Pályacsúccsal Hamiltoné a pole pozíció a Magyar Nagydíjon
2020. július 18. 14:46
A jubileumi 35. Magyar Nagydíj időmérő edzése meglehetősen szomorkás hangulatban vette kezdetét, hiszen – akárcsak korábban az Osztrák és a Stájer Nagydíj – a hungaroringi versenyhétvége is zárt kapuk mögött zajlik. Mindehhez hozzátett a borús, esőbe hajló időjárás, amely a délelőtti harmadik szabadedzésen megkegyelmezett a mezőnynek, de korántsem volt biztos, hogy az időmérőn nem lesz része csapadékban a pilótáknak.
Ami az erőviszonyokat illeti, a száraz pályán zajló első és harmadik gyakorlás alapján a Mercedes szinte verhetetlennek tűnt, hátrébb viszont nagy csatára volt kilátás a Racing Pointok, Red Bullok, és az egyenesek hiányában némileg feljavuló Ferrarik között.
Az már a Q1 elején kiderült, hogy bár komoly esőre nem számítanak, a csapatok nem bízzák a véletlenre, a két Renault kivételével mindenki amilyen gyorsan csak tudott, kihajtott a pályára a piros oldalfalú lágy Pirelliken. Az F1 előrejelzése ekkor 90%-ra ígérte az esőt, de ugyanezt mondták a harmadik edzés előtt is, és végül nem esett.
Az első körök után ahogyan az várható volt, a két Mercedes vezetett Bottas-Hamilton sorrendben, a hatszoros világbajnok egy tizednél kisebb hátrányban követte csapattársát. Mögéjük a rosszmájúak által csak "rózsaszín Mercedesnek" csúfolt Racing Pontok soroltak be, elsőre Lance Stroll hajszállal gyorsabb volt Sergio Péreznél. A Red Bull továbbra is szenvedett, Max Verstappen elsőre csak a hatodik időt autózta. A két Ferrari az ötödik és a kilencedik helyen kezdett, a harmadik szabadedzéshez hasonlóan most is Charles Leclerc diktálta a tempót.
Természetesen senki sem jött be egy mért kör után, az esőtől is tartva tovább hajszolták a köridőket a pilóták, aminek köszönhetően Hamilton 6 századdal átvette a vezetést Bottastól, és 1:15.420-as idővel az élre állt. Ezzel a hatszoros világbajnok megfutotta a hétvége addigi leggyorsabb körét, amit nem sokkal később még tovább (1:15.366) faragott.
A továbbjutásért eközben a két Haas, a két Alfa Romeo és a két Williams csatázott, de a Q1 derekán Alex Albont is a kiesés réme fenyegette, a thai-brit pilóta csupán a 15. pozíciót foglalta el a Red Bull-lal.
Az utolsó percekre a pálya állapota rohamosan kezdett el javulni, amit remekül szemléltetett, hogy George Russell felugrott a harmadik helyre a Williamsszel, és csapattársa sem ment rosszul, ő a hetedik időt autózta.
A javulást kihasználva a két Racing Point is begyújtotta a rakétákat, Pérez 1:14.681-gyel az élre állt, mögötte Stroll két tizedre lemaradva bejött a második helyre. Innen a rózsaszín autókat már senki nem tudta letaszítani, Racing Point elsőséggel ért véget a Q1, mögöttük Hamilton, Sainz, Norris, Vettel, Bottas, Verstappen, Russell, Ocon volt az első tíz sorrendje.
A csattanót mindenképpen a Williams kettős továbbjutása szolgálatta, ilyesmire emberemlékezet óta nem volt példa, Russell a már említett 9., Latifi pedig a még éppen továbbjutó 15. pozíciót csípte el. A kiesők sorrendben: Magnussen, Kvjat, Grosjean, Giovinazzi és Räikkönen voltak. A 2007-es világbajnok ezzel negatív rekordot állított fel: még soha nem fordult elő vele pályafutása során, hogy zsinórban négyszer ne tudjon továbbjutni az időmérő edzés első szakaszából.
