Bottas nyerte a szezonnyitót, a Ferrari reménytelenül lassú volt
2019. március 17. 05:57
Hibátlan győzelemmel kezdte a 2019-es F1-es szezont Valtteri Bottas, a Mercedes versenyzője. A finn pilóta a 2. helyről indulva lerajtolta csapattársát, Lewis Hamiltont, majd a kerékcserék időszakát kivéve végig vezetett, sőt, a leggyorsabb helyért járó bónuszpontot is megkapta, így 26 ponttal kezdte meg a szezont. Hamilton a gumikkal küszködött, de visszaverte Max Verstappen támadásait, aki szép előzéssel utasította maga mögé Sebastian Vettelt, és szállította a Honda újkori történetének első F1-es dobogós helyét.
A Ferrarik váratlanul lassúak voltak, Vettel és Charles Leclerc a rajtnál majdnem összeütközött, majd a monacói pilóta ki is csúszott, de a futam végére ismét utolérte a korán kereket cserélő németet. Kevin Magnussen behozta a Haast az 5. helyre, miután csapattársa a futómű meghibásodása miatt kiesett. Nico Hülkenberget követve az utolsó pontszerző helyek szoros csatában dőltek el, Kimi Räikkönen, Lance Stroll és Danyiil Kvjat is befért a legjobb 10 közé, kiszorítva Pierre Gasly-t. Carlos Sainz a McLarennel motorhiba, Daniel Ricciardo a Renault-val rajtbaleset következtében esett ki.
Az idei első F1-es futam nagy kérdése az volt, hogy meg tudja-e szorongatni valaki a Mercedeseket, vagy az Ezüstnyilak az elejétől kezdve háziversennyé változtatják az Ausztrál Nagydíjat. Nos, háziverseny végül nem lett belőle, de
az már korán világossá vált, hogy hacsak nem történik valami rendkívüli, a győzelmet nem lehet elvenni a címvédő istállótól.
Bottas a rajtnál nagyon tisztán bújt be Hamilton mellé, aki ezek után egyszer sem került olyan helyzetbe, hogy veszélyeztesse csapattársa első helyét. Az élmezőnyben Verstappen hozta ki az indulásból még, amit lehetett, feljött a 4. helyre, amikor kihasználta azt, hogy Leclerc-nek elkerülő manővert kellett bemutatnia, hogy ne akadjon össze Vettellel. Hátrébb viszonylag tisztán jött el a mezőny, leszámítva, hogy Ricciardo már az egyenesben leszakította Renaul-járól az első szárnyat, mivel nem számolt vele, hogy a fűre sodródva az beleakad az egyenetlen talajba. Egy másik szárnyaszegett autó is akadt, Robert Kubica Ricciardóval együtt jöhetett a bokszba az első kör végén.
A verseny első szakaszában a két Mercedes elkezdett elszakadni az üldözőktől, a Ferrarinál pedig elkezdhettek ráeszmélni, hogy nemcsak az időmérőn, hanem a futamon sem lesznek pariban a nagy riválissal.
A vörösök kálváriáját csak tetézte, hogy Leclerc még szántani is elment, az egyes kanyarban véggiszánkázott a kavicságyon, amivel értékes időt veszített.
A tervezett kerékcseréket Kimi Räikkönen kezdte az Alfa Romeóval, nem sokkal később azonban az élmezőnyben is beindult az élet, Vettel jött ki lágy Pirellikért, a Mercedesnél Hamiltonnal pedig rögtön reagáltak a német kerékcseréjére, hogy megakadályozzák az elévágást, ami sikerült is nekik. Bottas nyolc körrel tovább húzta Hamiltonnál, így amikor teljesítette egyetlen kerékcseréjét és közepes gumira váltott, óriási előnnyel jött vissza Hamilton elé. A legtovább Verstappen és Leclerc maradt kint.
