Bottas nyerte a Japán Nagydíjat, a Ferrari pilótái elgáncsolták magukat
2019. október 13. 06:50
Sűrű néhány órán van túl a Forma-1 mezőnye, a száguldó cirkusz történetében hatodik alkalommal vasárnap rendezték ugyanis az időmérőt és a futamot. A helyi idő szerint délelőtt 10-től 11-ig zajló kvalifikáción a Ferrari szerezte meg az első rajtsort, a rajt után azt azonban csak méterekig tudta megtartani, az élről induló
Sebastian Vettel a piros lámpák elalvása előtt bemozdult, de Charles Leclerc sem indult jól, az első kanyarba így Valtteri Bottas ért oda elsőként Vettel előtt.
A baj csőstül jön, tartja a mondás, ez pedig tökéletesen illett a vörösökre, a kettes kanyarban Leclerc ugyanis nekiment a kívülről mellé forduló Max Verstappennek, amitől mindkettejük autója megsérült.
Leclerc megrongálódott első szárnnyal is megtartotta a harmadik helyet, de miután a leszakadó darabokkal megszórta a mögötte haladó Hamiltont, a csapat kihívta szárnycserére. A második helyen haladó Vettel is aggódhatott, vizsgálták ugyanis a rajtját, végül azonban
nem büntették meg, vélhetően azért, mert a bemozdulás során nem lépte át a rajtkockája elején található fehér vonalat, valamint a lámpák kialvásának pillanatában már újra mozdulatlan volt az autója.
A futam első szakaszában az élmezőnyben nem sok minden történt, Vettel egy ideg tartotta Bottasszal a lépést, majd fokozatosan elkezdett leszakadni. Hátrébb voltak csaták, Alex Albon például torpedóként vetődött be Lando Norris mellé a sikánban, a két autó összeért, a McLaren újonca kénytelen volt átvágni a bukótéren. Még hátrébb Leclerc és Verstappen vágott át a mezőnyön, ez a Ferrari pilótájának jobban ment, a pályán még egyszer találkozott a hollanddal, másodjára azonban minden rendben zajlott, Leclerc a célegyenes végén előzte meg a Red Bullt.
A két versenyző rajt utáni ütközését eleinte nem vizsgálták a felügyelők, majd változtattak az álláspontjukon, és mégis elkezdték elemezni azt.
Körökön át nem született döntés, majd miután Verstappen a 14. körben a sérült autója miatt feladta a versenyt, az a döntés született, hogy a verseny után hoznak ítéletet.
Az élen az izgalmak a 16. körben kezdtek fokozódni, ekkor állt ki Vettel a második helyről az első kerékcseréjére, és mivel lágy abroncsokat kapott, biztossá vált, hogy két kiállásos stratégiát követ. Bottas egy körrel később követte, ő azonban közepes gumikat kapott, nyitva hagyva a lehetőséget az egy kiállás előtt. Hamiltont további körökre kint hagyták az élen, majd ő is sárga oldalfalú Pirelliket kapott, a kiállása után pedig ingerülten érdeklődött arról, hogy miként nőtt egy teljes bokszkiállásnyira a hátránya Bottas, és 10 másodpercre Vettel mögött.
A kép az ezt követő körökben kezdett tisztulni, a Mercedes versenyzőivel közölték, hogy határeset az egy kerékcsere.
Vettel a 31. körben jött másodszor közepes gumikért, öt körrel később Bottas is követte lágyakért. Ekkor Hamilton, Bottas, Vettel volt a sorrend az élen, a finn pilótát hamarosan megnyugtatták, hogy Hamilton is érkezni fog, és így is tett, a 42. körben ő is lágy gumikat kapott. Innentől kezdve az volt a kérdés, hogy le tudja-e vadászni a második helyen eggyel keményebb abroncsokon haladó Vettelt, valamint, hogy a harmadik kiállást is beiktató Leclerc meg tudja-e futni a leggyorsabb kört a hatodik helyen, ezzel elodázva a Mercedes konstruktőri ünneplését.
A válasz mindkét esetben nem lett, Hamilton hiába próbálkozott be többször is és tapadt Vettel autójának váltójára az utolsó körökben, végül be kellett érnie a harmadik hellyel, de
mivel Leclerc-nek nem jött össze a leggyorsabb kör – ami végül Hamiltoné, és így a Mercedesé lett – az első és a harmadik hely is elég volt az üdvösséghez.
