A Ferrari eltaktikázta az időmérőt, Hamiltoné a szingapúri pole
2018. szeptember 15. 14:51
A világbajnokság végkimenetele szempontjából is fontosnak bizonyulhat, hogy váratlanul Lewis Hamilton szerezte meg a pole pozíciót a vasárnapi Szingapúri Nagydíjra. A városi pálya a Mercedes számára mindig problémásnak bizonyul az új turbókorszak kezdete óta, ezúttal viszont Hamilton egy látványosan jó körrel magasan a mezőny fölé nőtt.
A brit pilóta számára nem alakult simán az időmérő, mert a Q1-ben a Mercedes kísérletezett, és mindkét autójukat ultralágy gumikkal küldték ki a pályára, míg mindenki más rögtön bevetette a jobb tapadást és jobb köridőket biztosító hiperlágyakat. Hamilton épphogy nem esett ki, a 14. helyen jutott tovább.
A Q2-ben meglepetésre a Ferrari próbálkozott ugyanezzel a trükkel, mindkét autójukat ultralágy abroncsokkal engedték útjukra, holott Hamilton példáján már látszott, hogy az autótól kivételes tempóra lett volna szükség a továbbjutáshoz. Kimi Räikkönen már az első szektorban érezte, hogy ez nincs meg, és Sebastian Vettel is csak az ideiglenes 10. helyig jutott, így
nyilvánvaló volt, hogy a Ferrari kísérlete nem vált be, nekik is váltaniuk kellett hiperlágy abroncsokra. Räikkönen ezekkel már átvette a vezetést, Vettel viszont óriási forgalomba került,
így lassabb autókat előzgetve ért oda az 5. helyre, ami ismét a továbbjutást jelentette a számára. A Ferrari (és a Q1-ben Hamilton) nagy szerencséje volt, hogy komolyabb baleset nem történt az időmérő során, a falat súroló Stoffel Vandoorne, Lance Stroll (mindketten a Q1-ben) és Charles Leclerc (a Q2-ben) miatt nem kerültek elő a sárga zászlók.
Az elbukott kísérlet végén nyilvánvalóvá vált, hogy az első 10 helyezett vasárnap a hiperlágy gumikkal rajtol majd a futamon, a kérdés már csak az volt, hogy milyen sorrendben, hiszen nem rajzolódott ki egyértelmű mintázat az élmezőny versenyzőinek tempóját illetően. A Q1-ben a Red Bullt vezető Daniel Ricciardo volt a leggyorsabb, a Q2-ben a ferraris Kimi Räikkönen, a Q3-ban pedig
meglepetésre Hamilton szerezte meg a pole pozíciót, bő 3 tizedmásodperccel verve legközelebbi ellenfelét, a Red Bull pilótáját, Max Verstappent.
Hamilton köre az Ausztrál Nagydíj időmérőjén látott teljesítményhez hasonló, akkor a tempója láttán a teljes mezőny azt gondolta, hogy a Mercedes elsöprő fölényben van a teljesítmény terén. Ezúttal is a brit pilóta jelentette a Mercedes előnyét, hiszen Valtteri Bottas csupán a 4. helyezett lett, 0,687 másodperces hátránnyal.
A legnagyobb csalódás ezúttal Vettelt érte, mivel vereséget szenvedett legfőbb ellenfelétől egy olyan pályán, ahol eredménykényszer nyomja a vállát és esélyesnek is ő tűnt. Váratlan eredmény, hogy a Ferrarinál a Red Bull is gyorsabb volt, de itt is ki kell emelni Verstappen szereplését, hiszen ő is 6 tizedet vert Ricciardóra, míg Vettel az 5. helyezett Räikkönent csak bő 1 tizeddel előzte meg.
Varázslatos kör volt, nem tudom honnan jött. Óriási köszönet a csapatnak, egy pillanatig nem gondoltam a kör alatt, hogy valamit rosszul csináltam, tökéletesen a határon voltam. Az egyik legjobb körnek éreztem, amire csak emlékszem”
– lelkesedett Hamilton az autóból kiszállva. Verstappen győzelemmel felérő sikernek nevezte a 2. rajthelyet érő körét, különösen azért, mert az edzéseken sokat küszködött az erőforrásával. „Ez hihetetlen, [az eredmény] megmutatja, milyen nagyszerű autónk van” – összegzett a holland pilóta. Vettel láthatóan csüggedt volt, de nem írta le az esélyeit a versenyre.
„Meg akartuk szerezni a pole-t, de nem sikerült, elég zűrös időmérő volt, a végén azonban egyszerűen hiányzott a köridő, így nem sikerült a 3. helynél előrébb végeznünk. Nem ideális, ha kisebb verseny zajlik a kivezető körön, a végén volt két körünk, egyik sem volt elég jó. Nem ezt akartam, nem ezt akartuk ma. Hátulról kicsit nehezebb lesz, de jó autónk van a versenyre.”