A Red Bull hollandja pozíciót nem nyert, a gumik terén azonban hatalmas előnybe került,
11 körrel frissebb abroncsokon tért vissza, mint amilyenek Vettel Ferrariján voltak, így hamarosan le is vadászta a négyszeres világbajnokot,
és a hármas kanyar féktávján elment mellette, hogy üldözőbe vegye Hamiltont a második helyért. Hamar utol is érte a Mercedes világbajnokát, támadást azonban nem indított ellene, inkább kivárt az utolsó 10 körig, akkor azonban egy hiba miatt leszakadt, és hiába zárkózott vissza, komoly esélye nem volt az előzésre.
Hátrébb a két Ferrari a kerékcserék után teljesen beleszürkült a körözésbe, Vettel egy ponton meg is kérdezte a csapatot rádión, hogy miért ennyire lassúak. A válasz egy „nem tudjuk” volt.
A futam végére még Leclerc is utolérte, de a DRS segítségével sem tudott elmenni mellette, majd a csapat finoman jelezte a monacóinak, hogy ne támadja rutinosabb csapattársát.
„Egyszerűen lassúak voltunk – nyilatkozta Vettel a Sky Sportsnak a verseny után. – A verseny végén esélyem sem volt küzdeni bárki ellen, csak azzal törődtem, hogy eljussak a végéig. A jelek szerint túl korán jöttünk ki a bokszba az elején, mert a végén szenvedtem a gumikkal, ugyanakkor másoknak ránézésre könnyebb dolguk volt, úgyhogy ki kell vizsgálnunk a helyzetet.”
Ami a középmezőnyt illeti, ott a csatát a Haas nyerte, Kevin Magnussen a Mercedesek, Verstappen és a két Ferrarik mögött a 6. helyen végzett, ám így sem lehetett teljes az amerikaiak öröme, akik a tavalyi Ausztrál Nagydíjhoz hasonlóan ezúttal is elrontották Romain Grosjean kerékcseréjét, a franciának pedig később vélhetően emiatt fel is kellett adnia a küzdelmet. Ha már kiesők, Grosjeanon kívül a futam első szakaszában látványos füst és lángcsóva kíséretében a McLarent leparkoló Carlos Sainz, valamint a rajtbalesete következményeként kieső Daniel Ricciardo nem ment még végig az első futamon.
Pierre Gasly a másik Red Bull-lal javított ugyan a tegnapi elrontott időmérő után, a pontszerző helyekig azonban nem tudta előreverekedni magát.
A bikások azonban így is örülhettek, megszerezték ugyanis a Honda újkori F1-es történetének első dobogós helyezését.
„Meg kellett előznöm Sebet ahhoz, hogy a dobogóra jussak, ez itt nem volt könnyű, de örülök, hogy sikerült összehoznom a manővert. Nagyon jó kezdés számunkra, hogy elértük a dobogót és megkergettük a Mercedest. Nagy köszönet a csapatnak a kemény péntek után" – mondta Verstappen a futam után, majd hozzátette, a verseny végi kicsúszása „sajnálatos", de úgy vélte, ez nem változtatott az eredményen.
Verstappen a hajrában nemcsak azért tett meg mindent, hogy Hamiltont elkapja, hanem azért is, hogy megfussa a leggyorsabb kört, és ezzel övé legyen az ettől az évtől ezért járó extra pont. Végül erről lemaradt, a bónusz Bottasé lett, noha a gumikkal rosszabbul álló Hamilton is beszólt a rádión, hogy szeretne rámenni a leggyorsabb körre. Az ötszörös világbajnok bizonyára győzelemről álmodott, ennek ellenére elfogadta a második helyet. „A csapat számára jó hétvége volt, ezért örülnöm kell a sikernek. Valtteri hihetetlenül versenyzett ma, megérdemelten nyert – mondta Hamilton. – Remekül indult az év, és csapatként ebben csak reménykedhettünk.
Maxot tartottam magam mögött, és van ötletem arra, hogy hova lett a tempónk, de ezt majd a mérnökeimmel át kell néznünk.