A Forma-1 történetében a Mercedes lett az első csapat, amelyik zsinórban hatszor meg tudta nyerni a konstruktőri vb-t, valamint
az is eldőlt Japánban, hogy már csak Bottas és Hamilton lehet az idén az egyéni világbajnok, a Mercedes tehát ismét mindent visz.
„Nagyon-nagyon boldog vagyok. Az időmérő szorosan alakult, és nem volt könnyű a 3. helyről rajtolni, de sosem adjuk fel, így pedig bármi lehetséges – lelkendezett Bottas a verseny után. – Nagyon jól sikerült a rajtom, megszereztem a vezetést, aztán szuper volt a tempóm. Nagyon élveztem, jó móka volt.
Tudtuk, hogy az egy és a két kiállás is lehetséges, nem volt nagy különbség a kettő között, de nyomhattam, amikor akartam.
Nagy büszkeség ennek a csapatnak a részese lenni, a hatodik bajnoki cím lenyűgöző, mindenkire büszke vagyok. Gratulálok fiúk, lányok!"
Hamiltonon még érezhető volt a feszültség a leintés után, az ötszörös világbajnok a futam közben nem rejtette véka alá a véleményét a csapat taktikájáról, amit szerinte elcsesztek. „Először is gratulálok a csapatnak, jól megérdemelt a zsinórban hatodik konstruktőri cím, ez a legfontosabb, a lehető legtöbb pontot akartam szerezni a csapatnak.”
Vettel nem volt különösebben csalódott amiatt, hogy a saját hibájából elbukta az esélyt, hogy harcoljon a győzelemért, valamint beismerte, hogy ő rontott a rajtnál.
„Sokáig égtek a piros lámpák, úgyhogy az én hibám volt, elvesztettem a lendületet, igazán gyenge rajt volt. A Mercedes nagyon gyors volt a futamon, Valtteri szinte repült az első etap végén. Lewis megpróbált egy kiállással végigmenni, de nem sikerült neki. Próbáltam jól kigyorsítani ott, ahol fenyegetést jelenthetett, de így is megterhelő volt tartani a 2. helyet.
A tempókülönbség miatt a 2. hely talán a legjobb eredmény, de nem örülök a verseny rajtja miatt, ugyanakkor elfogadható a nap a pole-lal és a 2. hellyel."
A negyedik helyen Alex Albon futott be Carlos Sainz és Charles Leclerc előtt. Daniel Ricciardóval hatásos egykiállásos taktikát alkalmazott a Renault, így a mezőny végéről a hetedik helyre jött fel az ausztrál, mögötte Pierre Gasly, Sergio Pérez és Nico Hülkenberg zárt. A mexikói úgy lett kilencedik, hogy az utolsó körben a második kanyarban összeakadt Gaslyval, és a falban végezte.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Japán Nagydíj élő közvetítésében! A tájfun távozott, így a futamot az eredeti időpontban meg lehet tartani, mindössze az erős széllökések nehezítik a pilóták életét.
Az időmérőt szokatlan időpontban, vasárnap reggel rendezték meg, az eredmény is váratlanul alakult.
Vagy így, vagy úgy, de megtörhet a Szuzukában megszokott rend, sőt, bizonyos szempontból már meg is történt, mert nem a két Mercedes, hanem a két Ferrari indul az élről. Ha valamelyik pilótájuk megnyerné a versenyt, 2004 óta először ünnepelhetnének, ha viszont nem a Scuderia autói győznek, akkor 2006 óta először fordul elő, hogy nem az első sorból induló pilóták egyike nyer.
Viszont, nem az Ezüstnyilak mellett szól, hogy Szuzukában még soha senki nem ünnepelhetett győzelmet a második rajtsorból indulva.
Az időmérő alapján nem a Mercedesnek áll a zászló Japánban, de a futamokon az Ezüstnyilak jellemzően versenyképesebbek, mint az időmérőkön, ezért nem szabad leírni Bottast és Hamiltont. Nemrég összegyűjtöttük, minek kellene történnie ahhoz, hogy a Mercedes konstruktőri és egyéni vb-címet is ünnepelhessen.
