A Mercedes az élen maradt a Brazil Nagydíj utolsó szabadedzésén, szombat délelőtt is, de a Ferrari felzárkózott hozzájuk, míg a Red Bull csak küszködött a péntekihez képest sokkal hűvösebb időben.
A beígért eső, akárcsak péntek délután, elkerülte Interlagost, így a csapatok zavartalanul készülhettek a délutáni időmérőre.
A megváltozott körülmények között, az alig 24-26 fokos pályán azonban a gumik is teljesem másképp viselkedtek, mint az előző napon, ami látványosan befolyásolta az erőviszonyokat.
Az aszfalt egyébként a korábbi zuhék miatt néhol még nedves volt, különösen a rázókövek bordái között állt sok víz, ezért a versenyzők nem mehettek ki rájuk mindenhol.
Az ellenőrző körét szinte a teljes mezőny a közepes keverékű Pirelliken tette meg, de aztán a másik két gumié lett a főszerep. Eleinte a Ferrarik álltak az élen, mivel ők kapásból a szuperlágyakon láttak munkához, míg a Mercedes kezdetben a lágyakat választotta, a Red Bullok pedig a garázsban vesztegeltek, hogy kíméljék a motorjukat.
Az időmérő-szimulációk során végül Valtteri Bottas érte el a legjobb időt, 1:09.281-es eredménye azonban egy hajszállal elmaradt Lewis Hamilton péntek délelőtti körrekordjától.
A Mercedes párosát mindössze 3 ezredmásodperc választotta el egymástól a végén, de Kimi Räikkönen is csupán 45, míg Sebastian Vettel 58 ezreddel volt Bottas mögött.
Ráadásul ennél az időmérőn még gyorsabb körök várhatók, mivel a Mercedes és a Ferrari versenyzői is 7-8 körös etapok során, tehát nem közel üres üzemanyagtankkal érték el az eredményüket.
Az 5. helyet végül Daniel Ricciardo szerezte meg, a hátránya azonban majdnem egy teljes másodperc volt, alig tudta maga mögé utasítani a McLaren-es Fernando Alonsót, akinek a nyomában a két Force India végzett. Max Verstappennek az edzés végén, amikor megkapta a szuperlágy gumikat, nem is sikerült javítania a korábbi idején, mert a 13-as kanyarnál bemutatott egy látványos piruettet, előtte pedig alulkormányzottságra panaszkodott a rádióban.
Az edzés legnagyobb vesztese Lance Stroll volt, akinek a Williamse mindössze egy kör után lerobbant. Az autójában a sebességváltó romlott el, amelyet ki is kell majd cserélni, vagyis a kanadai versenyzőre 5 rajthelyes büntetés vár.
Szép napot mindenkinek! Ami azt illeti, Interlagosba mára változékony időt ígértek - a tegnapi edzéseken a csapatokat kellemes meglepetés érte, hiszen elmaradt a beharangozott eső, de nem valószínű, hogy most is megússzák. Ez főleg azokat - például a Ferrarit - akadályozhatja a felkészülésben, akik pénteken nem találtak optimális beállítást az autójukhoz.
Sao Paulo híres a csapnivaló közbiztonságról, és tegnap is történtek atrocitások: a Mercedes csapatának egyik autóját este megállították, amikor távoztak a pályáról, és fegyverrel fenyegetőzve kirabolták őket. A Williams és az FIA emberei is csak éppen megúsztak egy hasonló támadást. Lewis Hamilton tweetben emlékeztet rá, hogy évről évre előfordulnak ilyen elfogadhatatlan esetek. Azt állítja, tegnap még lövések is eldördültek.
A Mercedes egy mért körben megfellebbezhetetlenül uralta a pályát, a napi összesítésben fél másodperces előnyük volt, ami egy 70 másodperces körben óriási. A Ferrari és a Red Bull egymással harcolt, nem velük, és Hamilton délelőtt még a lágy keverékű (azaz itt közepes keménységűnek számító) gumikon is új pályacsúcsot állított fel. De vajon a versenytempót nézve lehet esélye a Ferrarinak és a Red Bullnak? Ennek itt jártunk utána.
Tegnap a Toro Rosso mindkét pilótája új hajtáslánc-elemeket kapott, hiába: Pierre Gasly friss MGU-H-ja egyetlen körig bírta, Brendon Hartley turbójának tengelye pedig alig néhány kör után megadta magát. A Renault sportprogramját irányító Cyril Abiteboul később arra célozgatott, hogy sok hiba nem lehet véletlen, valószínűleg a csapat a hibás, mert rosszul használják a motorokat, amire a Toro Rosso ma délelőtt vitriolos közleményben vágott vissza.
Azt írták, az év eleje óta pontosan ugyanúgy építik be és üzemeltetik a hajtásláncokat, de szerintük sem véletlen, hogy ilyen sokszor meghibásodnak: szerintük a Renault direkt fúrja őket, hogy átvegye tőlük a 6. helyet a konstruktőri összetettben, ami dollármilliókat érne. Szaftos!