Folytatom az edzést és a kemény munkát, hogy javuljunk a következő alkalomra."
Bottas azok után, hogy tavaly a szezon végén teljesen elveszettnek tűnt, remek teljesítménnyel tért vissza, és a maximálisan megszerezhető pontmennyiség begyűjtésével jelezte, hogy számolni kell vele a Mercedesnél.
„Nem tudom, ez hogyan jött össze. A rajt remekül sikerült, ez mindenképpen életem eddigi legjobb versenye volt – lelkendezett. – Nagyon jól éreztem magam, mindent ellenőrzés alatt tartottam, az autó is remekül működött, a mai napot ki kell élveznem.
A leggyorsabb körért járó bónuszpont új szabály, mivel jó volt a tempóm, rá kellett hajtanom.
Boldog vagyok, és alig várom már a következő versenyt."
A mezőny legközelebb két hét múlva, a Bahreini Nagydíjon csap össze.
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az idénynyitó Ausztrál Nagydíj élő közvetítésében! Tegnap a Mercedes uralkodott az időmérőn, és a pénteki formájuk alapján is az Ezüstnyilak az esélyesek, de reméljük, izgalmas küzdelemmel indul majd az idei szezon. Tartsanak velünk ma, és a későbbiekben is!
Már a szezon előtt azt jósolta a Pirelli, hogy az idén több lehet az egykiállásos verseny, és ez a pilótáknál maradó gumikból is látszik.
Az előző bejegyzésre rácáfol, hogy a Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia a mai futamon, ha valaki két, egyenként 21 körös, lágy gumis etappal kezd, majd 16 kört megy a közepessel. A csapatok elsősorban azért választják majd az egy kiállást, mert kisebb kockázat, és alig lassabb: 27 kör a lággyal, majd 31 kör a közepessel.
Alternatíva lehet, ha valaki lággyal kezd 24 kört, majd keménnyel 34-et, ez is hasonló eredményt hoz, elsősorban a versenyszituációk határozzák majd meg a döntést.
Egy tűt sem lehetne leejteni az idénynyitó rajtrácsán!
A napsütésre nem lehet panasz, esőgumira ma biztosan nem lesz szükség Melbourne-ben.
Charlie Whiting, az F1 legendás versenyigazgatója 66 éves korában, csütörtökön halt meg. A hétvége előtt a közeli új-zélandon terrortámadás is történt, 49-en vesztették életüket.
Nézőcsúcs lehet Melbourne-ben, pedig a helyi kedvenc, Daniel Ricciardo most nem esélyes a győzelemre, sőt, a 12. helyről csak a pontszerzésben reménykedhet.
A hosszú téli hónapok utáni első rajtban mindig benne van a baleset, ráadásul az idén ismét szélesebbek az első szárnyak, az első kanyarkombináció pedig továbbra is szűk. Ezt tetézi, hogy több pilóta is a vártnál gyengébb rajthelyet szerzett tegnap. Közülük elsősorban a 17. helyről induló Gasly-t lesz érdemes figyelni a Red Bull-Hondával.
Megérkeztek az elmaradhatatlan repülőgépek is, minden kész, hogy elrajtoljon az Ausztrál Nagydíj!
Szinte az egész mezőny lágy gumikkal rajtol, azok közül is sokan, akik egyébként szabadon választhattak. Mindössze a 14-17. helyezett Giovinazzi, Kvjat, Stroll és Gasly, valamint az utolsó két helyről kezdő Russell és Kubica választotta a sárga jelzésű abroncsokat.
Elindult a felvezető kör, mindenki el tudta hagyni a rajtrácsot.
Bottas eljött az élen, megelőzve Hamiltont, Vettel nem indult jól, Leclerc-nek nem maradt elég hely, ezért Verstappen meg tudott maradni köztük. Ricciardo a fűre szorult, az első szárnya bánta.
