Vettel vezérletével a Ferrari kezdett az élen Hockenheimben
2019. július 26. 10:53
Ahogyan azt várni lehetett, rekkenő hőség fogadta az F1-es mezőnyt Hockenheimben, már a délelőtt 11 órakor kezdődő első szabadedzés elején is 32 fokot mutatott a hőmérő higanyszála. Nem is nagyon akaródzott senkinek sem azonnal belecsapni a lecsóba, bár Carlos Sainz és Pierre Gasly hamar megörvendeztetett minket egy-egy mért körrel, ezután mindenki csak installációs köröket, vagy még azt sem tett meg. Tíz perce ment már a gyakorlás, amikor a két Williams és a két Haas úgy döntött, hogy elkezdi az érdemi munkát, Kevin Magnussen alatt azonban a 12-es kanyarhoz érve egyszerűen lekapcsolta magát az autó, piros zászlóval félbe kellett szakítani a körözést, amíg a Haast vissza nem vontatták a bokszutcába. Mint kiderült, csak szenzorhibáról volt szó, a dán hamarosan folytathatta a munkát.
Ezután már a Mercedesek, Ferrarik és Red Bullok is nekikezdtek, a két Ezüstnyíl diktálta a tempót lágy gumin, Bottas egyből komfortosabbnak tűnt a W10-esben Hamiltonnál, akinek jó néhány körbe telt, hogy ledolgozza kezdetben 7 tizedes hátrányát csapattársához képest, megelőzni azonban nem tudta a finnt. A Ferrarik közül Leclerc volt gyorsabb, egy időre el is választotta Bottast és Hamilton, mígnem utóbbi megelőzte.
Az edzés második felében aztán eltérő stratégiával kezdett körözni a két élcsapat, a Mercedesekre feltették a közepes keveréket, a Ferrari azonban maradt a lágy Pirelliknél.
Elsőre csak Hamilton tudott javítani az idején az Ezüstnyilak közül, de neki, valamint Bottasnak is volt egy meleg pillanata az utolsó kanyarból kijövet, a finn kis híján eldobta a vasat, még a kavicságyat is megcsípte.
Valamivel később volt még egy hibája, a stadionrész bejáratán található gyors jobbosban futott szélesre, mindez azonban eltörpül az edzés végi rontásához képest, amelynek köszönhetően végigszánkázott a 11-es kanyar bukóterén, pont ott, ahol Vettel tavaly kiesett. Bottas nem ment neki a falnak, ki tudott kecmeregni a kavicságyból.
Na de vissza a tréning közepéhez, Hamilton a szélesre futás ellenére 1:14.315-tel átvette a vezetést, de nem tarthatta meg sokáig azt, jött ugyanis Leclerc friss lágy gumin, és 1:14.268-cal letaszította onnan.
Mindez azonban nem volt elég ahhoz, hogy az első helyen maradjon a monacói, Vettel szenzációs utolsó szektort autózva ugyanis még nála is gyorsabb volt, 1:14.013-as körét már nem is tudta megdönteni senki.
Biztatóan indult tehát a Ferrarinak a Német Nagydíj hétvégéje, nem szabad azonban elfelejteni, hogy a legjobb köreiket lágy gumin érték el, míg Hamilton közepesen sem volt messze tőlük.
