidézték a sportfelügyelők.
A Mercedes ezúttal is küszködött. Míg Valtteri Bottas folytatta a kísérletezést az új aerodinamikai csomaggal, Lewis Hamilton visszatért a régihez, de egyikük sem tudta megközelíteni a Ferrarikat. A finn végzett előrébb, az előnye azonban nem volt jelentős, ráadásul Hamilton azért került mögé, mert a gyors körében besokallt az utolsó kanyar bejáratánál, és emiatt vesztett pár tizedet.
A legjobb tíz közé befért még a két Force India, Felipe Massa a Williamsszel, valamint Stoffel Vandoorne, aki a McLaren régi aero-csomagját használva megelőzte az újjal versenyző Fernando Alonsót.
Jó reggelt! Mindjárt a harmadik szabadedzéssel folytatódik az utolsó Malajziai Nagydíj programja. Ezúttal nem esik Szepangban, meleg van: a levegő majdnem 32, az aszfalt 47 fokos - forróbb, mint tegnap. Az ég azonban felhős, és később eshet is. Helyi idő szerint mindjárt délután 2 óra lesz.
Bár a pálya jellegéből adódóan mindenki őket tartotta a favoritnak itt, a pénteki szabadedzéseken nem tudtak labdába rúgni a Ferrari és a Red Bull mellett. Délután 1,4 másodperccel voltak lassabbak Vettelnél, aki még a lágy (azaz itt közepesen keménynek számító) gumikon is pályacsúcsot futott, és jobb időre volt képes, mint Hamilton és Bottas a szuperlágyakon. Az elemzésünk a helyzetről itt olvasható. A Mercedesnek nagy szüksége van erre az edzésre, hogy kiigazítsa a beállításokat, ezért jól jön nekik a száraz idő. A Sky szerint Hamilton ma megpróbál visszatérni a hagyományosabb beállításokhoz, míg Bottas tovább kísérletezik az új fejlesztésekkel.
Máris heten vannak kint, a legtöbben a közepes gumikon teszik meg az ellenőrző körüket. Tegnap szinte senki nem tudott megtenni rendes hosszú etapot Grosjean balesete miatt - aki teheti, ezt most biztosan pótolni próbálja, mert a lágy gumikról gyakorlatilag semmilyen adatuk nincs.
Grosjean összetört autóját hajnali 3-ig javították, de ehhez nem kellett elhasználniuk egy jokerüket sem: mivel a balesetet a pálya okozta (egy rosszul rögzített csatornafedél, konkrétan), az FIA-től engedélyt kaptak az éjszakai munkára. Úgy hírlik, a Haas kompenzációt is fog követelni a pályától, amiért önhibájukon kívül anyagi kár érte őket, ráadásul Grosjean új aero-csomagja is megsemmisült. 280 km/ó-val ment, amikor defektet kapott, 17 G-vel csapódott a gumifalba, Szerencséje volt, hogy megúszta.
Egyelőre csak neki és az újonc Gaslynak van mért köre. A finn ugyanúgy vibrációra panaszkodott, mint a tegnap délutáni edzés elején. Az ideje a szuperágy gumikon elsőre 1:32.665. Jön Bottas is.
Mint említettük, az ő Mercedesén az új aero-csomag van, míg Hamilton visszatért a régihez. Az első jelek nem túl biztatóak: Bottas rögtön 7 tizedet kapott Räikkönentől... Mögöttük Sainz, Gasly és Stroll van a tabellán, másoknak még nincs mért körük.
A Pirelli az eredetileg megadott 21,5/18 psi-hez képest mára 1 psi-vel megemelte a minimálisan kötelező nyomást. Így könnyebb bemelegíteni a gumikat, viszont utána hamarabb túlmelegednek, ami nem jó hír a már tegnap is ezzel küszködő Mercedes számára.
2 tizedet kap Räikkönentől. Bottas 4-re faragta le a hátrányát, míg Verstappen, Hamilton és Ricciardo hátránya 6-7 tized körül van. Mindannyian a szuperlágy gumikon érték el az idejüket. Ez a nap is a Ferrarinak indul a legjobban...
Ma van a nagy nap: az F1 szupertinije 20 éves lett. Boldog szülinapot, Max! Jelenleg a 4. helyen áll.
Na, ez már biztatóbb: 15 ezredet vert Räikkönenre, akihez Vettel is 21 ezredre felzárkózott. Az ő tegnapi, 1:31.261-es pályacsúcsa azonban még messze van. Még mindig csak 13-an iratkoztak fel a tabellára.
A három élcsapat versenyzői visszatértek a bokszba az első menet után, kivéve Hamiltont. Mindannyian 5 körön vannak túl, és a szuperlágy gumikat használták - leszámítva Ricciardót, aki a lágyat. Így állunk: Hamilton, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Bottas, Ricciardo, Pérez, Ocon, Sainz, Hülkenberg, Palmer, Gasly, Stroll.
Az első szektorban egyéni, a másodikban abszolút legjobb részidőt ért el, de lehet, hogy a harmadikra elfogytak a gumijai, mert végül nem lett gyorsabb a korábbinál.
Az előbb már használt szuperlágy szettjén. Az új aero-csomaggal egyelőre 4 tizeddel lassabb, mint Hamilton a régivel. Massa lesodródott egy rázókőre, és az oldalsó légterelőjéből letört egy darab. Vettel kiszállt a Ferrariból, aztán kisétált a garázsból is. Hm.