A finn pilóta simán lerajtolta Hamiltont, és DRS-távolságon kívül van csapattársa előtt. A visszajátszásból látható, hogy Ricciardo a füvön próbálta megelőzni Pérezt, de egy bukkanó megdobta az autóját.
Verstappen szorosan üldözi Vettelt, Leclerc kissé lemaradt mögöttük.
Ahogy ezt várni lehetett, Ricciardo az utolsó helyre esett vissza, kemény gumira váltott, és új első szárnyat kapott. Gasly nem tudott előrébb jutni, csak Ricciardo visszaesése miatt nyert egy helyet.
A finn pilóta fél másodperccel növelte az előnyét, és egyelőre az övé a leggyorsabb kör is, ennek azért van szerepe, mert az idén pont jár a leggyorsabb körért, ha a pilóta a legjobb 10 között ér célba.
Az első, mezőnyben végrehajtott előzés Daniel Ricciardo nevéhez fűződik, aki a szintén nagy hátrányban lévő Robert Kubicát utasította maga mögé. A rádión szóltak neki, hogy sérült az autója padlólemeze.
Bottas is növelte kissé az előnyét, de inkább Vettel az, aki elkezdett lemaradni Hamiltonról. A különbség 2,3 másodperc, Bottas mögött összesen 4. Nincs nagy mozgás a mezőnyben, Gasly is beragadt a 16. helyen.
Íme az átmeneti sorrend:
Bottas, Hamilton, Vettel, Verstappen, Leclerc, Magnussen, Grosjean, Hülkenberg, Räikkönen, Norris.
Gasly az iskolapéldája annak, hogy továbbra sem könnyű előzni, a 16. helyen halad Kvjat mögött, mindketten használhatják a DRS-t, és egyelőre esély sincs az előzésre.
A finn pilóta előnye már lassan 3 másodperc Hamilton előtt, Leclerc közben lemaradt Verstappen mögött, mert az 1-es kanyarban elfékezte magát, és a kavicságyon keresztül folytatta az útját. Ezzel 6,3 másodpercre nőtt a hátránya a Red Bull mögött.
Carlos Sainz alatt pont a bokszbejáratnál elfüstölt a Renault-motor, az autó ki is gyulladt. Hatalmas a füstfelhő a célegyenesnél.
A monacói pilóta már több, mint 7 másodpercre van a Red Bull mögött, ezzel egyre kevesebb az esélye, hogy a bokszkiállásoknál ellenfele elé vágjon majd.
Bottas is azon mesterkedik, hogy meglógjon, 1:28.633-mal megint az övé a leggyorsabb kör.
Az Alfa Romeo pilótája a vártnál korábban közepes keverékű gumikra váltott, lehetséges, hogy VSC-re számítottak Sainz kiesése miatt. A Ferrari közben megerősítette, hogy Leclerc autója nem sérült a kicsúszásban, Bottas új leggyorsabb kört futott 1:28.616-tal.
Räikkönen elévágási kísérletét védte ki, kemény keverékű gumikra váltott, a 14. helyen folytatja a finn pilóta előtt.
A Ferrari és a Haas pilótája is közepes keverékű gumikat kapott, a Haas a visszatérése után kénytelen volt keményen védekezni Hülkenberggel szemben, de vissza tudta verni a támadást. Bottas új leggyorsabb kört futott.
Hamiltont hívták ki először a bokszba a Mercedesnél, közben Bottas új leggyorsabb kört futott. Hamilton a 4. helyre jött vissza, de Verstappen és Leclerc még nem volt kint, a pozícióját megőrizte Vettel előtt.
Grosjean is követte a Mercedes pilótáját, ő is közepes gumikat kapott, de a bal első kerék rögzítésénél gond volt, ezért elhúzódott a csere, utána Albonnal szemben kellett védekeznie.
A Ferrari pilótája az új közepes keverékű gumikkal rákapcsolt, kicsit közelebb is került Hamiltonhoz, de a DRS-távolság még mindig messze van. Magnussen kemény támadást intézett új gumikkal Giovinazzi ellen, a 9. helyért, de az olasz pilóta visszaverte.