Ami a hátsó régiókat illeti, Hamilton mögött Bottast szendvicsbe fogta a szintén lágy gumikat használó Red Bull, Max Verstappen lett a negyedik, Pierre Gasly az ötödik. Az első tízbe még Carlos Sainz, a továbbra is melbourne-i specifikációjú autóval köröző Romain Grosjean, a B-autóját bevető Force Indiánál vezető Lance Stroll, valamint Daniel Ricciardo fért be. A két Alfa Romeo nem villogott, Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi csak a 17. és a 18. helyen zárt, mindössze a Williams továbbfejlesztett autóját próbálgató Robert Kubicát, valamint egyelőre a régi modellel köröző George Russellt tudták megelőzni.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.09.20. - 11:30Singapore Grand Prix - 1st Practice |
2024.09.20. - 15:00Singapore Grand Prix - 2nd Practice |
2024.09.21. - 11:30Singapore Grand Prix - Last Practice |
2024.09.21. - 15:00Singapore Grand Prix - Qualification |
2024.09.22. - 14:00Singapore Grand Prix - Race |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Német Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Meleg nap vár ránk, a helyszínen ugyanis már most, délelőtt 11 órakor bőven 30 fok fölötti a levegő hőmérséklete. Amíg nem gurulnak ki az autók a pályára, elolvashatják szokásos futamelőzetesünket!
200. Forma-1-es nagydíját, valamint az autósport történetének 125 éves évfordulóját ünneplik a Mercedesnél ezzel a különleges dizájnnal ezen a hétvégén.
---- separator ----gallery-content-type:2908b273-ec92-463e-8766-0b13fe0c5eb9---- separator ----Ahogyan az lenni szokott, a csapatok kísérletezésre használják majd az első szabadedzést, az Alfa Romeo és a Renault például kamerát helyezett el az autója orrán, hogy hajlékonysági tesztet végezzen az első szárnyon.
32 fokos a levegő, közel 40 fokos a pálya hőmérséklete, és még csak 11 óra van... ez a későbbiekben csak tovább fog növekedni.
Verstappen hajtott ki elsőként a pályára, hatalmas mérőkeretekkel a Red Bull mindkét oldalán. Őt Alex Albon és Sebastian Vettel követte.
Pontosabban a sisakfestése egyedi a négyszeres világbajnoknak, a korábban az F1-ben is versenyző Bernd Schnedier, minden idők legsikeresebb DTM-pilótája előtt tiszteleg az alábbi dizájnnal. Schneider a Mercedes vendége ezen a hétvégén.
Carlos Sainz 1:17.9-cel vezet jelenleg kemény gumin, mögötte Gasly áll 1:21.2-vel közepesen. Tavaly Ricciardo zárta az élen az első tréninget 1:13.5-tel.
A fékekkel nincs megelégedve a francia, mert amikor rálép a pedálra, erős vibráció tapasztal a kormányon. Nem csoda, hogy vissza is tért a bokszba, jelenleg senki nincs a pályán.
A Mercedes világbajnoka 8 perccel az edzés kezdete után sétált be a garázsba, eközben a Ferrarinál Leclerc autóján dolgoznak, bakokon van az SF90, de a monacói nem szállt ki belőle.
Mindenki más megtett már legalább egy installációs kört, Norris például már négynél tart, mért kört azonban még nem futott. Senki sincs a pályán jelenleg.
A Renault német pilótája egyszerűen csak eddigi dizájnját turbózta fel egy kicsit a hazai futamára.
A két Williams és a két Haas hajtott ki a pályára, Magnussen azonban nem jutott messzire, a stadionrészbe érve valamilyen okból egyszerűen megállt az autója. A dán azt mondta a rádióban, hogy valamilyen figyelmeztetés jelent meg a kormányon, majd a kocsi egyszerűen lekapcsolt. A Haas a pálya közepén parkol, Magnussen már ki is szállt belőle.
Egy Porsche terepjáró után kötötték az autót, amely most egyszerűen visszahúzza a pályán haladva a bokszutcába. Günther Steiner csapatfőnök szerint szenzorproblémáról lehet szó, de még nem biztos, akár a motorral is történhetett valami.
Ismét Verstappen vezette fel a sort, jó néhányan kihajtottak egyszerre, többek között a két Mercedes. Talán végre láthatunk néhány mért időt és a csapatok elkezdik az érdemi munkát.
A holland egyből átvette a vezetést közepes gumin, 1:16.1-es időt ment.