A 9. körében 1:32.539-re javította a mai etalont, az első két szektorban abszolút legjobb részidőt érve el. Ez már biztató a Mercedes számára - a rádión tájékoztatják is Hamiltont, hogy senki más nem tett meg ennyi kört a szuperlágyakon ma. Megkérdezik, nem akar-e korán egy új szettre váltani, mert hamarosan megérkezhet az eső.
Az utolsó kanyarban túl hamar adott gázt, és a McLaren ettől megforgott alatta. Egyelőre a 9. helyen álll - új aero-csomagot kapott a csapattól a hétvégére, amellyel tegnap délután 5. lett a Ferrarik és a Red Bullok mögött.
Úgy tűnik, az autója lelassult, vissza is gurul vele a garázsba. A csapat kérte meg a rádión, hogy vegye el a gázt.
Ő az előbb a lágyakon volt kint, most kapott egy új szett szuperlágyat. Ez már időmérő-szimuláció lehet. Verstappen az előbb használt szuperlágy szettjén tért vissza a pályára. Közben Vandoorne felkapaszkodott a 10. helyre, Alonso mögé.
Ez tényleg időmérő-szimuláció volt: mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futva, 1:32.091-es idővel az élre repítette a Red Bullt. 0,448 mp-t vert az eddig vezető Hamiltonra. Bottas is megjelent egy új szett szuperlágyon.
A Mercedes új aero-csomagjával nem olyan gyors, mint a Red Bull: csak az utolsó szektorban tudott jobb részidőt Ricciardónál, összességében 0,238 mp-vel lemaradt tőle. Érkezik Vettel is... Vajon meg tudja dönteni a tegnap délutáni pályacsúcsát?
Eddig csak Ricciardo teljesítette az időmérő-szimulációját.
Nem volt vészes a dolog: korrigálnia kellett, és kivitte a lendület a bukótérbe, de simán folytatni tudta a körözést. Raikkönen fergeteges első szektorral indítja a körét...
Räikkönen 0,162 mp-vel gyorsabb volt Vettelnél, 1:31.880-as idővel vette át a vezetést. Az első és a harmadik szektorban abszolút legjobb részidőt ért el. Vettel "a borzasztó résre" panaszkodott - talán rossz helyre küldték ki, és nem tudta előkészíteni a gumjait a felvezető körben? Jön Hamilton is.
A 15-ös kanyarnál, miután beesett a fékpedálja. Uh! Ez nem a legkellemesebb élmény.
A második mérési ponton még Ricciardóval volt egy magasságban, de a harmadik szektorban, az utolsó kanyar bejáratánál hibázott, így 0,659 mp-s hátránnyal 5. maradt. Bottas pont előtte van a tabellán, 2 tizeddel gyorsabb volt nála. Verstappen még nem tette meg az időmérő-szimulációját, egyelőre a 6. helyen áll.
Az előbb ezért kellett lassítania, a problémát még mindig vizsgálják a garázsban. Gasly Toro Rossója megint füstölni kezdett, amikor megérkezett a bokszba... Tegnap ugyanez történt, akkor olaj ömlött a kipufogóra.
"Nem érződött túl nagynak az erő!" - mondta a gyakorlást követően a rádióban, aztán lesodródott a 7-es kanyarnál. Az ő tempója nem rossz, csak 5 századdal van Vettel mögött, bár a Ferrari a Q3-ban jobban fel tudja tekerni a motorját.
Verstappen még mindig nem tette meg az időmérő-szimulációját. Így állunk: Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Bottas, Hamilton, Verstappen, Ocon, Pérez, Stroll, Alonso, Vandoorne, Sainz, Massa, Hülkenberg.
Érdekes lista. A Ferrari még mindig tartogatja az új motorját, itt sem vetették be, míg a Mercedes már három versennyel ezelőtt, Spában beszerelte az autóiba a negyediket, azaz az idei utolsót.
Pár elfékezés után ijesztően szögletesek a gumijai, rossz nézni a vibrációt még a belső kamerából is. A két Ferrari az imén kijött egy-egy ellenőrző körre (vagy talán a rajtolást gyakorolták), Ricciardo pedig a lágy gumikon jelent meg a pályán. Verstappennek továbbra sincs nyoma, pedig már csak 8 perc maradt.
Megelőzte Strollt az időmérő-szimulációjával, kiszorítva a McLarent az - egyelőre virtuális - Q3-ból.
Meglátjuk, mire megy a Red Bull-lal az új szuperlágyakon. Az aszfalt 5 fokkal melegebb, mint az edzés elején, 52 fokos. Forró!
Az autója lelassult, olyan, mintha sebességbe ragadt volna, vagy kihagyogatna. Ha ki kell cserélni a motorját az időmérő előtt, komoly bajba kerülhet. Verstappen csak 6. lett az időmérő-szimulációja végére, 7 tizeddel lemaradt az élen álló Räikkönentől.
Az elmúlt percekben sokat változott a sorrend a középmezőnyben: Pérez visszaelőzte Ocont, aki elé Massa is beférkőzött, míg Vandoorne feltornázta magát a 10. helyre a McLaren régi aero-csomagjával. Vettel visszaért a bokszba, de kiszállt az autójából. Aggasztó.
Az utolsó kanyarban, aztán a holland a bója rossz oldalán visszamenekült a bokszba. Bal hátsó defektet kapott, miután Palmer megpróbálta belül kifékezni, de Verstappen befordult előtte. "Mekkora idióta!" - dühöng a rádión Palmer, akinek az autójáról letört a jobb első szárnyvéglap.
Elég eseménydús volt az utolsó pár perc! A Ferrarik végeztek az élen, de Vettel autója a végére elromlott, ami az időmérő előtt aggasztó. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval is.