A Pirelli előrejelzése szerint az 53 körös futamon az egykiállásos taktika a leggyorsabb. Lággyal kezdve a 24-27. körig lehet húzni az első etapot, aztán jöhet a végéig a közepes (keménnyel lassabb, de természetesen megoldható).
A második leggyorsabb a kétkiállásos, 20-20 kört kell menni lággyal, aztán szintén a közepes következik.
Robert Kubica balesete miatt a Williams kénytelen felépíteni neki egy új karosszériát, így a lengyel pilóta biztosan csak a bokszból rajtolhat el, ha egyáltalán sikerül a szerelőknek időre elvégezni a munkát.
A Haasnál nem okozott ekkora problémát Kevin Magnussen sérült autójának megjavítása, de az amerikai istálló kicserélte a sebességváltót a dán pilóta autójában.
Nagy munkában vannak a Renault-nál is, Daniel Ricciardo autójának futóművét kell javítani, Nico Hülkenberg esetében pedig egy hidraulikus hibát kell elhárítani.
...legalábbis a világbajnoki címért. A német pilóta hátránya 128 pont és még összesen 130-at lehet szerezni, így ha nyer és Hamilton szerez legalább 2 pontot, a négyszeres világbajnok az idén nem tud egyenlíteni a Mercedes versenyzőjével szemben.
Valószínűleg csak Safety Car esetén lehet szükség még egy szett lágy gumira, de a Ferrarinak maradt tartalék.
Lehet eső, szél vagy napsütés, a japán szurkolók simán teltházat csinálnak Szuzukában. Ráadásul, különleges jellemzőjük, hogy mindenkinek drukkolnak, nem csupán az élmezőny tagjainak.
Az idei autók különösen érzékenyek a széllökésekre, így a futamon is okozhat kellemetlen pillanatokat az egyébként napos időjárás.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a Sky Sportsnak elmondta, egyszerűen a lehető legjobb eredményt próbálják majd elérni, de tudja, hogy nehéz verseny vár rájuk. "A pénteki tempónk nem volt igazán kiváló, de remélhetőleg a beállítások megváltoztatása révén javulni fog."
Magnussen a 19. helyről kezdhet, Kubica pedig a bokszból, feltéve, hogy elkészül az autója.
A csapat legutóbbi bejegyzése a Twitteren önmagáért beszél, az előző öt Japán Nagydíjat az Ezüstnyilak nyerték.
Esteban Ocon és James Allison nemrég arra utalt a Sky Sports tudósítóinak, hogy a Ferrari két kerékcserét tervezhet, a Mercedes és a Red Bull viszont kibírja várhatóan egy kiállással is. A tisztánlátást nehezíti, hogy a késői időmérő miatt a mérnököknek egyszerűen nem volt idejük lefuttatni a stratégiával kapcsolatos szimulációikat, így ma a találgatásnak nagyobb tere lesz.
Néhány perccel a rajt előtt a Williams elkészült az új karosszéria felépítésével, így a bokszutcából Robert Kubica is indulhat a Japán Nagydíjon.
Az első 10 helyezetten kívül csak Stroll, Kvjat, Hülkenberg és Pérez indul lágy gumikon, a többiek közepessel kezdik a futamot.
Lassan indultak a Ferrarik az első sorból, Bottas simán eljött az élen és Verstappen is támadni tudta a 3. helyre visszaeső Leclerc-t, aki ki is forgatta ellenfelét. Leclerc első szárnya látványosan sérült, Hamilton beragadt mögé a 4. helyen.
A baleset miatt Verstappen csak a 18. helyen halad, Leclerc a sérült szárnnyal nem állt ki a bokszba, Hamilton előtt megy a 3. helyen.
Mérnöke kihívta a bokszba, de Leclerc azt mondta, nem érződik olyan rossznak az autó működése. Később nagyobb darabok szakadtak le a szárnyról, Hamiltonnak el kellett kerülnie a törmeléket.
A sportfelügyelők nem vizsgálják Leclerc és Verstappen ütközését.
Hamilton - jogosan - panaszkodott a Ferrariról lerepülő alkatrészek miatt, sérült a Mercedes is a törmelék miatt, így a csapatnak nem volt sok választása, ki kellett hívni a monacói pilótát, aki lágy gumikkal folytatja az utolsó helyen. Verstappen csak a 17. helyen autózik.