A két W10-es a piros oldalfalú lágy gumin jött ki, Bottas volt a gyorsabb elsőre, 1:14.828-cal ő vezet jelenleg, Hamilton 7 tizdere lemaradva tőle a második. A Haasnál nem volt komoly a gond, Magnussen ismét a pályán.
1:15.557-tel letaszította a második helyről Hamiltont, közben Leclerc 1:15.7-tel a negyedik helyre jött be a Mercedesekhez hasonlóan a lágy keveréket használva.
Hamilton kicsit meglovagolta az egyes kanyar kijáratán a kerékvetőt, mialatt a Ferrari világbajnoka 1:16.172-es körrel nyitott lágy gumin, amivel egyelőre az ötödik, 4 tizeddel elmaradva csapattársa idejétől.
Nem sokat, mindössze 2 századot, lila első szektor után ugyanis a második és harmadik szektorban nem javított, 1:14.805-tel vezet jelenleg.
Úgy érzi, hogy koszos a pálya, az autót furcsa vezetni, mintha nem működnének a gumik. Ennek ellenére 1:15.201-re javított az ötszörös világbajnok, de még így is 4 tizeddel van Bottas mögött.
1:15.121-es kört autózva 316 ezreddel elmaradt ugyan Bottastól a Ferrari monacói pilótája, Hamiltont így is megelőzte. Vettel 1:15.561-gyel az ötödik, előtte Verstappen tanyázik 1:15.510-zel.
Bottas az utolsó előtti kanyarban szaladt ki a bukótérbe, majd Romain Grosjean fékezte el a kettes kanyart.
Lila első szektort autózott a brit, javított is 1:15.143-ra, amivel két századra feljött Leclerc-re, Bottasnál azonban 338 ezreddel továbbra is lassabb.
A korábban a Toyotánál, a Williamsnél és a Jordannél versenyző Ralf Schumacher is ott van Hockenheimben, a Toro Rosso garázsából figyeli az eseményeket a 2001-es Német Nagydíj győztese.
Egy korábbi eseményt játszottak vissza, Vettel azóta ugyanis bement a bokszba, mindenesetre Hamilton a kettes kanyarban nem figyelt riválisára, akinek le kellett térni az ideális ívről, hogy elmenjen a poroszkáló Mercedes mellett. Vettel értetlenségében át is integetett az ötszörös világbajnoknak.
Addig próbálkozott a Mercedes világbajnoka, mígnem sikerült 48 ezredre megközelítenie az élen álló csapattársát, 1:14.853 az új ideje, aminek megfutása után bejött a bokszba.
Silverstone-ban idei legjobb teljesítményét tette le az asztalra Verstappen csapattársa, Hockenheimben egyelőre azonban nem villog, csak a 14. helyet foglalja el, 1:16.949-es ideje 1,8 másodperccel lassabb a holland leggyorsabb körénél. Kissé elcsendesedett most a pálya, az első tíz sorrendje: Bottas, Hamilton, Leclerc, Verstappen, Vettel, Pérez, Kvjat, Hülkenberg, Stroll, Ricciardo.
Abból is csak egy, a 18. helyen tanyázó Russell szorgoskodik és annak ellenére előzi 5 tizeddel Kubicát, hogy a lengyel az új fejlesztésű autóval megy, Russell csak szombatra kapja azt meg.
Közepes keveréken hajtott ki a pályára az élen álló Mercedes-kettős, rajtuk kívül pedig mások is elkezdtek kiszállingózni a bokszból, a két Renault, a két McLaren, Grosjean és Russell is kint.
Lassabban kezdett a leggyorsabb körénél, a második szektorban viszont már 3 tizeddel gyorsabb volt, az utolsó kanyarból azonban olyan szélesen jött ki, hogy a kavicságyat is elcsípte, nagyot kellett korrigálnia, hogy ne veszítse el az uralmat a kocsi fölött, nem javított. Ennek könnyen baleset lehetett volna a vége.