A Q2 elején már egyáltalán nem volt akkora a kapkodás, mint korábban, az eső fenyegetése egyre kisebb lett. A nagy kérdés szokás szerint az volt, hogy melyik csapat próbál meg a versenystratégia szempontjából kedvezőbb, ám egyetlen körön rosszabbul tapadó közepes keverékű abroncsokon továbbjutni a harmadik szakaszba. Nem meglepő módon a két Mercedes és a két Racing Point ilyen gumikon jött ki, rajtuk kívül azonban egyedül csak Daniel Ricciardo próbálkozott meg ezzel, noha a Renault tempójával egyáltalán nem tűnt könnyű feladatnak a sárga oldalfalú Pirellikkel való továbbjutás.
Már az első mért körök után biztosnak tűnt, hogy a Mercedeseknek a keményebb gumin is meglesz a továbbjutás,
Hamilton 1:14.261-gyel állt az élre, 269 ezreddel lemaradva követte őt Bottas, aki mögött további 6 tizeddel jött Vettel, de már lágy gumin. A Racing Pointok csak a hetedik és nyolcadik helyre jöttek be, így nekik vélhetően lágy gumira kellett váltani a későbbiekre.
A Red Bull bukdácsolása tovább tartott, azok után, hogy a Q1-ben mindkét pilóta a motor és az autó vezethetőségére panaszkodott, Verstappen lágy gumin is 8 tizedet kapott Hamiltontól, Albon pedig egyenesen másfél másodpercet, amivel a továbbjutás is igen távolinak tűnt. Akárcsak Leclerc-nek, aki a 11. helyen állt az első körök után.
Egy kis szusszanás után megkezdődött az utolsó roham a Q3-ba kerülésért,
a Racing Pointok pedig meglepő módon ismét közepes gumin jöttek ki,
miközben a Mercedesek lágyra váltottak, hogy ha szükség van rá, megjavíthassák közepes gumin futott idejüket. Ezúttal a pálya nem javult akkorát, mint a Q1 végén, ami lényegében megmentette a két rózsaszín autót, Stroll a hetedik, Pérez a 9. helyen jutott tovább. Ezzel eldőlt, hogy a két Mercedes és a két Racing Point rajtolhat vasárnap a kedvezőbb, közepes keveréken, már amennyiben nem fog esni az eső.
Aki pedig szabadon dönthet a keverékről, mivel nem jutott tovább, ők sorrendben: Ricciardo, Russell, Albon, Ocon és Latifi. Mindkét Renault és Williams, valamint az egyik Red Bull is kiesett, amiből egyértelműen Albon búcsúja meglepetés, különösen annak tükrében, hogy Verstappen – noha 7 tizedes hátrányban – de a Mercedesek mögött a 3. helyen zárta a Q2-t. Albon 1,4 másodpercet kapott az élen végző Hamiltontól. Az első hármas mögött a további sorrend Leclerc, Norris, Vettel, Stroll, Sainz, Pérez és Gasly volt, a Ferrarik tehát nem álltak rosszul, az összkép azonban kissé csalóka volt a lágy gumikat mellőző Racing Pointok miatt.
A Q3-ra is száraz pályán, kilenc pilóta részvétele (Gasly autója kilehelte a lelkét a Q2 végén) mellett került sor, így megláthattuk, hogy mit tudnak teljesen "feltekerve" a Mercedesek. Nos, Hamilton 1:13.613-ra volt képes elsőre, amivel Bottas sem tudott mit kezdeni, de 1:13.924-gyel így is bejött a második helyre. A Racing Point immár lágy gumin ismét begyorsult, Strollé volt a harmadik idő, mögötte Verstappen, Norris, Sainz, Vettel és Leclerc sorjázott. A két Ferrari csak azért nem az utolsó két helyen állt, mert Péreznek a négyes kanyar túlzott kiszélesítése miatt törölték az első mért körét.