A német pilóta hátránya 1,8 másodpercre nőtt, így már nincs DRS távolságon belül. Verstappennek közben szóltak, hogy nem vizsgálják az esetet, amit ő feldúltan fogadott. A visszajátszás szerint bőven hagyott helyet Leclerc-nek.
A sikánban Albon és Norris koccant, a Red Bull pilótája a belső ívről támadott, és kitessékelte ellenfelét a bukótérbe. A sportfelügyelők feljegyezték az esetet.
A rádión azt jelentette, hogy a fékút alatt inog az autója, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak "iszonyúan balszerencsésnek" nevezte az ütközést, amit nem a saját versenyzője számlájára írt.
Leclerc is panaszkodik közben az autójára, de a mérnöke azt mondta, mindent rendben látnak.
A verseny elején még nem tartották vizsgálatra érdemesnek a sportfelügyelők az ütközést Charles Leclerc és Max Verstappen között, de most mégis elővették az esetet.
Ez most csak formaság volt, a Red Bull padlólemeze megsérült az ütközésben, míg Leclerc autója kapott új első szárnyat. A 16. helyet vette át ellenfelétől.
A német pilóta bemozdult a rajt előtt, de még a piros lámpák kialvása előtt megállt, lehetséges, hogy ezért vártak ilyen sokáig a vizsgálattal. Mérnöke nemrég azt mondta neki, hogy az A tervet követik, a hátránya 3 másodperc Bottas mögött.
A monacói pilóta a 15. helyezett Kvjat mögött vonatozik, egyelőre nem talál fogást a Toro Rossón. Verstappen közben azt jelentette, hogy kockásra fékezi a kerekeit, mert nem tud rendesen lassítani a sérült autójával.
A monacói pilóta nemrég megelőzte Kvjatot, aki nem nehezítette meg a dolgát, a 14. helyezett Räikkönen viszont nehéz falat a számára, mert a finn pilóta Grosjean mögött halad, és használja a DRS-t.
A sportfelügyelők nem büntették meg Vettelt a rajtnál feltételezett kiugrása miatt, így mehet tovább a 2. helyen, de már 5,4 másodperc a hátránya Bottas mögött.
Leclerc közben bátor manőverrel beszúrt Räikkönen mellé a 130R-nél, kisvártatva megelőzte Grosjeant és megy a 12. helyezett Magnussen után.
A Red Bull pilótája a 17. helyről a bokszba hajtott, és feladta a versenyt, eddig hagytak időt maguknak, hogy hátha jutnak valamire a rajtnál megsérült autóval, de nyilvánvaló volt, hogy ebből még pontszerzés sem lesz.
A következő körben Albon a 10. helyről kiállt kereket cserélni, közepesre váltott.
A német pilóta állóra fékezte az autóját a bokszutcai traffipax előtt, majd lágy gumikat szereltek az autójára, így biztosan kétszer kell kiállnia kereket cserélni. A csere sem sikerült túl jól, csak 3,3 másodperc alatt végeztek az autójával.
A Mercedes is kihívta pilótáját a bokszba, de az Ezüstnyílra közepes keverékű gumikat szereltek, így ez elsőre egy kiállásnak tűnt, de Bottas mérnöke később azt mondta neki, hogy ő is kétszer áll majd ki. Most Hamilton vezet, de még nem volt a bokszban, ő csak egyszer fog kiállni, erősítették meg a rádión.
Verstappen már mehetne a sportfelügyelőkhöz, de megvárják, hogy Leclerc-t is meghallgathassák, ezért csak a verseny után lesz döntés a rajtbalesettel kapcsolatban.
Mérnöke azt mondta a finn pilótának, hogy Hamilton hamarosan eltűnik az útból, és ez a kör végén így is történt. A brit versenyző közepes keverékű gumikat kapott, és visszajött Sainz elé a 3. helyre. Bottas vezet, 11 másodperc az előnye Vettel előtt, mindketten jönnek még egyszer majd kereket cserélni.
A Ferrari pilótájának reálisan a 4. hely az elérhető, de kérdés, hogy a verseny után megbüntetik-e Verstappen kilökése miatt.
Az ötszörös világbajnokkal közölték, hogy határeset az egykiállásos taktika végrehajthatósága, ezért valószínűleg átállítják őt is kettőre, így azonban nagy hátrányba kerül. A brit pilóta nem érti, hogyan vezethet előtte Bottas majdnem egy kerékcserényi idővel.