Elképesztő, ő is megcsípte a kavicságyat az utolsó kanyarban, viszont ő így is javított, 1:14.315 az új legjobb idő, 490 ezreddel gyorsabb Bottas körénél. Közben Sainz 1:15.062-vel feljött a harmadik helyre lágy gumin.
Sainz mellett a Haas franciája is villantott egyet, a lágy gumin 1:15.074-gyel feljött közvetlenül a McLaren mögé.
1:14.660-ra tornázta le idejét a finn lila első szektort futva, de az ismét nagyon jó körön levő Hamiltont nem tudta megelőzni.
Hiába futott két lila szektort a Mercedes világbajnoka, az utolsó szektorban sokat veszített és nem tudta megjavítani legjobbját.
A Mercedesekkel ellentétben új lágyakat tettek fel a Ferrarira, amelyek segítségével a monacói 1:14.268-at repesztett, 47 ezreddel előzte meg Hamiltont. Verstappen is futott egy jó kört, szintén a lágyon 62 ezreddel volt csak lassabb a Ferrarinál, amivel jelenleg a harmadik.
Räikkönen és Hamilton sem volt benne a nagy balesettől a gyors jobbos 11-es kanyarban, előbbi előtt többen, utóbbi előtt egy Force India araszolt az ideális íven, mindketten éppen, hogy el tudták csak kerülni az ütközést.
A dán nem is gyorskörön volt, a 8-as kanyar féktávján mégis kitört alatt az autó hátulja, éppen, hogy meg tudta fogni.
1:14.013-mal átvette a vezetést a négyszeres világbajnok, aki remekül indította a körét, a második szektorban azonban 3 százados hátrányba került az akkor még élen álló Leclerc-hez képest, az utolsó szektorban azonban közel 3 tizedet adott a csapattársának, akit most 255 ezreddel előz meg.
Két szettnél többet nem nagyon szoktak beáldozni a csapatok az első edzésen, az élmezőnyből pedig mindenki kihajtotta, ami a gumikban volt, úgyhogy a hátralevő időben aligha láthatunk az első helyre veszélyes időket.
A két Ferrari, az egyik Alfa, Williams és Red Bull kivételével mindenki rója a köröket, de még zöld szektort sem lehet felfedezni az eredményjelzőn, a hátralevő bő 5 percet valószínűleg már így is fogjuk tölteni.
A mérnöke azt mondta a fülére, hogy az első és a hátsó kerekek is túlmelegednek, ez pedig délután aligha fog változni, mivel akkora a jelenlegi 35 foknál is melegebb lehet. Bottas közben hibázott is egy kicsit, a stadionrész bejáratán a 11-es kanyart szélesítette ki túlságosan.
Folytatják, amit Silverstone-ban elkezdtek, azaz Grosjean az év eleji specifikációjú autóval megy, amivel 7 tizeddel gyorsabb jelenleg a legújabb fejlesztéseket használó Magnussennél...
Ez valahogy benne volt a levegőben, a finn pilóta egész edzésen látványosan feszegette a határokat. Pont ott csúszott ki, ahol tavaly Vettel, de ő nem ment neki semminek, vissza tudott kecmeregni a pályára.
Az első kanyar előtt szorosan követte az egyik Haast, ez megzavarhatta az autó viselkedését, mert ahogy befordult az ausztrál, bemutatott egy hatalmas piruettet. Ő is folytatni tudta.
Menet közben leintették az első tréninget, amelyet Sebastian Vettel zárt az élen Charles Leclerc és Lewis Hamilton előtt. A további sorrend: Verstappen, Bottas, Gasly, Sainz, Grosjean, Stroll, Ricciardo. Köszönjük a figyelmüket, hamarosan jövünk az összefoglalóval, tartsanak velünk 14 óra 50 perctől a második szabadedzésen is!