Az utolsó rohamra a két Ferrari jött ki a leghamarabb az egyre jobban szemerkélő esőben, Vettel a negyedik, Leclerc pedig az ötödik helyre jött fel, de még hátravoltak a többiek. A két Mercedes között végül elképesztően szoros csata bontakozott ki, Hamiltonnak sikerült 1:13.447-re javítania, Bottas azonban így is majdnem megelőzte, csupán 1 tizeddel maradt le tőle.
A hatszoros világbajnok ezzel hetedik pole pozícióját szerezte a Hungaroringen.
A Mercedesek mögé a két Racing Point jött be Stroll-Pérez sorrendben, őket pedig a két Ferrari követte. A motorgondokkal küzdő Verstappen végül csak a hetedik lett, ami tragédiával ér fel a Magyarországra hatalmas várakozásokkal érkező Red Bullnak. Az első tizet Norris és Sainz, valamint a Q3-at a bokszból néző Gasly tette teljessé.
„Szent s..r! – kiáltott fel Hamilton meglepődöttségében az autóból kiszállva, amikor a kivetítőn meglátta, hogy a 90. pole pozícióját szerezte. – Őrület, meg kell csípnem magam. Hihetetlen emberek csoportjával dolgozom együtt, akik nélkül ez nem jöhetett volna össze, úgyhogy nagy köszönet a gyárban és az itt dolgozóknak is, akik elképesztő munkát végeznek.
Vallteri egyáltalán nem könnyítette meg a dolgomat, úgyhogy abszolút tökéletes körre volt szükség.
Az ilyen időmérők azok a dolgok, amelyeknél kevés dolgot élvezek jobban. Az autót egyértelműen nem húzták sínen, de talán kívülről így tűnt néhány másik autóval összehasonlítva. Nagyon jól összeállt ma a kocsi, nem volt messze attól, hogy sínen húzzák.”
„Már a harmadik szabadedzés alapján tudtam, hogy legalább Lewis ellen szoros időmérő lesz. Csapatként erős szintet képviselünk, eléggé a többiek előtt vagyunk, ami nyilván jó nekünk.
Rendben voltak a köreim, különösen az utolsó, de egyszerűen nem tudtam gyorsabban menni.
Lewis remek munkát végzett, hogy megszerezte a pole-t, a rajt után gyorsulási verseny lesz az első kanyarig, már várom” – értékelt Bottas.
„Nagyon boldog vagyok, az autó nagyon erős volt egész hétvégén. Megvolt a tempónk, csak össze kellett rakni a kirakós darabajit. Remek munkát végeztek a srácok, most azonban már holnapra koncentrálunk, remélhetőleg sok pontot szerezhetünk” – mondta Stroll, aki beismerte, hogy szerencsejáték volt a közepes gumin megpróbálni a Q2-es továbbjutás, de örül neki, hogy sikerült, mert ez jó helyzetbe hozza őket a futamra.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Kellemes délutánt kívánunk Kedves Olvasóinknak, nemsokára kezdődik az 35. F1-es Magyar Nagydíj időmérője! Ez az év legfontosabb helyosztója, mivel a Monacói Nagydíj után a Hungaroringen a legnehezebb előzni, de Monte Carlóban az idén nem rendeznek versenyt, ezért a mi versenyünk ígérkezik a leglassabb helyszínnek.
Nagy esőfelhők nincsenek most a Hungaroring közelében, de ettől még nem kizárt, hogy kialakul egy zápor az időmérő edzés során. A csapatok viszont száraz tréningre számítanak.
A reggeli F3-as futamon Liam Lawson autójából nagyobb mennyiségű olaj került a pályára, ezt porral semlegesítették, de a tapadás így sem tökéletes az 1-es és 2-es kanyar között.