A Ferrari pilótája már majdnem 10 másodpercre van a Red Bulltól, közben Giovinazzi hibázott, és Magnussen át tudta venni tőle a 9. helyet. Nem sokkal később elment Hülkenberg és Räikkönen is mellette.
A finn pilóta új leggyorsabb körrel, 1:27.832-vel szakad el a mezőnytől, Verstappen már 14 másodpercre van tőle. Norris támadja Giovinazzit a 12. helyért.
A finn pilótára rá sem ismerni, körről körre következetesen halad, annyit gyorsul, amennyire fogy az autójából az üzemanyag. Hamilton pillanatnyilag 33 másodpercre van tőle, bár a finn pilóta még nem volt a bokszban.
A finn pilóta simán visszajön még Leclerc elé is, pedig a monacói pilóta még nem volt kint kereket cserélni. Természetesen közepes keverérkű gumit kapott, nagyon jól áll a szénája.
Kisebb vonat alakul ki a 12. helyezett Giovinazzi mögött, Norris, Grosjean, Albon és Pérez is küzd, hogy túljusson rajta, de nem találnak fogást az Alfa Romeo pilótáján.
A Red Bull pilótája továbbra is szorosan Vettel mögött megy, de a gumik terén nagy előnybe került. Hamilton közben azt mondta a mérnökének, nem hiszi, hogy a gumik kibírják az autóján a végéig.
Norris közben szép manőverrel elment Giovinazzi mellett, akit Grosjean támadott utána keményen, majd ő is előzni tudott. Szép csata alakult ki a középmezőnyben.
Grosjean esetéhez hasonlóan az Alfa Romeónál is gond volt a bal első kerék rögzítésével, így sok időt vesztett, hiába kapott lágy gumikat.
Közben Leclerc is megjárta a bokszot, meglepetésre kemény gumikat kapott, így egyértelmű, hogy a Ferrari a vártnál erősebb gumikopással küszködik.
Már néhány kör után kezd kijönni a Red Bull gumielőnye, a jóval frissebb abroncsokat használó Verstappen lassan támadni kezdi a Ferrari pilótáját. A tempókülönbség nem jelentős, így előzni nehéz lesz.
A holland pilóta a célegyenesben még nem tudott elmenni, de a 3-as kanyarban simán körbeautózta a Ferrarit, és átvette a 3. helyet, ezzel elindult a Honda első újkori dobogós helye felé.
A sérült autóval haladó Ricciardo és Grosjean szinte egyszerre esett ki, utóbbi is műszaki hiba miatt. Bottasé a leggyorsabb kör.
A Red Bull francia pilótája a 17. helyről rajtolva még nem volt kint kereket cserélni, jelenleg a 6. helyen halad. Az AWS becslése szerint várhatóan épp a most 11. helyezett Kvjat mögé ér majd vissza a kerékcsere után.
A kerékcserénél baj volt a bal első rögzítésével, a visszajátszás alapján úgy tűnik, ez a kerék lelazult Grosjean autójáról, ezért kellett kiengednie az autót a bukótérbe. Grosjean a rádión azt mondta, eltört az első felfüggesztés.
A Red Bull pilótája a 3. helyen halad, 1,3 másodperc a hátránya Hamilton mögött, de sokkal újabbak az abroncsai, és Hamilton korábban azt mondta, szerinte nem bírják majd ki a gumik az autóján. Bottas előnye 18 másodperc.
Verstappen továbbra is 1,8 másodpercre van a Mercedes mögött, Hamilton panaszkodott, hogy a hátsó kerekei már nem tapadnak, de így is növelni tudta az előnyét a Red Bull előtt.
A Mercedes pilótája tovább halad a győzelemért és a leggyorsabb körért járó bónuszért, közben Kvjat a 11. helyen megpróbált Stroll mellé bevetődni, de a kavicságyban találta magát.