Megkérdezte a mérnökétől, hogy miért nem tették fel az autójára a kemény gumikat, azt a választ kapta, hogy azok teljesítménye nem ismert és a többi autón nem tűnik jónak a működésük.
A Ferrari ismét kihívta Leclerc-t a bokszba, lágy gumikat szereltek a monacói pilóta autójára, így a 12. helyen folytathatja a versenyt. Egy körrel később kiment Sainz is.
A német pilóta előnye 6 másodpercre csökkent brit ellenfeléhez képest. Hamilton közölte a mérnökével, hogy szerinte elcs***ték a taktikát.
Nem unatkozik Leclerc a délután során, most Péreztől vette át a 9. helyet a 130R előtt bemutatott előzésével. A 9. helyen halad.
A Ferrari ezúttal közepes keverékű gumikat kapott, a 3. helyre jött vissza Bottas és Hamilton mögé. Közben Leclerc megelőzte Hülkenberget is, már ismét a 8. helyen halad.
A monacói versenyző következő áldozata Pierre Gasly lehet a 6. helyért zajló csatában. Utána reálisan csak Alex Albont érheti utol.
A Ferrari pilótája már a 6. helyezett, Albont gyorsan kihívták kereket cserélni, vissza is ért a 4. helyre Sainz és Leclerc elé.
Az eddigi éllovas most átmenetileg a 2. helyre került, Hamilton vezet, de szinte biztosan nem tud majd újabb kiállás nélkül célba érni és Bottas a lágy gumikkal sokkal gyorsabb is lesz nála.
Arra kérte mérnökét, hogy mondja meg, mit kell tennie ahhoz, hogy megnyerje ezt a versenyt, de nem kapott választ. Egyelőre 9 másodperces előnnyel vezet, 15 kör van hátra.
Bottas információt kért a verseny állásáról, majd megkérdezte, hogy biztos-e, hogy Hamilton ki fog állni még egyszer kereket cserélni. Megerősítést kapott.
10 kör választja el a Mercedest attól, hogy bebiztosítsák az idei konstruktőri világbajnoki címet, négy futammal a szezon vége előtt.
Az AWS szerint az abroncsai még 70% feletti szinten voltak, de kihívták őt lágy gumikért, így visszaesett a 3. helyre Bottas és Vettel mögé.
Mögöttük Albon, Sainz, Leclerc, Gasly, Stroll, Hülkenberg és Ricciardo halad pontszerző helyeken.
10 kör van hátra, 4,5 másodperc Vettel előnye, de Hamilton csak az első szektorban 6 tizedet hozott rajta. Kérdés, hogy Vettel meddig tudja feltartani őt.
A Mercedes pilótája megfelezte a hátrányát, 1:31.538-cal új körrekordot futott. A következő kör elején 2,2 másodperc volt a hátránya, ez nemsokára már 1,2-re csökkent.
A Ferrari meg akarja futtatni vele a leggyorsabb kört, miközben Hamilton már aligha tud majd javítani, mert utolérte Vettelt, aki elkezdi feltartani őt.
A Mercedes pilótája egyelőre nem tudott komoly támadást indítani Vettel ellen. Kicsivel előttük Leclerc arról érdeklődött, hogy visszaveheti-e a körhátrányát Bottastól, Megengedték neki, Bottast pedig óvatosságra intették.
A Mercedes láthatóan gyorsabb, de a Ferrari annyira erős az egyenesekben, hogy Vettel okos védekezéssel el tudta állni Hamilton útját, és lélegzetvételnyi előnyhöz jutott.
Megőrizte a Mercedes a Japánban 2014 óta tartó veretlenségi sorozatát, Valtteri Bottas révén ismét győzelmet ünnepelhetnek. A 2. hely ezúttal nem lett meg, Sebastian Vettel fel tudta tartani Lewis Hamiltont, aki kénytelen beérni a dobogó legalsó fokával, de a leggyorsabb körért járó bónuszpont az övé lett.
Az F1 történetében a Mercedes az első csapat, ami zsinórban hatszor megnyeri a konstruktőri világbajnokságot. A mai eredmény egyben azt is jelenti, hogy már csak az Ezüstnyilak pilótái hódíthatják el az egyéni trófeát is, erre Hamilton az esélyes, de Bottas csökkentette a hátrányát.