---- separator ----gallery-content-type:e2456bb9-f159-40e3-94fd-5bcb33e8fd9b---- separator ----A 2013-as Magyar Nagydíj óta töretlen a Mercedes sikersorozata a hungaroringi időmérők terén. A futamot nem mindig nyerték meg, de a pole minden alkalommal az övék lett.
A Red Bull hagyományosan erős a Hungaroringen, és arra számítottunk, hogy az első két, a várakozásoktól elmaradó eredményt hozó forduló után esetleg a Mercedest is megszoríthatják, de Max Verstappen és Alexander Albon az egész hétvége során küszködött az autójával, és nem úgy tűnt, hogy ezt a harmadik szabadedzésre orvosolni tudták.
Pénteken Budapestre érkezett Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke. A francia sportdiplomata találkozott Oláh Gyárfással, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnökével, Szabó Tünde sportért felelős államtitkárral, és munkavacsorán vett részt Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel, akivel a közúti közlekedésbiztonságot érintő intézkedésekről és a magyar autó-motorsport fejlesztését célzó stratégiai kérdésekről egyeztetett. (MTI)
Michael Masi, az F1 versenyigazgatója már csütörtökön figyelmeztetett, hogy törölni fogják a vonatkozó köröket amennyiben a pilóták négy kerékkel átlépik a pálya határát a 4-es, 11-es és 12-es kanyarban. Ez az időmérőn fájó mulasztás lehet, de egyelőre kevesebb kört vettek el az Ausztriában látottaknál.
A Scuderia autói a Hungaroringen ígéretesebb teljesítményt nyújtanak az Ausztriában látottaknál, de kérdés, hogy az idei motorjuk megállja-e a helyét a Q3-ban. Feltéve, hogy eljutnak odáig, mert ez négy próbálkozásból eddig csak kétszer sikerült a Red Bull Ringen.
Példátlan egészségügyi óvintézkedések közepette rendezik meg az idei Magyar Nagydíjat, ezt jelképezve még Szisz Ferenc, az autósport történetének első nagydíjgyőztese is maszkot kapott a Hungaroring bejáratánál.
Még csak a szezon korai szakaszában járunk, de már érdemes figyelni a pilóták közötti rivalizálást az időmérős eredmények tekintetében. A Mercedesnél és a Ferrarinál 1:1 az állás, a Red Bullnál Max Verstappen jobban áll Alexander Albonnál. Vajon nálunk milyen irányba mozdulnak a trendek?
Az Alfa Romeo pilótája zsinórban háromszor kiesett a Q1-ben, ha most sem tud kijutni az első harmadból, pályafutása során először négy versenyre hízik a rossz sorozata. Az autó tempója eddig nem sok jót sejtet a 2007-es világbajnoknak.
Az FIA szerint a harmadik szabadedzéshez hasonlóan 90 százalék az eső megérkezésének valószínűsége. Egyelőre elsősorban a Q3 utolsó pillanataira jósolják az égi áldást.
Leclerc és Vettel a traffipax-lista végén a célegyenesben.
Nem várnak a csapatok, felsorakoztak a bokszutca kijáratánál. Verstappen az első a sorban, mögötte a két Mercedes és Albon lép pályára az elsők között, de jön Stroll, Pérez és Leclerc is.
Ez az egyik legnehezebb helyzet, mert a biztonság kedvéért gyorsan kell mért köröket produkálni, mielőtt akár csak egy kissé is romlani kezd a pálya állapota. Nem véletlen, hogy mindenki biztosra megy, és lágy gumikon mentek ki.
Bottas 1:15.484-gyel az élre állt, Hamilton mindössze 0,097 másodperccel lassabb nála, Stroll, Pérez, Leclerc, Verstappen, Sainz, Norris, Vettel, Albon az első 10 sorrendje.
Természetesen csak a Q1 elején vagyunk, bármi megváltozhat, de beszédes, hogy ismét a két Racing Point szerepel a két gyári Mercedes mögött, főleg azért, mert Leclerc hátránya már bő fél másodperc Bottashoz képest. Úgy tűnik, ma az lesz a kérdés, hogy a Red Bull vagy a Ferrari lesz-e kevésbé rossz.