Délelőtt hol eleredt, hol elállt, és most is felhős az ég. Hűvös is van: a levegő 19, az aszfalt 27 fokos. Tegnap délután 52 is volt, ami már túl sok a gumiknak. A bal elsők hólyagosodtak is kissé, és mivel a versenyre hasonló hőmérséklet várható, ez még komoly probléma lehet.
Sainz Renault-ja az első, de öten rögtön követik, köztük Vettel. Egyelőre mindenki a közepes gumikon ment ki - ezeket komolyan nem fogják használni, csak az ellenőrző körökre.
Az előbbi sztori egyre durvul: Abiteboul felelősségre vonta Helmut Markót a Toro Rosso közleménye miatt, és a Renault állítólag fontolóra veszi, hogy a csapat vádaskodását hitelrontásnak, és a szerződés megszegésének tekintve megvonja tőle a motorokat az utolsó két versenyre. Wow!
1:12.829-es idővel kezdett, Vandoorne 7 tizeddel elmaradt tőle. Mindkét McLarenen a közepes Pirellik vannak. Már 11-en jártak a pályán.
Egyelőre van motorjuk: Gasly, aki tegnap rengeteg időt vesztett, a szuperlágy gumikon csak 1:14.730-as idővel kezdett, Hartley viszont 1:12.743-mal rögtön az élre állt. Igaz, csak 86 ezreddel votl gyorsabb, mint Alonso a közepes gumikon. A pálya még egy-két ponton nedves, és ahogy Gasly ráment egy kerékvetőre, az autója hátsó kereke nagy mennyiségű vizet vert fel. Csúszhat!
De úgy tűnik, nem a saját hibájából. "Valami történt. A motoromból elfogyott az erő" - jelenti a rádión. Az is lehet, hogy váltóhiba, mert nincs hajtás. Bevetették a VSC-t. Közben Verstappen napja sem kezdődik jól: egyetlen ellenőrző kör után kiszállt az autójából.
A visszajátszásból látszik, hogy Stroll autójának hátuljából egy kis füstpamacs tört elő a 6-os kanyar felé közeledve, aztán egy csúnya hang is kijött belőle.
A Williamst le tudták tolni a pályáról, a VSC-fázisnak vége. Előtte egyébként Hartley 1:12.089-re javított a Toro Rossóval, még mindig a szuperlágy gumikon. A Pirelli figyelmeztetett rá, hogy érdemes gyakorolni, mert az időmérőn hasonlóak lehetnek majd a körülmények. A rázókövekben ennyire áll a víz:
Na, itt a nap első komolyabb ideje: 1:09.928 a szuperlágy gumikon. Elsőre nem rossz. A finn mögé Hülkenberg és Vandoorne zárkózott fel, míg Bottas egy szerény idővel, csak a 9. helyen kezdett. De jön Hamilton...
De nem a motorra: azt mondja a rádión, hogy a Renault teljesen másképp viselkedik, mint tegnap, túlságosan tapad az eleje. Visszatér a bokszba, hogy lazítsanak az első szárnyán.
1:09.646: ez már a Ferrari legjobb ideje a hétvégén. Vettel 3 tizedes hátránnyal, a 2. helyen kezd, míg Hamilton feltornázta a Mercedest a 3. helyre, de ő és Bottas a lágy gumikat használja, amelyek a Pirelli szerint 6 tizeddel lassabbak a szuperlágyaknál. Tegnap inkább csak 3 tizednek tűnt a különbség.
Csak az utolsó szektorban volt gyorsabb nála, de összességében alig 4 századdal mardt el tőle. Mögöttük Hamilton, Bottas, Alonso, Ocon, Vandoorne és Sainz van
Az első szektorban a lágy gumikon és abszolút legjobb részidőt ért el, de középen belehibázgatott a körébe. Így is 0,18 mp-re faragta le a hátrányát, azaz a keverékek közötti különbséget figyelmbe véve tulajdonképpen ő a leggyorsabb.
A finn szenved, 8 tizeddel lassabb Vettelnél, és így már csak az 5. helyen áll - pedig a McLaren versenyzője ugyanúgy a lágy Pirelliket használta, mint ő. Vettel az első két szektorban javított az egyéni legjobb részidejein, de a végén rontott, így nem került Räikkönen elé.
A válasz az, hogy a garázsban. Verstappen és Ricciardo csak egy-egy ellenőrző kört teljesített, és most nem is ülnek az autójukban. Bottas javított végre, visszaelőzte Alonsót, de még mindig 4 tizeddel lassabb az élen álló Räikkönennél.
25 perc után így állunk: Räikkönen, Vettel, Hamilton, Bottas, Alonso, Ocon, Pérez, Vandoorne, Sainz, Hülkenberg, Magnussen, Wehrlein, Grosjean, Ericsson. A Ferrarik a szuperlágy, a 3-8. helyezettek viszont a lágy gumikon érték el az idejüket.