Az élcsapatok pilótái mögött Sergio Pérez szerepelt a legjobban, ezzel pályafutása során először bejutott a legjobb 10 közé a Szingapúri Nagydíj rajtrácsán. Az új fejlesztésekkel érkező Force India Esteban Ocon 9. helye révén jó eséllyel indul, hogy újabb értékes pontokat szerezzenek, miután a Belga Nagydíj előtt lenullázták az eddigi eredményeiket.
A Q3-ba Romain Grosjean és Nico Hülkenberg jutott még be, a 8. és a 10. helyen zárva, különösen a francia pilóta táltosodott meg, csapattársa már a Q1-ben búcsúzott a 16. helyen. A McLaren továbbra sem tud bejutni a legjobb 10 közé, a Monacói Nagydíj óta most volt a legjobb esély arra, hogy Fernando Alonso a Q3-ban is pályára léphessen, de végül a 11. helyen kiesett.
Räikkönen utódja, Leclerc a 13. helyen zárt a Sauberrel, miután súrolta a falat, de bő 7 tizeddel verte csapattársát, Marcus Ericssont.
A Toro Rosso és a Williams pilótái között nem alakultak ki nagy különbségek, de Pierre Gasly a Q2-ig még eljutott, Brendon Hartley rögtön kiesett, ahogy a grove-i istálló két pilótája is. Szergej Szirotkin és Lance Stroll 1,4 másodperccel lassabb volt még a 18. helyezett Stoffel Vandoorne-nál is, ezzel a Williams a monzai fellángolás után újabb mélypontra süllyedt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj időmérőjének élő közvetítésében! Ma a Ferrari vette át a kezdeményezést, ők álltak az élre a harmadik szabadedzésen.
A harmadik tréning még alkonyatkor kezdődött, az edzés végére azonban besötétedett és az időmérőt természetesen már reprezentatív körülmények között, este rendezik.
---- separator ----gallery-content-type:f59d97a3-3342-4c11-879a-ada14f06db24---- separator ----Szombaton szigorították a pályaelhagyás szabályait, aki érinti a zölddel kijelölt vonalat, törlik a körét az időmérőn. Ha a futamon háromszor hozzáér valaki, meglengetik neki a fekete-fehér zászlót.
Kimi Räikkönen edzője osztotta meg az alábbi képet arról, ahogy a 2007-es pilóta hűsöl az időmérő előtt.
Az időmérő előtt nem sokkal leszerelték a padlólemezt Vettel autójáról és a Sky Sports szerint az akkumulátorok környékén elektromos hibát javítanak. Negyedórával a Q1 kezdete előtt már kezdték összerakni a Ferrarit, így remélhetőleg nincs akadálya egy újabb csatának, Vettel részvételével.
Liam Gallagher a "Some Might Say" című számot énekelte el "egy stevenage-i vagány versenyző" tiszteletére.
A májusi Monacói Nagydíj óta a McLaren pilótái nem tudtak bejutni a Q3-ba. Ha ez itt sem sikerül nekik, akkor az idén valószínűleg már nem látjuk őket a rajtrács első felében.
Úgy tűnik, sikerült megjavítani a német pilóta autóját. A Sky Sports szakértői folyamatosan sulykolják, hogy Vettelnek ezen a hétvégén mindenképpen nyernie kell. Nem is alaptalanul.
Az első másodpercekben senki sem sietekk ki a pályára, aztán Romain Grosjean megtörte a csendet, majd nem sokkal később csapattársa, Kevin Magnussen is kihajtott a pályára, mindketten hiperlágy gumikkal.
Ez nem meglepő, hiszen a pink jelzésű gumik sokkal gyorsabbak ezen a pályán a többi keveréknél, nekik pedig csak ezzel lehet esélyük a továbbjutásra. A többiek is így szavaztak, beleértve Räikkönent és Vettelt is.
Räikkönen első mért körénél fél másodperccel lassabb volt, de a német pilóta autója úgy tűnik, rendeltetésszerűen üzemel. Már Hamilton is melegítő körön van, ezzel a teljes mezőny megjelent a Q1-ben.
Hamiltont és Bottast is a hiperlágynál lassabb, ultralágy gumikkal engedték ki a pályára. Valószínűleg ezzel is tovább tudnak jutni.
Rákapcsolt a Red Bull, Räikkönennél is gyorsabb volt, utána Vettel abszolút legjobb 1-es szektort futott, középen is egyéni legjobb volt az időmérőn, de végül csak a 2. helyre ért oda 0,065 másodperces hátránnyal.