Leclerc fedélzeti kameráján egyelőre nem látni, de a Sky Sports helyszíni kommentátorai szerint szemerkélni kezdett az eső a célegyenesben. A pilóták egyelőre tudnak javítani.
A visszajátszáson látható, ahogy Vettel megtörölte a sisakrostélyát.
A sportfelügyelők elvették Giovinazzi első mért körét pályaelhagyás miatt, így egyelőre utolsó, és a helyszíni tudósítók szerint romlik a pálya állapota.
A brit pilóta két körrel is felülmúlta Bottas eddigi legjobbját, a legutóbbi 1:15.366, ami 0,118 másodperccel jobb csapattársa eddigi eredményénél. Ez egyelőre csak a presztízsről szól, és persze arról, hogy az eső véletlenül se szúrjon ki velük.
A Red Bull pilótája azt mondta, az autója borzalmasan viselkedik az 1-es és 2-es kanyarban, alacsony tempónál nagyon instabil. A thai versenyző egyelőre csak a 14. helyezett, nincs messze a kieséstől.
A Red Bull pilótája mindössze 0,09 másodperccel előzi meg a kiesők jelenlegi legjobbját, George Russellt, aki már mért körön van.
A Racing Point pilótája 1:14.681-re gyorsult, ez 0,6 másodperccel jobb Hamiltonnál. Ez egyértelműen azt jelenti, hogy javult a pálya állapota, mindenkinek jönnie kell, mert senki sincs biztonságban a továbbjutás kapcsán.
Albon főleg, aki közben a 17. helyre csúszott, de már megkezdte az utolsó próbálkozását.
Verstappen az utolsó köre kezdetén még a kiesés határán volt, de végül ő és a 13. helyre csúszó Leclerc is aggódhatott. A Q1-ben végül nagy nevek nem estek ki, eltekintve Kimi Räikkönentől, aki abszolút utolsó lett.
16. Kevin Magnussen
17. Danyiil Kvjat
18. Romain Grosjean
19. Antonio Giovinazzi
20. Kimi Räikkönen
A 2018-as Olasz Nagydíjon fordult elő utoljára, hogy a Williams mindkét autójával bejutott a Q2-be. Ezúttal George Russell és Nicholas Latifi is folytathatja az edzést.
Az időjárás is segített a rózsaszín versenyautók pilótáinak, de az egész hétvégén jól szerepelnek.
George Russell nem sokat várt, egyedüliként azonnal pályára lépett. Csapattársa, Nicholas Latifi egyelőre várakozik.
A spanyol pilóta akadályozhatta olasz ellenfelét az első próbálkozása alkalmával. Sainz továbbjutott, Giovinazzi kiesett. Az időmérő után döntenek a sorsukról.
Lóg az eső lába, többen mégis kockáztatnak a közepes keverékű gumikkal: Pérez, Stroll, Ocon, Ricciardo, Hamilton és Bottas szeretne a sárga jelzésű abroncsokkal indulni a futamon.
A Mercedesek rettenetes tempót diktálnak a közepes keverékű gumikkal is: Hamilton 1:14.261-gyel új pályacsúcsot futott, Bottas 0,269 másodperccel lassabb nála, Vettel már 0,87-et kapott a lágy keverékű abroncsokkal.
Leclerc csak 10. helyezett egyelőre, Albon a 12. helyen jelenleg kieső.
A holland pilóta lágy gumikkal van kint, de a rádión most azt mondta, nem érti, hogy mi történik, mert nagyon alulkormányzottan viselkedik a Red Bull. Egyelőre 0,017 másodperccel lassabb Vettelnél a 4. helyen.
A monacói pilóta elsőre nem futott jó kört a Q2-ben, lágy abroncsokkal is hibázott, egyelőre 0,014 másodperccel lemarad a továbbjutásról. Jönnie kell, ahogy a két Racing Pointnak is, ők közepesekkel a 7-8. helyen állnak, bő 3 tizeddel a kiesőzóna előtt.