Csak annyi, hogy kímélik a motorjaikat, ezért nem körözgetnek odakint. Räikkönen 10, Vettel pedig 9 kör után befejezte az etapját, Hamilton és Bottas viszont még 12 kört követően is a pályán vannak. Hamilton az előbb kicsit keresztbe állt a Senna-S-ben.
Persze az is volt, csak nem ez a Hulk, vagyis Nico Hülkenberg, akiről a Renault ezen a rendhagyó módon regéli el, hogy Interlagos a kedvenc pályája. Nem csoda, hiszen fiatalon még pole-t is szerzett itt, de most egyelőre csak a 12. helyen áll.
Az etapja 14. körében abszolút legjobb első részidőt ért el, aztán viszont nem javított. Bottas végre visszatért a bokszba, míg az utolsó hazai versenyére készülő Massa feltornázta a Williamst a 7. helyre - igaz, a szuperlágy gumikon.
A Red Bull végre nem spórol tovább a motorral. Az ausztrált a szuperlágy gumikon küldték ki, elsőre 1:10.801-es idővel a 10. helyre került. Jön Verstappen is, de ő a lágyakon.
Massa erről számol be a rádión, de egyelőre csak elvétett esőcseppekről van szó. A radar nem mutat egybeföggő esőt a környéken. Bottas visszatért a pályára, ezúttal már a szuperlágy Pirellikkel.
A lágy gumikon gyorsabb, mint Ricciardo a szuperlágyakon, de Hamiltontól 7 tizeddel elmarad.
De csak 64 ezredet vert az eddig vezető Räikkönenre a friss szuperlágyakon. Kezdődnek az igazi időmérő-szimulációk: a Ferrarik és Hamilton is visszatért a pályára, és Räikkönen szárnyal...
Az új szett szuperlágyon az első szektorban abszolút, az utolsóban egyéni legjobb részidőt ért el, és ez elég volt egy 1:09.399-es körhöz, amellyel 0,17 mp-t vert Bottasra. Érkezik Vettel...
Na, ez már biztatóbb a Ferrari számára: a német ász 1:09.339-es idővel megkaparintotta az 1. helyet. Hamilton 14 ezreddel, Räikkönen 6 századdal, Bottas 23-mal volt lassabb nála. Az 5. helyet Alonso birtokolja, de Verstappen még a lágy Pirellikkel áll a 6.-on.
Úgy tűnik, több gyors kört is ki lehet hozni ezekből a gumikból, mert Bottas 1:09.281-re javított. Hamilton 3 ezreddel elmaradt tőle, de Räikkönen hátránya is csak 45, Vettelé pedig 58 ezred. Wow! Ez szorosnak ígérkezik...
Elment egy harmadik gyors körre is, és a pálya közepén gyorsabb volt, mint eddig bárki. Az a szakasz elvileg a Ferrarinak kedvez az egymásba fonódó kanyarok miatt, amelyek nagy leszorítóerőt követelnek.
Bottas, Hamilton, Räikkönen, Vettel, Alonso, Verstappen, Ricciardo, Ocon, Vandoorne, Massa, Pérez, Sainz, Magnussen, Hülkenberg. Verstappent leszámítva mindenki a szuperlágy gumikon érte el a legjobb idejét, úgyhogy Alonso eredménye elég biztató - igaz, Bottasénál 1 teljes másodperccel gyengébb.
De csak a pálya elején, ahol abszolút legjobb részidőt ért el. Nem rossz, ha meggondoljuk, hogy ez mér a 8. köre volt ezekkel a gumikkal. Sem a Mercedes, sem a Ferrari részéről nem igazi időmérő-szimuláció, hanem kicsit hosszabb etap volt ez, úgyhogy az időmérőn sokkal jobb köridők várhatóak majd.
Pérez a 6., Ocon a 7. helyre jött fel, és végre kapott egy szett szuperlágyat Verstappen is. Lássuk, mire megy vele! Upsz, a kör közepét elrontotta. "Hihehetlen, iszonyú az alulkormányzottság!" - sóhajt a rádióban. Maradt 8.
Megelőzi Alonsót egy új szett szuperlágyon, de 0,963 mp-vel lassabb volt Bottasnál. Úgy tűnik, a Red Bull nem boldogul ezzel a hűvössel. Verstappen meg is pördült a 13-as kanyarban...
Christian Horner pont erről beszél a Sky Sportsnak, bár ez elég nyilvánvalónak tűnik. Az időmérőn is hasonló körülmények lesznek, csak 30% az elszórt záporok esélye, ami nem jó hír a Red Bullnak.
Az élen maradt a Bottas, Hamilton, Räikkönen, Vettel sorrend, akiket csak századmásodpercek választottak el egymástól. Mögöttük Ricciardo és Alonso végzett, de már egy teljes másodperces hátrányban, míg Verstappen szenvedve csak 9. lett. Köszönjük a figyelmet! Két óra múlva következik az időmérő, előbb azonban még jelentkezünk a szabadedzás eredményeivel és összefoglalójával.