Hamilton egyelőre a 9. helyezett ultralágyakkal, de nem volt tiszta a köre. Valószínűleg Bottasé sem, ő továbbra is csak az utolsó.
A finn pilóta is futott egy tisztességes kört ultralágyakkal, ezzel feljött a 7. helyre, megelőzve Hamiltont is, aki pillanatnyilag a 9. helyezett. Bő 3 perc van hátra, Hamilton köridője eléggé a határon van a várható kiesőidőhöz képest.
A Mercedes pilótája mindössze a 14. helyezett lett, alig több, mint 2 tizeddel a kiesést jelentő időtől. Nagy mázlija volt, mert az utolsó körére nem maradt elég jó a hátsó gumik tapadása, ráadásul Vandoorne és Stroll is súrolta a falat, mindketten kiestek. Hamilton viszont folytathatja.
16. Kevin Magnussen
17. Brendon Hartley
18. Stoffel Vandoorne
19. Szergej Szirotkin
20. Lance Stroll
Ehhez persze a hiperlágy gumi is kellett, ami tavaly még nem volt.
Most kell mindent feltekerni a Ferrarin, mert Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel ultralággyal hajtott ki a pályára, azzal, amivel Lewis Hamilton nem jutott be a legjobb 10-be a Q1-ben. A két Mercedes hiperlággyal kezd.
Az első szektorban még gyorsabb volt ultralággyal, mint Hamilton a hiperlággyal, viszont a 2-es szektorban lelassított. Vélhetően tiszta pályát keres magának.
A német pilóta másfél másodperccel lassabb kört futott Hamiltonnál ultralággyal, ez nem is jelent sokat, az viszont igen, hogy Pérez, Hülkenberg, Ocon és Alonso is gyorsabb volt nála, így csak a 9. helyezett.
A finn pilóta nem futott értékelhető kört, egyelőre csak a 15. helyezett, vissza is hívták a bokszba. Vettelnek is át kell állnia a hiperlágyra, mert csak a 10. helyezett, így ha Räikkönen fut egy normális kört, biztosan kiejti a csapattársát.
Räikkönen megy előrébb, Vettel hátrébb, fejenként maximum 2 mért körre lesz idejük. Ha közben senki sem töri össze az autóját és ők is viszonylag tiszta kört futnak, megússzák, de nagyot kockáztatnak a trükközéssel.
Leclerc nemrég súrolta a falat, de a Sauber nem sérült meg, újra kivezető körön van.
Räikkönen átvette a vezetést 1:37.194-gyel, Vettel hatalmas forgalomban autózva az 5. helyre ért oda, de így is kimenekült a kiesőzónából.
Szokatlanul alakult a Q2, de végül igazán nagy meglepetés nem alakult ki.
11. Fernando Alonso
12. Carlos Sainz
13. Charles Leclerc
14. Marcus Ericsson
15. Pierre Gasly
A Sky Sports kérdésére elmondta, nincs semmi különös baj az autójával, csupán "fényévekre" van az ellenfelei tempójától. Egyelőre nem tudott magyarázattal szolgálni ennek okára.
Pályafutása során először bejutott a legjobb 10 közé Szingapúrban, de eddig mindig pontot szerzett az utcai futamon. Hamilton eddig mindig az első 5 között rajtolt, most csak 0,2 másodperc a különbség az első ötösfogat között.
Péreznek, Hülkenbergnek és Oconnak azonban nem maradt (elég) új szettje, ezért (egyelőre) használt gumikkal vannak a pályán. A kivezető körön Räikkönen megelőzte Hamiltont.
A brit pilóta 1:36.015-tel a leggyorsabb volt, bő 3 tizedmásodperccel megelőzi Verstappent és bő 6 tizeddel Vettelt. A német pilóta az első szektorban még csak 0,005 másodpercet kapott Hamiltontól, utána viszont 2-3 tizedet szektoronként. Räikkönen kikapott Bottastól is, a hátránya bő 1,3 másodperc az első etap után.
Peter Bonnington megdicsérte versenyzőjét a rádión. Hamilton közben már elindult az utolsó etapjára is, Bottas előtt halad. Vettel sokkal később követi őket, a rádióüzenete alapján a melegítő körében akar javulni. Valószínűleg a gumik hőmérséklete vagy az akkumulátor töltöttsége nem volt megfelelő.
Meglepetésre a Mercedes pilótája szerezte meg a pole pozíciót, ráadásul Sebastian Vettelt a Red Bull versenyzője, Max Verstappen is megelőzte. A 4. helyezett Valtteri Bottas lett a Mercedesszel, Kimi Räikkönen csak az 5. helyre ért oda.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, nemsokára jelentkezünk részletes összefoglalóval!