Több sem kellett a Red Bullnak, azonnal kihívták Gasly-t kereket cserélni, aki így visszaért az orosz torpedó elé, de a hideg gumikkal nem tudta megtartani a helyét, így maradt a 11. helyezett.
Mindenki teljesítette a kerékcseréit, 18 körrel a verseny vége előtt úgy tűnik, a Ferrarinak ma még a dobogó sem jön össze, hiszen Vettel 8,2 másodpercre van Verstappen mögött, Leclerc-t pedig 25-tel követi Magnussen. A Ferrari akár mindkét pilótájával eljátszhat egy újabb kerékcserét a leggyorsabb kör érdekében, csak kérdés, hogy milyen gumikat raknának fel a pilótáknak.
Az orosz pilóta keményen védekezik a DRS-sel támadó Gasly ellen, aki sokkal gyorsabbnak tűnik, de egyelőre nem talál fogást Kvjaton.
Vettel feltette az egyszerű kérdést, hogy miért ilyen lassú a Ferrari, a mérnöke pedig egyszerűen megmondta neki, hogy egyelőre nem tudják az okát.
A két hondás pilóta utolérte az előttük haladó Strollt, akár a 8. helyezett Räikkönen is veszélyben lehetne, de látható, hogy ma is igen nehéz előzni.
Új mérnöke közölte a finn pilótával, hogy csak akkor veszthetik el a mai versenyt, ha bejön a Safety Car, és az újraindítás után nem lesz elég jó az abroncsa. Magyarul, spórolást javasolt Bottasnak, de ez belefér, 10 kör van hátra, és 24 másodperc az előnye.
Hamilton egy kicsit megnyugodhatott, mert Verstappen elfékezte magát az 1-es kanyarban, kicsúszott a fűre, így 3,8 másodpercre nőtt a hátránya. Ennyit aligha tud behozni.
A monacói pilóta már DRS-távolságon belül van, és újabbak az abroncsai, 6 köre van, hogy megtámadja a csapattársát, de ebből nem valószínű, hogy helycsere lesz. Vettel 15 másodpercre van Verstappentől.
Mérnökével arról diskurált, hogy kiállnak-e kereket cserélni a végén azért, hogy új gumikkal ráhajthasson a leggyorsabb körre. Mérnöke azt mondta, hogy nem vállalnak kockázatot, Bottas viszont közölte, hogy akkor megpróbál a használt abroncsaival a leggyorsabb lenni, mert 26 pontot akar szerezni.
Nem hallottuk, de szólhattak a monacói versenyzőnek, hogy hagyja békén Vettelt, mert a korábbi 0,7 másodperces különbség először 1,8-ra, majd 3-ra nőtt a két Ferrari között.
1:26.540-nel most a holland pilótáé a bónuszpont, de Bottas erre biztosan megpróbál majd reagálni.
A 7. helyezett Nico Hülkenberg feltartja a mögötte haladó Räikkönent, Strollt, Kvjatot és Gasly-t, előzni senki sem tud, de nagyon szorosan haladnak egymás mögött. Hamilton közben azt mondta, kell neki a bónuszpont, de 1:25.580-nal Bottas futotta a leggyorsabb kört.
A Mercedes pilótája csak a kerékcserék idején nem vezetett, hibátlan teljesítménnyel bezsebelte a 25 pontot, és a leggyorsabb körért járó bónuszpontot is. Hamilton behozta a Mercedest a 2. helyre a szintén remekül versenyző Verstappen előtt.
A Ferrarik reénytelenül lassúak voltak, Vettel és Leclerc csak a 4-5. helyet érte el a 6. helyezett Magnussen előtt, akit Hülkenberg felvezetésével Räikkönen, Stroll és Kvjat követett a pontszerző helyeken.
Ezzel most megköszönjük a figyelmüket, nemsokára jövünk összefoglalóval és további hírekkel!