Pierre Gasly nemrég azt mondta a rádión, úgy érzi, kárt tesz az erőforrásában, de a mérnöke elmondta neki, a problémát nem tudják megoldani, ezért a jelenlegi helyzetben kell megpróbálnia a továbbjutást. A 9. helyen áll, de Leclerc-től és Albontól támadásra kell számítania.
Még a Mercedesek sem kényelmesedtek el, minden pilóta pályára lépett a Q2 utolsó 2 perce során. Stroll és Pérez kitart a közepes keverékű gumik mellett, a többiek lágyakra váltottak, de nem biztos, hogy feltétlenül befejezik a köreiket.
Nagy meglepetés a Q2-ben, Alexander Albon a 13. helyen kiesett a Red Bull-lal. Hamilton, Bottas, Stroll és Pérez közepes keverékű gumikkal továbbjutott.
11. Daniel Ricciardo
12. George Russell
13. Alexander Albon
14. Esteban Ocon
15. Nicholas Latifi
A thai pilóta feldúltan azt mondta a mérnökének, hogy megmondta előre, hogy ne küldjék ki a pályára úgy, hogy forgalomba kerül. Mérnöke csak annyit mondott, hogy majd később megbeszélik.
Ismét esőcseppek látszanak a kamerákon, Vettel és Stroll rögtön ki is ment, őt követi Leclerc, Hamilton, Bottas és Norris is.
Az Alpha Tauri pilótája a Q2 végén azt jelentette, hogy a motorja végképp megadta magát, de az autója végül önerőből visszajutott a bokszba. Lehet, hogy ő nem tud részt venni a finálén.
A hatszoros világbajnok 1:12.613-at futott, ez magasan új pályacsúcs. 0,311 másodpercet adott Bottasnak, 1-et Strollnak, 1,2-t Verstappennek, Vettel és Leclerc csak a 7-8. helyezett, de gyaníthatóan csak azért, mert Pérez első mért körét törölték.
Vettel már jön is a második mért körére, de 1,6 másodperc a hátránya Hamilton mögött, bár még így is jobban áll Leclerc-nél, aki 1,9-et kapott a Mercedes éllovasától. A Ferrari az első körben csak Pérezt tudta megelőzni, miután elvették a körét, illetve Gasly-t, aki nem ment ki a pályára.
A két Ferrari a többieknél hamarabb jött ki a második mért körre, Vettel és Leclerc feljött a 4-5. helyre, de jönnek a többiek is, kérdés, hogy közben elkezd-e erősebben esni az eső.
Verstappen egyelőre vár, néhány perccel ezelőtt még szárazjéggel hűtötték az autóját, és laptoppal sürgölődtek az autója körül.
A Mercedesek első sorát látszólag senki sem veszélyezteti, csak az a kérdés, hogy Bottas talál-e valamit Hamilton ellen.
Stroll és Pérez bejött Vettel és Leclerc elé, és Verstappen is újra megjelent a pályán Norrishoz és Sainzhoz hasonlóan. Gasly a bokszban maradt.
Új pályacsúcs, 1:13.447 Lewis Hamiltontól, Bottas 0,107 másodperccel vereséget szenved. A további sorrend Stroll, Pérez, Vettel, Leclerc, Verstappen, Norris, Sainz és Gasly.
A hatszoros világbajnok már most is a Hungaroring legsikeresebb versenyzője, vasárnapi győzelmével viszont beállíthatja Michael Schumacher rekordját, aki nyolcszor győzött a franciaországi Magny-Cours aszfaltcsíkján.
A Stájer Nagydíj időmérője után a Mercedes pilótája ismét szenzációsan szerepelt a Q3-ban, és ismét a pole pozícióból indulhat. Ezzel és a végeredménnyel most megköszönjük a figyelmet!